Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak to chodí s blokacemi karet

Jak to chodí s blokacemi karet
Ztráta nebo odcizení platební karty dokáže hodně zkomplikovat život. Pomůže vám v takové situaci vaše banka? Určitě ano, ale ne každá stejně. Víte, jak postupuje váš správce peněz a za co všechno nese odpovědnost?

Většina z nás by asi tipovala, že postup bank při nahlášení ztráty karty bude stejný. Klient zavolá speciální linku, banka kartu zablokuje a hotovo. Jenže celý tento proces je daleko složitější a postup bank se značně různí. Ne vždy jsou klienti v této oblasti sběhlí a když dojde k nejhoršímu, diví se, co všechno je připsáno na jejich účet.

Současné podmínky blokace karet: standard neexistuje

Zkušenosti čtenářů

"Kartu i s doklady mi ukradli pozdě odpoledne na nádraží," začíná svůj příběh jedna naše čtenářka. Neváhala a ihned volala do banky. Tam jí ale řekli, že je nutné blokaci potvrdit písemně. V tu dobu byly ale všechny pobočky zavřené a paní odjížděla v noci na dovolenou do zahraničí. Co v takové situaci dělat, aby byla karta zablokována? Jedinou možností je poslat fax ze zahraničí.

To, že se banky budou lišit v poplatku účtovaném za zablokování elektronické karty a stoplistaci embosované karty, je ještě pochopitelné. Jenže rozdílů je daleko více. První najdeme už v samotné proceduře oznámení ztráty či odcizení karty. Každá banka umožňuje klientům ohlášení ztráty telefonem, ovšem polovina finančních domů navíc požaduje písemné potvrzení blokace, obvykle hned následující pracovní den. Nemáte-li možnost zajít na pobočku, můžete poslat fax, který ale musíte podepsat přesně podle podpisového vzoru. Banky, které toto vyžadují, argumentují potřebou mít jednoznačný důkaz o tom, že kartu blokuje její majitel a ne nějaký šprýmař. Pokud blokaci nepotvrdíte, banka za vás nepřebere odpovědnost za její zneužití a s výjimkou Raiffeisenbank dokonce kartu odblokuje! Samotný telefonát tedy stačit nemusí.

Zablokujete a stejně za zloděje zaplatíte

Elektronická karta
* lze ji použít jen pro výběry z bankomatu a platby u obchodníků s elektronickými terminály
* všechny transakce jsou vždy ověřeny v autorizačním centru = zablokovanou kartu nelze zneužít
* např. VISA Electron, Maestro

Další podstatný rozdíl nastává v okamžiku, kdy banka přebírá riziko za případné zneužití karty. Nejpříznivější podmínky pro klienty nabízí GE Capital bank (profil, názory), která v případě elektronických karet ručí už hodinu po telefonické blokaci. Komerční banka (profil, názory) sice přebírá riziko ihned po telefonátu, ovšem klient se nevyhne spoluúčasti pěti tisíc korun, a to neomezeně dlouho! Ostatní banky vezmou na svá bedra ztráty ze zneužití karty v plné výši buď od půlnoci dne ohlášení, anebo půlnoci následujícího dne. Výjimkou je Union banka (BAUN), která má lhůtu 48 hodin od písemného potvrzení blokace.

Po pečlivém prostudování obchodních podmínek bank dojdete k názoru, že uplynutím uvedené lhůty ještě za vodou nejste. Dočtete se v nich, že zná-li zloděj váš PIN a zneužije kartu při transakci ověřované PINem (výběry z bankomatů, platby u obchodníků některými kartami), ručí klient v plné výši po nahlášení ztráty karty. Tato podmínka je ale irelevantní, protože transakce vyžadující zadání PINu jsou vždy ověřovány on-line. A pro ně je karta zablokována během několika desítek sekund po telefonátu do banky, proto její pozdější zneužití prakticky nehrozí.  

Embos – vyšší třída, vyšší cena, nižší bezpečnost?

Embosovaná karta
* lze ji použít stejně jako elektronickou kartu a navíc i u obchodníků s mechanickou čtečkou
* pokud výše útraty nepřekročí stanovený limit (ten je pro každého obchodníka jiný), není platba ověřována = možnost zneužití i po blokaci
* např. VISA Classic, EC/MC Standard

Jinou kapitolou jsou karty embosované, které mají údaje o klientovi plasticky vyraženy a umožňují placení i u obchodníků s mechanickou čtečkou (imprinterem). Pro zamezení takových plateb musí banka uvést kartu na listinu ukradených karet, tzv. stoplist. To ale může trvat i několik dní a banku to stojí nemalé peníze. Proto je i poplatek účtovaný klientovi o řád vyšší než u karet elektronických. Pro mezinárodní stoplistaci musí banka kontaktovat své partnerské banky a za poplatek minimálně v řádu tisíců požádat o zařazení dané karty na stoplist v daném regionu. Pokud by banka chtěla takto postupovat ve více částech světa, stálo by jí to určitě desítky tisíc, proto se taková rozsáhlá stoplistace obvykle neprovádí a banky někdy raději "risknou", že např. vaší kartou zloděj nezaplatí v USA, když byla ukradena v Čechách.

Embosované karty jsou na rozdíl od elektronických reálně zneužitelné i po jejich blokaci. Platby do určité výše, individuálně stanovené pro každého obchodníka, nejsou totiž ověřovány telefonem a jedinou možnou autorizací je podpis klienta, který ale může zloděj napodobit. Tady hraje termín, od kterého banka přebírá za zneužití odpovědnost, doslova klíčovou roli. V některých případech se u embosovaných karet setkáte i se stanovením spoluúčasti klienta na případných ztrátách ve výši několika tisíc korun.

S embosovanou kartou lze samozřejmě provádět i elektronické operace. V takovém případě se na ně vztahují pravidla popsaná u karet elektronických.

Podmínky blokace nebo stoplistace platebních karet
Banka
Účtovaný poplatek

Písemné potvrzení telefonické blokace

Banka přebírá odpovědnost za zneužití od 2

blokace elektronické karty1

stoplistace embosované karty1

Citibank

0

0

ne

ihned / 24:00  3

ČS

300 / 500

500 / 3 500 4

následující pracovní den

24:00 5

ČSOB

200

400 / 2 000

následující pracovní den

24:00

eBanka

200

3 750

ne

24:00 ND

GE CB

100

2 000

ne

1 hod / 24:00 ND 6

HVB Bank

1 000

3 000

ne

24:00 / 24:00 ND 7

KB

150

350 / 2000

ne

ihned + spoluúčast

PS

200

400 / 2000

následující pracovní den

45 min. / 24:00 8

RB

200

2 000

následující pracovní den

24:00 ND

UB

150 / 350
50 za blokaci 9

500 / 3 500

do 48 hodin

48 hodin po písemném potvrzení

Volksbank

500 Kč

1 000

ano

24 hodin po nahlášení ztráty 10

ŽB

0

0

ne

24:00

Vysvětlivky: ČS - Česká spořitelna; GE CB - GE Capital bank; KB - Komerční banka; PS - Poštovní spořitelna; RB - Raiffeisenbank; UB - Union Banka; ŽB - Živnostenská banka
1 domácí karta / mezinárodní karta
2 ND = následující den po dni provedení blokace telefonicky nebo osobně, jinak platí den provedení blokace
3 kreditní karty ihned, debetní karty od 24:00 dne, kdy byla provedena blokace
4 500 pro kreditní karty, 2 000 pro debetní karty
5 u kreditních karet je spoluúčast do výše 3 tisíc korun
6 u elektronických karet 1 hodinu po nahlášení ztráty, u karet embosovaných od půlnoci následujícího dne po dni nahlášení ztráty
7 u kreditních karet od půlnoci dne nahlášení ztráty, u debetních karet od půlnoci následujícího dne
8 MAX karta - čipové transakce po 45 minutách, ostatní transakce od 24:00, plná dispozice s účtem (příkazy na poště autorizované MAXkartou) při blokaci až po 15. hodině - od 24:00 ND
9 50 korun za blokaci el. karty, další poplatek za nahlášení ztracené karty (trvalá blokace)
10 spoluúčast 10 000 korun u karet EC/MC

Svítá nám na lepší časy?

Jednoznačná odpověď na tuto otázku není. První, již delší dobu diskutované řešení jsou karty čipové, které nabízejí vyšší míru zabezpečení. To díky tomu, že jsou data na čipu dobře chráněna a zloději je bez extrémně drahého vybavení nemohou kopírovat. Proto může být PIN uložen přímo na kartě a vyžadován při každém placení, tedy i pro off-line transakce. Jenže čip není samospasitelný. Vytlačí sice magnetický proužek, embossing však přežije (díky nízkým nákladům pro obchodníky na pořízení čtečky), stejně jako před téměř 30 lety, kdy přišla magnetická technologie. A jak je popsáno výše, jde právě o embosované karty, které jsou nejvíce zranitelné.

Druhou zprávou, která vypadala zpočátku velmi nadějně, je nový Zákon o platebním styku. Ten totiž odkazuje na návrh obchodních podmínek pro platební karty vydaný Českou národní bankou, ve které se stanovuje odpovědnost klienta za zneužití karty pouze do okamžiku nahlášení ztráty, navíc s omezením na částku čtyř a půl tisíc korun. Právě toto ustanovení je pro banky trnem v oku a v těchto týdnech řeší, jak s ním naloží. Vzorové obchodní podmínky totiž nejsou pro finanční domy závazné a dovolují odchýlení.

V druhém díle našeho povídání se podíváme podrobněji na navrhovanou úpravu centrální banky, povíme si, co na ní bankám nejvíce vadí, do jaké míry by mohly své stávající podmínky pozměnit a jak je to s pojištěním platebních karet.

Máte vlastní zkušenosti s postupem bank při blokování karet? Myslíte si, že jsou současné podmínky vůči klientům nefér? Napiště nám svůj názor.


HSBC Zajištěné fondy
  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-57
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

23. 1. 2003 23:46, PavelPP

I mně se podařilo zaplatit el. kartou bez PIN. Je od GE.

Reagovat

 

+11
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (HradilDu 21. 01. 2003 20:36)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 1. 2003 11:16, Ivo Honigschmied

Poměrně dobrou zkušenost mám se zamknutím karty - konkrétně v případě ebanky jsem měl zamknuto a zabezpečeno cca do 10 minut od zjištění absence karty. Služba to byla poměrně levná a vyřešila můj problém (karta zapomenuta v obchodě).

Reagovat

 

-5
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (10 komentářů)

30. 1. 2003 | 13:21 | Jerry

Bontonland v Praze na Vaclavaku (Koruna) - platby Maestrem od GE CB, PIN nikdy nevyzadovan. více

29. 1. 2003 | 11:39

V článku je chybná informace o odblokování karty v případě, kdy po telefonickém hlášení nenásleduje písemné potvrzení. Vedle Raiffeisenbank také Union banka v tomto případě jednou zablokovanou kartu již neodblokuje, s výjimkou...více

24. 1. 2003 | 8:14 | panda

Potvrzuji. Platím Maestrem a ještě se mi nestalo, že by kromě bankomatu po mně někdo požadoval PIN. více

24. 1. 2003 | 7:49 | Hugo

Od České spořitelny. více

23. 1. 2003 | 23:46 | PavelPP

I mně se podařilo zaplatit el. kartou bez PIN. Je od GE. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Aukční režim, Dlouhodobá rovnováha, NAV, e-shopy, zbyněk stanjura, andrej babiš, architektura, jan raška, velký obchod, správa investic, pojistné období, klienti bank, doplňky, cena půdy, klientský dům, odchod, termín, Stavební úvěr

4B08606, 3B36443, 5C14900, 5C14900, 4M29394

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK