Je porodné dostatečnou pomocí?

V posledních letech má vývoj porodnosti u nás k optimismu daleko. Chmurné prognózy přináší především pohled do budoucnosti, kdy se současný důchodový systém stane neudržitelným, neboť počet pracujících a zejména výše jimi odváděných daní zdaleka nebude postačovat na důstojnou výši důchodů.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

5. 3. 2002 16:48, SYROVY

Jasně, zaveďme ještě na děti daň z přepychu, tzv. pravicový odborníku. Jedná se o to, že v současné době je velmi složité pořídít si dítě, když společenské i politické klima je velmi nejisté, kdy neexistuje žádná koncepce ve vzdělávání, sociální politice, zaměstnanosti apod.

Zobrazit celé vlákno

+3
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 3. 2002 8:26

Naprostý souhlas! Je to nezodpovědnost přivádět na svět potomky, když jim jejich rodiče nejsou schopni zajistit rozumnou existenci. Díky přídavkům se tak děti stávají předmětem kupčení. Navíc se tímto způsobem zvyšuje počet ekonomicky slabých, což roztáčí spirálu žádostí o příspěvky a dále zvyšuje požadavky na stát a jeho náklady.

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 42 komentářů)

5. 3. 2002 16:48 | SYROVY

Jasně, zaveďme ještě na děti daň z přepychu, tzv. pravicový odborníku. Jedná se o to, že v současné době je velmi složité pořídít si dítě, když společenské i politické klima je velmi nejisté, kdy neexistuje žádná koncepce ve vzdělávání, sociální politice, zaměstnanosti apod.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 3. 2002 8:26

Naprostý souhlas! Je to nezodpovědnost přivádět na svět potomky, když jim jejich rodiče nejsou schopni zajistit rozumnou existenci. Díky přídavkům se tak děti stávají předmětem kupčení. Navíc se tímto způsobem zvyšuje počet ekonomicky slabých, což roztáčí spirálu žádostí o příspěvky a dále zvyšuje požadavky na stát a jeho náklady.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 2. 2002 17:31 | M.K.

vsechny podobne davky je nutne zrusit, podporovat chude, aby rodili deti do chudoby je tezky ZLOCIN
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2002 20:01 | CSrypatschek

Otázka porodnosti v tomto bémiš prostoru tak jako jinde je dána funkcí hormonů, osobní pohodlností a sobeckostí jedinců a nakonec optimismem očekávání věcí budoucích. V tom prvém případě je to tedy příroda : projevuje se míra fyzické a duševní degenerace zdejší lidské populace, kde civilizační faktory hrají hlavní roli. To, žel, přímo a rychle pozitivně ovlivnit nejde. Ty ostatní faktory však ano, a to především správnou výchovou k sounáležitosti, pojmenováním dobra a zla a spravedlností. Když jsem téma porodnost vychrochtával u nás v houští mravencovi Ferdovi a divoké včelce Máje, tak jen kroutili hlavou a smáli se tomu, prý by ty své královny, co mají u nich doma, pěkně zpráskali, kdyby to s nima šlo takhle s kopce dolů ! A kdyby jim navíc královna řekla, že jim musí přijít pomoc opatrovat důchodce někdo další z jiného mraveniště nebo včelstva, asi by s ní udělali vůbec krátký proces pro velezradu, byť by to přineslo jisté biologické komplikace. A tady u lidí ? Darmo mluvit. Zaslechl jsem, že prý nějaký Pidla chce dosídlovat území třeba těmi Ukrajinci a teď se kvůli tomu některý lidi koukají s obavami na východ. Já si zase myslím, podle toho co mi říkal jeden přeshraniční kámoš kanec, že do těch nových, tady postavených fabrik a podnikat, možná přijdou Ukrajinci naopak ze západu, ne z východu. To jak se je a další budou snažit odtamtud rychle vystrnadit a vypakovat, s tvrdým eurem v mošně jako odbytným na cestu. Je to ale jedno, odkud příjdou, problém to za daného stavu neřeší, neboť i oni budou mít brzo své důchodce. Prý se proto také bude stále zvedat věk odchodu do důchodu a budou se dělat různé čáry s odloženou spotřebou lidí a přerozdělováním daní, co se na tom už dnes živí různí chytrolíni. No nevím, nějak se mi to vůbec nelíbí, z práce rovnou na prkno... Spíš to z kaliště v lese vidím tak, že ty lidi už vskutku blázní. Ať se raději proberou a uvidí, že už mají takový vědeckotechnický pokrok a tak vysokou produktivitu práce, že si můžou klidně zařídit, aby ženská pracovala jen když bude chtít a rodinu aby uživil jen mužskej. A ten by mohl klidně jít, pokud by také chtěl, do menšího důchodu třeba už v takových 45 až 50 letech. Bylo by dost času a chutě na dělání dětí a opatrování starších členů rodiny, tak jak bylo snad dřív normální. Jen je třeba se postarat a mít tu správnou královnu, říkám si ...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 2. 2002 13:25 | Xaver

Zajímavé... Plošné dětské přídavky, běžné třeba v Německu, jsou projebané peníze, zatímco stovky miliard nacpaných do vytunelovaných bank a kampeliček jsou zřejmě rozumná investice, že?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:37 | Honza

Ano. Už vidím, jak si jdu pro důchod a nesu potvrzení o tom, že mé děti jsou zaměstnané. Opravdu dobrý nápad.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:23 | jozka

Tedy pane Dvorak
Statni urad coby porucnik ditete, statni skoly coby selektovatele deti podle vzdelatelnosti... Z Vas by mel kazdy fyrer radost.

+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:23 | Andy

Jo jo,Jozko, kamarádky vyprávějí...

0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:22 | jozka

Predpokladam, ze vzorek zkousenych muzu byl dostatecne siroky :-)

+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:22 | Andy

Vláďo,máte recht
a já budu váš nápad podporovat.Někteří muži se přitom vážně hrozně nadřou,to se pozná podle funění a jak potom odpadnou a začnou chrápat,případně vyžadují občerstvení do postele.

+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:21 | Vláďa, VladaPing@seznam.cz

Porodit dítě a nechat si za to zaplatit je typicky feministický přístup !
Napadlo někoho, KOLIK to dá práce, to dítě ženě UDĚLAT ? MUŽI, do BOJE !!!!! Když už vláda rozhazuje (plošné přídavky na děti), tak koukejme taky něco "urvat" !

0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 2. 2002 12:21 | T. R.

Jeden z pohledů na vývoj porodnosti je k vidění např. zde: http://www.mujweb.cz/www/standard/220800-1.htm
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 2. 2002 12:20 | Markéta

Přemýšlela jsem o tom a vychází mi jedna poměrně jednoduchá rovnice: v Evropě jsme si zvykli přehodit odpovědnost za naše životy na stát. Necháme se dobrovolně obírat na daních a že to jsou částky obrovské, si spočítá každý, kdo bude mít zájem. Stát pak rozhoduje, jaké jsou ty priority, do kterých budeme investovat a dopadá to tak, že populační politika přichází zkrátka. Bude to tím, že tu vládne zřetelné podceňování ženského principu, z čehož pak vyplývá, že všechno, co je spojeno s plozením a výchovou dětí, je odsunuto na okraj zájmu a stát se tváří, že je věcí jedince, jestli se rozhodne sám sebe potrestat a znevýhodnit tím, že si pořídí potomka. Zatímco Američan, který polovinu platu nedá státu vplen, aby za něj hospodařil a sám si rozhoduje, do čeho bude investovat, logicky musí usoudit, že investice do dětí a jejich vzdělání je pro něj a jeho geny tou nejlepší investicí. Přesto většina Čechů v různých anketách i nadále odpovídá, že bude raději platit vyšší daně a pak následně křičí, že ti syčáci nahoře špatně hospodaří. Máme strach ze zodpovědnosti?

0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:19 | Jiří Lukeš, jlukes@trianglhrob.cz

Váženýy pane.Po přečtení vašeho příspěvku mně jímá hrůza.Sociální odbory budou kontrolovat a dávat povolení k použití peněz pro nehodné rodiče(kdo to určí?),zvýšení přídavků dětem,a plno dalších nesmyslů. A pak si jěště napíšete,že v tom nevidíte nic levicového.Je to jak v komunismu.Zase byste chtěl více úředníků,více zákonů,a více kontroly.A to všechno platit z našich daní. A přitom řešení pravicové,vám tady napsal jeden pán(HG) z Ameriky. Já k tomu dodávám.Pokud sníží vláda daňové zatížení,zůstane rodinám s dětmi více peněz,a nepotřebuji k tomu žádné úředníky.To je pravicové řešení. S vaším komunistickým řešením jděte(abych byl slušný) do háje. Zdravím Vás.Adié.

0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:19 | Jiří Dvořák/DvorJir@seznam.cz

Dítě - finanční tragedie mladé rodiny
Jsem pevně přesvědčen, že přídavky na děti by měly být vypláceny plošně, ale neměly by to být přídavky "na děti", leč státní dávka "dětem". Tedy příjemcem by neměli být rodiče, ale děti. (To by znamenalo, že dětem neřádných rodičů by se to třeba ukládalo na účet, který by mohly čerpat se souhlasem sociálního referátu či odboru). Finanční úleva rodičům by měla spočívat v rasantním zvýšení odečitatelné položky ze základu daně. Ovšem opravdu rasantním. A porodné by mělo být též zvýšeno, ovšem mělo by být vypláceno v podobě poukázek na kojenecké zboží. Nevidím v tom žádnou levicovost. Jde naopak o projev vypjatého nacionalismu a podmínku skutečné pravicové politiky - jen dostatek dětí umožní znovuzavést spoluodpovědnost občanů za svou ekonomickou situaci ve stáří. Také je zde podstatné hledisko psychologickopolitické - rodiče odpovídají za své děti a jsou proto mnohem zodpovědnější i v otázkách politických. Vymírající národ nutně musí svou svobodu ztratit a sebechudší stát, má-li dostatek obyvatelstva, je velmocí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 2. 2002 12:18 | HG

..... A mají-li jen 1 dítě a něco se stane, nebo to pak dětí mít nemůže, "kvalita" života a "životní úroveň", kterou si rodina dopřála tím, že, preferujíc okamžitou gratifikaci, na úkor gratifikace oddálené, pak, hlavně na stáří, kdy většině dojde, tak atraktivní nepřipadá. Ale nikoho nelituji a nikomu, jako jednotlivcům nebo vymírajícímu Česku neradím. A že budou muset povolit přistěhovalectví, kdy mohamedán z Balkánu a jiní budou nakonec jejich sousedi a oni jim budou z daní platit kurzy češtiny, je nevyhnutelné. Ale, i v tomto platí, každý má to, co si zaslouží.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:17 | HG

Zase o porodnosti? Bohužel otřepané téma, kde většina Čechů má krátkozrace blbé názory a tedy i jednání Zrovna dnes jsem říkal ženě, že noviny zde, v USA, psaly, že vloni byla nejvyšší porodnost od roku 1971. Pro evropské socialisty včeho druhu, ty západní nebo exkomunistické, třeba říct, že v USA je i v tomto sociální politika velice strohá a neštědrá. Takže, kromě zoufalejších černochů, nedávno přibyvšího Hispánce a ještě tak pár uprchlíků z Kambodže, pro nikoho není sociální podpůrná síť nijak atraktivní alternativou k tomu, když má člověk práci. Porodné není žádné. Dtto přídavky na děti jakéhokoliv druhu. Mateřská dovolená, pokud ji někdo nabízí, což je jen u vládních míst na federální, státní a místní úrovni, pak už jen hlavně školy, nemocnice a ne tak moc, především velkých, firem, je neplacená a maximálně 3 měsíce dlouhá. V soukromém sektoru také nikdo ze zákona negarantuje nárok a obecně se ani nedá očekávat, že by mamince po jakkoliv krátké "mateřské" garantovali místo. Lékařka našich dětí rodila ve čtvrtek, byla v práci zpět v pondělí. Nemocenskou placený pobyt při porodu v nemocnici byl před pár lety prodloužen ze 24 hod (měřeno po příchodu do nemocnice, bez ohledu na to, kdy k porodu dojde), na 48 hodin a lidi jsou spokojeni. Takže žádnéé 3 nebo 4 roky placené mateřské. A pochopitelně, jako teď u nás, po Sametu, kdy se dotované a levné školky a jesle rušily, čkolky jsou celkem drahé, od 80 USD do 170 USD (některé i 300 USD) za týden. Je-li průměrný měsíční přéjem řekněme 800 USD na týden, kalkulace je jasná. PŘESTO se dětí rodí, i bílým, více než v Evropě. A dá se říct, že ne všichni jsou na tom, materiálně a životním stylem (cestování, kultura, nejrůznější ty evropské sofistikované návyky) lépe než v Evropě. Nám se Amerika i v tomto líbí. Mít děti, nebo více dětí je osobní volba, soukromá záležitost, kdy tahat peníze z kapes spoluobčanům se moc nepatří. Jsem rád, že máme 5 zdravýn a úspěšných dětí. Je to jednoznačně, požehnání, kterému se pracovní úspěchy, večeře ve francouzské restauraci, extra model auta nebo cestovní pas s razítky z 50ti zemí nemohou svojí kvalitou a nadčasovostí ani přiblížit. Výmluvy a omluvy, byť upřímně míněné (nejsou byty, zaopatření dětí je tak drahé, že si jej nelze dovolit, dojemné přesvědčení o tom, že to, co můžeme pro úspěšný a konkurenčně zdatný život potomka udělat je závislé na tom, jaké materiální atributy v dětství dostává, je dosti přeceňováno), nebo také to, že "na světě je už dost lidí" (to, že jsou hlavně tam, kde si to ekonomicky i ekologicky nemohou dovolit a třeba Evropa vymírá, při těchto výmluvách jaksi uniká), mohou oklamat toho, kdo je říká, kdo jim věří a kdo se jimi řídí. Naštěstí pro muže, bilologické hodiny jim umožňují přijít k rozumu a mít rodinu i později. Je dojemné, jak němálo lidí naříká nad vyhynutím medvídka pandy nebo žluté rosničky, ale oni sami svůj rodokmen ustřihnou
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 2. 2002 10:21

Rodina mající 3 děti v současné době spotřebuje na zaopatření těchto dětí min. 10.000 korun. Za rok to činí 120.000 korun; za 20 let výchovy jedné generace cca 2.500.000 korun (čísla jsou zjednodušena pro usnadnění představy). Naproti tomu rodina nemající děti (ať již z důvodu zdravotních nebo osobních) tuto částku ušetří a zvyšuje jimi po 20 let svůj životní komfort. Ve chvíli, kdy oba páry jdou do důchodu s přibližně stejným příjmem, by to při současném vývoji znamenalo, že 2 děti budou pracovat na své rodiče, kteří se 20 let uskrovňovali a třetí dítě bude pracovat na jednoho z druhé dvojice, která žila po 20 let v mnohem větším komfortu. Tento stav je principiálně nespravedlivý a kromě toho prohlubuje populační útlum. Návrh řešení nově vznikající strany Volba pro budoucnost vychází ze zásady, že kdo se staral o výchovu dětí a nesl i finanční omezení z toho vyplývající, zaslouží, aby v důchodovém věku neměl ekonomické starosti a žil naopak i v určité míře komfortu, kterou si během doby rodičovství nemohl dovolit. Pracující děti budou do systému v době trvání důchodového věku rodičů přispívat pravidelnými dávkami, které budou po systémovém zpracování zajišťovat důchodové dávky jejich rodičů. Jinými slovy: čím více dětí, tím se rodiče budou mít lépe. U osob, které se počtem dětí dostanou pod stanovenou hranici (např. 2 děti) nastoupí systém, který bude vyžadovat, aby ze svého nadbytku (ve srovnání s osobami majícími děti – tj. v našem případě 10.000 korun měsíčně) platili dostatečnou částku na své vlastní důchodové pojištění. Systém bude zpracován na základě matematicko-statistických modelů vycházejících z důkladných analýz a bude samozřejmě zohledňovat případnou péči o osvojené děti a další mimořádné okolnosti. Systém může být funkční za předpokladu celého komplexu podpory rodiny jako základu státu (podpora mladých manželství, podpora rodinné péče, systém daňových úlev, podpora vzdělání atd.). Garantem systému musí být stát, aby se předešlo spekulacím s počtem potomků a naopak délkou života rodičovské generace. V případě, že děti nejsou výdělečně činné (např. při nezaměstnanosti), zajišťuje stát minimální nutnou náhradu na důchodovém zabezpečení rodičů. I v takovém případě je dopad na rodiče nižší, pokud alespoň část dětí pracuje a část nikoliv.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 2. 2002 9:39

Jo, a přemnoží se třeba kobylky, ne?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 8:31 | Julie.

Není to až tolik problém ekonomické situaci, což dokazuji i údaje z opravdu vyspělých států. Všechno se odvozuje od žebříčka životních hodnot: jeden si neumí představit, že prožije svůj život bez dítěte a druhý chce cestovat a užívat si, což rozhodně neodsuzuji. A teď z jiného soudku. Charles Darwin - kníha o přežití druhů. Smiřte se s tim, že naše civilizace není životoschopna: jsme prostě pohodlní a neobětovaví – sobci. A z hlediska zátěže naši planety to že vymře par evropských národů - žádna škoda.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/3

Předchozí

1

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Vladimír Železný

podnikatel a politik

Michael Kocáb

hudebník a politik

Vladimír Železný
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Michael Kocáb
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services