Karta v tahu? No problem.

Ztráta nebo odcizení platební karty může svému majiteli způsobit nemalé potíže. Strach z jejího zneužití a někdy až astronomické poplatky za blokaci se snaží řešit dvě novinky na českém trhu.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 6. 2002 19:09, HradilDu

Jedinou zárukou jsou podmínky banky, které stanovují, od kdy ručí za případné zneužití karty banka a klient je "z obliga".
Stoplistace karty v praxi znamená vysoké náklady, které se mohou dostat i do desítek tisíc. Banka si proto dobře rozmyslí, zda nechá kartu stoplistovat jen v ČR, v Evropě, v USA ... To záleží na jejím uvážení. Pokud ji nestoplistuje např. v USA a nějaký zloděj tam s ní zaplatí, úhradu musí nést vaše banka (předpokládáme, že už uplynula doba, kdy ručí klient). Pokud kartu v USA stoplistuje, tzn. kontaktuje svého partnera pro USA a zaplatí mu za to, je i ona "z obliga". Teď je celá odpovědnost na partnerovi banky. Ten zase může spekulovat na to, že se nic nestane, a jen shrábnout poplatky od stoplistující banky, anebo kartu dále stoplistovat přes své regionální partnery v USA a přesunout odpovědnost na ně ... a tak to funguje až na nejnižší úroveň bank jednotlivých obchodníků v USA.

Zobrazit celé vlákno

+41
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 6. 2002 21:56, Pavel

Jenomže ta "prvni pomoc" je naprosto stejně rychlá jako zavolání na kartové centrum. Takže v tom žádná výhoda není, a přibývá nevýhoda, a sice že lhůta kdy končí odpovědnost klienta začíná až oficiálním nahlášením.

Zobrazit celé vlákno

-23
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 26 komentářů)

28. 8. 2010 10:14 | Eva Holá

Chybí mi porovnání s mBankou - jak je to u mBanky?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 12. 2003 12:46

Dobrý den, mám elektronickou kartu MAESTRO. V bance mi bylo řečeno, že jsou obchodníci u kterých se nemusí zadávat PIN. Znamená to, že nejsou "on-line" a v případě ztráty a blokace, se tuto informaci nedozví ihned???????
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 7. 2002 11:54 | Tomáš

Nevím, proč by byl AMEX nanic, když sám píšete, že ho přijímají tam, kde i ostatní karty ... Je to podle mne zajímavá varianta, a pokud se člověk občas dostane do US tak se taky hodí. V Evropě je samozřejmě rozšířenější EC/MC a pak VISA.
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 7. 2002 11:24 | Borek Volarik

..jo a kazda slusna VISA nebo MASTERCARD dela totez a blokovani je okamzite po telefonu a zdarma. Taky byva zvykem, ze i kdyz se nepodari ztratu okamzite nahlasit, banka nikdy nebude nutit nastastneho majitele karty k uhrazeni podvodnych transakci - maximalni zodpovednost okradeneho je $50.00 . Dokonce se mi jednou stalo, ze kdyz jsem na Hawaii kazdy den vytahoval ze sve MASTERCARD na rohu u ATM hned po ranu stovaka na denni radovanky, volala mi banka (bydlim totiz v Californii a ty denni vytahovanky se odehravaly par tisc mil od meho bydliste), ze je z moji karty cerpana denne hotovost, jestli o tom vim? Ano, vedel jsem o tom, pachatelem jsem byl ja sam, hned jsem se priznal a to je uklidnilo.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 7. 2002 11:24 | cechoamik

Ceske bankovni kotrmelce a salta
na co takove skrabani se za uchem pres rozkrok. Platinovy AMEX nepotrebuje nic,je ihned a bez poplatku nahraditelny kdekoliv na svete a za nic se neruci,nemluve ze pojistuje pujcene auto,zivot pri zakoupeni letenky,prodluzuje zaruku veci koupenych.
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 7. 2002 6:42 | Roman

Stalo se mi že jsem ztratil kartu dva dny před odjezdem na dovolenou. Okamžitě, po zjištění ztráty jsem telefonicky kartu zablokoval a jelokož to bylo v pátek tak již na dovolené jsem navštívil pobočku mého bú. a tam provedl osobní písemnou blokaci. Během ztráty karty a jejího blokování mě s ní někdo vesele nakupoval. Považuji za pěknou blbost že k hotovým pěnezům musím zadávat PIN a přitom na kartě mám limit ale k nákupům, které mohu uskutečnit až do výše zůstatku na účtu včetně případného kontokorentu potřebuji podpisový vzor který má každý na zadní straně.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 6. 2002 9:33

Předpokládám, že všechny telefonáty s požadavky na blokace karet jsou bankami nahrávány, součástí záznamu bude určitě i čas telefonátu, tedy by bylo možné to doložit. Stejně tak, pokud je např. zablokována chybná karta, z nahrávky telefonátu lze vyvodit, proč se to stalo. Víc mi ale opravdu vadí, že Cardplus nabízí blokaci karet všech bank, přitom má tedy dohodu jen s Českou spořitelnou a Citibank. Dohoda = smlouva? Co když fax nebude bankou akceptován?
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 6. 2002 21:56 | Pavel

Jenomže ta "prvni pomoc" je naprosto stejně rychlá jako zavolání na kartové centrum. Takže v tom žádná výhoda není, a přibývá nevýhoda, a sice že lhůta kdy končí odpovědnost klienta začíná až oficiálním nahlášením.
-23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 6. 2002 19:52 | Tank

U Amexu je to zvykem. Amex se málokdy zmiňuje protože, přiznejme si, že minimálně v Evropě je nanic. Místa akceptující Amex totiž vždycky akceptují některou z vámi uvedených bankovních karet.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 6. 2002 19:49 | Tank

Ano, v ČR je podivná situace, že tam, kde by se hodil offline terminál, banky raději dávají žehličku. Je to trochu paradox, že polovina obchodníků v ČR je vybavena terminály autorizující platby třeba 10 Kč a druhá polovina s žehličkami, kde autorizují až od několika tisíc. Přitom offline má nesporné bezpečnostní výhody - kontrola údajů na kartě, a kontrola stoplistu... Na www.muzo.cz psali, že testy semi-online terminálu v ČR dopadly neúspěšně, bez jakéhokoli dalšího vysvětlení.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 6. 2002 19:38 | PB

Není to tak úplně pravda. Jsou místa, kde není telefonní připojení nebo z časových nebo finančních důvodů není únosné autorizaci provádět. Několik příkladů: Telefonní automaty (typicky na letištích - Paříž, Londýn a turisticky zajímavých místech). Tyto akceptují kromě telefonních karet také embosované karty Visa/ECMC/Amex, autorizaci neprovádějí ze dvou důvodů: Složitost a cena autorizace - automat by musel platbu autorizovat za srovnatelné náklady jako je cena uskutečněného hovoru. Dalším typickým příkladem jsou platby za dálniční poplatky např ve Francii - placené částky jsou cca 2-50 EUR a odbavení řidiče musí proběhnout velmi rychle (do 10 sekund), jinak by se vytvářely kolony. Zde se jedná také o offline terminály dokonce bez ověřování PIN nebo podpisu držitele karty. Další příklad: v letadle ČSA si můžete nakoupit zboží, letušky jsou vybaveny přenosnými terminály. V letadle nelze navázat žádné spojení, takže platby autorizovat nelze. Ze stejného důvodu jsou Taxislužby přijímající karty v drtivé většině vybaveny offline terminály -- GSM verze terminálů jsou stále ještě považovány za luxus. Jinak máte pravdu, v tradičních obchodech se podíl online transakcí zvětšuje, ale s příchodem čipových karet lze očekávat jejich mírný pokles - autorizace se bude řídit pravidly uloženými na kartě (min. částka, počet doposud neautorizovaných transakcí...) a pravidly v terminálu. Budete se také možná divit, ale jsou to především obchodníci, kteří nechtějí autorizovat všechny platby - každá autorizace je totiž něco stojí.
-13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 6. 2002 17:31 | TGP

Nevím, neznám jejich systém, ale obecně mě napadá, že odeslání faxu a jeho doručení lze doložit, zatímco nějaké zavolání někam ne. Navíc v případě chybné blokace je u faxu jasné, kdo a kde udělal chybu.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 6. 2002 16:10 | yola

Aha, takže Cardplus má uzavřenou dohodu jen s Českou spořitelnou a Citibank. Oni totiž na svých www stránkách tvrdí, že zablokují kartu jakékoliv banky. Navíc - proč Cardplus posílá do banky faxy, když se mají ztráty hlásit telefonicky? Je mi to podezřelé.
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 6. 2002 14:01 | HradilD

Ikdyž off-line terminály stále ve světě existují, postupně se od nich upouští a jsou již v menšině. Jsou nahrazovány elektronickými terminály, které akceptují vedle embosovaných také elektronické karty /Maestro, VISA Electron/, které vyžadují 100% on-line autorizaci.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 6. 2002 12:12 | Michal Fikera

Temer vzdy kdez se u nas pise o embosovanych kartach, tak se mluvi jen o EC/MC a VISA. Nejak se pozapomina na karty AMEX vydavane KB ke korunovym uctum. Tam je stoplistace take zdrama.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 6. 2002 19:09 | HradilDu

Jedinou zárukou jsou podmínky banky, které stanovují, od kdy ručí za případné zneužití karty banka a klient je "z obliga". Stoplistace karty v praxi znamená vysoké náklady, které se mohou dostat i do desítek tisíc. Banka si proto dobře rozmyslí, zda nechá kartu stoplistovat jen v ČR, v Evropě, v USA ... To záleží na jejím uvážení. Pokud ji nestoplistuje např. v USA a nějaký zloděj tam s ní zaplatí, úhradu musí nést vaše banka (předpokládáme, že už uplynula doba, kdy ručí klient). Pokud kartu v USA stoplistuje, tzn. kontaktuje svého partnera pro USA a zaplatí mu za to, je i ona "z obliga". Teď je celá odpovědnost na partnerovi banky. Ten zase může spekulovat na to, že se nic nestane, a jen shrábnout poplatky od stoplistující banky, anebo kartu dále stoplistovat přes své regionální partnery v USA a přesunout odpovědnost na ně ... a tak to funguje až na nejnižší úroveň bank jednotlivých obchodníků v USA.
+41
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 6. 2002 18:58 | HradilDu

Máte pravdu, off-line terminály jsou další možností neautorizovaných transakcí a elektronická blokace tu okamžitou účinnost nemá. Doplnění problematiky blokací karet v těchto přístrojích umístím do diskuse k článku během pátku.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 6. 2002 18:21 | stoplist

Jaký význam má přesně stoplist? Jakou garanci mi dává tato služba?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 6. 2002 13:48 | HradilDu

Živnobanka (Živnostenská banka, ŽB) v přehledu je, podle abecedy ji náleží poslední řádek tabulky. Skutečně je výjimkou, blokace/stoplistace je u embosované karty zdarma.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 6. 2002 11:32

V CR jsem takovy terminal nevidel.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet RPSN

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Vladimír Bezděk

ekonom

Ludmila Müllerová

politička

Vladimír Bezděk
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Ludmila Müllerová
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services