Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Od nového roku by v České republice měl začít platit novela občanského zákoníku, která má dle vzoru Evropské unie zavést podstatně delší záruční doby, a to 24 měsíců. Bude tato novela přínosem pro běžného zákazníka?

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

21. 6. 2002 16:30, pivko

jenze v USA je taky zarucni doba kratsi, vetsinou byva tri mesice. pokud je delsi, je to vysledkem konkurence mezi prodejci. ja vidim to prodlouzeni zaruky jako dvojsecnou zbran, u nekterych vyrobku to asi pomuze, problemy nastanou ale predevsim u obuvi a textilu, kde je dvouleta pouzitelnost daleko za hranici jejich moznosti a to casto i u relativne draheho zbozi. podle meho nazoru pribude obchazeni zakona a protipravne neuznanych reklamaci, s tim, ze se budou obchodnici spolehat, ze kvuli relativne malym castkam se nebude vyplacet zahajovat soudni spor.

Reagovat

 

+11
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Katerinka 10. 06. 2002 12:57)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 6. 2002 10:21, PB

Víte, on stánkový prodej tohoto typu je kapitola sama pro sebe. ČOI v případěch, které popisujete může zasahovat. Dělá to ale velmi málo. V případě že takový stánkař opakovaně porušuje předpisy, může taky jako podnikatel skončit. Pokud se ale zeptáte lidí, kteří u Větnamců nakupují, tak vám řeknou, že ty stánkaře chtějí a nevadí jim, že se ničím neřídí a nelze nic reklamovat. Takže to vidím spíš jako problém těch kupujících.

Reagovat

 

-23
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (PETR 12. 06. 2002 14:06)

Další příspěvky v diskuzi (30 komentářů)

12. 6. 2002 14:06 | PETR

ALE CO NAŠI VŠUDE ZNÁMÍ VĚTNAMŠTÍ PRODAVAČI,TI SE NIKDY NEŘÍDILI A VĚŘÍM ŽE ANI TEĎ SE NEBUDOU ŘÍDIT NAŠÍMI ZÁKONY A JE JIM TO VCELKU FUK.NIKDY JSEM NEVIDĚL,ŽE BY NĚKTERÝ Z NICH I PO VYŽÁDÁNÍ SI DOKLADU KROMĚ MALÉHO POKLADNÍHO ÚTRŽKU VYPSAL I NĚCO JINÉHO. A KDYŽ S TÍMTO LÍSTKEM PŘIJDETE I TŘEBA NA DRUHÝ DEN ZBOŽÍ REKLAMOVAT TAK SE ZDRÁHAJÍ ŽE JE TO VAŠE VINA ATD.DOKONCE JSEM ZAŽIL KDY VĚTNAMEC PÁNOVI S JEHO RADOSTÍ DO OČÍ LHAL,ŽE PODPIS ANI RAZÍTKO NA ÚČTENCE NENÍ JEHO A PŘITOM NA ZDĚNÉ TRŽNICI KDE SE PÁN DOMÁHAL PRAVDY KROMĚ NĚHO ŽÁDNÝ DALŠÍ JEHO KOLEGA NEPRODÁVAL A ZBOŽÍ, KTERÉ NABÍZEL BYLO TAKY JEDINÉ. PTÁM SE TEDA CO S NIMI??????BUDE ZDE NĚJAKÁ NÁPRAVA????
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+7
Líbí
Nelíbí

12. 6. 2002 14:08 | Roman

Mě jako prodejci tady toto opatření nevadí,pokud bude bráno a využíváno zákazníkem tak jak má být.Druhou věcí je však fakt,že mnoho lidí si bude tento zákon vykládat po svém a nechci vidět ty hádky v obchodech pokud se budu muset opět a zase se zákazníkem dohadovat o správném znění tohoto zákona a o tom jaké má vlastně zákazník právo a jaké právo mám já.Už nyní zažívám občas pěkné horory a není to nic příjemného.Přitom já se musím řídit určitými pravidly,které zákazník nechápe.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

12. 6. 2002 16:26 | PB

Uveďte nějaký příklad. Já se naopak setkávám často s tím, že prodejce nezná zákony nebo si je nesprávně vykládá ve sůj prospěch.
Např.: 1) Prodávající nechtěl přijmout reklamaci s tím, že jej mám reklamovat v servisu výrobce (obchod byl pro mě blíž, požadoval jsem vyřízení prodejcem).
2) Prodávající tvrdí, že pro něj jsou rozhodující reklamační podmínky jeho dodavatele a ty bude aplikovat i na prodej koncovému zákazníkovi s odůvodněním, že by tu reklamaci musel "zaplatit sám". Nejhorší je to snad u mobilních telefonů. Většinou nechce slyšet, že podmínky mezi ním a dodavatelem se řídí obchodním zákoníkem resp. jejich ohodou, kdežto prodej v obchodě spotřebiteli zákonem občanským, jehož ustanovení jsou kogentní, tedy neměnná. To pochopitelně vede k určité divergenci mezi tím, co "by si obchodník přál" a tím, co skutečně může.
3) 30 denní lhůta pro vyřízení reklamace. Zákon umožňuje, aby si prodávající s kupujícím dohodl na delší době. Někteří obchodníci si to ale vykládají tak, že stačí vyvěsit jakési obchodní podmínky, kde bude uvedeno "Lhůta se prodlužuje na 90 dnů" a považují to za formu dohody. To samozřejmě možné není, a kupodivu většina obchodů s nábytkem takto postupuje.
4) Časté tvrzení, že záruka se nevztahuje na určitou část výrobku (řemínek hodinek, baterie přístroje, přívodní kabel sluchátek). To taktéž možné není.
5) Často je požadováno zboží v původním obalu. Obal není součástí výrobky, nemůže jím tedy být podmíněno přijetí do reklamace
6) Při výměně zboží začíná běžet celá záruka znovu. Někteří prodejci mají tendenci odečítat, kolik již v původní záruce "uběhlo" nebo poskytnou jen 6 měsíců
7) Při prodeji na dálku začíná běžet záruka až dnes doručení zboží, zatím jsem neviděl, že by to někdo dodržoval
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+8
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Roman 12. 06. 2002 14:08)

12. 6. 2002 16:46 | Hill

ale ano, je to v pořádku. V USA jsem se styděl za kolegu, který si pronajal byt, u různých obchodníků si nakoupil vybavení a po třech týdnech ho šel vracet, že není spokojen. Jestli ovšem znění zákona nebude jednoznačné (což je naše věčná bolest, že?), budou mít teď prostor vyčuránci, kteří si od jiných obchodníků vyberou i s úroky zpět to, co sami jako obchodníci dosud jiným upřeli. A třeba ani ne. Ale dovedete si představit, jak by to vypadalo, kdybyste si mohli zavolat na telefonní operátorku, že vás ústředna (ať už jste vytočili číslo špatně vy nebo to byla chyba hardwaru) spojila špatně, ať ten záznam zruší? To by se to volalo, co? A přitom i tohle v Americe u většiny operátorů jde a přitom uživatelé si většinou ani neuvědomí, že by takhle mohli ušetřit. Nemyslím si, že jsme chytřejší než Amíci. Jen je mezi námi moc cvičených na hledání děr v neprůstřelných systémech (někteří je už asi nepamatují, ale ti to mohli pochytit od rodičů)... Takže: Jasný a jednoznačně vyložitelný zákon uvítám. Jinak se nám i v této branži rozprostře nepřehledný bo... pardon: nevěstinec
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Katerinka 10. 06. 2002 12:57)

13. 6. 2002 10:21 | PB

Víte, on stánkový prodej tohoto typu je kapitola sama pro sebe. ČOI v případěch, které popisujete může zasahovat. Dělá to ale velmi málo. V případě že takový stánkař opakovaně porušuje předpisy, může taky jako podnikatel skončit. Pokud se ale zeptáte lidí, kteří u Větnamců nakupují, tak vám řeknou, že ty stánkaře chtějí a nevadí jim, že se ničím neřídí a nelze nic reklamovat. Takže to vidím spíš jako problém těch kupujících.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-23
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (PETR 12. 06. 2002 14:06)

13. 6. 2002 12:26 | Honza

No rozhodně to zboží spíše prodraží, což asi nebude každému vhod. Žádný obchodník nebude riskovat případné náklady reklamací - určitě je zakalkuluje do ceny. Nevím, proč se ze 6 měsíců neposuneme na 12, pak by se vidělo, jaký efekt nastal a až v další etapě jít na 24 měsíců. Rozhodně na to nebude mnoho obchodníků - a zejména jejich dodavatelů připraveno. Jinak spousta kvalitních výrobků je po dvou letech intenzivnějšího používání na "odpis" a nedovedu si představit ty reklamační spory - jediný, kdo se zahojí bude soudní znalec.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

18. 6. 2002 16:22

No ale to znamena, ze s prodlouzenou zarukou to obchodnici budou mit levnejsi. Jestli tam predtim podvonik chodil co 5 mesicu, ted mu bude stacit co 23 mesicu, coz je snad pro obchodnika lepsi ne?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Tomáš Kubín 08. 06. 2002 09:14)

19. 6. 2002 12:15

Jedině souhlasím, sám jem měl před měsícem problém s vadou na autorádiu Roadstar, kde ani po třetí stejné opravě mi nebyl výrobek vyměněn, neboť opravna po domluvě s dodavatem si vymyslela, že pojistka byla nahražena drátem a tím pádem měli důvod mi opětovnou závadu neuznat (do skončení záruky i s jejím prodloužením zbýval cca týden). Údajně jsem měl závadu platit (cca 500 Kč za výměnu koncového zesilovacího IO), tepřive, když jsem jim umožnil provést měření na svém autě od tohoto upustili a milostivě opravili zdarma, ale odstoupení od kupní smlouvy mi nebylo umožněno z důvodu tvrzení proti tvrzení ohledně chybějící pojistky. Tato oprava trvala 39 dní a přesto mi ani ČOI nepomohla, prý mám dát věc k soudu, ale suďte se pro 2800 Kč, když nemáte přesvědčivé důkazy! Takže prodloužení záruční lhůty jedině vítám.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

21. 6. 2002 16:30 | pivko

jenze v USA je taky zarucni doba kratsi, vetsinou byva tri mesice. pokud je delsi, je to vysledkem konkurence mezi prodejci. ja vidim to prodlouzeni zaruky jako dvojsecnou zbran, u nekterych vyrobku to asi pomuze, problemy nastanou ale predevsim u obuvi a textilu, kde je dvouleta pouzitelnost daleko za hranici jejich moznosti a to casto i u relativne draheho zbozi. podle meho nazoru pribude obchazeni zakona a protipravne neuznanych reklamaci, s tim, ze se budou obchodnici spolehat, ze kvuli relativne malym castkam se nebude vyplacet zahajovat soudni spor.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+11
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Katerinka 10. 06. 2002 12:57)

6. 1. 2003 15:09 | Dalibor

Prodlouzena doba je nesmysl. Jestli prodejce hardwaru pocitacu koupi komponenty od sveho dodavatele (podle obchodniho zakonniku) se zarukou 6 mesicu, tak kdo si myslite ze zaplati navyseni zarucni doby o 18 mesicu pri prodeji koncovemu zakaznikovi (podle obcanskeho zakonniku) ? Samozrejme ze kupujici. Pokud bude cesky clovek neustale vycurany a bude chtit pocitac co nejlevnejsi, tak se kvalitni zbozi nedostane do prodeje nikdy, jen zdrazi. A co je to vlastne kvalitni zbozi. To ktere se vyrobi na Thaiwanu a da se tomu znacka Sony, nebo se vyrobi na Thaiwanu a neda se tomu zadna znacka, cili no name ? Myslite ze je kvalita jina ? Asi ne. Vzdyt urcite mi kazdy da zapravdu, ze vetsina zbozi je predrazena jen diky znacce cili pouhemu nazvu. EU se vyznamenala a nasi politici take.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+8
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: 3.reklamace stejne vady
Poradna > Spotřebitelská poradna

Otázka: Dobrý den, mám si jet pro mobil, který jsem reklamovala po 3. s zadosti odstoupeni od kupni smlouvy z duvodu nesplneni podstaty a ucelu telefonu. Vada byla dvakrat uznana a opravena (novým dilem) nicmene... více

Spotřebitelská poradna

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Zdeněk Pohlreich

restauratér a podnikatel

Ivan Pilip

exministr a podnikatel

Zdeněk Pohlreich
ÚSPĚŠNOST
63,57 %

z 140 duelů
×
Ivan Pilip
ÚSPĚŠNOST
84,62 %

z 52 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Hypoteční banka, Indikátor, Strategické certifikáty, nta, petr mach, euro, invalidní důchod, unicredit, průzkum trhu, Reálná úroková sazba, fpv, reforma daní, úmluva o právech dítěte, José Barroso, obvodní lékař, Pardubice, terrinvest, mKonto

8A72634, 2AC9026, 2AS9026, 2AS9626, 2AC9626

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK