Kdo vydělá na rovné dani?

Jan Heřman | | 21. 3. 2002 | 142 komentářů
Sotva jsme se začali orientovat v daních, ODS přináší reformu. Většina lidí uvítá nižší daň z příjmu, zapláče však střední třída a napjatý státní rozpočet. Rovněž Evropské unii se koncept rovné daně líbit nebude.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 4. 2002 21:16, Klausův Fanda

Člověče co si berete před spaním, že máte takové pěkné sny? Mě se zdá jen o holkách a Velkém mistru. Někdy se mi zdá i o práci a Velkém mistru. V létě se mi často zdá o penězích, dovolené a Velkém mistru. V zimě o dobrém topení a Velkem mistru. Člen ODS a tímto zdravím Velkého mistra.

Zobrazit celé vlákno

+20
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 4. 2002 20:56, Acer

ale, ale, ale, to jsou teda náhody...

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 142 komentářů)

21. 3. 2002 15:25 | Honza

Vždyť daně jako částka by byly RŮZNÉ, stejná by byla jen sazba.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2002 14:38

Pane Heřmane, my přece v našem článku tvrdíme, že vydělá každý, kdo v současnosti odečítá méně než bude nově stanovená odčitatelná položka. To se týká především osob s nízkými příjmy. Tady rozhodně nejsme v rozporu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2002 13:52 | Pavel

Ano, ale to je právě problém s tím pojmenováním. Slučují se dva základní pojmy SAZBA DANĚ a DAŇ. To je přece velký rozdíl - daň JE ABSOLUTNÍ ČÁSTKA (viz např. příslušný řádek v daňovém přiznání). Nemohu si pomoct, ale pro matematicky nebo technicky vzdělaného člověka nemůže být vámi uváděná terminologie přijatelná....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2002 13:07 | Pája

Ano, souhlasím s rovnou daní, ale se stejnými výdělky - což je případ socialismu. S různým příjmem, musí být v DEMOKRATICKË společnosti i různé daně !! Proč se nepodívat na bratra SAMa, chcete vzor východní nebo západní ? Jinak tuto polemiku pokládám za ztrátu energie, pro všechny zúčastněné, především díky blížícím se volbám.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 3. 2002 12:28 | Zbyněk

Samozřejmě, že ne. ČSSD jde o popularitu u "jejich" voličů, což mají být sociálně slabší vrstvy. Oni slyší na to, že bohatí mají platit více. Argumenty jsou však více než slabé. Špidlův výrok o muzeích, mě taky pobavil. :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2002 11:47 | HermanJ

Pozn: daní paušální nebo "daní z hlavy".
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2002 11:44 | HermanJ

Pane Zbyňku, musím souhlasit, že rovná daň není až zas tak rovná díky jedné odpočitetelné položce. Pak linearita nastává až od určité výše příjmu a ve své podstatě jde o progresi se dvěma sazbami - 0% a 15%. Pojmenování rovná a lineární je totéž - nemá jít o daŇ stejnou pro všechny v absolutní částce. Takový koncept nazývá daňová teorie daní paušální ne "daní z hlavy".
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2002 11:36 | HermanJ

Děkuji za pochvalu, rovněž i já jsem četl Váš článek (publikovaný na strákách Centra pro ekonomiku a politiku). Pokud mluvím o 30 s černým Petrem, přenáším názor Ondřeje Schneidera, který to na základě stanovených propočtů takto propočetl. Po přečtení vašich argumentů namítám: i lidé s opravdu malými příjmy mohou vydělat, není to obecné, ale u některých bude jedna odečitatelná položka (robná daň) vyšší než všechny dosud poskytované, na které má nárok.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2002 11:02 | Ondřej Schon

Důležitější než hrubá mzda je disponibilní příjem. A takový člověk na vesnici s platem 12 000, vlastním domem a zahradou může mít podobný disponibilní příjem jako člověk v Praze s platem 30 000, ale nájemným 14 000 Kč...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2002 10:57 | Radek Málek

Na druhou stranu vzhledem k tomu, že průměrná mzda je necelých 15 000 Kč, tak bych za "bohaté" označil lidi s platem alespoň dvojnásobným.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2002 10:44 | Aja

Ja platim dane taky v nejvyssi sazbe, ale nejak jsem si nevsimla, ze by kolem mne behala ochranka a pecoval o mne rodinny lekar. Pan Spidla ma uplne zkreslene predstavy o lidech z nejvyssiho danoveho pasma. A vubec je prinejmensim legracni - kdyz jsem VS, tak podle nej asi porad litam po muzeich 8-)).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 3. 2002 10:40 | Medvídek

Nevymýšlejme "českou cestu" s daněmi. Již jednou ODS provedla "českou cestu" s privatizací bez PENĚZ a jak to dopadlo viz / Kožený, Poldi, ČKD, Třinec. želez., Škoda Plzeň a spousty jiných/ máme v živé paměti!!! Pokud chceme "někam" vstoupit, musíme se PŘIZPUSOBIT; a pokud tam nechceme, pak to řekněme nahlas.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 3. 2002 10:25 | Václav Polák

Já to pochopil tak, že by se odpočitatelné položky zrušily? Ale jinak máte pravdu, technický termín je daň lineární - ale to nemá ten správný zvuk a spousta lidí by to nepochopila. Naproti tomu rovná daň je pochopitelný slogan pro každého.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2002 10:24

Pane Heřmane, Váš článek je dobrý. Není v duchu chudí na tom budou hůře bohatí lépe, s čímž nemůžu souhlasit. Ve Vašem článku mne ale zarazilo jedno tvrzení, se kterým rovněž nemohu souhlasit. Cca 30% domácností by zůstal Černý Petr pohybujícími se tesně pod průměrem. Osobně jsem přesvědčen, že Černý Petr by zůstal domácnostem od nejnižších příjmů až po určitou hranici, kteří dnes uplatňují vyšší odečty, než na které mají oficiální přiznaný příjem. Od určité hranice příjmu na rovné dani není možné prodělat. Hranice je tam, kde "výdělek" na zrušní progrese převáží "prodělek" spojený se zrušením odečtů. Prodělat pak můžou některé domácnosti pod touto hranicí, ale pouze v případě, že uplatňují vysoké odpočty neodpovádající jejich přiznaným příjmům příjmům. Rovněž i Vám doporučuji mrkněte na matici http://sweb.cz/petrbrezina/matice.xls
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 3. 2002 10:24 | Ladislav Majer

Ani ne, prootže když se podíváte na výši DPH v Evropě, tak zjistíte, že u nás je jedna z nejvyšších a při vstupu do EU se bude muset tak jako tak snižovat. Takže proč z toho ještě neudělat populistické gesto?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2002 10:19 | Jirka Luhacek

Komunisti chteji dan na vsechno, za chvili si vymyslej, ze bohatej musi platit i za vzduch, protoze si ho muze zkvalitnit nejakym zvlhcovacem. Az zvysi CSSD dan pro lidi s nadprumernymi prijmy, prestane se tem lidem vyplacet pracovat tak dlouho a intenzivne a tahle republika skonci v ..., no mozna hur. Rovna dan mozna tak pro pravnicky osoby, a to jeste s mnoha upravami. Ale pro fyzicky? Stejne to vsechno dopadne jinak nez si myslej. Avsak jsem zvedavej clovek, tak me zajima, jak ten blazinec kolem teto dane dopadne.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 3. 2002 10:10

Anonyme pokuste se spočítat svoje průměrné DPH na svém vlastním spotřením koši. Garantuji Vám, že Vaše průměrné DPH bude mezi 14 -16%. Jinak by to bylo pokud by jste držel hladovku a celý měsíc jezdil autem nebo kdyby jste chodil pěšky a přejídal se. Pokud není Vaše spotřeba nejakým způsobem extrémní bude DPH skutečně nekde kolem 15%. Podle údajů statistického úřadu je prům. DPH u rodin s nejnižšími příjmy cca 13,6% až po rodiny s nejvyššími příjmy kde je DPH cca 16%.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2002 10:05

Asi pořádně nesledujete. V návrhu jsou prezentovány konkrétní čísla, ale jsou stále k diskusi. Odečet na poplatníka 45.00,- Kč z dnešních 38.040,- Kč a na díte z 23.520,- Kč na 27.000,-Kč. Podívejte se na stránky cepu a na články a komentáře k semináři Rovná daň a výpočty jsou pro rodiny a občany z různými příjmy a různými odpočty najdete na adrese http://sweb.cz/petrbrezina/matice.xls.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2002 9:21 | urubkova

A co to 15% DPH? Přijde mi to taky jako nějaký výkřik do tmy...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 3. 2002 9:09 | Zbyněk

Buhužel se stále nemluví o číslech. ODS mluví o jakési rovné dani, ale nemluví se o konkrétní odpočítatelné položce, která výrazně zasáhne do výsledné sumy. Chci vidět ukázkové výpočty pro osoby (rodiny) s různými příjmy, abych mohl posoudit dopad takovéto reformy. Jenže není známa odpočítatelná položka a takovýto výpočet není možný. Není znám ani dopad na státní rozpočet. Je to všechno jen rétorika a předvolební sliby.
I pojmenování kulhá. Rovná daň je podle mě daň, kdy všichni platí stejně. Tedy třeba 15 000 Kč/ rok. Těch jejich 15% je spíš lineární daní. Navíc jakákoli odpočítatelná položka naruší tuto linearitu.
Je tu i střet názorů na princip daní mezi největšími stranami ODS a ČSSD. Špidla chce ještě více prohloubit progresi daně. Jelikož tyto dva přístupy jsou neslučitelné, nemyslím si, že zde bude možný kompromis, který získá parlamentní většinu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Ladislav Jakl

bývalý tajemník prezidenta

Adam Walach

podnikatel, Walmark

Ladislav Jakl
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Adam Walach
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services