Mávnete rukou nad 10 000 korunami?

Michal Hazi | | 14. 5. 2003 | 59 komentářů
Spořitelna připravila tisíce klientů o slíbené prémie. Projde jí to, nebo může čekat sérii žalob?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 5. 2003 8:32, Jansa

Velmi doporučuji vyhnout se České spořitelně velkým obloukem. Arogantní uslintaný bolševický kolos, nepříjemný, nevábný.

+43
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 5. 2003 23:01, CSrypatschek

...diskutované téma se zde omílá po kolikáté a je to pro mne problém už podružný. Více fascinující je vůbec skutečnost, že finanční skupina České spořitelny má dle toho, co za "záraky" v bémiš prostoru předvádí, ještě stále tak neuvěřitelně velký počet klientů !

-2
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 59 komentářů)

16. 5. 2003 15:10 | CSrypatschek

...pane Michale H., jsem příjemně překvapen Vaší vůlí podpořit téma Vašeho článku dalšími argumenty, viz níže ! Držím Vám proto palce. To, že zrovna v tomto případě je pod lupou má milovaná Česká spořitelna, hi, hi, hi, není podstatné. Je třeba obecně nebát se ukázat na sporné praktiky "bémiš" peněžních ústavů a investičních společností - byť se pohybují ještě na hraně zákona, ale v rozporu s dobrými mravy. Nedbat dobrých mravů bude jistě právě pro tyto banky s nezřízeným apetitem hloupě krátkozraké, avšak v prvé řadě to vždy už předem zaplatí jejich klienti - pokud nevezmou včas nohy na ramena ! Vývoj další diskuse budu proto zde s potěšením sledovat. Doufám, že na Vás pí ár agenturky ze spořitelny pod svými niky nechají alespoň jednu nit suchou. Konec konců, jsou často k pobavení, jak se snaží. Osobně si k věci myslím, že pro studenty s i bez červeného diplomu je záležitost drobným poučením k nezaplacení a tedy je nezanedbatelným přínosem do budoucna. Alespoň budou studenti příště více přemýšlet v souvislostech a nedají tolik jen na reklamu. Co je potom proti tomu chiméra těch směšných 10 tis. Kč ? Já už přišel takto o víc a, byť se to těžko říká, nelituji ! Jsem dnes svobodné divoké malé prasátko s ostrými páráčky kucháčky, před kterými v džungli uteče i tygr. A soudy ? Ty mi mohou být tady v bémiš prostoru po zkušenostech ukradené, stejně zatím nic pro moji peněženku ještě nevyřešily, a asi hned tak, žel, nevyřeší...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 5. 2003 15:09 | Michal HAZI, Peníze.CZ

Dovolím si Vám také oponovat. Článek nehodnotí kvalitu služeb ČS, ani není recenzí produktu Student+. Týká se problematiky pochybného omezení prémií a jako takový je koncipován. Pro objektivitu byl dán prostor pro vyjádření i ČS. Rád bych Vás ještě odkázal na jeden posledních odstavců, který dostatečně pro účely tohoto článku shrnuje pozitiva i negativa: "Ten, kdo bude mít zájem svůj účet u České spořitelny opravdu využívat a nepředpokládá ..., bude jistě s novým programem ... spokojený." Jednou z výhod Student+ je právě jednoduché vyřízení úvěru na studium (v určité podobě však byl i za Sporostudenta).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 15:03 | Veronika

Proč to vypadá, že "studentka" je pracovnicí (na praxi? :-) v PR oddělení spořitelny?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 13:23 | Lady

Pokud mají na tomto stavebku státní podporu pak je Vaše rada velmi špatná, budou muset všechnu vyplacenou podporu vrátit. Nehledě na ztrátu v poplatku za uzavření smlouvy 1 % z cílové částky a poplatek za předčasné ukončení smlouvy, (dříve jak za 5 let) což je další 0,5 % z cílové částky. No osobně bych se spořením vydržela až co dovoluje cílová částka, ono se to totiž po určité době začne přeci jen vyplácet – vyplacené úroky jsou vyšší než zaplacené úhrady za vedení účtu. Pozor na jinou neblahou vlastnost této spořitelny. Jakmile Vám uplyne minimální spořící doba (5 let), okamžitě Vás bude kontaktovat prodejce či zaměstnanec spořitelny, aby Vás přesvědčil k ukončení smlouvy (je jedno jak byla vysoká původní cílová částka) a uzavření nové. V tomto případě doporučuji pečlivé zvážení zda se ukončení staré a uzavření nové smlouvy opravdu vyplatí, zvláště až nám změní zákon o stavebním spoření. U příliš vysoké cílovky se vyplácí spořit co nejdéle (cca do 90 % cílové částky) a pak teprve smlouvu ukončit. Lidé totiž často zapomínají, že spořit na jednu smlouvu mohou klidně i 15 let (extrém, já vím) a nikdo nemá právo je nutit k ukončení smlouvy.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 13:02 | studentka

Jsem jeden z adeptů na "postiženého" studenta. Moje nevýhoda je, že jsem průměrná studentka, tudíž se mě prémie 10.000 Kč netýká.Možná právě proto mě tato debata připadá poměrně úsměvná. Nemám ráda jednostranné diskuze. Tudíž připojuji svoji (pro vás asi velmi překvapující) dobrou zkušenost právě ze spořitelny. V současné době vyřizuji všechny záležitosti nutné k tomu, abych mohla odjet na půlroční studium do zahraničí a stipendium (tentokrát překvapivě pro mě)na studium dostanu s měsíčním zpožděním. V ČS mi včera bez problémů vydali mezinárodní kartu (roční poplatek jako student neplatím) a dokonce vyřeším i problém se "stýpkem", dostanu bez problémů a složitého ověřování příjmů kontokorent nebo úvěr na studium. Pravda - musela jsem starého sporostudenta změnit na nového Studenta+. Nechci vychvalovat spořitelnu, jen bych chtěla autorovi článku vzkázat to, že každou změnu (čehokoliv) je nutné vyhodnocovat z několika úhlů pohledu a vždy je nutné vyhodnotit jak pozitiva i negativa. Jinak kritika nemůže být konstruktivní a účinná.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 5. 2003 11:47 | Michal HAZI, Peníze.CZ

Příspěvek na ISIC a Servis24 nabízí nový produkt Student+, který by měl pravděpodobně nahradit účet Sporostudent, jehož podmínky byly oproti inzerovaným omezeny.
Otázka do diskuse: Myslíte, že v ČR existuje mezi bankami dostatečné konkurenční prostředí? Má klient dostatečnou možnost volby?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 11:41 | profesoralbertprazak

Víte, já si myslím, že nelze odvozovat ceny služeb jakéhokoli podniku od výše jeho zisku. Nic nezakládá nárok na to, aby podnik, který má zisk, musel zákonitě snížit ceny svých služeb. K tomu ho (pokud nepodniká v odvětví s regulovanými cenami, což není případ bankovnictví) může dotlačit mechanismus konkurence, tedy to, zda jeho rivalové na trhu mu nabídkou levnějších služeb přetahují klienty. Pokud se tak neděje, chybí konkurenční tlak a klienti mu svým chováním nedají najevo, že už jsou jeho služby moooc drahé, tak si může přece vydělávat kolik chce. Pokud se mi bude zdát, že kvalita jeho služeb neodpovídá ceně, můžu přece přejít k jiné, levnější bance. Proto mi do jisté míry připadají scestné jak nářky nad zvyšováním bankovních poplatků, tak i skuhrání klientů nejmenovaného mobilního operátora. Ještě pokud jde o poslední dvě věty - pochopil jsem, že se asi zcela změnila struktura těch výhod poskytovaných bankami studentům - od prémií (kdo vám dneska dá cokoli zadarmo:-) ke slevám jak na vlastní služby banky, tak i u dalších firem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 11:40 | Michal HAZI, Peníze.CZ

Děkuji za připomínku. Bohužel bylo třeba popsat pozadí problematiky. Pak byste mi mohl naopak tvrdit, že názory v článku nejsou ničím podložené a že neoprávněně napadám ČS. Je otázkou, kde je hranice mezi srozumitelností a přesným vysvětlením problematiky. Jestli byste příště uvítal nepodložené spekulace, mohu si nějaké vymyslet. ;-) V zásadě s Vámi však souhlasím - odstavec s "...(dále pouze Sdělení)" je čistá právničina. Přeskočte ho, stojí to za to!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 11:28 | ojej

Skutečně oceňuji, jak jste ochotný pátrat po porušování práva ze strany finančních institucí. Chybí tomu jen jediné - umět o tom srozumitelně a poutavě napsat. Přestal jsem číst u "...(dále pouze Sdělení)". Smluv mám dost v práci, tady si chci číst články napsané normálně, ne "právničinou".
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 11:23 | Simona K.

Ano, i to je varianta, že vám to jde samo. :o) Gratuluji.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 11:18 | student ekonomie

No, on ten bonus mohl být taky dodatečným a částečně neplánovaným výnosem. Nemusel jsem studovat navíc kvůli diplomu, prostě jsem génius a jde mi to samo. :p Taky jsem mohl studovat s cílem, že bych ho rád dosáhl a že by bylo fajn mít od Spořky 10 000.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 11:12 | Michal HAZI, Peníze.CZ

Děkuji! Nadsazený příklad: Byl by zákazník spokojený, kdyby mu dodavatel, který v letáku nabízel pravidelnou dodávku lahví s kvalitním vínem v kvalitní zapečetěné skleněné lahvi, začal posílat (po dodávce 10 kvalitních vín v zapečetěné skleněné lahvi) víno v plastu s odvoláním na to, že obal nebyl stanoven ve smlouvě? Zde by také vznikl, z obdobných důvodů jako ČS, dodavateli závazek zasílat víno v určitě kvalitě zahrnující i obal.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 11:10 | Michal HAZI, Peníze.CZ

Úroky nejsou měněny jednostranným úkonem banky nezávislým na trhu. Jsou ovlivněny hospodářskou situací, politikou ČNB apod. Změny úrokových sazeb jsou upraveny ve smlouvách. V problematice článku však smlouvy prémie neupravovaly. Je tedy třeba odvodit vznik závazku z prohlášení či jednání banky (viz argumenty v článku). Myslíte si, že se změnila situace na trhu a především situace ČS (rekordní zisky) takovým způsobem, který by ospravedlňoval snížení obou prémií? Proč tedy byla prémie 400 Kč nahrazena příspěvkem 200 Kč na ISIC a 180 korunovým příspěvkem na Servis 24 a zvýšením úrokové sazby?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 10:59 | Honza právník

Opravdu si myslíte, že když vám někdo prodá produkt, který má za určitou cenu (nejen přímé náklady v Kč, ale i náklady ušlé příležitosti) určité vlastnosti, které pak jednostranně změní a značně zakoupený produkt zhorší, koná po právu? Podle mne zjevně nikoli. Banka je odpovědná za to, co prodává, tady k čemu se zavazuje. Pokud se jim ty závazky dnes zdají nepřiměřené, mají smůlu... Studenti, suďte se!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 10:58 | Simona K.

Už to tu kdysi bylo, ale jen tak pro osvěžení: investovat dodatečnou námahu na vybojování červeného diplomu je hloupost. Pokud si spočítáte, co vynakládáte, a porovnáte to s tím, co jste mohli mít, je to jasné. Budeme počítat v hrubém. Spořitelna nabízí (nabízela) 10 000 před zdaněním. Průměrná částka, kterou dostanete za hodinu brigádnické práce, je 50 Kč. 10 000/50 je 200, tedy 200 hodin práce za 5 let, 40 hodin ročně. O kolik hodin se musíte víc učit, aby vás nepotkala žádná dvojka, je silně individuální (a taky o škole, kterou studujete). Každý student ekonomie, který se učil jen pro ten bonus, by měl vrátit diplom, protože dostatečně neporovnal přínos s náklady obětované příležitosti. A vrátit by jej ostatně měli studenti jakékoli školy, pokud se nechají utáhnout na nudli uvařené z 10 000 před zdaněním. :))) Ovšem jestli má spořka právo prémii zrušit tak, jak to udělala, je druhá věc.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 5. 2003 10:50 | Michal HAZI, Peníze.CZ

Přirovnání k pekařství zde není na místě, protože se tam nejedná o dlouhodobý vztah (u ČS i pětiletý). "Smlouva" je v tomto případě uzavřena koupí rohlíků v určitý den a určitou dobu. Pokud přijdete jindy, rohlíky budou dražší. Pokud si založíte účet později, také budou poplatky a podmínky banky jiné. Jak byste se ale tvářila na pekaře, který by měl u rohlíků cenovku - 1,8 Kč a při placení Vám naúčtoval 2,5 Kč, protože se mezitím změnily podmínky - než jste se rozhodla doba pokročila a on je už unavený!? Článek měl upozornit právě na dlouhodobost vztahu a závaznost i písemnou smlouvou neupravených podmínek.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 10:47 | Michal HAZI, Peníze.CZ

Ano, klienti vyzvaní k uzavření smlouvy letákem, který neobsahoval výši prémií, si ji nemohou nárokovat.
Ostatní sice byli určitým způsobem informováni, avšak nemohli se rozhodnout jinak, ani přizpůsobit. Jedině způsoby uvedenými ve článku. Smlouva už byla uzavřena. Banka provedla snížení jednostranným úkonem. Tím zároveň znemožnila čerpání všech výhod, ke kterým se při založení fakticky zavázala (viz argumenty uvedené v článku).
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2003 10:34 | profesoralbertprazak

Hele spořitelna je největší banka podle počtu klientů, tak je hodně vidět, ale principy chování jsou stejné i u ostatních bank. Je jasné, že i když kdysi byly běžné desetiprocentní úroky z vkladů (a spousta lidí si v tu dobu jistě účty založila), nikdo přece nemůže čekat, že když se změnily podmínky na trhu (všeobecně klesly úrokové sazby), budou banky těmto klientům garantovat pořád stejné podmínky. To je proti principu fungování trhu, který nutí instituce na nové tržní podmínky pružně reagovat. A podobné to je i s těmi studentskými účty - kdo počítal v polovině 90. let s rozvojem internet bankingu a spol.? Spořitelna prostě mění aktuálně nabídku. A jak jsem pochopil, spořka o změně podmínek "svoje" studenty informovala na výpisech. Navíc nikomu přece nic nebrání, aby si buď převedl sporostudenta na ten nový studentský účet nebo odešel k jiné bance, kde to bude jistě lepší:-) Asi ne, že jo, to už by tam všichni byli... Nejsem sice už student, ale takové akademické debaty čišící právním purismem fakt zbožňuju!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 5. 2003 10:30 | Martina

Jestli jsem článku (nebo spíš právní analýze) dobře rozuměla, tak v letáku v roce 2001 se o prémii 10 000 Kč za červený diplom nepíše. To znamená, že ti co se rozhodli založit si účet v této době a později s ní rozhodně počítat nemohli. No a ti, co si zakládali účet dříve si o této změně mohli přečíst z informací, které dostávají pravidelně s výpisem k účtu a nebo na pobočkách (kam jako student musím min. 1 x za rok dojít s potvrzením o studiu) takže se dle svých studijních výsledků mohli rozhodnout. Jen tak mimochodem - kolik z nás je schopno dokončit školu z červeným diplomem? Mám z toho článku trochu pocit, že bychom za chvíli mohli žalovat např. pekařství, že s námi dostatečně včas neprodiskutovali zdražení rohlíků.

0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 5. 2003 1:30

Já tam spoření nemám, ale poslal jsem jim dotaz, proč mají rozdílné poplatky, samotné vedení účtu (výpisy apod.) stojí vždycky stejně, ať slíbili 4 % nebo od teď už jen 3%. Odpověli neurčitě:
Vklady jsou u tohoto typu spoření úročeny 2 % ročního úroku. Poplatek za vedení a správu účtu činí dle platného Sazebníku úhrad 200,- Kč ročně.
Účty, založené podle odlišných obchodních podmínek na mezibankovním trhu, které garantují 4 % a 3 % roční úročení vkladů a různé úrokové sazby úvěru ze stavebního spoření, jsou zatíženy ročním poplatkem 400,- Kč za vedení a správu účtu dle platného Sazebníku.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Výpočet RPSN

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Pavel Telička

politik a lobbista

Jiřina Nepalová

podnikatelka, Renomia

Pavel Telička
ÚSPĚŠNOST
33,33 %

z 3 duelů
×
Jiřina Nepalová
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 2 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services