Výpočet čisté mzdy 2024
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Vladimíra Glatzová
advokátka
Jiří Dienstbier
politik
100,00 %
z 1 duelů
0,00 %
z 0 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Důchod podle ODS? Kolik si naspoříš.
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
30. 6. 2004 8:48, Jirka
Myslím, že není třeba se bát, jak se postaví lidé k odpovědnosti za svůj osud. Zůstane-li část systému průběžná a pokryje minimální důchody, pak stát splní svoji roli sociálního záchranáře, a nemusí se starat o to, jestli každý důchodce bude mít na výlety do ciziny nebo pěstování nákladnějšího koníčka. Postupný přechod má navíc výhodu v tom, že nám tu míru odpovědnosti a důsledky případné neodpovědnosti bude ukazovat již od začátku s postupně se zvyšující měrou.
Penzijní fondy a připojištění by měly existovat, ale ne jako jediné řešení a neměly by být povinné. To, co budou vyplácet, je přilepšení na důchod, nikoli nutné minimum.
Určitý způsob, jak zajistit převod pojistného placeného zaměstnavatelem do mzdy je zvýšení mzdových tarifů na úkor těchto odvodů. I tak tu zůstane volný prostor u zaměstnanců se mzdou výrazně nad základem tarifu. Pokud ovšem zaměstnavatel těmto zaměstnancům platil dobrovolně vysoké odměny, nepředpokládám, že by právě jim krátil mzdy. To se děje spíše v případech, kdy musí přidat těm, co sedí na základu, když vláda zvýší tarify. V tomto případě by se ale mzdové náklady zaměstnavatele neměnily a nemusí proto šetřit na těch nejlepších.
Jedno slabé místo bych si dovolil doplnit. Jak už uvedla výše Míša (příspěvek skoro nahoře), přechod na zásluhovější systém znevýhodňuje matky, a dodávám, že také osoby se změněnou pracovní schopností, osoby, které o někoho pečují a nemohou proto pracovat na plný úvazek nebo vůbec apod. Takovým bude třeba vhodným způsobem kompenzovat sníženou možnost spořit si na důchod. Zdrojem kompenzací bude patrně průběžná část systému. Takže její podíl bude muset klesat o něco pomaleji, než růst dobrovolného spoření. Protože však ze spoření budou i výnosy, možná to nebude až tak dramatické.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 46 komentářů)
29. 6. 2004 8:58 | Stále ještě myslící osůbka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
29. 6. 2004 8:42 | Jirka
S omezením státem vyplácených důchodů na rovné minimum a svobodnou kapitalizací úspor souhlasím. Sám jsem to v diskusích u předchozích článků navrhoval. Přechod ovšem musí být postupný. V článku se sice uvádí, že reforma bude ve dvou krocích: nejprve změna parametrů a pak plynulý přechod na nový systém. To ovšem nekoresponduje s předchozím tvrzením, že mladí do 35 let automaticky přecházejí na nový systém a ostatní nedůchodci si mohou svobodně vybrat. Od seriózního návrhu reformy čehokoli bych očekával větší míru konzistence a promyšlenosti. Naši politici si rádi hrají se slovíčky a frázemi, s čísly jim to ale moc nejde.
29. 6. 2004 8:42 | Honzajs
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
29. 6. 2004 8:26 | Fredy
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
29. 6. 2004 8:22 | Hans
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
29. 6. 2004 7:51 | k
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 6. 2004 23:14 | František Mareš
28. 6. 2004 20:37 | Fredy
Jsou dokonce přechodové systémy, které by nepotřebovaly ani těch 200 miliard. Dokonce by nepotřebovaly žádnou korunu na víc. Jedná se o tzv. opačný přechodový systém. Nebo-li přechod (volba) z průběžného systému na fondový se nejdříve aplikuje u starší předdůchodové generace a pak se postupně nabalují mladší ročníky. Tento systém je štědrý ke starší generaci a zdánlivě méně výhodný pro mladší ročníky, ale jen zdánlivě. Tento systém by se mohl uplatnit u nás. Má výhodu v tom, že když to náhodou nevyjde, tak návrat k průběžnému systému je bezbolestný a jednoduchý.
Tak mám takový dojem, že se více bojíte ODS, než navržené, ale jen v heslech uvedené, penzijní reformy.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 6. 2004 20:22 | Jan Kolda von Žampach ( řečený Pancíř )
PS Od Vás jsem se, žel, nedozvěděl k věci už vůbec nic, jen to, že si nedokážete vymyslet ani svůj vlastní nick.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 6. 2004 18:22
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 6. 2004 17:10 | Honzajs
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 6. 2004 16:49 | Honzajs
Ale spousta lidí o tom nemá ani potuchy.
Samozřejmě ře je nutná změna systému. ČSSD se velkmi ráda ohání cizinou jako vzor, ale jenom když si jim to hodí. Jinde se totiž uplatňují stropy na odvosy pojistného (v Německu již od 1,3 násobku průměrné mzdy. A u nás? Škoda mluvit. Limit na pojistné u nás mají akorát podnikatelé, zaměstnanci však nikoliv.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 6. 2004 16:49 | Míša
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 6. 2004 16:44 | Ona napadená myslící osůbka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 6. 2004 16:31 | Rejpal
28. 6. 2004 16:17 | Cynik
28. 6. 2004 14:19 | k
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 6. 2004 11:27 | Jan Kolda von Žampach ( řečený Pancíř )
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 6. 2004 11:12 | Šaman
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 6. 2004 11:09 | Fredy
Co se týče kontroly fondů, tak máte pravdu. Také nevím, jak si ODS představuje "zajištění" penzijních fondů. To ostatní v textu bych bral. Důsledná kontrola (hlavně kvalifikovaná a odborná) ze strany MF. Je veřejným tajemstvím, že na MF není odborníka, který by rozuměl pojistně matematickým metodám a tak většinou schválí, co jim přijde na stůl.
Co se týče uvádění všech mzdových nákladů na výplatní pasku, tak ODS přichází s křížkem po funuse. Mnoho firem to již dělá. Nic jim v tom nebrání. Je to sice zajímavé řešení, ale jen ukazuje status quo, ale nic výrazného s tím nenavrhuje dělat.
Co se týče jednotné výše základního důchodu, tak to je myslím velice dobrá myšlenka. Co směřuje k velké redukci státního aparátu, tak vítám.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Stránka 2/3