Prodloužení záruční doby se blíží

Od nového roku by v České republice měl začít platit novela občanského zákoníku, která má dle vzoru Evropské unie zavést podstatně delší záruční doby, a to 24 měsíců. Bude tato novela přínosem pro běžného zákazníka?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

21. 6. 2002 16:30, pivko

jenze v USA je taky zarucni doba kratsi, vetsinou byva tri mesice. pokud je delsi, je to vysledkem konkurence mezi prodejci. ja vidim to prodlouzeni zaruky jako dvojsecnou zbran, u nekterych vyrobku to asi pomuze, problemy nastanou ale predevsim u obuvi a textilu, kde je dvouleta pouzitelnost daleko za hranici jejich moznosti a to casto i u relativne draheho zbozi. podle meho nazoru pribude obchazeni zakona a protipravne neuznanych reklamaci, s tim, ze se budou obchodnici spolehat, ze kvuli relativne malym castkam se nebude vyplacet zahajovat soudni spor.

Zobrazit celé vlákno

+11
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 6. 2002 10:21, PB

Víte, on stánkový prodej tohoto typu je kapitola sama pro sebe. ČOI v případěch, které popisujete může zasahovat. Dělá to ale velmi málo. V případě že takový stánkař opakovaně porušuje předpisy, může taky jako podnikatel skončit. Pokud se ale zeptáte lidí, kteří u Větnamců nakupují, tak vám řeknou, že ty stánkaře chtějí a nevadí jim, že se ničím neřídí a nelze nic reklamovat. Takže to vidím spíš jako problém těch kupujících.

Zobrazit celé vlákno

-23
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 30 komentářů)

6. 1. 2003 15:09 | Dalibor

Prodlouzena doba je nesmysl. Jestli prodejce hardwaru pocitacu koupi komponenty od sveho dodavatele (podle obchodniho zakonniku) se zarukou 6 mesicu, tak kdo si myslite ze zaplati navyseni zarucni doby o 18 mesicu pri prodeji koncovemu zakaznikovi (podle obcanskeho zakonniku) ? Samozrejme ze kupujici. Pokud bude cesky clovek neustale vycurany a bude chtit pocitac co nejlevnejsi, tak se kvalitni zbozi nedostane do prodeje nikdy, jen zdrazi. A co je to vlastne kvalitni zbozi. To ktere se vyrobi na Thaiwanu a da se tomu znacka Sony, nebo se vyrobi na Thaiwanu a neda se tomu zadna znacka, cili no name ? Myslite ze je kvalita jina ? Asi ne. Vzdyt urcite mi kazdy da zapravdu, ze vetsina zbozi je predrazena jen diky znacce cili pouhemu nazvu. EU se vyznamenala a nasi politici take.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 6. 2002 16:30 | pivko

jenze v USA je taky zarucni doba kratsi, vetsinou byva tri mesice. pokud je delsi, je to vysledkem konkurence mezi prodejci. ja vidim to prodlouzeni zaruky jako dvojsecnou zbran, u nekterych vyrobku to asi pomuze, problemy nastanou ale predevsim u obuvi a textilu, kde je dvouleta pouzitelnost daleko za hranici jejich moznosti a to casto i u relativne draheho zbozi. podle meho nazoru pribude obchazeni zakona a protipravne neuznanych reklamaci, s tim, ze se budou obchodnici spolehat, ze kvuli relativne malym castkam se nebude vyplacet zahajovat soudni spor.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 6. 2002 12:15

Jedině souhlasím, sám jem měl před měsícem problém s vadou na autorádiu Roadstar, kde ani po třetí stejné opravě mi nebyl výrobek vyměněn, neboť opravna po domluvě s dodavatem si vymyslela, že pojistka byla nahražena drátem a tím pádem měli důvod mi opětovnou závadu neuznat (do skončení záruky i s jejím prodloužením zbýval cca týden). Údajně jsem měl závadu platit (cca 500 Kč za výměnu koncového zesilovacího IO), tepřive, když jsem jim umožnil provést měření na svém autě od tohoto upustili a milostivě opravili zdarma, ale odstoupení od kupní smlouvy mi nebylo umožněno z důvodu tvrzení proti tvrzení ohledně chybějící pojistky. Tato oprava trvala 39 dní a přesto mi ani ČOI nepomohla, prý mám dát věc k soudu, ale suďte se pro 2800 Kč, když nemáte přesvědčivé důkazy! Takže prodloužení záruční lhůty jedině vítám.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 6. 2002 16:22

No ale to znamena, ze s prodlouzenou zarukou to obchodnici budou mit levnejsi. Jestli tam predtim podvonik chodil co 5 mesicu, ted mu bude stacit co 23 mesicu, coz je snad pro obchodnika lepsi ne?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 6. 2002 12:26 | Honza

No rozhodně to zboží spíše prodraží, což asi nebude každému vhod. Žádný obchodník nebude riskovat případné náklady reklamací - určitě je zakalkuluje do ceny. Nevím, proč se ze 6 měsíců neposuneme na 12, pak by se vidělo, jaký efekt nastal a až v další etapě jít na 24 měsíců. Rozhodně na to nebude mnoho obchodníků - a zejména jejich dodavatelů připraveno. Jinak spousta kvalitních výrobků je po dvou letech intenzivnějšího používání na "odpis" a nedovedu si představit ty reklamační spory - jediný, kdo se zahojí bude soudní znalec.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 6. 2002 10:21 | PB

Víte, on stánkový prodej tohoto typu je kapitola sama pro sebe. ČOI v případěch, které popisujete může zasahovat. Dělá to ale velmi málo. V případě že takový stánkař opakovaně porušuje předpisy, může taky jako podnikatel skončit. Pokud se ale zeptáte lidí, kteří u Větnamců nakupují, tak vám řeknou, že ty stánkaře chtějí a nevadí jim, že se ničím neřídí a nelze nic reklamovat. Takže to vidím spíš jako problém těch kupujících.
-23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 6. 2002 16:46 | Hill

ale ano, je to v pořádku. V USA jsem se styděl za kolegu, který si pronajal byt, u různých obchodníků si nakoupil vybavení a po třech týdnech ho šel vracet, že není spokojen. Jestli ovšem znění zákona nebude jednoznačné (což je naše věčná bolest, že?), budou mít teď prostor vyčuránci, kteří si od jiných obchodníků vyberou i s úroky zpět to, co sami jako obchodníci dosud jiným upřeli. A třeba ani ne. Ale dovedete si představit, jak by to vypadalo, kdybyste si mohli zavolat na telefonní operátorku, že vás ústředna (ať už jste vytočili číslo špatně vy nebo to byla chyba hardwaru) spojila špatně, ať ten záznam zruší? To by se to volalo, co? A přitom i tohle v Americe u většiny operátorů jde a přitom uživatelé si většinou ani neuvědomí, že by takhle mohli ušetřit. Nemyslím si, že jsme chytřejší než Amíci. Jen je mezi námi moc cvičených na hledání děr v neprůstřelných systémech (někteří je už asi nepamatují, ale ti to mohli pochytit od rodičů)... Takže: Jasný a jednoznačně vyložitelný zákon uvítám. Jinak se nám i v této branži rozprostře nepřehledný bo... pardon: nevěstinec
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 6. 2002 16:26 | PB

Uveďte nějaký příklad. Já se naopak setkávám často s tím, že prodejce nezná zákony nebo si je nesprávně vykládá ve sůj prospěch.
Např.: 1) Prodávající nechtěl přijmout reklamaci s tím, že jej mám reklamovat v servisu výrobce (obchod byl pro mě blíž, požadoval jsem vyřízení prodejcem).
2) Prodávající tvrdí, že pro něj jsou rozhodující reklamační podmínky jeho dodavatele a ty bude aplikovat i na prodej koncovému zákazníkovi s odůvodněním, že by tu reklamaci musel "zaplatit sám". Nejhorší je to snad u mobilních telefonů. Většinou nechce slyšet, že podmínky mezi ním a dodavatelem se řídí obchodním zákoníkem resp. jejich ohodou, kdežto prodej v obchodě spotřebiteli zákonem občanským, jehož ustanovení jsou kogentní, tedy neměnná. To pochopitelně vede k určité divergenci mezi tím, co "by si obchodník přál" a tím, co skutečně může.
3) 30 denní lhůta pro vyřízení reklamace. Zákon umožňuje, aby si prodávající s kupujícím dohodl na delší době. Někteří obchodníci si to ale vykládají tak, že stačí vyvěsit jakési obchodní podmínky, kde bude uvedeno "Lhůta se prodlužuje na 90 dnů" a považují to za formu dohody. To samozřejmě možné není, a kupodivu většina obchodů s nábytkem takto postupuje.
4) Časté tvrzení, že záruka se nevztahuje na určitou část výrobku (řemínek hodinek, baterie přístroje, přívodní kabel sluchátek). To taktéž možné není.
5) Často je požadováno zboží v původním obalu. Obal není součástí výrobky, nemůže jím tedy být podmíněno přijetí do reklamace
6) Při výměně zboží začíná běžet celá záruka znovu. Někteří prodejci mají tendenci odečítat, kolik již v původní záruce "uběhlo" nebo poskytnou jen 6 měsíců
7) Při prodeji na dálku začíná běžet záruka až dnes doručení zboží, zatím jsem neviděl, že by to někdo dodržoval
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 6. 2002 14:08 | Roman

Mě jako prodejci tady toto opatření nevadí,pokud bude bráno a využíváno zákazníkem tak jak má být.Druhou věcí je však fakt,že mnoho lidí si bude tento zákon vykládat po svém a nechci vidět ty hádky v obchodech pokud se budu muset opět a zase se zákazníkem dohadovat o správném znění tohoto zákona a o tom jaké má vlastně zákazník právo a jaké právo mám já.Už nyní zažívám občas pěkné horory a není to nic příjemného.Přitom já se musím řídit určitými pravidly,které zákazník nechápe.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 6. 2002 14:06 | PETR

ALE CO NAŠI VŠUDE ZNÁMÍ VĚTNAMŠTÍ PRODAVAČI,TI SE NIKDY NEŘÍDILI A VĚŘÍM ŽE ANI TEĎ SE NEBUDOU ŘÍDIT NAŠÍMI ZÁKONY A JE JIM TO VCELKU FUK.NIKDY JSEM NEVIDĚL,ŽE BY NĚKTERÝ Z NICH I PO VYŽÁDÁNÍ SI DOKLADU KROMĚ MALÉHO POKLADNÍHO ÚTRŽKU VYPSAL I NĚCO JINÉHO. A KDYŽ S TÍMTO LÍSTKEM PŘIJDETE I TŘEBA NA DRUHÝ DEN ZBOŽÍ REKLAMOVAT TAK SE ZDRÁHAJÍ ŽE JE TO VAŠE VINA ATD.DOKONCE JSEM ZAŽIL KDY VĚTNAMEC PÁNOVI S JEHO RADOSTÍ DO OČÍ LHAL,ŽE PODPIS ANI RAZÍTKO NA ÚČTENCE NENÍ JEHO A PŘITOM NA ZDĚNÉ TRŽNICI KDE SE PÁN DOMÁHAL PRAVDY KROMĚ NĚHO ŽÁDNÝ DALŠÍ JEHO KOLEGA NEPRODÁVAL A ZBOŽÍ, KTERÉ NABÍZEL BYLO TAKY JEDINÉ. PTÁM SE TEDA CO S NIMI??????BUDE ZDE NĚJAKÁ NÁPRAVA????
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 6. 2002 9:41 | Pavel

Prodej použitého zboží se řídí jinými pravidly, viz ObčZ
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 6. 2002 9:33 | Pavel

Podívejte se, plošné zdražení by bylo pouze za předpokladu, že by obchodníkům delší záruka přinesla další náklady. Tedy těm, kteří mají u svých výrobků nezanedbatelné procento poruch mezi 6 (12.). a 24. měsícem provozu. Solidní značky se toho tedy nemusejí bát, dvouletá doba je metr na ty výrobce, kteří nedokáží vyrobit zboží přijatelné kvality.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 6. 2002 15:11 | Boucek Antonin

No, potom, co mi jedny boty odesly po dvou a druhe po ctyrech mesicich noseni a pri reklamaci tech druhych (kozene polobotky) jsem byl upozornen, ze si je lide kupuji kvuli urcitemu zivotnimu stylu, aby je nosili v kancelari, nikoliv venku, jsem ochoten verit, ze boty do mrazaku vrazil uz sam vyrobce. Jinak z me jine zivotni zkusenosti - chteji-li vyrobci neco zdrazit (a konkurence jim to dovoli), tak to zdrazi stejne, bez ohledu na to, jak velka je zarucni doba (jen to svedou na neco jineho - napriklad zvysene vyrobni naklady, vyssi cena ropy, hurikan v Karibiku, zemetreseni v Japonsku, nepokoje v Kasmiru nebo teroristicke utoky v New Yorku).
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2002 13:01 | Jan Šimůnek

Pokud bude dvouletá záruka nasazena plošně, bude se to rovnat plošnému zdražení. A já jako zákazník vyžaduji právo zvolit si takovou záruční dobu, která mi vyhovuje nebo postačuje. A nekupovat zbytečně dlouhou záruku jako zboží, které nepotřebuji.
Konec konců, za socialismu se také, např. v oblasti maso, masné výrobky dávaly "přívažky" (= zboží, které jste si musela koupit, pokud jste si kupovala nějaký atraktivnější druh masa nebo vnitřností). Takže "povinné dvouleté" záruční doby jsou jen další ukázka toho, že EU směřuje mílovými kroky k režimu, jaký jsme tu měli někdy v letech 1950 - 1960.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2002 13:00 | Standa

A co pouzite-bazarove zbozi?
O tom se autor vubec nezminuje! I kdyz jsem ve sdelovacich prostredcich zaslechl, ze i tady bude muset byt zaruka. (pozor neplest si s odpovednosti za vady - tu ma kazdy kdo cokoliv prodava - at nove ci stare). Ale napr. u stare TV kde zaruka skoncila pred 10 lety, tak ted se po 10 letech bude znovu obnovovat? Vi nekdo neco blizsiho o tomto problemu?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 6. 2002 12:58 | Dusan

Ano, to v USA funguje, ale jak napsal dragon, tak z jineho duvodu. Treba potrebujete vrtacku pri rekonstrukci bytu. Tak si ji proste "na mesic koupite", vyvrtate co potrebujete a pak ji vratite s tim, ze nejste spokojeni. Pomerne ochotne ( v nekterych pripadech) Vam vrati penize. A myslim o tom ten zakon o kterem mluvime neni. To je normalni vycuranost a nema to s ochranou zakaznika nic spolecneho. Jste mimo.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2002 12:57 | dragon

dobře se to mají v USA. Tohoto stavu se ale dosahuje převisem nabídky nikoliv státním dirigismem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2002 12:57 | zákazník

Konečně se dostáváme do civilizovaného světa, kde vládne zákazník a ne šmelináři, kteří se vydávají za obchodníky a kteří měli doposud moc zcela neomezenou. Jeďte se podívat např. do USA, ve většině obchodů můžete nepoužité zboží do 30 dnů (někde i déle) bez udání důvodů vrátit. Naprostá většina obchodníků se s vámi nebude hádat, zda zboží bylo vadné nebo ne a raději ho vymění, váží si totiž zákazníků a nestojí mu za to ho znechutit. Problém stánkařů je problém lidí, kteří v takovýchto obchodech nakupují a již předem musí počítat, že budou podvedeni. Ve stánku bych si koupil nanejvýš párek v rohlíku ale až po důkladné vizuální kontrole. 2 letá záruka je skutečně zásadní krok ke kultivaci našich obchodů.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 6. 2002 12:55 | I.L

Takove lyzarske bezecke boty
(Mluvim o bezeckych botach Botas se starsim typem vazani.) Mam asi patery, co jsem (v poslednich letech) koupil behem (na sklonku, jak se pak ukazalo) zimy jedne - a ze to je zmetek se projevilo az prubehem zimy dalsi. Koupil jsem tedy boty dalsi, a ze je to je zmetek se projevilo... Etc. Neni sporu o tom, ze prodlouzeni zaruky u takovehoto sezonniho zbozi by bylo ve prospech zakaznika.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2002 12:54 | Andrea

spotřební zboží není elektřina- tady si ještě pořád můžete vybrat,u koho nakoupíte. A například boty se nenápadně zdražily za deset let o cca 300% i bez zvýšení kvality či záruky a nikdo ani necekl. Že vždycky když jde o snahu zvýšit kvalitu začne výrobce řvát o zdražení-proč asi?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Vladimíra Glatzová

advokátka

Zdeněk Bakala

podnikatel, BXR Group

Vladimíra Glatzová
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Zdeněk Bakala
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services