Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Chtěl jsem si koupit krabičku nábojů a prodavač mi řekl cenu, když jsem však vytáhl platební kartu, ejhle byly o pět procent dražší. Rozhodl jsem se, že za těchto podmínek nic nechci a šel jsem do obchodu, kde si při placení kartou nic nepřirážejí. Cestou jsem si kladl otázku: Mají na to právo?

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 2. 2001 10:40

Ano, stalo se mi to asi před rokem po obědě v restauraci v Karlových Varech. Odmítl jsem zaplatit tu částku navíc a po několika (asi deseti) minutách dohadování mi servírka dala rozdíl v hotovosti a já jsem jí podepsal účet na zvýšenou částku. Není to sice systémové, ale aspoň to bylo vyřízené a nic jsem na tom neztratil. Samozřejmě, že jsem jim na účet nepřipsal žádné spropitné a samozřejmě, že už tam nikdy nepůjdu.

Reagovat

 

+5
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 2. 2001 13:02

Stalo v Europamoblu na Videnske v Brne, to je prodejna nábytku. Nechápu drzost obchodniku, kteri zkousi. Platit keš je pro ne asi pohodlnejsi.

Reagovat

 

-4
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (17 komentářů)

1. 2. 2001 9:22 | TGP

Stalo, především v centru Prahy a především když měli kartou platit cizinci a obsluha netušila, že rozumím česky.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

1. 2. 2001 12:26 | TGP

A proč by tu přirážku nechtěli, když stejně musí odvést nesmyslně vysoké poplatky bance za to, že kartu přijmou. Není přece normální, aby se člověk dobrovolně připravoval o část svého zisku, ne?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

1. 2. 2001 12:40 | TGP

A co vám brání z obchodu nebo restaurace odejít? Obchodník má povinnost platbu přijmout, takže vás ani nemůžou označit za neplatiče, pokud kartu odmítnou a vy z restaurace odejdete. Tvrdé, ale myslím, že účinné.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

1. 2. 2001 13:07 | PetrV

Máte pravdu, několik procent z ceny může být hodně, ale paní Kárníková z Diners Clubu v článku docela příhodně poznamenává, že obchodník by si měl předem dobře spočítat, jesli se mu braní karet vyplatí... a pokud podepsal smlouvu se svojí bankou o přijímaní karet, tak se části svého zisku dobrovolně vzdal... Mnoho obchodníků si navíc moc neuvědomuje, že pokud přijímají karty mohou zákazníkovi víc prodat, protože tomu se hůře říká, že nemá u sebe dost peněz, když má kartu... ono totiž prodávat se musí umět, zatímco účtovat si přirážku je jenom o drzosti. A pokud se marže ve většině obchodů s drahým zbožím počítají v desítkách procent, tak se přijímaní karet může docela vyplatit i přesto, že se z nich platí poplatky. Pedro
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (TGP 01. 02. 2001 12:26)

1. 2. 2001 16:18 | beruschka

Myslím, že by obchodníci kromě placení provizí měli také vidět, jaké výhody jim z přijímání karet mohou plynout. Jde především o nové zákazníky - Mnoho z držitelů platebních karet dává přednost placení kartou z důvodu vyšší bezpečnosti. Zvýšení obratu - Klient platící platební kartou utratí v průměru o 30 % více, než klient platící v hotovosti. Je nutné si ovšem uvědomit, že zvýšení se neprojeví okamžitě, ale závisí na době, kdy dostatečný počet držitelů platebních karet zjistí možnost použití platební karty v konkrétním obchodním místě. Zvýšení částky transakce - Držitele karet při nákupech silně ovlivňuje psychologický aspekt "plastikových" peněz. Většina držitelů karet má stanoven svůj týdenní nebo měsíční limit, který je pro ně závazný. Zákazníci, kteří platí v hotovosti musí neustále počítat i s dalšími nákupy.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

2. 2. 2001 10:40

Ano, stalo se mi to asi před rokem po obědě v restauraci v Karlových Varech. Odmítl jsem zaplatit tu částku navíc a po několika (asi deseti) minutách dohadování mi servírka dala rozdíl v hotovosti a já jsem jí podepsal účet na zvýšenou částku. Není to sice systémové, ale aspoň to bylo vyřízené a nic jsem na tom neztratil. Samozřejmě, že jsem jim na účet nepřipsal žádné spropitné a samozřejmě, že už tam nikdy nepůjdu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

2. 2. 2001 17:33

Zapomněla jste ještě na další argument vyznavačů a propagátorů platebních karet a to je vyšší bezpečnost pro obchodníka, kterému se v kase nehromadí tisícikorunové bankovky pro případné poberty, ale pouze účtenky, které zanese do banky bez rizika krádeže hotovosti. Dále jste ještě mohla dodat, že používání karet také šetří peníze a to jak klientovi (výběr z bankomatu je většinou dražší), tak bance, která jinak musí platit zbytečně mnoho lidí na přepočítávání hotových peněz i na jejich ostrahu. Totéž může být i na straně obchodníka - záleží na velikosti a obratu jeho firmy. Ovšem tohle všechno běžného uživatele nezajímá, držitel platební karty chce jen platit a zboží by mělo mít v jednom obchodním místě jednotnou cenu. Každopádně však zmiňovanou variantu "slevy při platbě v hotovosti" ještě akceptuji, protože na ceníku je uvedena ona "plná" cena a nemůže se mi stát, že bych třeba na zaplacení neměl. Všem zástupcům asociací platebních karet citovaným v článku ale vzkazuji, že když jsem před třemi lety cestoval po západě USA, praxe slev při platbě v hotovosti byla zejména u benzinových stanic velmi rozšířená a nikomu to moc nevadilo. V tomto ohledu tedy ČR není žádnou banánovou republikou.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (beruschka 01. 02. 2001 16:18)

5. 2. 2001 12:19 | PetrV

Tady zaznívá argument bezpečnosti obchodníka... pokud ale vezmeme v úvahu menší obrat na hotových penězích, může se i těch několik procent zaplacených za zprostředkování kartových transakcí obchodníkovi vyplatit, protože manipulace s hotovostí je jak známo drahá, musíte udržovat nějaký cash, abyste mohli vracet, zatímco kartou platíte přesně... myslím, že zválšť ve velkých super a hypermarketech, které určitě platí bankám menší poplatky může být toto významný pro kartový argument. Pedro
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 02. 02. 2001 17:33)

6. 2. 2001 11:15

Take se mi to stalo v reaturaci SOVA v rimske ulici v Praze. Brali tam vsechny karty. Muj obed stal asi 150 a kdyz jsem mu davala kartu, tak se rozcilil, ze on musi odvadet 5% bance a takovy nesmysly a at to okamzite zaplatim v hotovosti. Tak jsem mu rekl, hotovost nemam, zvedl jsem se a odchazel a najednou to slo. Prinesl zehlicku a napsal castku. Vickrat jsem tam nesel a mimochodem uz restaurace zkrachovala. Nikdo nenuti obchodniky, aby prijimali karty, ale kdyz uz je berou, tak s tim "rizikem" ze za to budou platit, ale tim vic lidi k nim prijde. Kde neberou karty tam nejdu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

6. 2. 2001 12:04

Především, kdo z Vás zná podmínky, za kterých obchodníci uzavírají smlouvy o tom, že budou akceptovat karty?
Výhodnější. (Podmínky neznám), ale kdy obchodník obdrží peníze od banky? Nakládání s cash je možná drahé, ale je rozdíl, pokud mám peníze v ruce, nebo a ně musím čekat. Navíc, např. před Vánoci je potřeba zboží točit velmi rychle a nečekat až někdy dostanu peníze.
Vydavatelé karet mají uzavřené kartely a jsou drazí, viz vyšetřování v USA, potažmo EU.
Banky Vám také účtují veškeré zvýšené poplatky, pokud pro Vás laskavě něco udělají.
Platba kartou je bezpečnější ??? V čem a pro koho? A co zneužitá čísla kreditek? Podle našich "podmínek" to standardně odnesou (tj. zaplatí) všichni, jenom ne banka, vydavatel karty. A co problémy z kartami spořitelny? Jak dopadlo např. TESCO - lidi naštvaní odešli a nechali nákupy (nemalé) v košících u pokladen. Kdo to odnese? Obchodník. A za tuto "službu" má ještě platit vystavovatelům karet. Proč?
Takže, kdo na tom vydělává? Pro koho je to nejvýhodnější? Asi ne náhodou jsou obchodníci tak váhaví v "braní karet".
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

6. 2. 2001 12:24

Platit kartou je (někde) možné i na internetu. Pokud člověk nemá internetové ani telefonické bankovnictví, byla by to vhodná další možnost placení na internetu. Pokud si místo internetového obchodu se spotřebním zbožím představíte nákup podílových listů, je srážená provize 4-5%, proti vstupním poplatkům při nákupu podílových listů (0-3%), naprosto diskvalifikující. Nákup podílových listů je při tom ve srovnání s nákupem spotřební věci naprosto méně rizikový. Kupujícímu jsou připsány nakoupené cenné papíry na jeho majetkový účet (v SCP) a navíc je vázán smlouvou i s druhou protistranou (jak s bankou emitující kartu, tak s investiční společností správcem podílových fondů). Škoda, že české banky (vč. KB) k tomu takto nepřistupují. Lukáš Rubeš http://fondy.newton.cz
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (beruschka 01. 02. 2001 16:18)

6. 2. 2001 13:02

Stalo v Europamoblu na Videnske v Brne, to je prodejna nábytku. Nechápu drzost obchodniku, kteri zkousi. Platit keš je pro ne asi pohodlnejsi.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-4
Líbí
Nelíbí

6. 2. 2001 15:11

Upozorňuji na restauraci Koliba ve Frenštátě pod Radhoštěm. V této restauraci uplatňují přirážku ve výši 5% při platbě Kartou EuroCard - MasterCard! Při sdělení, že tato přirážka je nekorektní, mi odpověděl: Když nemáte peníze, tak do hospody nelezte!?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-3
Líbí
Nelíbí

7. 2. 2001 13:23 | PetrV

Už tady zaznělo několik upozornění na obchodníky, kteří se snaží účtovat si přirážky... chtěl bych se zeptat autorů těchto příspěvků, jestli si stěžovali ve své bance a jaká byla reakce banky na tuto stížnost. Pokud totiž budeme v této či jiných diskuzích pouze nadávat a nic neuděláme (a naše banky tím pádem taky), tak se nic nezmění.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

9. 2. 2001 8:56 | holes

Zřejmě existuje ještě jedna alternativa nátlaku na majitele platebních karet ze strany obchodníků, totiž limit minimální částky nákupu. S tímto jevem jsem se již setkal několikrát. V ČS mi sdělili, že oni nemohou nic obchodníkům přikazovat a jestli nechci více nakupovat, pak ať platím hotově.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

9. 2. 2001 10:19 | SkrivanekT

Přirážka vás může potkat nejen u karet, ale i při platbě stravenkou. "Bude to stát o pět procent více, já to také platím," řekl mi včera restauratér.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

14. 2. 2001 10:06

Důvodem toho, proč někteří obchodníci přirážejí těch 5% jsou nesmyslně vysoké poplatky bance za inkaso při platbě kartou. Např. kartové centrum České spořitelny si bere 4,8%. Je nutno říct, že tato procenta se počítají z ceny včetně DPH, ale obchodník je hradí ze své marže, protože DPH musí odvést státu v plné výši. Tímto se tento poplatek při 22% DPH de facto zvyšuje na cca 7%. Pokud má obchodník standardní marži 10%, pak se mu rázem smrskne na 3% a to je velký rozdíl.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-3
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Leszek Wronka

hudebník a podnikatel, Bontonland

Viktor Kožený

podnikatel a kriminálník

Leszek Wronka
ÚSPĚŠNOST
38,20 %

z 178 duelů
×
Viktor Kožený
ÚSPĚŠNOST
7,41 %

z 27 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Leasingová splátka, Krytá opční pozice, Rubopis, transformované fondy, státní podpora, příspěvek zaměstnavatele, jan sedláček, účastnické fondy, platby na internetu, mluvený projev, marta nováková, anna marešová designers, Denisa Salátková, Krátkodobé závazky, investiční mince, CRM, hospodyně, Daniel Hamermesh

3SH9999, 1SF6955, 9B30117, 3S74757, 1AP2811

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK