Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Placení daní by mohlo být už za pár let jednodušší

| rubrika: Analýza | 22. 4. 2008 | 6 komentářů
Placení daní by mohlo být už za pár let jednodušší
Reformní kroky navrhované ministerstvem financí zřejmě povedou ke zjednodušení výběru a správy daní a k úsporám jak na straně státu, tak na straně daňových poplatníků. Neřeší však výši celkových odvodů, ani způsob, jakým s nimi stát naloží.

Ministerstvo financí ČR vyzvalo veřejnost, aby se vyjádřila k základním tezím připravované daňové reformy. Veřejná diskuse potrvá na webové stránce ministerstva do 30. června. Poté by měly být došlé připomínky vyhodnoceny a předány k zapracování tvůrcům nových daňových zákonů.

„Dosud jsme obdrželi asi 15 relevantních připomínek a námětů, většinou od daňových poradců,“ řekl Jakub Haas, zástupce tiskového mluvčího MF.

Hlavním cílem návrhu s názvem Reformy daňového systému 2010 je „snížení administrativní zátěže pro poplatníky a státní správu“. Předmětem reformního návrhu tedy nejsou ani konsolidace veřejných rozpočtů, ani daňová „spravedlnost“ vůči jednotlivým skupinám poplatníků.

Návrh se ubírá dvěma hlavními směry: zjednodušením daňové legislativy a zjednodušením správy daní. V prvním bodě má být reforma naplněna přijetím zcela nových daňových zákonů a snižováním počtu daní a odvodů. K naplnění druhého bodu má přispět nový daňový řád, sjednocení vyměřovacích základů daně a sociálního a zdravotního pojistného a sloučení výběrních míst odvodů do veřejných rozpočtů do jediného. Efektivnost výběru (z pohledu státu) a platby (z pohledu daňových poplatníků) daní bude zlepšena také využíváním elektronických prostředků, což návrhy nových zákonů zohlední.

Reforma by měla výrazně usnadnit odpovědi na základní otázky: co se platí, jak se platí a komu se platí. Už odpověď na první otázku dnes není jednoduchá. Příslušný zákon z roku 1992 byl již dvaadevadesátkrát novelizován a stal se tím značně nepřehledný. Procesní daňové právo, tedy pravidla „jak se platí“, prošlo 56 novelami. Tuto situaci chtějí reformátoři vyřešit přijetím nového daňového a správního zákona. Na otázku „komu se platí“ v současné době lze odpovědět, že čtyřem různým výběrčím soustavám. To způsobuje nadbytečné náklady na straně daňových subjektů i na straně státní správy. Reforma proto navrhuje jedno výběrní místo. Veškeré platby od poplatníků do veřejných rozpočtů by měly být spravovány pouze finančními úřady.

Reformátoři slibují, že nový zákon bude přehledný a systematický. Zákon bude preferovat nižší sazby daně ze širšího daňového základu a zároveň se bude snažit o co největší odstraňování daňových výjimek. Jednou z nejnápadnějších změn bude zrušení daně dědické a darovací. Mezi příbuznými (v I. a II. skupině) se dědická a darovací daň nebude platit vůbec, mezi ostatními dárci a nabyvateli, resp. dědici bude tato daň zahrnuta do daně z příjmu. Další změna je navrhována u zdanění příjmů z kapitálového majetku. Kapitálové zisky budou u fyzických osob zdaněny, pokud za zdaňovací období přesáhnou u poplatníka částku 60 000 Kč, a měly by být zahrnuty do ostatních příjmů. Nyní platný tzv. šestiměsíční daňový test u výnosů z cenných papírů by se měl zrušit.

Ministerstvo chce rovněž zjednodušit výpočet daňového základu. „Zavedením tzv. superhrubé mzdy od r. 2008 (tj. navýšením hrubé mzdy o tuzemské nebo zahraniční pojištění placené zaměstnavatelem) se způsob stanovení základu daně u poplatníků s těmito příjmy (a je jich většina) značně zkomplikoval. Při srovnání s daňovými systémy ostatních států EU i mimo EU je patrné, že se jedná o značně nestandardní postup při stanovení základu daně u zaměstnanců,“ píše se v reformním návrhu MF.

Základem daně z příjmu fyzických osob by měl být součet daňových základů ze závislých příjmů, z příjmů z ekonomické činnosti a ostatních příjmů. Jedním z cílů reformy je sjednotit tento základ daně se základem pro sociální a zdravotní pojištění. Sociální pojištění by se pak spojilo s daní z příjmu. Sazba této jednotné daně by však musela být vyšší, než je dnes. Daň z příjmu a sociální pojištění by se vybíraly na jednom místě. V jiné variantě by sjednocení odvodů zahrnovalo i zdravotní pojištění, přičemž sazba daně by pak opět musela být adekvátně zvýšena.

Nezdanitelné části příjmu zůstanou zachovány v podstatě tak, jak jsou dnes (na poplatníka, vyživované dítě, na bytovou potřebu, na penzijní připojištění a životní pojištění).

Sazba daně má být jednotná. Progresivita zdanění bude zachována v konstrukci základu daně uplatněním příslušných nezdanitelných částí základu daně podle nároku poplatníka.

Sjednocení daní a pojistného do jediného odvodu by přineslo výrazné zvýšení efektivnosti výběru a správy daně. Úspory ministerstvo financí vyčísluje v řádu miliard korun každý rok. Daňovým poplatníkům by taková správní reforma také významně zjednodušila život.

To ale neznamená, že reformní návrhy nebudou politicky citlivou otázkou a že projdou současným nebo budoucím parlamentem bez problémů. Skutečnost, že zhruba polovinu svého výdělku průměrný ekonomicky aktivní občan odevzdává státu, řada politiků odmítá vidět, další ji odmítají ostatním ukazovat voličům. Prvním náhledem do skutečného světa bylo z pohledu občanů ustanovení tzv. superhrubé mzdy k 1. lednu tohoto roku. Odvody jsou však stále ještě rozděleny mezi zaměstnavatele a zaměstnance. Reformní návrh Kalouskova ministerstva financí by tyto odvody sloučil na konto daňového poplatníka. Samotná výše odvodů ovšem k veřejné diskusi dána nebyla.

Odborníci na daně se zatím k návrhu reformy odmítají vyjadřovat s poukazem na nedostatek informací a málo zveřejněných podrobností. Na detailech přitom bude ve finále záležet, jestli reforma bude mít šanci projít parlamentem. Pro ilustraci: prostý součet procentních sazeb odvodů z příjmů dnes činí 61,5 procenta. Po započtení nezdanitelných částí příjmů a slev na dani se sazba ocitá někde mezi 48 až 51 procenty ze superhrubé mzdy. A jak lze pozorovat z nynější diskuse, zda od 1. ledna 2009 snížit sazbu daně (jak je stanoveno zákonem), nebo zda snížit sazbu sociálního pojistného, lze očekávat, že každé procento, každá daňová úleva se stanou velkým politickým tématem.

Navrhované reformní kroky lze přesto hodnotit určitě jako kroky správným směrem. Ale nedá se od nich čekat víc, než jaká očekávání do nich vkládají samotní jejich tvůrci.

Je záměr reformy správný, nebo byste navrhovali jinou podobu reformy českých daní? Podělte se o názor.

 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 4. 2008 8:12, comment

To je tak dobý záměr, až je obtížné uvěřit, že ho někdo skutečně chce prosadit. Nicméně i tak je zcela jasné, že nemá nejmenší šanci politicky projít, přesně jak je popsáno v závěru článku. Kdo by se pokusil navrhnout "jednotnou daň 51%", spáchá okamžitou politickou sebevraždu. A může si opakovat kolikrát chce, že taková daň už se dávno platí, nic mu to nepomůže.

Reagovat

 

+64
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

22. 4. 2008 | 21:28 | martin.mm

Podle mne to je ta největší hloupost už jen proto, že umožní trunelovat jak peníze na důchody, tak na zdravotnictví. Kdo to bude kontrolovat, jde-li tam tolik, kolik by mělo? A nechtějme si namlouvat, že tomu tak nebude....více

22. 4. 2008 | 15:10 | Jaromír


Můžeš mi je darovat :). Jsi trochu mimo téma, kontaktuj finančního poradce, zajdi si do banky, a nebo třeba začni spekulovat s nemovitostmi či na burze. Možností je celá řada, ale tato diskuse je určena k článku, nepleť...
více

22. 4. 2008 | 11:15 | V.Mlich

Podepisuji se pod nazor od 'comment'. K teme bych jeste upresnil, ze by nova reforma nemela michat odecitatelne polozky a danove slevy, ale zvolit jen jedno z toho, kdyz uz dan neni progresivni, tak je to jedno, co. více

22. 4. 2008 | 10:21 | Karel

Ziskal jsem vetsi financni castku a rad bych penize nejak zhodnotil, mate nekdo nejaky typ - kratkodoby / dlouhodoby? Diky více

22. 4. 2008 | 8:12 | comment

To je tak dobý záměr, až je obtížné uvěřit, že ho někdo skutečně chce prosadit. Nicméně i tak je zcela jasné, že nemá nejmenší šanci politicky projít, přesně jak je popsáno v závěru článku. Kdo by se pokusil navrhnout "jednotnou...více

Oblíbená témata

daň, legislativa, poplatník, reforma, zákon

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Spotřebitelský leasing, Potenciální míra růstu, Katastr nemovitostí, eet, banky, psd2, daně, restaurace, Deutsche Börse, rozvíjející, Slovensko, souhrn, mladí lidé, osoba samostatně výdělečně činná, český, OB Kvanto Globální listinný, podnikatelská sféra, Nejvyšší soud ČR

ABLADV01, 4J40109, 6C66016, 3AN2669, 4J40109

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK