Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Má mít finanční úřad právo namátkové kontroly?

Má mít finanční úřad právo namátkové kontroly?
Ústavní soud nedávno zamítl namátkové kontroly podnikatelů, které prováděly finanční úřady. Jedná se prý o přílišný zásah do práv člověka. Ministr financí se ale nehodlá těchto kontrol vzdát. Jsou rozhodnutí ústavního soudu a reakce ministra správné? Napište, co si o tom myslíte, a přečtěte si mínění ostatních.

Dle výnosu soudců Ústavního soudu musí mít úředníci nejdřív podezření a až pak mohou u podnikatelů provést kontrolu účetních dokladů. Ministr financí Miroslav Kalousek se v rozhovoru pro Hospodářské noviny vyjádřil k takovéto praxi velice odmítavě a celý nález Ústavního soudu považuje spolu s právními experty za nesmyslný.

Namátkové kontroly budou nicméně podle něj probíhat i nadále. Ministrovi Kalouskovi by se prý líbilo, pokud by se před Ústavní soud dostal další případ, v němž by bylo rozhodnutí opačné. Prozatím ale platí neústavnost tohoto zásahu. Soudci kontrolu z finančního úřadu přirovnávali k vyšetřování zločinu a policejnímu vyšetřování. Kontroloři při namátkových kontrolách mají totiž mnoho pravomocí, ale pro kontrolu se rozhodují bez důkazů. To je zhruba stejné, jako kdyby byl někdo vyšetřovaný, aniž by cokoli provedl.

Je namátková kontrola zásahem do ústavou zaručených základních práv a svobod člověka? Souhlasíte s výnosem Ústavního soudu nebo postojem ministra Miroslava Kalouska? Nebojíte se vyšších daňových úniků při zrušení namátkových kontrol?

NAPIŠTE, CO SI O TOM MYSLÍTE, A PŘEČTĚTE SI MÍNĚNÍ OSTATNÍCH

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

0
Ano
Ne

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Diskuze

24. 9. 2011 18:36 | miloš

Tak o podnikatelích si myslím to,že prostě já se mám dobře a nezajímá mně co ten muj zamněstnanec dostane za výplatu,hlavně,že dělá a já se mám dobře až za 16 let poctivé práce ho vyhodí,ale pan podnikatel se má pořád dobře,a pan podnikatel pronajímá prostory ale ten co si to najme dostane papír na nájem 8000.-ale musí zaplatit 18000.-to je zpravedlnost?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

1. 4. 2009 18:53 | Pepa

Měl jsem 4 zaměstnance, vyráběli jsme a šlo to dobře, jen jsem se nelíbil sousedům, hygiena, hasiči, bezperáci, živnostenskej a nakonec finančák, to na mě poslali, celkově jsem zaplatil, 438 000,- Tak jsem vyhodil zaměstnance ukončil činnost, přetáhl výrobu jinam, kdyby mi vyměřil fú. doplatky penále a úroky tak do 50 000,- tak bych vše narovnal z chyb se poučil a nezvýšil nezaměstnanost a dnes platil dál, jak se má, ale tenhle systém je likvidační hlavně když vaši sousedi mají příbuzné na úřadech, ano úředníci vládnou a mi si je dost dobře platíme. Dnes bych na daních zaplatil víc. Chci dělat oficiálně a poctivě ale nebudu živit úředníky kteří se kochají, když někoho likvidujou, oni mohou z moci úřední všechno, vám neuvěřej, pro ně jsme všichni zloději. Kontroly být musí, to chápu, ale zapomněli kontrolovat ty co jsou na Bahamách že?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

2. 2. 2009 19:28 | Dan

Celé mně to připomíná starý známý Kocourkov. A nejvíce asi platí dvě česká přísloví - potrefená husa kejhá nejvíce, zloděj křičí chyťte zloděje.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

29. 1. 2009 17:45 | Euro

Souhlasím s stanoviskem MF ČR, kdy je nutno provádět kontroly státního orgánu ve věci daní a poplatků, neboť kdy není kontrola, tak je anarchie. Namátkové kontroly bych prováděl, když při řádné kontrole byly zjištěny závady v placení daní nebo prováděno účetnictví v rozporu se zákonem o firem a podnikatelů. Ono již dnes to probíhá tak, že patřičný pověřený kontrolor úřadu navštíví zdvořile kontrolovanou firmu, kdy se usadí v pohodlí u jeho majitele s několika otázkama, kdy mu je majitelem odpovězeno, že vše provádí správně a kontrolor si vše zapíše dle jeho slov a po odchodu v kanceláři sepíše záznam o kontrole a oba jsou spokojeni. Takto by si toto asi představoval Ústavní soud, aby u demokracie nebyl podnikatel jinak obtěžován úřady a bez kontroly vymýšlel své metody jak stát okrást, stěžoval si lobingem, že platí mnoho, vysmívat se za deřmi jak s těmi blbými úředníky vydupal. Svoboda podnikání je hezká slovní říčka, ale daně se platit musí dle zákona dle účetních standartů a když je úřad vyrozumněn, že konají u pana majitele-zloděje firmy finanční nekalosti, tak by mělo do firmy okamžitě přijet kontrolní komando, které zkontroluje úplně všechno a podrobně a po nějaké době provede následnou důkladnou kontrolu, aby se nekalostem zamezilo. A byl by klid, kdy by toto byl systém v celé ČR.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

29. 1. 2009 16:00

Souhlasím s výnosem Ústavního soudu .Nebojím se vyšších daňových úniků při zrušení namátkových kontrol.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-2
Líbí
Nelíbí

29. 1. 2009 13:25 | Řeřicha

Asi to jde.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Dotaz 29. 01. 2009 13:01)

29. 1. 2009 13:01 | Dotaz

Pokud má Ústavní soud nějaké výnosy, účtuje proti tomu nějaké náklady a vykazuje zisky? Nebo tam nějací účetníci účtují pouze ztráty a nálezy?
P.S.: Proč nemůže jméno při zadávání komentáře začínat na velké písmeno s diakritickým znaménkem? Jsou snad na tomto webu nositelé příjmení jako Řeřicha či Úlehla diskriminováni?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

29. 1. 2009 12:15 | Radek

Plne souhlasi s p.Josefem. I kdyz je vynos ustavniho soudu pri nejmensim podivny, jak je mozne ze muze clen vlady rict, ze se nebude ridit vyrokem soudu? Je to nadclovek stojici nad pravem? Tim padem muze toto rict kazdy odsouzeny..nebudu se ridit vyrokem soudu.., zda se mi to skutecne neuveritelne! ..ale jsme v Cesku, ze?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Josef 29. 01. 2009 10:11)

29. 1. 2009 11:02 | Marcela Randová

Namátková kontrola rozhodně není zásahem do práv každého z nás, ale tyto kontroly by měly být zahrnuty přímo a jasně formulovány v daňovém zákonu. Po rozhodnutí ústavního soudu dojde k daňovým únikům ve velkém a proto s výnosem Ústavního soudu nesouhlasím, žádný rozumný člověk by tohle nedovolil a nepovolil. Některá rozhodnutí Ústavního soudu hraničí se zdravým rozumem.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

29. 1. 2009 10:34 | Jan Kupka

Myslím si, že bez namátkových kontrol to nejde. Ale ve hře víc důležitých faktorů. Stále jsou tu silně nevyvážená práva a povinnosti státu a občana. Dále příšerné, nepřehledné a přeplácané daňové zákony. K tomu se přidává bezostyšné zacházení s vybranými daněmi, které také staví stát proti proti občanovi a silně demotivuje. Všechno souvisí se vším a chování daňového poplatníka se v průměru přímo odvozuje od chování státu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

29. 1. 2009 10:11 | Josef

Pan Kalousek se svým vyjádřením k výnosu ÚS řadí na stejnou úroveň jako hejtmani, kteří obcházejí zákon o vybírání poplatků ve zdravotnictví. Je to hanba. K výnosu ÚS mohu mít jakékoliv námitky, ale u člena vlády je na pováženou, že veřejně deklaruje, že se jím nebude řídit.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

29. 1. 2009 9:44 | Marian

Tak si myslím, že p. Kalousek by měl být hodně zticha. Zatím nijak uspokojivě nevysvětlil několik kauz ze svého působení na MO a také uspokojivě nedoložil původ peněz na byt. Problém je víc v šikaně než v námatkovosti kontrol, kdy málo placení zapšklí úředníci kompenzují svoje životní neúspěchy šikanou těch, kteří jim přispívají na mzdu. A také v tom, že se nám z daní vrací minimum ke spokojenosti - pomalé soudy a vůbec vymáhání práva, neschopná policie a celý represivní aparát, buzreující úřednictvo, tápající školství a neuspokojivé zdravotnictví a na straně druhé - najdražší dálnice na světě, dotace na soukromé golfové kluby a pod. Kdo by pak rád platil daně? Asi nikdo.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+12
Líbí
Nelíbí

29. 1. 2009 8:42 | Tomáš

Velice by mě zajímalo, co má autor článku na mysli tím "výnosem" Ústavního soudu. ÚS žádné "výnosy" nevydává. Kdyžtak nálezy.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-2
Líbí
Nelíbí

29. 1. 2009 8:04

A jak někdo zjistí, jestli platíš daně tak, jak máš ? Plně souhlasím s prvním příspěvkem - mělo by se zamezit zneužívání kontrol a hlavně sjednotit názor jednotlivých finannčních úřadů na stejnou věc. Další příkld - kontrola revizorem v tramvaji - podezřívá snad všechny lidi, že jedou na černo ?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Dalibor Zástěra 29. 01. 2009 06:00)

29. 1. 2009 7:43 | Pavel

No, když to domyslíme do konce, tak by také policisté měli měřit rychlost jen když mají podložené podezření na její překročení (a to podezření samozřejmě mohou získat jen měřením, které bez podezření nelze udělat), a vlastně vůbec nemůžou dělat kontrolní akce typu "Kryštof". Podobně by neoprávněným zásahem do soukromí byly i preventivní prohlídky u lékaře, když lékaž nemá podezření na konkrétní chorobu, atd.
Problém není ve velkých pravomocech orgánů státní správy, ale v neschopnosti zabránit zneužívání těchto pravomocí k šikaně občanů.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

Zobrazit všech 16 komentářů

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Průměrné roční náklady, Rozptyl, Podílový fond, marta nováková, bankovnictví, banky, paušální daň, petr mach, eKonto Flexi, rýže, CAPE, rčení, vývoz elektřiny, lokální německé burzy, státní služba, přehlášení, Pakt růstu a stability, zbrojní dodávky

007S0JAK, 8T62491, 8T62491, 8B84344, 8S21068

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK