Poplatky stavebních spořitelen: platit, či neplatit?

Je možná obrana proti svévolnému rozhodování stavebních spořitelen o výši poplatků? Má vůbec spořitelna právo zavádět k již uzavřeným smlouvám poplatky nové? A lze se takovému jednání účinně bránit?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 4. 2004 10:58

Jsem také kvůli zvyšování poplatků naštvaný na stavební spořitelnu ČS.
Za smlouvu z roku 1997 již od letoška platím ročně 550,-.
Na druhé straně na ní mám ale stále 4% úrok. Proto ji také nevypovídám
i když už na ní nečerpám státní podporu, a nemohu vkládat na účet.
Nevím, zda by to u případného soudu o poplatek nebyl argument proti mně.
Je mi vcelku jasné, že se mě spořitelna stanovením výše poplatku může
zbavit kdy chce - zkrátka až se to začne nevyplácet, tak smlouvu vypovím.
Jestli mi ovšem spořitelna nepředběhne a nevyhlásí bankrot, aby si mohla
nechat jak mé peníze, tak i ty své úroky. To při své smůle považuji
za nejrealističtější.
Díky tomu období, kdy lidé uzavírali smlouvy aby ještě stihli výhodné
podmínky (já rovněž) budou za pár let vklady nás spořílků kulminovat,
a to je nejlepší doba zavřít krám. Vyhraný letitý spor se spořitelnou
(již v té době zkrachovalou) o 150,-Kč pak jistě potěší. Bude to velký
úspěch nezávislé justice, inteligence a důvtipu soudců a advokátů.
U vlády bude pravice a vše svede na socany. V zákulisí si tito recyklovaní
politici podají ruce a hurá společně s rancema do švýcarské banky, kde se
jistě potkají s inteligentními, neúplatnými a nezávislými soudci a s
výkvětem naší advokacie.

+36
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 3. 2004 16:38

Tak jsem to zkoušel i z NT s IE6 SP1 a funguje to.

Zobrazit celé vlákno

-6
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 138 komentářů)

13. 2. 2004 10:00 | Tomáš Marný

Protože ten 7. nebo 8. rok už jsou ty úroky vesměs slušné, taže ten poplatek tolik nebolí. Když ale zaplatíte z úroku 550,- Kč poplatky 390, tak to dost nas*re.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 2. 2004 9:41 | valecko(zavináč)atlas.cz

Prosím Vás uvědomte si, že pokud se spořitelnám razantně neukáže, že nemohou s klienty takto beztrestně orat, teoreticky nic jim nebude bránit, aby poplatky navyšovaly donekonečna. Až bude poplatek za vedení účtu např. 4000 korun ročně (spořitelny na to přece mají právo, ne??!!) tak to bude sakra prodělečná záležitost. To že lidi nevypověděli smlouvy po pěti letech bylo způsobeno: 1. Velmi dobrými úroky 2. Státní podporou 3. (VELMI DŮLEŽITÉ) - relativně dobrým poměrem mezi výdaji za poplatky a výnosem!!!! O tom, že body 1 a 2 už berou za své snad víme všichni a ještě k tomu se zvyšují poplatky, takže výhodný poměr výnosy/náklady začíná rychle kolabovat. (A bude hůř, pokud se s tím něco neudělá...)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 2. 2004 9:39 | Petr Šafránek

To bezesporu je. V tomto případě jde spíš o to nebýt ovce a nenechat se mlčky oškubávat... Přiznám se, že mi ani tak nevadil postupný nárůst poplatku za vedení účtu, když uvážím, že věcné náklady objektivně rostou. Silně mi však vadí dodatečný poplatek za správu úrokového zvýhodnění, u kterého nejsou v pozadí žádné reálné věcné náklady...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 2. 2004 9:33 | andy

doufam, ze tohle penize.cz nesmazou. je to totiz ukazka svobody projevu. Co si vsak budeme myslel o tom poslednim poplatku a jeho autorovi, to je zase nase vec.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 2. 2004 9:30 | andy

myslim, ze stavebni sporeni je vyhodne i tak. Kdyby nebylo, tak ho lidi vypovidaji hned po peti letech, ale mnozi jej maji jiz sedmy a osmy rok
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 2. 2004 9:07 | Petr Šafránek

Kdybyste si odpustil ten závěr, tak bych s Vámi i souhlasil....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 2. 2004 8:49 | Tomáš Marný

Takže Vám ČMSS buď sprostě lže nebo se u mne ve výpise sekla. Pokud je mně známo, účtuje ČMSS poplatky POLOLETNĚ. Mám na výpise 25,- Kč, tj. 50,- Kč ročně. V r. 1998 došlo ke zvýšení na 100,- Kč, v r. 1999 pak tuším na 130,- Kč. ČMSS obvykle měnila sazby v polovině roku, takže zvýšený poplatek byl účtován jen za ekvivalentní část roku. Poplatek za úrokové zvýhodnění byl zveřejněn v ceníku platném od 1.12.2003, spořitelna ho napálila klientům v plné výši, de facto byl tedy účtován zpětně - další "slušnost" spořitelny. BTW s ohledem na výše uvedenou skutečnost, tj. zdražování u Lišky jindy než na začátku roku, také není vhodné zveřejňovat poplatky pro r. 2004, protože nejdéle od pololetí budou vypadat jinak.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 2. 2004 8:30 | Docent

Odpoví Vám stylem "já o voze, ty o koze". Konkrétně u mne Raiffeisenka vůbec nereagovala na tyto 3 výtky: 1) Dle OP platných pro moji smlouvu lze poplatky zvyšovat jen při podstatné změně správních nákladů nebo poštovného 2) Smluvně se zavázala vést tarif po dobu spořicího cyklu zdarma 3) Při poskytnutí úvěru mně sice bude vrácen poplatek za správu úrokového zvýhodnění, ale budu okraden o úrok a státní podporu ze zadržených poplatků. Svoji stížnost a odpověď RSTS posílám mailem p.Šedivému
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 2. 2004 8:19 | Tomáš Marný

Předpokládám, že šanci by mohli mít alespoň klienti se staršími smlouvami, kteří měli v OP ustanovení o zvyšování poplatků v případě podstatné změny správních nákladů nebo poštovného. Předpokládám, že by spořitelny musely výši správních nákladů dokázat. A další věc je, jak by u soudu obstálo zavádění poplatků nových, které v sazebníku původně nebyly. Když mi někdo slíbí vedení účtu po dobu smluvního vztahu zdarma, tak mám za to, že nebudu platit vůbec nic, a ne že mně nějaký vychcánek za 2 roky zavede "poplatek za správu úrokového zvýhodnění", "poplatek za zaslání výpisu" a za další rok třeba "poplatek za poskytnutí orálního sexu soudruhu generálnímu".
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 2. 2004 8:13 | Tomáš Marný

Vzhledem k tomu, že máte smlouvu 7. rokem, tak ji máte nejspíš na 4,5 nebo 4%, takže pokud Vám spořitelna vyplatí peníze co nejpozději, tratí na tom sama :-)).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 2. 2004 23:47 | Petr Liška

Souhlasím. Hypotéky mají také státní berličku. Ostatně se není čemu divit, socialismem je nasáklá i EU.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 2. 2004 22:42 | valecko(zavináč)atlas.cz

Já osobně bych se spíše zabýval (a snažím se o to) medializací a rozmáznutím tohoto problému na veřejnosti než hledáním 100% správných právních důvodů (ty totiž asi ani neexistují) pro a proti stavebním spořitelnám. Tady je podstatná spíše "hrubá síla". Nakonec neměli všichni plnou h..u (ústa) řečí o tom, jak je stavební spoření úžasně výhodné a určené pro potřeby lidí???!!!! Právo je věc relativní, tady jde o mnohem více. Takže prosím především SE ODVOLEJTE A REKLAMUJTE POPLATKY A NENECHEJTE SE ODBÝT STANDARDNÍMI ODPOVĚďMI. Je nás (nespokojených klientů) hodně a pokud se spojíme, vyhrajeme.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 2. 2004 22:28 | Petr Šafránek

Problém je v tom, že k tomuto právnímu názoru existuje názor oponentní, a to sice, že v daném případě nejde o DODATEČNÉ určení obsahu závazku. V době uzavírání smlouvy je totiž závazek jasně definován sazebníkem platným v den podpisu a jde o to, že klient dává souhlas k tomu, aby banka následně tento závazek jednostranně měnila. Není tedy až tak jisté, že by soud na tento případ jednoznačně aplikoval ustanovení § 269 odst. 3 obchodního zákoníku a rozhodl, že takové smluvní ujednání odporuje zákonu a je tudíž neplatné. Jisté by to bylo asi pouze tehdy, pokud by v době uzavírání smlouvy neexistoval žádný sazebník poplatků a ve smlouvě bylo ujednáno, že tento sazebník banka dodatečně jednostranně vydá... Ono to možná vypadá jako slovíčkaření, neboť konečné důsledky pro klienta jsou totožné, ale bohužel aplikace právních norem je mnohdy o takovémto slovíčkaření.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 2. 2004 22:07 | SedivyJ

Mohla byste se mi prosím ozvat mailem? Děkuji.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 2. 2004 22:04 | SedivyJ

Nebyla by to mediální bomba? Mimochodem spořitelny dnes rády vypláci rychle, protože staré smlouvy úročí nevýhodným úrokem denně.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 2. 2004 20:55 | HradilDu

Také si dovolím jeden pohled, tentokráte opět právní. Ne můj, ale zprostředkovaný. Podívejme se na banky, analogicky si to domyslete ke stavebním spořitelnám. Smlouva o běžném účtu se řídí ustanoveními obchodního zákoníku, jehož třetí odstavec paragrafu 269 povoluje dohodu o dodatečném určení obsahu závazku pouze, pokud tento způsob nezávisí na vůli jedné strany. Od této normy není možné se odchýlit, ani ji smluvně změnit – jde totiž o takzvané kogentní ustanovení. Změna sazebníku však ve skutečnosti závisí pouze na vůli banky. Pokud svůj souhlas s novým sazebníkem nepotvrdíte podepsáním nové smlouvy, nemá banka právo vám účtovat podle nového sazebníku. Měl by platit sazebník z doby uzavření smlouvy. Banky samozřejěm tvrdí něco jiného. Právní vysvětlení vám server Peníze.CZ přinesl již v roce 2001, kdy se touto problematikou zabýval kolega Michal Hazi. V jeho článku "Změnou sazebníku porušují banky zákon" se dozvíte právní názory renomované bankovní právničky či tvůrce obchodního zákoníku prof. Dědiče. Ať je praxe jakákoli, žádný klient dosud žalobu nepodal a banky a potažmo i stavební spořitelny si stále "melou" svou. Z podstaty věci by měl u soudu uspět klient, jde přece o porušení kogentního ustanovení obchodního zákoníku. No podívejte se do článku http://www.penize.cz/info/zpravy/zprava.asp?IDP=1&NewsID=296
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 2. 2004 18:41 | Petr

Já bych do stížnosti šel, ale je tu to velké ALE. Mám smlouvu sedmým rokem a v blízké době budu muset žádat o vyplacení uložených peněz, takže se k tomuto kroku, bohužel, uchýlit nemohu, neboť by se mi mohla spořitelna odvděčit tím, že by mi peníze vyplatila v nejzazším možném termínu. :o((
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 2. 2004 18:40 | Petr

Docela souhlasím, pokud někdo spoří opravdu pouze sto korun tak je poplatek za úrokové zvýhodnění neúnosný, např.u ss RSTS stačí pohnout cílovou částkou a na základě toho se zřeknout úrokového bonusu který je menší než uvedený poplatek. Na druhou stranu to zvýhodňuje klienty s větším vkladem. Tímto ale zruším jenom poplatek za úrokové zvýhodnění a nezabráním ve zvyšování ostatních poplatků, třeba za výpis z účtu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 2. 2004 18:00 | Petr Šafránek

Dovolím si ještě jeden pohled na věc. Stavební spořitelny zvyšováním poplatků de facto tlačí na své klienty, aby k nim ukládali co nejvíce peněz. Poplatky jsou fixní a jejich dopad na celkový výnos lze tedy eliminovat výší vložených peněz. Když budu spořit 100,- měsíčně, poplatky budou naprosto neúnosné. Když budu spořit 1.500,- měsíčně, budu nad stejnými poplatky sice skřípat zuby, ale pořád to bude i pro mne výhodné. Tím vůbec netvrdím, že zvyšování poplatků je správné, pouze poukazuji na tento "vedlejší" efekt pro stavební spořitelny, který může být také v pozadí...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 2. 2004 17:54 | Hana

Přemýšlela jsem o tom, co se v tomto článku píše, a sice, že pošlu doporučeně svůj nesouhlas s výší poplatku za vedení účtu. Jsem zvědavá, zda mi vůbec spořka odpoví.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petr Němec

právník a mediátor

Daniel Köppl

mediální expert

Petr Němec
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Daniel Köppl
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services