Co pokulhává na rovné dani?

Minulý měsíc jsme psali o tom, proč říci rovné dani "ano". Ne všechno, co se třpytí, však zlato jest. Proto upozorňujeme i na možná úskalí, nedostatky a nejasnosti navrhovaného pohledu. Je opravdu rovná daň spasením podnikatelů i národního hospodářství?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 7. 2004 9:52, JCiprovska

I s deficitními rozpočty musí stát jít cestou snižování daní a jednoduchý daňový systém bude určitě užitečnější, průhlednější, méně zneužitelný. Progresivní daň je naopak trestem za úspěch. Chce to progresi, ovšem u vymahatelnosti – zákony!
Deficit je sice velká zátěž, avšak nezaměstnanost ještě větší, a jelikož stát pracovní místa nevytváří, musí podporovat kuráž nových potenciálních podnikatelů. A je jedno, jestli s jedním či 100 zaměstnanci, i ten jediný vypadne z fronty na sociální dávky. Bude to ovšem náročné, hlavně u cen potravin, protože nízkopříjmové skupiny už beztoho všechny ostatní výdaje omezily. Ale není jiné cesty.

+28
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 7. 2004 12:30, Janula

neviete kde by sa dali najst internetove linky o tom??

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 41 komentářů)

15. 7. 2004 16:54 | Michal

To se přece čekalo, ale není to tak razantní, jak varoval například náš ekonomický expert Sobotka. Ostatně Gross připravuje tajně něco podobného, ale musí to šikovně zabalit. Hlavně pro své soukmenovce. Jenže o tom kecal s Kalouskem a ten to samozřejmě pustil dál. Gross je taktik a tak počítal trochu s Tlustým a duhovou vládou. Byl by to geniální tah, ale Topolánek ho prokoukl.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 15:33 | Trixi

Pokud nižší sazby povedou k vyššímu výběru, bude možné sazby dále snížit. Víc se ale vybere proto, že platí víc lidí a ne proto, že víc zaplatí již dnes platící jednotlivec. Ten, na kom se vydělá, je dnešní podvodník. A toho snad nelitujeme, nebo jo?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 14:59 | Kecal

Na Slovensku hodně klesl výtěžek z daně z příjmu. To, že výsledku se na daních vybralo dost má na svědomí vysoká sazba DPH (19% na všechno).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 14:50 | ondra

Hezký článek. Prostě pokud ODS neřekne, jak chce snižovat výdaje, tak je celá rovná daň úplně na nic.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2004 11:39 | arpy

tak se na to tady dívám a přidám se se "svým subjektivním názorem". Koncept rovné daně (bez diskuse, kde ta úroveň bude nastavena, obecně se bere za to, že bude nižší oproti dnešní kaskádové daňové soustavě) by měl určitě přinést jednoduchost a přehlednost (jak na straně plátce, tak na straně výběrčího tj. státu) a tím doufám i snížení nákladů na obou stranách (nemusím shánět a platit poradce a systém zakládání firem v offshorech na straně jedné a na straně druhé stále více úředníků na kontrolu atd.) Očekávám, že takto postavené daně přinesou v konečném efektu vyšší výnosy absolutní a to i při nižších daních (podpora mikroekonomiky). Otázka zní a to asi autor měl na mysli, zda absolutní vyšší příjmy z daní nebudou mít za následek jěště větší růst státní byrokracie, která bude toto přerozdělovat. A to asi nechce nikdo ! Ptejme se tedy spíše po tom, jak naložit s těmito příjmy efektivně a hledejme cesty, jak tyto peníze ponechat v našich peněženkách :o)) Doufám a věřím, že cesta k vyšší osobní aktivitě, zodpovědnosti vůči svému životu a životu našich blízkých povede i ke snížení státních výdajů a jejich směřování k opravdu potřebným.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 11:18 | autor článku

Ad sazby: to ale nesmíte někomu vkládat do textu tvrzení, která neuvedl. Nemějte strach, nejde o kritiku ODS, ale spíše o upozornění na slabá místa. Opravdu nemohu za to, že vyšší odvod daní i při nižší sazbě může způsobit větší odebrání peněz ze soukromých rukou. To se mi prostě nelíbí. Myslím, že je lepší složitý systém plný kliček, když umožní, aby člověk nemusel odvádět další peníze navíc. Zaručí-li rovná daň to, že stát vybere méně (proporcionálně k aktivitě), pak sem s ní.
ad pouze původní článek: obrátili jsme se na pana senátora pro jeho názor. viz. Tato reforma je poměrně rozsáhlá. Až bude projednána v rámci mého politického uskupení, stane se možná větším či menším dílem nějakého našeho programu. Poté bude zveřejněna její plná verze.
Není tedy vhodné doplnit do diskuse k tématu nějaké postřehy, aby byl výstup podroben během utváření jiným názorům? A nic jiného nemá článek za cíl. Vlastně ano, pokusit se přesvědčit politiky, že vysoké daně nechceme. A je jedno, jakým způsobem se výběr uskuteční. Hlavně, ať zůstane co nejvíce peněz v našich kapsách.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 10:59 | autor článku

Ja vidim hlavni problem v programu ODS v tom, že nutí lidi pracovat a k větší zodpovědnosti. Socialisticky laděná Evropa na to není moc zvyklá, a tak ani ODS nemůže naplno prezentovat, nebo dokonce vykonávat svoji vizi. A na druhou stranu, většinu Čehů zajímá spíše s kým spí Superstar, než ucelený a logický program politické strany.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 10:15 | Kateřina Havlíčková

1. Je rozdíl, jestli erár vybral více daní proto, že daně začali platit i ti, kteří předtím neplatrili a vybral daně i z dříve utajovaných příjmů a mezi tím, že poctivý poplatník zaplatí vyšší daně. Vaše otázka k článku implikuje názor, že ODS chce zvýšit sazbu daně - "jste ochotni platit vyšší daně" je otázka, na kterou těžko může někdo odpovědět ano. Já také nechci platit vyšší daně. Ale chci, aby je stejně jako já platili podle pravidel všichni. Tím dojde k tomu, že i já budu moci platit nižší. 2. Nepřečetla jsem si jen původní článek, ale, na rozdíl od vá i ostatní materiály které se k problematice vztahují. Proto vím, že snižování výdajů, podpora rodin s dětmi a mnoho dalších věcí je buď připravena nebozpracovávána. A považuji za neseriózní kritizovat článek na jedno téma za to, že neobsahuje věci, které se do něj prostě ani nemohou vějít. Kritika konceptu rovné daně je zcela legitimní: Pokud je od profesionála, měla by být ovšem fundovaná.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 9:48 | Honzajs

Souhlasím a držím jim palce, ať to vyjde.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 9:46 | Fredy

Částečně to potvrzuje rok reformy na Slovensku. I když na celkové hodnocení je ještě brzy.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 9:32 | Docent

Jo, daňový poradce je jedna z profesí, které výrazně zvyšují platový průměr v České banánové republice - jenom nevím, jestli na konec napsat :-) nebo :-(.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 9:30 | Honzajs

Jenomže nižší sazby daně ve svém důsledku povedou k růstu jejich výběru.
a)Poroste ekonomická aktivita lidí a firem - viz USA 80. let b)Lidem se potom nevyplatí zatajovat přimy, ušetřené daně nestojí za to riziko - Rusko poslední 2 roky c) Firmám se nevyplatí složité daňově optimalizační struktury. Nebude to stát za tu námahu a platby právníkům , poradcům... takže stoupne základ daně...
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 9:04 | Fredy

Ok. Nechci aby to vyznělo tak, že jsem "velkým" příznivcem ODS. Ale v současné době nevidím jiné řešení. Myslíte si, že by se dalo "mediálně" zatlačit na představitele ODS aby poodhalili roušku svých budoucích ekonomických kroků? Myslím si, že by to zajímalo přinejmenším velkou část odborné veřejnosti. A to i přesto, že každá reforma je především politikum a jako takové se musí umět "prodat" co největšímu množství voličů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 8:53 | autor článku

Ale né, možná jsem to neformuloval dost jasně, ale je to naopak. Já jsem pro minimalizaci daňových odvodů (výnosů) za každou cenu (ale současně za důsledně vyrovnaný rozpočet). Vždyť se na to odkazuji i v částech článku. BTW, Nový Zeland je skutečně velmi poučná země s hlediska hospodářství a politiky.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 8:31 | Fredy

Aha tak tudy vede vaše cesta. Proč chcete vyšší příjmy z daní? Nestačilo by radikální snížený ZBYTEČNÝCH výdajů. Každý správní hospodář posuzuje obě strany rovnoměrně. Pokud má větší příjmy, tak ví, že si může dovolit větší výdaje. Platí to samozřejmě i naopak. Psal jsem o tom viz výše. Navrhuji si prostudovat reformu sira Rogera Dauglase na Novém Zélandu od roku 1984. Je v mnohém poučná.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 8:24 | Fredy

Co pokulhává na rovné dani?
Hlavně to, že je neinformovanými lidmi (viz částečně autor) vytrhována z kontextu. Přečtěte si návrh ODS - Modrá šance. Není to sice podrobný ekonomický materiál plný čísel a grafů, ale udává základní směr případné budoucí reformy.
Co je vlastně rovná daň? Je to jen příjmová část i když mediálně jistě nejzajímavější, celého komplexu řešení veřejných financí. Pro mě jsou stejně důležité i výdaje státního rozpočtu. Tady stojí třeba za úvahu následující text z modré šance:
Navrhujeme reformovat Parlament ČR. Základem těchto úvah je snížení počtu poslanců a senátorů – a s tím spojených nákladů na činnost Parlamentu. V úvahu přichází též diskuse nad jiným způsobem volby senátorů. Navrhujeme snížit počet ministerstev a dalších ústředních orgánů a fondů, snížit počty jejich zaměstnanců (v roce 1998 zde pracovalo 13 tisíc lidí, nyní 19 tisíc). Bez náhrady lze zcela zrušit ministerstvo informatiky a vzhledem k přesunu kompetencí na kraje i ministerstvo pro místní rozvoj. Naprosto zbytečná se jeví podivná funkce místopředsedy vlády pro výzkum a vývoj, lidská práva a lidské zdroje. Po sloučení volá ministerstvo školství a ministerstvo kultury (včetně kompetencí výše zmíněného místopředsedy), jakož i ministerstvo dopravy a ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo zemědělství a ministerstvo životního prostředí a konečně ministerstvo zdravotnictví a ministerstvo práce a sociálních věcí. Zvláštní kapitolou je nepřiměřené množství státních úřadů zřízených pro provedení jediného úkolu typu Úřadu pro ochranu osobních údajů, kterých lze najít celý sloupec v telefonním seznamu. Reforma administrativní znamená zejména otočení chápaní funkce veřejné správy z pohledu státu, a to z pozice „hlídání občanů a podniků“ do pozice „služby občanům a podnikům v záležitostech, kde je role státu nezbytná“. Jinými slovy – veřejná správa by měla být hodnocena podle kritéria, „jak veřejnosti slouží, nikoliv jak dodržuje (často nesmyslné) předpisy“. Efektem takovéhoto přístupu k veřejné službě by mělo být jednak zeštíhlení veřejné správy, ale také zpružnění rozhodování soudů, funkce státních registrů a rovněž návazná a nezbytná revize obchodního, pracovního a regulačního práva směrem k vyšší míře smluvní volnosti.
Pokud se autor obává, vlivem rovné daně, o výši příjmů, tak bez hodnocení efektivnosti výdajů je to jen mlácení prázdné slámy.
Lepší by bylo podrobit reformu ODS jako celek. Požadovat od nich vysvětlení konkrétních kroků, které by následovaly v případě jejich zvolení. Případně odkaz na podrobné ekonomické rozbory a návrhy těchto řešení.
A ještě na adresu autora. Mohl jste zařadit porovnání jednoho roku života s rovnou daní na Slovensku. Možná byste byl překvapen.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2004 8:17 | autor článku

K této diskusi naposledy, protože to nikoho nepřesvědčí. ALE...
Šéfredaktor je v Penězích již přes rok stejný a nikam neodešel.
Pravděpodobně máte na mysli ředitele, ten skutečně zamířil do zmíněného křesílka. Naprosto se mýlíte v ostatních tvrzeních ohledně naší redakce, vyjmenovávat je nebudu, i když o Vaší důvěře v tuto výpověď iluze nemám. Myslíte, že ředitel rozhoduje(-oval) o tom, co se bude psát? Zvláštní představa...
Závěrem. Článek přeci vůbec netvrdí, že rovná daň je horší, než současný systém. Dále článek upozorňuje na potřebu využití politického kapitálu v případě volebního úspěchu dnešní opozice (zprava). Myslíte, že by to udělal propagátor současného sytému (já vím, oni jsou zákeřní a všude). Mohu proto prohlásit, že současný systém je horší, než navrhuje ODS, ale jenom potud, pokud se rovnou novinkou nezvýší celkový výběr daní = prostředků zabavených lidem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 8:03 | autor článku

Bezpochyby jste nahlédla do původního článku. Z toho cituji: "V roce 1981 snížil Ronald Reagan horní sazbu daně z příjmu z 50 % na 28 % a objem vybraných daní vzrostl během 80. let zhruba na dvojnásobek..."
Ano, poplatníci začali platit vyšší daně. Takové nebezpečí je v systému skryto. Mimochodem, poukazuji na to, že jako důsledek vyšší aktivity to není špatné, ba naopak, ale nenasytnému státnímu aparátu se dostává více prostředků. A jak jistě víte, s každou korunou roste i počet státních zaměstnnaců = jinými slovy se vytvářejí další a další místa, funkce, razítka. Pokud by se seškrtaly výdaje a daně podle toho snížily, možná by to bylo lepší, než reformovat s cílem vyšších výnosů.
Pokud se Vám nelíbí názor, že když někdo prezentuje daňovou refomu, má ukázat i její dopady, to jest například výpadek nebo posílení příjmů, tak se omlouvám, ale s tím nic neprovedu. Berte to jen jako názor.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2004 7:09 | Eric

Když už nejde daně zrušit, současný daňový systém je naprd tak proč nezkusit něco nového (relativně nového) jako je "rovná" daň? Čeho se kdo bojí? Nemyslím, že v tomto sektoru může být ještě hůře. Jenže současné zmatené daňování vyhovuje tisícům úředníků (mají zaměstnání), velkopodnikatelům (najdou si kličku), právníkům a tzv. daňovým poradcům (tento džob považuji za obzvláště pikantní důsledek idiotského daňového režimu). Najde se pár schopných voličů, kterým bude rovná daň vyhovovat a dokáží veřejně jasně vytáhnout její plusy tak jako jsem to udělat teď já? Tak do toho, já jsem připraven...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2004 6:08 | Zargon

A už je to tady. Šéfradaktor (a zřejmě i hlavní majitel) tohoto serveru se stal nedávno náměstkem ministra. Netrpělivě jsem čekal kdy se zde objeví tendenční článku oslavující deformu vládní strany. Převezli mě- nejdřv začínají kritikou opozičního programu. Nevím jak většina daňových poplatníků, ale já bych se spokojil s tím, že by skončilo "okrádání" ve formě progresivní daně, to že by byl konstantní koeficient bych už považoval za férové-zas až tak moc neprahnu po tom aby daň byla stejná v absolutní hodnotě.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Patrik Nacher

podnikatel a ekonom

Jan Dienstl

podnikatel, Czech Coal

Patrik Nacher
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Jan Dienstl
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 3 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services