Proč nechci byt na hypotéku

Denodenně se dočítáme o nízkých úrokových sazbách a závratně nárůstajícím počtu poskytnutých hypoték. Zvažujeme ovšem při výběru bydlení důkladně všechna pro a proti? Není bydlení v nájmu výhodnější?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 11. 2007 12:46, jiří karel

Myslím, že nejlepší důkaz proč nelze z nájmu uhradit hypotéku je fakt, že nikdo nestaví na komerční bázi nájemní byty. Kdyby to fungovalo, tak si developer vezme hypotéku, pronajme byty a "mele mlýnkem". No ale to se romantickým hyposnílkům a pár zběsilým ekonomčíkům vysvětlit nedá a tak budou bankám a Finepu na špek skákat dále.

+127
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 3. 2008 14:05, petr

Tak nevím žiju asi na jinačí planetě koupil jsem byt na 100 hypotéku 2 400 00, po 3 měsicích jsem ho začal pronajímat (investice 50 000) nájemník za mě zaplatí všechno cca 14 000 nevím proč malovat hned čerta na zeď , že je to drahé, přijde mi to jako pěkné zhodnocení mého rizika, že byt klesne pod svoji hodnotu. Zatím na tom pouze vydělávám :-)

-7
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 409 komentářů)

29. 7. 2003 11:07 | David

Ano, a autor článku opomenul jaksi napsat tuto skutečnost do svého textu. A přemýšlejte, co bude najednou dělat člověk, který jde do důchodu. Bude mít na nájemní bydlení ve výši 14tis.? Při důchodě 10tis.? Pokud si nepořídím vlastní bydlení za produktivního života, nepořídím si ho pak vůbec. V 63 letech půjdu smrdět do domava důchodců? Jaksi všichni ti, co zde hanní hypotéky zapomněli na skutečnost, že v západní Evropě a sev. Americe mají 50-70 letou zkušenost s hypotékama a jak tam žijí oni a jak žijeme my.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 11:01 | NED

Jen pro upřesnění. Splátky úvěru pro financování bydlení jsou ve většině případů ve stejné výši nebo nepatrně vyšší jako platba nájemného. Splátkou úvěru se tudíž nezadlužujete "nadosmrti" ale na dobu, která Vám vyhovuje, obvykle 15 - 25 let. "Nadosmrti" se naopak zadlužujete splácením nájeného vůči svému pronajímateli.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 10:59 | Eric

Je to jistě vaše věc. Ovšem umím si představit, že za pět let, až většině nově uzavíraných hypoték skončí fixní procentáž - tak se z toho pravděpodobně většina dnešní propagandou zadlužování poblbaných poddaných, s prominutím, posere. S dluhy taky neutečete, v Evropě si vás chytnou, snad jedině byste v Bělorusku požádal o politický azyl. S tím slamníkem souhlasím, jak jinak, pokud do něj máte co dát, dluhy nebere. To, že naši občané dali peníze do fondů a kampeliček byl z velké části důsledek prakticky stejné zákeřné propagandy, která dnes lanaří do hypoték - ostatně to zhusta dělají stejní lidé za pomoci těchže pouček. A snad jen maličkost nakonec: "....peníze zmizely".
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 10:52 | NED

No, víte ani tak nejde o shodu či neshodu v názorech. Jsem však zastáncem toho, že vždy pokud se řekne A mělo by se také říci B, s čímž se však v dnešní době málokdy setkáváme a to nejen v oblasti financování. Tedy vyvážené srovnání existujících variant, jejich kladů a záporů. Pořízení a financování bydlení je však natolik složitou záležitostí, že je není možné shrnout a jednoduše srovnat do článku takové délky, aby čtenáře upoutal a neodradil. Pokud bych si neznalý věci přečetl zmiňovaný článek a věřil číslům (mnohdy nadsazeným), zřejmě bych usoudil, že nájemní bydlení je ráj na zemi a investice do vlastního bydlení sebevraždou či v lepším případě doživotním živořením. Pokud mi k rozhodování vlastním bydlení nestačí vlastní hlava (a to v případě, že se ve věci zcela přesně neorientuji opravdu nestačí), tak je lépe nechat si kvalifikovaně (a to slovo zdůrazňuji) poradit. Ne samozřejmě od pojišťováka, který shodou okolností nabízí hypotéky jako "přilepšení" ke kapitálovkám. To bych si také za pár let mohl hodit mašli. Samozřejmě zcela individuálně někomu vyhovuje nájemní bydlení a někomu vlastní. Osvětu v této oblasti bych spíše směřoval k tomu, aby se lidé o sebe přece jen více starali a mysleli jak na sebe a svoji budoucnost tak na své potomky a nikoliv "po nás potopa". Ani nevíte kolik lidí v dnešní době chce řešit vlastní bydlení po 20ti letech nájemního bydlení bez koruny v kapse ...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 10:39 | David

Já jsem raději příznivce zadlužení. Kdyby se většina našeho poblblýho národa raději zadlužila hypotékama, dala by práci stavebním a podobným firmám, různým podnikatelům, kteří by dali práci jiným. Naši spoluobčané raději vzali peníze, dali je do všelijakých fondů, kampeliček a já nevím kam ještě a peníze zmizeli. Pokud mi někdo uteče s dluhy, tak ať. To mi bude jedno. Ale po skutečnosti z minulých 10 let je lepší dluh nebo slamník.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 10:37 | Longrog

Jedním z důvodů proč souhlasím s autorem je především názor, že krásné a honosné bytové projekty budou velmi pravděpodobně v okamžiku doplacení hypotéky (tj. pro většinu za 20let) vypadat jako obyčejná sídliště. Zmiňovaná ztráta flexibility je podle mě hlavním důvodem, proč o hypotéce opravdu hodně dlouho přemýšlet.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 7. 2003 10:37

Fakt Vám majitel bytu platil malování? To je teda frajer...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 10:29 | Eric

Gratuluji autorovi i serveru "Peníze.cz". Je mi lhostejno, zda jsou v propočtech drobné nepřesnosti nebo i chybky. Důležité a zásadní je to, že se KONEČNĚ objevil článek o pohledu z druhé strany. Tedy nikoliv strany "hurá honem se nadosmrti zadlužme, pak to nějak zmákneme", ale i o jasných nevýhodách zadlužení (byť vím, že se teď nevyjadřuji o podstatě článku zcela přesně...). Děkuji za takový článek a přál bych si, aby autor zapřemýšlel z podobného pohledu nad kreditními kartami a spirále smrti z dluhů. Hodně zdaru pane autore i vám osazenstvo "Peněz.cz".
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 7. 2003 10:28 | mozek

Jsem přesvědčen, že současný boom hypoték je klasická investiční bublina. Hypotéční banky byly úspěšný ve své strategii prezentace výhodnosti nízkých sazeb. Dále se už ale nekomentuje, že stále za půjčený 1 milion zaplatíte 1,7mil. a tak podobně. Dalším průšvihem je situace, kdy většina lidí si bere hypotéku na vlastní byt, a přitom vůbec vlastní byt nepotřebuje. Nedávno jsem dělal průzkum okolo výměnu družstevního bytu v Praze. To byla zábava. Většina chtěla za větší byt nejen ten můj menší, ale zárověň i doplatek, za který si by pořídil jejich rozvádějící se manžel(ka) prakticky stejný byt jako ten můj. Jinak řečeno, zafinancůj nám naše rozvodové řízení. Tak jsem je poslal do tak velký ....,že už ani nevzdechli! Tak bacha na ty drzouny a zvažte: budu stále bydlet na stejném místě, ve stejně velkém bytě, stejně kvalitním, se stejným počtem lidí ...atd. Raději ani nebudu rozebírat riziko budoucích příjmů, vývoje kvality dané lokality ...atd. Bohužel musím konstatovat, že řada lidí je v takové situaci, kdy jediné řešení je hypotéka a vše ostatní není důležité. A vo tom to je! Pokud nastanou problémy u masy lidí s hypotékou, bude problém v celém realitním sektoru
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 7. 2003 10:26 | Šaman

Článek je užitečný už tím, že vyvažuje mediální masáž vyzývající k zadlužování nejen na nákup bydlení. Osobně bydlím ve starším družstevním panelákovém bytě (tedy nájemní bydlení) a z mnoha dobrých důvodů nechci kupovat byt v osobním vlastnictví. Vydělám cca 60 tis.Kč hrubého, jezdím felicií a přestože šetřím měsíčne 20-25 tis.Kč, nemám nejmenší chuť zadlužit se a splácet více než 7-8 tis.Kč. Až našetřím, postavím dům a nebudu se stresovat tím, co by, kdybych musel jít platově citelně dolů. Rozhodně tedy volím buď nájemní bydlení nebo vlastní dům.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 7. 2003 10:11 | David

Tak mi řekněte jak jinak vydělat! Že by akcie?:-)))
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 10:09 | TGP

No ano, máte byt za mega a pak ho prodáte a koupíte si další za dvě mega - takže pořád jen roztáčíte ten kolotoč a neustále platíte. Ano, zároveň roste váš majetek (pokud nedojde k nějakému krachu), ale nerostl by víc, kdybyste investoval jinam a jinak? Každý by si to měl spočítat a započítat i cenu času, kterou musí vlastnímu bytu věnovat na údržbu a papírování. Někomu vyjde jedna volba, jinému druhá, ale aspoň to máte promyšlené a spočítané místo toho, abyste šel do hypotéky jako ovce na porážku jen proto, že je to právě in...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 9:57 | David

Jiří, je vidět, že nevíte o co se jedná. Článek je pravda z pola a pokud po 20 letech mám v držení byt za mega a vy nic a já ho prodám, tak nevím. Ale s vaší poslední větou souhlasím.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 9:54 | jiří pácal

Nechápu, proč názor, který zrovna není schodný s názorem vaším, musí být demagogie a polopravda. Čísla vychází ze zcela konkrétních příkladů koupě bytu a vyřízení hypotéky. Stejně tak nerozumím tomu, proč by člověk žijící v nájmu měl být ovcí. Po 15-20 letech splácení bude sice byt Váš, ale na kolik Vás tak přijde. A budete jej vůbec ještě potřebovat a chtít. Vždyť se Vaše potřeby za tak dlouhou dobu mohou změnit. Článek má pouze přinést jiný pohled, než jaký je do Vás neustále pumpován.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 9:51 | Gus

Tak tak, z domu za 200 000 bude do práce dojíždět tak dvě hodiny tam a dvě zpátky. To je opravdu INVESTICE!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 9:50 | Gus

Ke konzumu a ke konzumu, čím dál tím víc... Opravdu, vydělávat jen a jen proto, abych měl na účtě o pár korun víc, je k ničemu...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 9:45 | Pavel Beran

Bohužel situace v ČR a v Kanadě či USA je hodně jiná (a to pomíjím tu US bublinu, která velmi pravděpodobně již brzy praskne), hypotéky mnohem levnější a bez řady "doplňkových" plateb, které je u nás velmi výrazně prodražují. Srovnáváte proto bohužel věci nesrovnatelné. :-(
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 9:43 | TL

Nekde musi delat frajera. V Seattle dum za 200,000 USD je prkenna pastouska nekde na predmesti pro nizsi stredni tridu. Tim tam u nich na nikoho dojem neudela, tak se aspon snazi doma.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2003 9:40 | TL

Myslim, ze v ilustracni tabulce je trochu chyba. Misto splatky jistiny + uroku z hypoteky by mela byt uvedena jen platba uroku, protoze splatka jistiny prece jen zvysuje muj vlastnicky podil v byte (splaceneho uz mam o x% vice nez pred splatkou jistiny), tedy je to jakasi forma uspory. Zaroven je ale pravda, ze zejmena v pocatcich hypoteky se splaci predevsim urok, takze na prvni roky hypotecniho uveru je to zjednoduseni akceptovatelne, zaroven ale po urcite dobe se zmeni.
Vrele souhlasim s tim, ze lide by meli pamatovat na rezervu pri brani hypoteky. Pristi zamestnani nemusi poskytovat tak dobry plat a zaroven muze trvat nekolik mesicu jej najit. Srovnam-li statistiku platu v Cesku, pocet prodanych bytu a postavenych domu a jejich cenu, nejak mi to intuitivne nejde dohromady - mozna by autori clanku mohli zabrousit do statistik. Myslim, ze hodne lidi jede nadoraz bez jakychkoliv rezerv.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 7. 2003 9:25 | Karel

Zdeňku, nezlobte se, ale přesně takhle podle mě uvažuje přiblbý Američan (aniž tím bych chtěl říct, že takoví jsou všichni!). Nejdřív si přečtěte pořádně článek a přestaňte mluvit o panelácích a jeskyni. A jestli si myslíte, že jediným smyslem života je vydělávat peníze, klidně si to myslete a vydělávajte dál...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Magdalena Souček

manažerka, Ernst & Young

Mirek Topolánek

expremiér a podnikatel

Magdalena Souček
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 2 duelů
×
Mirek Topolánek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services