Reforma daní a státního aparátu podle našich čtenářů

Překvapivé množství diskutujících i příspěvků k daňové problematice na našich stránkách nás přivedlo k myšlence navrhnout alternativní daňovou reformu podle čtenářů Peníze.CZ. Základním znakem je razantní zeštíhlení státního aparátu a sociálních výhod.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 6. 2004 11:39, jezevec

Další inspirací je zjednodušení sociálních dávek, příplatků, příspěvků, úlev a hlavně ústavů.
Předně tedy kdo nepracuje, nechť nejí. Kdo nemá práci, nedostate podporu ani žádnou sociální dávku, pokud nebude makat. Práce je víc než špidlových zdrojů. Například čistit pankejty - těch je tisíce kilometrů, všichni nezaměstnaní by se na tom uživili.
Dále bude definován jeden minimální příjem - který kdo nedosahuje, a prokáže že není schopen ho dosahovat samostatně (a nemá chatu, apod) - dostane to od státu dorovnané do tohoto minima. Jinak se zruší veškeré stokorunové příplatky a příspěvky, úlevy, přídavky a podobné píčoviny. Tento minimální příjem bude vypořádán v rámci daně - bude tedy nezdanitelné minimum, kdo se do něj trefí tak nedostane ani neplatí nic, kdo má víc zaplatí daně, kdo má míň dostane zápornou daň od státu zpět. Tím pádem můžeme zrušit celou sociálku a veškerou její agendu bude dělat jedna kolonka v daňovém přiznání.
V neposlední se zruší financování všech ústavů, důchoďáků, a nemocnic - státem. Na každou diagnózu bude paušální příspěvek, který dostane ten postižený - ten si s ním může dělat co chce. Pokud si invalida zvládne najmout asistenta a postarat se o sebe, třeba za 40.000 měsíčně - není důvod aby stát dotoval nějaký ústav s náklady 100.000 měsíčně. Na druhou stranu není důvod, aby invalida šel do ústavu, pokud si tak bude přát - jestli se tam o něj za tech 40.000 postarají a on tam chce, fajn - jestli nepostarají, ať ústav chcípne.

Poslední inspirací je jednotný důchod. Důchod nechť je pojistka, když důchodce zemře později, než jak si naplánoval a našetřil - a tato pojistka necht je pro všechny stejná. Nemá smysl, aby desetitisíce zbytečných úředníků složitě vypočítávaly důchody lišící se v řádu padesátikorun. nechť je jeden důchod, roven třeba 8.000, samořejmě postupně valorizovaný, ten nechť paušálně dostávají všichni kdo dosáhnou důchodového věku, a celý penzíňák se může zrušit. Bylo by morálnější, kdyby v souvislosti s takovou reformou proběhla i reforma odvodů na sociální daň, který by byla číslem, nikoliv procentem z příjmu. A nebo aspon aby měla nějaký horní limit.

+35
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

21. 6. 2004 6:45

Proč nesmysl? Vždyť například OSVČ si nyní také platí sociální a zdravotní pojištění ze svého, tak proč ne všichni?

Zobrazit celé vlákno

-5
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 30 komentářů)

1. 2. 2008 12:47 | froberg

Možná by stálo jet se podívat na fungující daňové systémy třeba ve Švýcarsku nebo Lucembursku. Obě jsou to takové "neprosperujícíů zemičky. A pak se podívat na to, za co se vlastně vybrané daně utrácí.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 6. 2004 8:51

Minulý rok vyšel v HN hezký článek. Proč nezrušit všechny(!) přímé i nepřímé daně, včetně soc. pojištění a nezavést daň z obratu na účtu? Autoři spočítali, že by stačilo pro nakrmení dnešního rozpočtu 2,8%. Hezká představa.. mít tak ze dne na den skoro dvounásobný plat :)
+27
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 6. 2004 7:48 | Jirka

Myslím, že individuální účty by způsobily spíš zmatek. Důchodové pojistné by mělo být pro všechny stejné a stát by měl každému důchodci vyplácet stejný důchod jako životní minimum. Tím splní svoji roli dostatečně. Není nutné aby manipuloval s větším objemem peněz. Nad toto minimum si může každý spořit dle vlastního uvážení. Pojistné na nemocenskou by mělo být dobrovolné (jako dosud u OSVČ) a mělo by být odměřeno podle počtu dnů pracovní neschopnosti v minulém roce (systém malusů). Podpora v nezaměstnanosti by měla mít formu státní půjčky, nebo dobrovolného pojištění. Ve zdravotním pojištění by individuální účty (ve smyslu spoření na zákrok) nepřicházely v úvahu. Mnohé zákroky jsou tak drahé, že by je dokázali uhradit jen ti nejbohatší. Musí to být skutečné pojištění. Opět bych tu navrhoval systém malusů za různé vážné prohřešky proti zdraví. Pravidelná prohlídka - jak mi řekl obvodní lékař osobně - prozradí jen to, co na sebe prozradí sám pacient, nebo co je zjevné. Místo postihu za vynechání prohlídky spíše postihovat sebepoškozování, odmítání léčby, úrazy prokazatelně z vlastní viny apod.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 6. 2004 6:23

Pokud bychom u důchodů přešli postupně z průběžného systému na fondový, tak není nutné zahrnovat sociální pojištění pod daň. Mohlo by to zůstat zvlášť, jen s tím, že by se každý rok povinná částka snižovala na úkor dobrovolné fondové. Tím by byl zachován princip solidarity u současných důchodců.
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 6. 2004 21:01 | xpram

Samozřejmě máte pravdu. Jenže zvláště sociální pojištění má formu daně. Alespoň za současné situace. Proto by podle mého názoru mělo být zahrnováno do celkového zdanění. Nebo kompletně změnit jeho formu, aby každý měl přehled o SVÉM účtu.
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 6. 2004 9:27 | logik

To je rasismus páchaný menšinou na většině. Ale až se to jednou dostane k soudu, to bude čoro moro!!! Nevím, kde je listinou základních práv stanoveno, že "někdo" nárok má jen proto, že je v menšině. Jinak jedna rada by tu byla. Sežeňte celou rodinu, klidně i pátý koleno, zavolejte žurnalisty a redaktory, že budou svědky nespravedlnosti a jděte na úřad. Tam všichni řvěte, lomozte, bouchejte do zdí a stolků, vyhrožujte zabitím a na závěr si nechte lahůdku: zanechte tam pokud možno alespoň 5 malých dětí ...že už je nemůžete živit, protože nemáte z čeho!!!! A budou se dít věci!!!
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 6. 2004 6:45

Proč nesmysl? Vždyť například OSVČ si nyní také platí sociální a zdravotní pojištění ze svého, tak proč ne všichni?
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 6. 2004 21:06 | Tomáš Marný

Jako sci-fi je to moc hezké. Pro začátek by stačilo, kdyby stát přestal přispívat na kdejaké krávoviny, viz např. http://rozhledny.ecesko.cz. Informace, běžně dostupné na Internetu, někdo pomocí Ctrl+C a Ctrl+V přenesl na server dotovaný Ministerstvem pro místní rozvoj, tedy daňovými poplatníky. Předpokládám, že onen "někdo" je zaměstnancem firmy patřící některému poslanci nebo státnímu úředníkovi.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 6. 2004 16:03

Naprosto s Vámi souhlasím. V jednoduchosti je síla. Až na jednu drobnost rovná daň na úrovni 10% je ekonomický nesmysl. Kde je sociální a zdravotní pojištění? Myslím, si že kdyby celkové zdanění (myšleno všechny povinné platby) bylo na úrovni 25% byl by to obrovský úspěch. Uvědomte si že současné zdanění dosahuje téměř 50%.
+19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 6. 2004 15:20 | Kateřina Havlíčková

Jedna sazba DPH ve výši 15 % znamená, že mensší část zboží a služeb - ta, která je dnes ve snížené sazbě 5 % - bude zdražena a druhá - větší část, dnes daněná 19 % (a bude přibývat, např. stavební práce u bytových domů mají výjimku jen do roku 2007), se zlevní, i když o méně. Pochopitelně jde o to, co udělají prodejci, jestli skutečně zlevní, na druhou stranu ve snížené sazbě jsou nejdůležitější potraviny a tam je vysoká konkurence. (Pomíjím léky, tam je státní regulace a je to kapitola sama pro sebe.) Dopad na inflaci by tedy nebyl tak vysoký, i když nějaký ano, takže s tou povinnou valorizací důchoů by to nebyl takový problém - odhaduji cca 4 miliardy. Protože stát by na DPH vybral víc (jinak by přece k inflaci kvůli daním nedošlo), mohl by tuto částku na důchody doplatit. To, že by zároveň se snižováním přímých daní vybral méně zdaleka není jisté. Při snižování celkové daňové zátěže by mohl dokonce vybrat i víc, kdyby to dělal chytře, i když to jistě není cílem. (Jde o to, že daň platí více subjektů a zdaňováno je více příjmů - i těch, které jsou dnes utajovány apod.).
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 6. 2004 11:39 | jezevec

Další inspirací je zjednodušení sociálních dávek, příplatků, příspěvků, úlev a hlavně ústavů. Předně tedy kdo nepracuje, nechť nejí. Kdo nemá práci, nedostate podporu ani žádnou sociální dávku, pokud nebude makat. Práce je víc než špidlových zdrojů. Například čistit pankejty - těch je tisíce kilometrů, všichni nezaměstnaní by se na tom uživili. Dále bude definován jeden minimální příjem - který kdo nedosahuje, a prokáže že není schopen ho dosahovat samostatně (a nemá chatu, apod) - dostane to od státu dorovnané do tohoto minima. Jinak se zruší veškeré stokorunové příplatky a příspěvky, úlevy, přídavky a podobné píčoviny. Tento minimální příjem bude vypořádán v rámci daně - bude tedy nezdanitelné minimum, kdo se do něj trefí tak nedostane ani neplatí nic, kdo má víc zaplatí daně, kdo má míň dostane zápornou daň od státu zpět. Tím pádem můžeme zrušit celou sociálku a veškerou její agendu bude dělat jedna kolonka v daňovém přiznání. V neposlední se zruší financování všech ústavů, důchoďáků, a nemocnic - státem. Na každou diagnózu bude paušální příspěvek, který dostane ten postižený - ten si s ním může dělat co chce. Pokud si invalida zvládne najmout asistenta a postarat se o sebe, třeba za 40.000 měsíčně - není důvod aby stát dotoval nějaký ústav s náklady 100.000 měsíčně. Na druhou stranu není důvod, aby invalida šel do ústavu, pokud si tak bude přát - jestli se tam o něj za tech 40.000 postarají a on tam chce, fajn - jestli nepostarají, ať ústav chcípne.
Poslední inspirací je jednotný důchod. Důchod nechť je pojistka, když důchodce zemře později, než jak si naplánoval a našetřil - a tato pojistka necht je pro všechny stejná. Nemá smysl, aby desetitisíce zbytečných úředníků složitě vypočítávaly důchody lišící se v řádu padesátikorun. nechť je jeden důchod, roven třeba 8.000, samořejmě postupně valorizovaný, ten nechť paušálně dostávají všichni kdo dosáhnou důchodového věku, a celý penzíňák se může zrušit. Bylo by morálnější, kdyby v souvislosti s takovou reformou proběhla i reforma odvodů na sociální daň, který by byla číslem, nikoliv procentem z příjmu. A nebo aspon aby měla nějaký horní limit.
+35
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 6. 2004 23:03 | jezevec

Začal bych u výdajů. Ze zákona bude účetnitcví všech ministrestev a státních úřadů zveřejněno na internetu. Každá jednotlivá koruna, která se utratí z veřejných rozpočtů - hajzlpapírem počínaje, přes všechny dotace, sociální dávky, příspěvky, až po automobil pro ministra a plat jeho sektretářky, bude veřejně přístupným statkem na internetu. Všechny smlouvy, které stát a jeho úředníci uzavírají - budou ze zákona veřejné a příspupné na internetu. Subdodavatelům, kteří nebudou souhlasit s odvoláním na obchodní tajemství, se smlouvy vypoví a nahradí se zmíněnými. Veškerá výběrová řízená budou ze zákona přístupná na internetu: zadávací kritéria, metodika vyhodnocování nabídek, a povinnost zdůvodnění konkrétních osob pakliže metodika vyhodnocování nabídek nebyla dodržena. Každý, kdo utrácí státní peníze, bude osobně podepsán pod každým výdajem, který autorizoval, a bude jeho povinnost výdaj na požádání zdůvodnit co do výše i způsobu výběru - opět hajzlpapírem počínaje a automobilem pro ministra konče. Tím dojde k zázračné úspoře asi 50-60% státních výdajů, a můžeme si vybírat, které příjmy státu jsou považovány nejvíce nemravné (dědická a darovací daň, daň z převodu nemovitostí, např.).
+29
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 6. 2004 21:44 | Tomáš Vala

I zdánlivě složité věci jsou ve své podstatě jednoduché. Skutečně to chce selský rozum. Zapomeňte na ekonomické poučky, zvyklosti a minulost. Vraťte se k samotným základům jednoduchých počtů a zjistíte že stále platí okřídlené jedna plus jedna jsou dvě. Přesto, že Fredyho vstup je, z jeho strany, jistý druh recese, tak je v mnohém poučný. Dost čerpal z reformy kterou známe z Nového Zelandu. Kdyby Fredy šel do politiky, tak má můj hlas. Jednak uvažuje racionálně a jednoduše a možná i proto, že jistě patří k úspěšným podnikatelům. Alespoň mi to tak, z jeho různých příspěvků, připadá.
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2004 17:36 | k

To, co navrhujte, je v podstatě tzv. "korporativní" stát (existoal např. za Franka ve Španělsku, ale teprve po vstupu do EU se Španělsko dočkalo hospodářského boomu) ale budiž, je to Váš názor. Jen bych ještě rád viděl návrh (rámcový, hlavní kapitoly, bilance) státního rozpočtu apod. Ono to totiž vypadá jednoduše je prních pár minut. Ovšem pro toho, kdo o ekonomice neví zhola nic, to vypadá jednoduché navždy....
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2004 16:21 | Honzajs

Neroznesu, mluvíte mi z duše.
Až na jednu výhradu: daňové přiznání na formátu A5 samo o sobě vůbec nevypovídá o jednoduchosti / složitosti pravidel pro výpočet základu daně.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2004 16:04

Pokud člověk pracuje, má 3 děti, úplnou rodinu a jednomu dítěti se stane úraz s dlouhodobým léčením v rozsahu 9 týdnů a musí se o dítě starat celou dobu léčení nemá nárok ani na doplatek do životního minima. Neboť placené OČR (malé dítě) je poze 9 dnů. Zbytek se může jít třeba pást, třebaže do životního minima mu chybí několik tisíc měsíčně. Výplata OČR může proběhnout až po ukončení ošetřování. Bylo mi řečeno, že máme prodat staré auto. Romové dostanou odškodné - prodej domu 900 000 měsíčně a za několik měsíců zase žádají sociální dávky a dostanou je. Co jsme to za stát, toto je přiměřené zacházení?...
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 6. 2004 15:33 | k

Jistě, ale předpokládám, že se spolu se zvýšením DPH podstatně sníží přímé daně (aby nebyla trestána výkonnost a investice), takže zvýšení DPH pokryje toto snížení přímé daňové zátěže, čili peníze budou stejně chybět jinde, podkud nedojde k výdajovým omezením v jiných kapitolách rozpočtu (moc manévrovacího prostoru zde ovšm žádná vláda mít nebude, o tom si nedělám iluze).
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2004 15:14 | Pavel

Tahle valorizace ba snad měla být daňove neutrální, protože to zvýšení důchodů se vybere zpět na vyšší DPH.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2004 16:17 | Fredy

2. část
- Většinu státního majetku převedu bezplatně na kraje a případně zprivatizuji. Stát žádný majetek nepotřebuje. A pokud ano, tak si jej může pronajmout. - Základním článkem bude obec, pak kraj a nakonec stát. Vše důležité si bude řešit obec sama. Co nebude moci zabezpečit, či rozhodnout (bude se dotýkat více obcí) tak si zaplatí službu kraje. To samé v případě, že něco nebudou moci zabezpečit kraje, tak si sjednají u státního úřadu. - Zruším většinu daňových zákonů a vyhlášek. Budou nahrazeny jedním zákonem o tzv. „společenské dani“. Na to bude navazovat rovná daň ve výši 10% a možnost stanovení krajských daní přesně podle účelu. Na dálnicích a silnicích dálničního typu se bude platit elektronické mýtné. Žádné další daně se platit nebudou. Daňové přiznání bude ve velikosti A5 a bude mít pár řádek, které dokáže vyplnit i negramot. - Důchodová reforma bude probíhat podobně jako na Slovensku, jen trochu rychleji. Sociální a zdravotní bude silně zredukováno, ve prospěch vyššího příjmu. Současní důchodci nebudou tratit a u nových se bude postupně přesouvat podíl plateb do soukromých fondů a jiných aktivit. Bude to na vůli daňových poplatníků, neboť si to budou platit ze svého. Diferenci mezi prvotním poklesem z příjmů z daní (asi 2 roky) bude pokryta z úspor redukce státní správy. - Zaměstnanost. Okamžitě bude zrušen Zákoník práce. S odbory uzavřu tzv. „pakt neútočení a tolerance“ na 5 let. Budou seznámeni s tím, že se výrazně zvýší příjmy zaměstnanců, ale zároveň se zvýší jejich osobní odpovědnost za osud svůj a svých rodin. - Budou zrušeny všechny různé dotace a subvence a výjimky na cokoliv. Legislativní řád musí být jednoduchý, jednoznačný a pochopitelný. Většina různých žádostí a tiskopisů bude nahrazena elektronickou cestou. Na všech obecních úřadech bude k dispozici počítač, internet a slušný člověk, který vše vyřídí i těm, kteří se počítače bojí a internetu nerozumí. - V bytové otázce budou zrušeny regulace nájemného a bude uvolněn trh s byty. Současně bude stanovena tzv. „pomoc v nouzi“ . Ten, kdo nebude, ne vlastní vinnou, dosahovat určité výše, tak požádá o tuto „pomoc v nouzi“. Veřejně bude k dispozici seznam všech, kteří tuto pomoc čerpají. Ten, kdo bude v nozi svoji vinnou, tak bude moci požádat o překlenovací obecnou půjčku, která bude kryta jeho majetkem. - Další prozradím až se vrátím z chalupy – přeji pěkný víkend.
Očekávám, že mi to pořádně roznesete.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 6. 2004 16:15 | Fredy

1 část.
Dobře, jsem politik, třeba ten nejvyšší. Tak kde začnu? Nejdříve u sebe. Pokud chci kázat vodu, tak ji musím také pít.
Nejdříve se podívám na výdajovou stránku. Jako každý správný hospodář mohu vydat jen, to co přijmu. Jsem přesvědčen o tom, že státní správa a zpráva státu všeobecně je předimenzovaná a přitom nekvalitní. K tomu nepotřebuji ani nějaký nákladný audit, ale selský rozum. Mám to vymyšleno asi takto:
- Zredukuji počty ministerstev ze současných 15 na 7. Můžete si tipnout, které se dají sloučit a které zrušit? Některé další úřady, které se nenazývají ministerstva, ale chovají se obdobně, bych také zredukoval. - Ministerstva budou řídit, po politické linii ministři, ale po stránce hospodářské manažeři. Budou zrušeny místa náměstků a místo nich bude vybrán (výběrové řízení) manažer. Ten bude mít k dispozici určený objem peněz, se kterým bude muset umět vystačit. A úkoly, které bude muset zabezpečit. Jeho manažerský post bude na 5 let. Jen na něm bude, jak si to zabezpečí. On si bude dělat výběrové řízení na manažery jednotlivých oddělení a spolu s nimi na jednotlivé zaměstnance. Jeho snahou bude s co nejmenším počtem úředníků, ale dobře zaplacených, splnit úkoly. Jeho definitiva bude pět let a nižších úředníků rok. - Do konce roku zruším přibližně 50% pracovních míst a v dalších letech vždy o 10% na stav obdobný třeba ve Švýcarsku. Vše důležité bude v regionech pod jednou střechou s názvem „státní úřad“. Tím se sloučí všechny berňáky, sociálky, pracáky, statistiky, apod.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Matěj Hollan

aktivista

Jaromír Šmejkal

podnikatel, Unimex Group

Matěj Hollan
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 2 duelů
×
Jaromír Šmejkal
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services