Povinné elektronické přiznání k dani: Dá se zbavit datové schránky?

Petra Dlouhá | rubrika: Co se děje | 3. 9. 2014 | 26 komentářů
Kdo má datovou schránku a podává daňové přiznání, nemůže to od příštího roku udělat jinak než právě skrze ni. Za přiznání na papíře ho čeká pokuta. Na přání čtenářů se tématu věnujeme dál: jak se z nové povinnosti vyvázat? A můžete se datové schránky vůbec zbavit?
Povinné elektronické přiznání k dani: Dá se zbavit datové schránky?

Vládní daňový balíček, který už prošel prvním čtením ve Sněmovně, počítá s tím, že všichni živnostníci, podnikatelé a zaměstnavatelé, kteří mají datovou schránku (ať už si ji zřídili z jakýchkoli důvodů), přes ni budou muset od roku 2015 povinně komunikovat s finančním úřadem – konkrétně podávat přihlášky k registraci, daňová přiznání a oznámení o změně registračních údajů. Stejná povinnost dopadne na bedra zaměstnanců – pokud mají datovou schránku a daňové přiznání z nějakého důvodu podávají sami; ti, za které podává přiznání zaměstnavatel, jsou z obliga.

Kdo novou povinnost nesplní a podá jmenované dokumenty finančnímu úřadu v tištěné podobě, i když schránku má, dostane automaticky dvoutisícovou pokutu.

„Tato legislativní změna nenutí poplatníky, aby si zřizovali datové schránky. Změna se týká těch poplatníků, kteří už datovou schránku mají. Od nového roku ji budou povinně využívat i pro komunikaci se správcem daně, jak už to koneckonců (zcela dobrovolně) celá řada majitelů datových schránek dělá dnes,“ komentuje mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová.

Sociálka nikoho nutit nebude

Zcela se ruší plánovaná povinnost elektronické komunikace se sociálkou, která měla (po dvou letech odkladů) začít od ledna 2015. Česká správa sociálního zabezpečení se rozhodla, že nepůjde cestou nařízení a sankcí, ale bude se prý snažit živnostníky a podnikatele k elektronické komunikaci motivovat atraktivním uživatelským prostředím. Nabízí také, aby člověk napoprvé elektronické podání vyplnil na pobočce sociálky s pomocí úředníka.

Dá se z povinné komunikace s finančákem vyvázat?

Po uveřejnění komentáře na toto téma v minulém týdnu se na naši redakci začali čtenáři obracet s dotazy, jak se z povinné elektronické komunikace s finančním úřadem vyvázat – řada lidí si totiž datovou schránku zřídila ve víře, že se bez ní už brzy neobejdou. A teď se jim zdá, že si na sebe zbytečně upletli bič. 

Zrušení datové schránky: umřít a čekat

Ministerstvo vnitra zruší:

  • datovou schránku fyzické osoby po uplynutí tří let ode dne úmrtí fyzické osoby, případně dne, který je v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden jako den úmrtí,
  • datovou schránku podnikající fyzické osoby po uplynutí tří let ode dne výmazu podnikající fyzické osoby ze zákonem stanovené evidence,
  • datovou schránku právnické osoby po uplynutí tří let ode dne zániku právnické osoby nebo organizační složky podniku zahraniční právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, které nemají právního nástupce, případně ode dne jejich výmazu ze zákonem stanovené evidence,
  • datovou schránku orgánu veřejné moci po uplynutí 3 let ode dne po jeho zrušení.

Zdroj: Zákon o elektronických úkonech

Schránku vám zruší až po smrti, ale lze ji znepřístupnit

Chcete svou datovou schránku zrušit? Jediný způsob, jak se toho domoci, je — umřít. Datová schránka se totiž dřív zrušit nedá. Můžete ji ovšem nechat znepřístupnit (deaktivovat). Žádost o znepřístupnění schránky můžete podat na kterémkoli Czech POINTu.

„Datová schránka je znepřístupněna nejpozději třetím pracovním dnem následujícím po dni podání žádosti,“ říká Petra Petlachová.

Kdykoli později si pak můžete zažádat o to, aby vám schránku znovu aktivovali (zpřístupnili). Případně znovu znepřístupnili. Platí tu jediné omezení: když vám schránku na vaši žádost znepřístupní dvakrát během jediného roku, můžete si ji nechat znovu aktivovat nejdřív rok po poslední deaktivaci.

Znepřístupnit datovou schránku na vlastní žádost ovšem nemůže ten, kdo ji má zřízenou ze zákona – což se týká například některých právnických osob a advokátů.

Nechci přiznávat elektronicky. Stačí schránku znepřístupnit?

Popravdě – nikdo ještě neví. Podle aktuálního znění novely daňového řádu (je právě ve druhém čtení a má případně nabýt účinnosti příští rok) by se povinnost elektronické komunikace s finančním úřadem vztahovala na všechny, kdo mají datovou schránku zřízenou – v přísném výkladu tedy i na člověka, který má schránku deaktivovanou.

Zákonodárci ale pravděpodobně nařízení ještě upřesní. „Je navrhována úprava v tom smyslu, že by se zúžil okruh povinných osob a namísto slova ‚zřízenu‘ (datovou schránku) by byl výraz ‚zpřístupněnu‘. Tato změna je však zatím v legislativním procesu,“ upřesňuje Petra Petlachová z Generálního finančního ředitelství. „Pokud bude změna schválena a poplatník nebude chtít jmenované dokumenty podávat elektronicky, datovou zprávou, může požádat o znepřístupnění datové schránky (zřízené předtím na jeho žádost). Pak by se na něho povinnost podávat elektronicky nevztahovala, pokud by nesplňoval jiné podmínky pro elektronická podání,“ pokračuje Petra Petlachová.

Anketa

Máte datovou schránku?

Zajímalo nás také, kolik mají lidé, kteří se budou chtít elektronické komunikaci s finančním úřadem vyhnout, na zrušení datové schránky času.

„Časový limit tam není. Skutečnost, jestli má podatel zpřístupněnou datovou schránku, se bude ‚testovat‘ v okamžiku, kdy je dané podání učiněno. Pokud je v tom okamžiku datová schránka znepřístupněna, povinnost podávat elektronicky padá. Poplatník by jen měl počítat s tím, že datová schránka je znepřístupněna nejpozději třetím pracovním dnem následujícím po dni podání žádosti,“ uzavírá mluvčí Petra Petlachová.

Jenže co když zákonodárci zmiňovanou úpravu nepřijmou? „Pak by museli poplatníci, kteří mají zřízenu, ale znepřístupněnu datovou schránku, podávat Přihlášky k registraci, oznámení o změně registračních údajů, řádné daňové přiznání a dodatečné daňové přiznání pouze elektronicky – datovou zprávou,“ říká mluvčí Generálního finančního ředitelství.

Takové povinnosti by ovšem mohl člověk jen těžko vyhovět, pokud má schránku neaktivní. A měli bychom zaděláno na absurditu roku...

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+62
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 26 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 9. 2014 7:28, Pavel

Moje teta chodila do studny pro vodu, i když měla rozvod v domě, protože ty trubky, co vedly do domu, byly tak zaprasené, že se voda, co z nich tekla, nedala použít ani na praní. A s datovými schránkami je to podobné. Je to tak sprasený systém, že je lepší chodit na poštu, než to používat.

Zobrazit celé vlákno

+122
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 9. 2014 2:38, josef

Datovou schránku si v dnešní době nepořídí jen ten, kdo neumí s počítačem, kdo nemá denní přístup k internetu nebo vůl.Je to stejné jako chodit pro vodu do studny, když mám po domě z té studny rozvedenou vodu. Je tragedie, když touto cestou nekomunikují často ani profesionálové z různých oborů a to ani některé úřady, které mají tu povinnost.

-131
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (26 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Datové schránky: Povinné jen pro toho, kdo skočil státu na lep

21. 8. 2014 | Petra Dlouhá | 41 komentářů

Datové schránky: Povinné jen pro toho, kdo skočil státu na lep

Kdo nás bere s rezervou, z našich nařízení si dělá dobrý den a přizpůsobuje se až na poslední chvíli, když už opravdu není zbytí… vyhrává! Takovou výchovnou lekci dává podnikatelům... celý článek

Richard Kaucký: Elektronizace státní správy? Nevyužíváme potenciál, který tu je

19. 4. 2014 | Ondřej Tůma | 1 komentář

Richard Kaucký: Elektronizace státní správy? Nevyužíváme potenciál, který tu je

„Pokud zavádím další a další technologie jen proto, že je to momentálně v módě, pak to téměř jistě nepovede k úspěchu. Informační technologie jsou dobrý sluha, ale zlý pán,“ varuje... celý článek

eGovernment za miliardy: šikana, ponižování, svévole. Rozhovor s Petrem Říhou

12. 5. 2012 | Martin Vlnas | 2 komentáře

eGovernment za miliardy: šikana, ponižování, svévole. Rozhovor s Petrem Říhou

„Co chtějí, vědí o člověku, mají na to kartotéku,“ zpívá Jarek Nohavica. Dnes už tedy ne kartotéku, ale databázi. A ne jednu. Pokračování rozhovoru s Petrem Říhou, který poukazuje na... celý článek

Petr Říha: Štíhlá administrativa? Toho bohdá nebude!

5. 5. 2012 | Martin Vlnas

Petr Říha: Štíhlá administrativa? Toho bohdá nebude!

„Spuštění základních registrů bylo vyčísleno na čtyři miliardy. 85 % nákladů má hradit Unie a 15 % stát. Jsou to pěkné peníze, nemyslíte? Neříkám, jak to v tomto případě je s korupcí,... celý článek

Začínáme podnikat: Datové schránky

6. 2. 2012 | Michal Chleboun | 7 komentářů

Začínáme podnikat: Datové schránky

Minule jsme slíbili, že se dnes podíváme na zoubek datovým schránkám, sofistikovanému informačnímu systému, který umožňuje komunikaci s orgány státní správy. Svůj slib dnes pochopitelně... celý článek

Partners Financial Services