A co mé zlaté zuby

Jan Heřman | | 12. 2. 2002 | 55 komentářů
V kanceláři sedí tři lidé. Manažer, sekretářka a já coby žadatel o zaměstnání. Inzerát nesliboval desetitisícové částky měsíčně ani závratnou budoucnost ve službách nadnárodní společnosti. To jsem ani nechtěl, vlastně jsem jen zkoušel, co obnáší zaměstnání s honosným názvem "finanční poradce" u novodobých lichvářů.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 2. 2002 15:37, Roman Janda

V tomto konkrétním případě by asi nebylo co řešit, většinou ty úroky ale nejsou tak nehorázné a obchodní zástupci mi navíc argumentovali tím, že v ceně je rovněž zahrnuta služba "až do domu" - doručení půjčky a osobní vybírání splátek. V případě např. invalidní důchodkyně - a prý jim také v pohodě půjčují - se pak při těchto službách již asi nedá mluvit o "hrubém nepoměru". Osobně si myslím, že tyto firmy ukrojí jistý podíl ze zisku bankám, a pokud by to jen trochu šlo, banky by osočení z lichvy jistě rády a s plnou parádou již dávno udělaly... Stále jsem ale toho názoru, že při volné tvorbě cen nemá slovo "lichva" v Trest. zákoně co dělat. Pokud ve velkoobchodě koupím televizor za 10.000,-Kč, přivezu ho k Vám domů a prodám Vám jej za 20.000,-Kč na 10 měsíčních splátek po 2.000,-Kč, jsem proto lichvář? Zkuste se podívat na půjčované peníze jako na zboží...

Zobrazit celé vlákno

+23
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 2. 2002 13:08, GEKKO99

Prestoze jiz byly vyneseny nektere rozsudky a dokonce pokud by jste sledoval Novu asi mesic zpet mohl by jste najit dalsi postrehy k tomuto tematu. Slovo hruby nepomer se mi jevi dost jasne nicmene vyklad zakona v oblasti lichvy je opravdu dost vagni. A navic uvedene rozsudky jsou spise vyjimkami. Osobne jsem slysel zhruba asi o ctyrech pripadech rozsudku. Coz povazuji opravdu za ostudne vyhledm k rozsirenosti lichvy. Problemem je, ze nejsou presne definovany limity onoho hrubeho nepomeru resp "nemoralniho" zisku a navic je znacne obtizne ziskat dukazy vyhledem k sorte zakazniku. Nicmene rade techto "makleru" a "pujcovatelu" by teplaky velmi slusely dle meho nazoru.

Zobrazit celé vlákno

-7
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 55 komentářů)

25. 2. 2002 20:13 | žabák

Daňové poradce jsem uváděl jako příklad, kde se vyskytuje povinná registrace. Nemám to rád. Schovává se za tím kdejaká nepoctivost. Komora daňových poradců, komora finančních poradců, komora lékařů a co dál? Komora poctivých úředníků, komora nezkorumpovaných politiků, nebo komora etických pohřebáků? Chtěl jsem tím naznačit, že to nevypovídá nic o kvalitě. Když se podíváte na zakladatele a členy komory finančních poradců, tak poznáte, že se nejedná o skutečné nezávislé finanční poradce, ale MLM společnosti. Většina z nich žije z provizí pojišťoven a jiných finančních institucí. Tyto provize nejsou malé a jejich cestičky bývají dosti křivolaké. Hlavně u pojištění majetku, vozidel apod. Zpět k daňovým poradcům. Zkouška na daňového poradce je celkem náročná, ale dá se naučit. Ovšem daňovým poradcem je ze zákona také komerční právník. Někteří ale o daních slyšeli jen z rychlíku. Jeden daňový poradce, kterého jsem také chvíli poslouchal, mi ve slabé chvilce prozradil, kolik ho kulaté razítko stálo, no řekněme na všimném. Onen daňový poradce (a nejen on) se chodí radit k jedné starší účetní. Tato paní nemá žádný glejt ani komoru, ale umí.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 2. 2002 21:09 | zevloun

Vůbec si nemyslím, že jsem mimo mísu. Dokonce si myslím, že pod pojmem finanční poradce je už v této republice přehuštěno. Kdekdo zřizuje kategorii finanční poradce, aniž by přesně definoval, co se pod tím myslí. Pokud dodržím dimenze článku, skutečně si myslím, že popisovaná role v něm nemá s finančním poradcem nic společného. Podobně jednoúčelových rolí tzv. finančních poradců napočítáte více. Když pročítáte příspěvky na finančních servrech, pak Váš sen o osvětě lze v tomto prostředí nazvat pouze otcem myšlenky, ale určitě ne realitou. Doufám, že mi nebudete chtít namluvit, že finanční poradce mi ve své účelové roli bez ověřených znalostí a závazných pravidel podá stejně odborné stanovisko v daňové oblasti jako daňový poradce. Tyto kategorie odbornosti totiž ostře odlišuji. Váš pláč nad některými nekvalitními daňovými poradci bych přirovnal k lékařům. V každé profesi jsou dobří a horší, ale určitě pro mne má vyšší kvalitu odbornosti promovaný lékař než na vojně zaškolený zdravotník, byť by házel odborné zdravotnické výrazy. Jinak Váš názor nerozporuji
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 2. 2002 8:26

Skutecne nezavislych lidi je, myslim, v CR co by na prstech spocital. Nezavisly jste totiz az od nejake sumy majetku. Vsichni ostatni jsme zavisli na nasich zakaznicich, zamestnavateli, popr. socialnich davkach. :-) Ja nezavislost FP chapu tak, ze neni spojen s jedinym produktem, jedinou spolecnosti a jeste k tomu ma vlastni rozum.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2002 22:44 | žabák

Myslím, že jste trochu vedle mísy. V naší republice je třeba ještě mnohem více obyčejných finančních poradců - atletů, než je nyní. Dělají, kromě honby za svým výdělkem, osvětu u neznalých lidí. Dokud u nás bude hlavním investičním trhákem vkladní knížka a termínovaný vklad, tak je budeme stále víc potřebovat. Nebo-li hra na kvantitu. Potom, později, přijde na řadu kvalita. Trh si to rozhodne sám. Nepomůže tomu žádná komora. Ani u daňových poradců to není jiné. Znám jich několik, ale dobrého jen jednoho. Také patří mezi movitější. Víte jak to poznáte? Podle doporučení spokojených klientů a podle výsledků jeho práce. Takový většinou nedává žádné inzeráty. A přitom se u něj dveře netrhnou. Podobné to bude v budoucnu i s profesí finanční poradce. Ten už bude skutečně nezávislým. V současné době takové neznám i když to o sobě většina tvrdí.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 2. 2002 20:25 | Honza

Jsem zvědav, jestli se nějak změní úroky poté, co je povinné je zveřejňovat p.a.
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2002 22:00 | Harpagon

Škoda, že jste nedělal pětiboj! To by byly teprv argumenty!! :o))
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2002 21:38 | zevloun

Jistěže zde nehodlám psát analytická skripta o finančním poradenství. Ale v prvé řadě je si nutné ujasňovat, co se pod pojmem finanční poradce skrývá. Nedomnívám se, že role popisovaná v článku má něco společného s finančním poradenstvím. Když čtete inzeráty, zjistíte že pojem finanční poradce se vyskytuje především u pojišťoven a finančních institucí na prodej jejich produktů. Takže to jsou vlastně pojišťovací agenti, prodejci stavebního spoření nebo bankovních balíčků. A to už je atletická disciplina, protože je nutné oběhat potenciální klienty a vnutit jim, pokud možno nevýhodně, produkty, kterými disponují. Jinak je mi srdečně jedno, kdo si za jakou "službu" platí, ať už přímo nebo nahrávkou provize. Chtěl jsem jen říci, že kdybych měl problém z daněmi, tak si nebudu zvát finančního poradce, ale daňového poradce, u kterého mám díky kvalifikačním zkouškám nárok na určitou míru odbornosti a navíc mi svoji chybu je povinen uhradit. Díky těmto nárokům je daňových poradců v republice něco málo přes 3600. Počty finančních poradců asi nikdo nezná.
+19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2002 17:09

Omyl, vy jste si to spočítat uměl taky, kdybyste neplatil Spořce, tak už bydlíte v horkovodu.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2002 17:06

Tady by podle mně spíš šlo o zneužití nezkušenosti nebo rozumové slabosti..:)) - podle dokumentu (začátek února, ČT2) klienti vůbec nemají představu, kde budou peníze na splátky brát. Jejich logika je jednoduchá: potřebuji peníze, tak si půjčím...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2002 15:48 | TGP

Jde především o nerovnováhu informací. Ceny v obchodě si srovnáte v pohodě, ale u půjček peněz? Navíc řada lidí ani neví, že si může v bance půjčit, případně není schopna zjistit cenu peněz. A to je právě ten problém - využívání neznalosti lidí. Je to asi víc o vzdělávání než o paragrafech, ale občas by se hodil i nějaký ten paragraf...
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2002 15:40 | Roman Janda

Máte pravdu, jsem poněkud impulsívní člověk, naštěstí si to při své výšce, váze a silově trojbojařské minulosti mohu dovolit nejen na Internetu :-)
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2002 15:37 | Roman Janda

V tomto konkrétním případě by asi nebylo co řešit, většinou ty úroky ale nejsou tak nehorázné a obchodní zástupci mi navíc argumentovali tím, že v ceně je rovněž zahrnuta služba "až do domu" - doručení půjčky a osobní vybírání splátek. V případě např. invalidní důchodkyně - a prý jim také v pohodě půjčují - se pak při těchto službách již asi nedá mluvit o "hrubém nepoměru". Osobně si myslím, že tyto firmy ukrojí jistý podíl ze zisku bankám, a pokud by to jen trochu šlo, banky by osočení z lichvy jistě rády a s plnou parádou již dávno udělaly... Stále jsem ale toho názoru, že při volné tvorbě cen nemá slovo "lichva" v Trest. zákoně co dělat. Pokud ve velkoobchodě koupím televizor za 10.000,-Kč, přivezu ho k Vám domů a prodám Vám jej za 20.000,-Kč na 10 měsíčních splátek po 2.000,-Kč, jsem proto lichvář? Zkuste se podívat na půjčované peníze jako na zboží...
+23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2002 13:08 | GEKKO99

Prestoze jiz byly vyneseny nektere rozsudky a dokonce pokud by jste sledoval Novu asi mesic zpet mohl by jste najit dalsi postrehy k tomuto tematu. Slovo hruby nepomer se mi jevi dost jasne nicmene vyklad zakona v oblasti lichvy je opravdu dost vagni. A navic uvedene rozsudky jsou spise vyjimkami. Osobne jsem slysel zhruba asi o ctyrech pripadech rozsudku. Coz povazuji opravdu za ostudne vyhledm k rozsirenosti lichvy. Problemem je, ze nejsou presne definovany limity onoho hrubeho nepomeru resp "nemoralniho" zisku a navic je znacne obtizne ziskat dukazy vyhledem k sorte zakazniku. Nicmene rade techto "makleru" a "pujcovatelu" by teplaky velmi slusely dle meho nazoru.
-7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2002 9:31 | Martin Brož

Ano, samozřejmě máte pravdu a s Vašimi věcnými argumenty souhlasím. Jen mě opravdu nadzvedlo od židle, že se tak podivně navážíte do někoho, kdo poukázal na nějaký problém. Nejde o pana Heřmana (myslím, že jeho článek byl rozhodně o kus lepší než je zvykem v českých médiích), ale o pochybné praktiky firem poskytujících drobné půjčky. To, že váš názor zněl jako jejich obhajoba pomocí zlehčení autora textu mi nepřišlo právě šťastné.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2002 9:27 | Pavel Prokop

Je podle vás půjčka 5000 Kč na měsíc a nutnost vrátit třeba 9000 Kč něco jiného než hrubý nepoměr?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2002 9:26

Velmi, ale velmi zjednodusujete. Financni poradenstvi neni atleticka dispciplina. Jde predevsim o sluzbu. S financnimi poradci jsem se setkaval na mnoha mistech, a nejen v CR. Jiz behem prvni schuzky prumerne inteligentni clovek pozna, zda FP ma potrebne znalosti a zkusenosti. Staci par kontrolnich otazek.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2002 9:16

Jsem si to myslel, vzhledem k Vasim vyrokum o UNIPETROLU. Puvodne jsem si myslel, ze jste to neprezil :-). Dost to bolelo, co? No, ne vzdy vsechno vyjde.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 23:26 | Roman Janda

Ferdo, díky moc za Váš názor. Také si myslím, že jde o poměr nabídky a poptávky, ale trochu jsem propadal smutku, protože jsem měl dojem, že jsem tady s tímto názorem sám a bylo mi spíláno do ubohých PR agentů :-) Mimochodem, FINANČNÍ PORADCE, sám bych jednoho dobrého potřeboval, máte ale nějakou radu, jak oddělit zrno od plev? Předem díky.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 23:16 | Roman Janda

Jeden z masy pokorně zdraví chytrého člověka, skláním se do prachu svých marných životních cest, vždyť i já hlupák jsem si vzal hypotéku se sprostým úrokem, abych měl kde bydlet... Plivu na tebe, Česká spořitelno, pro tvůj lichvářský úrok a biju svojí hloupou hlavou o zem, že jsem tě nezažaloval ihned po poskytnutí hypotéky. Snad mi, ó Moudří, odpustíte, že žalobu podám až zítra a ne ještě teď před půlnocí...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 23:04 | Roman Janda

A stejně tak se nikdo nebouří proti tomu, že např. prodejci oděvů mají běžně marži 200 - 300%... Lidé kupodivu ty oděvy kupují... Nebude to náhodou tím, že už nemáme socialismus? Nabídnu-li Vám svůj oděv za nehoráznou cenu, je to v pořádku. Ale nabídnu-li Vám za nehoráznou cenu své peníze, to už v pořádku není? Myslel jsem si, že volný trh je také o volné tvorbě cen, a že časy socialistické regulace čehokoliv jsou už skoro za námi. Asi jsem se spletl...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/3

Předchozí

1

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jan Fischer

politik

Luděk Sekyra

podnikatel, Sekyra Group

Jan Fischer
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Luděk Sekyra
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services