Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

| | 10. 11. 2003 | 12 komentářů
Jen za minulý týden zmizelo z dluhopisových fondů 350 milionů korun. Jako velká voda se přelévají zejména do fondů peněžního trhu. Aby ne, na roční výkonnosti mají "peněžáky" 2,5krát lepší výnos, na šestiměsíční dluhopisové prodělávají 1,22 %. S takovou anomálií se náš nezkušený investor neumí vyrovnat.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 11. 2003 14:30, viktora

A jaký je z tohoto pohledu rozdíl mezi investicí do fondu a do konkrétního dluhopisu??? Snad jen ten, že u přímé investice se s blížící se splatností durace dluhopisu přirozeně zkracuje (klesá úrokové riziko), u fondu je obvykle durace víceméně pevná (de facto nekonečný horizont, splatnost se stále posouvá směrem do budoucnosti - "osel a mrkev":-)) A proto jsou nějaké doporučené horizonty a pokud je dodržím, mohu se spolehnout na dobrý výnos. Závěr: k horizontu klient úrokové riziko nenese minimálně (nebo jen nepatrně - dle toho, jak manažer pracuje s durací). Nezapomeňte také, růst sazeb znamená pokles ceny (u fondu vidíte krátký zub dolů) a po tomto poklesu pak podílník inkasuje vyšší "úrok" - prudší růst vzhůru). Jenže nepoučený laik po poklesu prodá a analogii s přímou investicí ke své škodě nevidí. A novináři píší: "éra dluhopisů končí" a podobně. Je to hloupost. Nemění se nic. Dodržte svůj horizont a respektujte svůj profil a investujte dle toho. opakuji, že na 2 - 3 roky je optimální nějaký konzervativní dluhopisový fond (nechci žádný konkrétní jmenovat). Pak budete spokojeni.

Reagovat

 

+11
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Honzajs 11. 11. 2003 11:49)

Další příspěvky v diskuzi (12 komentářů)

11. 11. 2003 7:23 | PavelQ

Dluhopisové fondy nečeká ted skvělá budoucnost (myslím výkonnost) tak proč spíš investory nepochválíte za správné rozhodnutí? Naopak to už měli udělat dřív. Odcházejí a buď hledají novou investiční příležitost a nebo, pokud nevědí do čeho teď investovat, si radši peníze nechají zase ve slamníku.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

11. 11. 2003 8:51 | viktora

Dle čeho soudíte, že dluhopisové fondy nečeká skvělá budoucnost? Jaký horizont máte na mysli? Pokud čerpáte z veřejně přístupných informací, vězte, že tyto informace jsou již započteny v ceně. Pokud čerpáte z vlastních analýz, měl byste zde uvést, že se jedná o vaši spekulaci a také byste ji měl nějak zdůvodnit. A pokud vezmete v úvahu, že laický klient by se měl držet doporučených investičních horizontů (zde řekněme 2 - 3 roky), pak mohou klienti očekávat výnosy nad úrovní peněžního trhu, což je přesně cíl investování mnoha lidí. Že možná nastane rok, kdy peněžní trh vydělá více? A co má být. Respektování horizontu je klíčem k dlouhodobému úspěchu. Z tohoto pohledu jsem silným optimistou.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (PavelQ 11. 11. 2003 07:23)

11. 11. 2003 10:14 | Honzajs

Je to jednoduché. Ceny dluhopisů se obecně pohybují inverzně ve vztahu k pohybu úrokových sazeb. Pokud tedy během vašeho investičního horizontu dojde k růstu úroků, dluhopisy zareagují poklesem. A při stávající úrovni úrokových sazeb (diskontní sazba 1%) se dá spíše v několikaletém horizontu očekávat růst úroků nežli pokles.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (viktora 11. 11. 2003 08:51)

11. 11. 2003 11:25 | viktora

Ceny dluhopisů jsou pochopitelně na změnách sazeb závislé. Toto riziko (tržní riziko) však nese ten, kdo dluhopisy nedrží do splatnosti a jde s nimi na trh. Pokud papír držíte do splatnosti, jeho cena na trhu se sice bude měnit (jak popisujete), avšak to Vás nijak nezajímá, neboť papír nemíníte na trhu prodat a inkasujete dopředu známý kupon a nakonec i jistinu. Pokud víme, že pětiletý papír vynáší něco okolo 3,3% a máme horizont 5 let, může toto být dobrou investicí. Pokud se tak rozhodneme, bylo by docela hloupé tento papír prodat po pů roce, jen proto, že jeho cena na trhu (který nás nezajímá) klesla o jedno procento. Naopak, stejný výnos (kupon) si můžete nyní na trhu koupit za nižší cenu a pokud máte další peníze, víte, že jste schopen je uložit s ještě vyšším výnosem než v předchozím případě. Ale máte pravdu v tom, že spekulativně (mimo doporučený horizont) nemusí (ale může) být nyní dobrá (špatná) situace pro nákup dluhopisu (nebo dluhopisového fondu). Pokud vše držíte do spatnosti a pokud nespekulujete, můžete jen vidělat, a to (v dnešní situaci) nad úrovní bankovních depozit i nad úrovní peněžního trhu. Co vy na to? Rozmumíme si?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Honzajs 11. 11. 2003 10:14)

11. 11. 2003 11:49 | Honzajs

Vy mluvíte o přímé investici do konkrétních dluhopisů. Pokud chci a budu držet dluhopis do splatnosti, je můj výnos přesně znám,a denní výkyvy mne neuajímají, souhlasím. Kolik je však takových.
Většina drobných investorů investuje do dluhopisů přes podílové fondy a tam to tak nejde zařídit.
Investor, který kupuje dluhopisový fond (a o těch je řeč), však riziko poklesu ceny podstupuje, a to i v případě, že investuje v rámci doporučeného horiznotu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (viktora 11. 11. 2003 11:25)

11. 11. 2003 13:14 | PavelQ

ano, i se mnou si rozumíte, můj názor, že ted není vhodná (nejlepší) doba do investic do dluhopisů jsem už napsal. když se podíváte n ahistorické výkonnosti (1,2,3) roky zpět dluhopisových fondů tak to bylo pěkné, ale také při jakém poklesu úrokových sazeb. Pokud se nyní "bojím" růstu sazeb, nebo čekám přinejmenším stagnaci, prostě si myslím, že ani držení bondů do splatnosti pro mě není důvodem pro investici do těchto fondů. Proro si také myslím, že není důvod psát takovová dramatická slova jako jsou uvedena v článku. Mimochodem vy víte s jakým průměrným výnosem portfolia do splatnosti si dnes můžu koiput třeba IKS dluhopisový a i kdybych to věděl bylo by mi to k něčemu??
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (viktora 11. 11. 2003 11:25)

11. 11. 2003 14:30 | viktora

A jaký je z tohoto pohledu rozdíl mezi investicí do fondu a do konkrétního dluhopisu??? Snad jen ten, že u přímé investice se s blížící se splatností durace dluhopisu přirozeně zkracuje (klesá úrokové riziko), u fondu je obvykle durace víceméně pevná (de facto nekonečný horizont, splatnost se stále posouvá směrem do budoucnosti - "osel a mrkev":-)) A proto jsou nějaké doporučené horizonty a pokud je dodržím, mohu se spolehnout na dobrý výnos. Závěr: k horizontu klient úrokové riziko nenese minimálně (nebo jen nepatrně - dle toho, jak manažer pracuje s durací). Nezapomeňte také, růst sazeb znamená pokles ceny (u fondu vidíte krátký zub dolů) a po tomto poklesu pak podílník inkasuje vyšší "úrok" - prudší růst vzhůru). Jenže nepoučený laik po poklesu prodá a analogii s přímou investicí ke své škodě nevidí. A novináři píší: "éra dluhopisů končí" a podobně. Je to hloupost. Nemění se nic. Dodržte svůj horizont a respektujte svůj profil a investujte dle toho. opakuji, že na 2 - 3 roky je optimální nějaký konzervativní dluhopisový fond (nechci žádný konkrétní jmenovat). Pak budete spokojeni.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+11
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Honzajs 11. 11. 2003 11:49)

11. 11. 2003 14:35 | viktora

Nevím, jaký je výnos do splatnosti u IKS´. Ale mohu si zjistit, jak vypadá česká výnosová křivka (státní papíry) a výnos portflolia fondu do splatnost od ní odvodit (fond má něaké náklady, na druhou stranu neiinvestuje jen do státních papíru ale i do podnikových s vyšším výnosem takže je to "šul-nul"). A k čemu by mi to bylo? Snad k tomu, abych věděl /(odhadl), kolik od fondu mohu k jeho horizontu očekávat. A to je myslím rozumná informace.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (PavelQ 11. 11. 2003 13:14)

11. 11. 2003 15:13 | Honzajs

Právě v té nekonečném horizontu fondu je skryto ono riziko. Proto s fondem nikdy nemůžu přesně znát svůj budoucí výnos jako při investici do konkrétního dluhopisu (pomíjím možnost nesplacení - to je úplně jiná kapitola, stejně tak jako vliv inflace)
Další riziko vidím při případném opakovaném a hlavně dlouhodobějším zvyšování sazeb. Potom by ony zuby na ceně fondu mohly být velmi bolestivé, zejména pokud by k tomu došlo ke konci mého investičného horizontu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (viktora 11. 11. 2003 14:30)

11. 11. 2003 18:39 | PavelQ

nerozumím přesně, znamená to že když je výnos do splatnosti sdtátního dluhopisu třeba 3% a fond si každý rok účtuje 1% tak mám čekat nulu??
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (viktora 11. 11. 2003 14:35)

12. 11. 2003 8:59 | Boucek Antonin

Ne, muzete v prumeru ocekavat dve procenta (3 procenta minus jedno procento) - obe sazby jsou prepoctene na rocni bazi. Neznamena to vsak, ze Vase ocekavani bude splneno - jednak vynos do doby splatnosti pocita s reinvesticemi na sazbach, ktere dluhopis nese v dobe nakupu(coz se stava jen vyjimecne, vetsinou jsou nizsi ci mensi, zkratka ruzne), jednak plati pouze za predpokladu, ze dluhopis bude drzen do doby splatnosti a portfolio-manazer fondu ho v mezicase neproda. Proda-li ho, muzete vydelat i prodelat vice ci mene v zavislosti na urokovych sazbach v dobe prodeje. K vyse zminene debate, proc se tvrdi, ze investicni horizont dluhopisovych fondu je nejmene dva roky, kdyz prumerna doba splatnosti portfolia (jejich durace) je u podilovych fondu cca. 4 roky (odkoukano z internetovych stranek investicnich spolecnosti) a prumerna trzni durace je skoro 5 let (odecteno z indexu Coreactive CZ)? Jinak samozrejme souhlasim s nazorem, ze clovek, ktery na zaklade minule vykonnosti v cervnu dluhopisove fondy koupil a dle stejneho ukazatele v listopadu proda, by radeji nemel investovat vubec. Je to totiz presne ten typ, z jehoz penez ostatni ucastnici trhu ziji.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (PavelQ 11. 11. 2003 18:39)

12. 11. 2003 14:31 | PavelQ

dekuji, uz jsem myslel, ze mi nikdo neodpovi :-) znovu diky za srozumitelnou odpoved
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+9
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Boucek Antonin 12. 11. 2003 08:59)

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Miroslav Zámečník

ekonom

Eva Štěpánková

podnikatelka, Ryor

Miroslav Zámečník
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 34 duelů
×
Eva Štěpánková
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 43 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Restituce, Ukončení leasingové operace, Obětovaná příležitost, banky, daň z příjmů, brno, česká spořitelna, o2, nová marka, automatizace, Diamant, KABLO ELEKTRO, dodatečné náklady, Mikuláš, TOP, lobbismus, ctp, trvalé následky úrazu

5T07074, MK7R7777, 4P75572, 2K17417, 3K57573

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK