Loňský rok prospěl největší tuzemské bankovní trojce, tedy České spořitelně (profil, názory), ČSOB (profil, názory) a Komerční bance (profil, názory). Konkurenční boj přitvrzuje zejména díky GE Money Bank (profil, názory), která na začátku letošního roku začala přesvědčovat klienty jiných bank a nabízet jim balíčkové účty. Na pozicích kolem 2-3 miliard korun zisku se objevují i HVB Bank (profil, názory) a ING Bank (profil, názory).
Z následujících tabulek je patrné, že velké banky v podání České spořitelny a ČSOB zvýšily svůj zisk o 1,26 mld. Kč respektive o 0,9 mld. Kč u ČSOB. Pro zajímavost stojí zmínit, že zisk ČSOB by byl v minulém roce nižší, kdyby si banka do hospodářského výsledku nezapočítala 652 mil. Kč za prodej svých nemovitostí. Bez tohoto příjmu by se její zisk propadl za Komerční banku, která obsadila v loňském roce třetí příčku.
Naopak malé banky čekal jak růst, tak i pokles zisku. Nejvíce viditelnou změnou je pokles zisku u BAWAG Bank CZ a naopak nejvyšší viditelný růst zisku u eBanky, jenž vzrostl zhruba devětkrát.
Přehled bank, které v roce 2006 překročily 1 mld. Kč zisku (po zdanění) - částky v mld. Kč |
Banka |
2005 |
2006 |
Česká spořitelna (profil, názory) |
9,130 |
10,390 |
ČSOB (profil, názory) |
8,400 |
9,500 |
GE Money Bank (profil, názory) |
2,729 |
2,800 |
HVB Bank (profil, názory) |
2 730 |
3,248 |
ING Bank (profil, názory) |
1,400 |
1,630 |
Komerční banka (profil, názory) |
9,148 |
9,120 |
Přehled vybraných bank, které v roce 2006 dosahovaly zisku mezi 10 – 250 mil. Kč (po zdanění) - částky v mil. Kč |
Banka |
2005 |
2006 |
BAWAG Bank CZ a.s. (profil, názory) |
180,009 |
136,046 |
Volksbank CZ (profil, názory) |
118,000 |
219,711 |
Živnobanka (profil, názory) |
198,000 |
229,000 *) |
*) za období 1. 1. – 30. 9. 2006 |
Na poplatcích vybraly banky o něco méně
Dalším zajímavým ukazatelem je rozdělení příjmů (v procentuálním vyjádření) tuzemských bank. Pro všechny, kteří nemají v oblibě bankovní poplatky, je zde potěšující zpráva. Příjmy bank z bankovních poplatků začínají mít sestupný charakter, i když v řádech desetin procenta. Vše znázorňuje přiložená tabulka.
Struktura podílu celkových příjmů bank v % |
|
2004 |
2005 |
Čistý úrokový výnos |
57,03 |
58,8 |
Zisk z poplatků a provizí |
30,27 |
29,22 |
Trend: směrem k zákazníkovi
Hlavními trendy, které lze v posledních několika letech v České republice vysledovat, jsou budování bankovních poboček mimo městská centra, změna otevírací doby a v neposlední řadě i výraznější orientace na potřeby klienta.
Začátkem února 2006 oznámily nezávisle na sobě Komerční banka a Volksbank CZ otevření desítek nových poboček, které mají vyrůst v dosud málo využívané periferní zóně především v nákupních zónách tuzemských super a hypermarketů. Volksbank CZ bude rozšiřovat svou síť především v obchodních domech Kaufland. Citibank (profil, názory) uvádí, že z dosud 8 fungujících poboček chce svou pobočkovou síť masově rozšířit. Přesná čísla však nesdělila.
Předpokládaný počet nově otevřených poboček tuzemských vybraných bank v roce 2006:
Banka |
Počet poboček |
Komerční banka |
25 |
GE Money Bank |
10 |
Raiffeisenbak |
15 |
Volksbank |
32 |
Do značné míry se tak banky dostávají do paradoxní situace. Před několika lety se banky snažily převést co nejvyšší počet rutinních operací ze svých zaměstnanců na samotného klienta. Pro strategii "klienti on-line, ne do pobočky" zvolily jako nástroj realizace rozvoj internetu a hlasových služeb. Uplatnili též mocný instrument, kterým jsou bankovní poplatky, které byly diametrálně odlišné od podání pokynu k převodu v "papírové" podobě a provedení celé operace ve virtuálním prostředí. Současná snaha bank budovat další pobočkovou síť je dána snahou maximalizovat prodej finančních produktů, které se nejlépe sjednávají při kontaktu bankovního zaměstnance s klientem. Tomuto paradoxnímu vývoji jsme se věnovali také v článku S čím se potýká světový bankovní trh a jak (ne)úspěšně?
Prodlužuje se otevírací doba
Otevírací doba byla dlouho nešvarem nejedné tuzemské banky. Ještě před 2 lety se Česká spořitelna chovala jako státní instituce a snažila se vnutit klientovi otevírací dobu, která se dělila na tzv. krátké a dlouhé dny. Vše navíc zmíněná banka završila polední přestávkou, která nebrala ohledy na klienty, kteří právě v době svých poledních pauz často vyřizovali své bankovní záležitosti. Zrušením polední přestávky a sjednocením otevírací doby na všech pobočkách se Česká spořitelna přesunula více k potřebám svých zákazníků.
Další snahou bank je rozšířit otevírací dobu více do večerních hodin. Není tak neobvyklé, když banky mají "otevřeno" třeba do 19 nebo 20 hodin. Průlom může znamenat testování sobotního provozu Komerční banky na několika vybraných obchodních místech.
Po stopách klientů
V posledních letech se začínají centra českých měst postupně vyprazdňovat. Lidé se přesunují do periférních částí měst nejen kvůli zábavě, ale také za nákupy nebo prací. Banky v tomto ohledu "jdou" se svými klienty nejen na městské periférie, ale i do pěších zón, kde otevírají malé pobočky. V obou případech banky motivuje přiblížení se ke svému klientovi a působit na něho tam, kde tráví čas a utrácí peníze. Banky si od tohoto svého počinu slibují především další nárůst prodeje svých produktů. Zejména spotřebních úvěrů nebo penzijního připojištění a stavebního spoření.
Stejnou taktiku nyní nasazuje i Volksbank. Aby pro sebe ukousla další podíl na trhu, zakládá Volksbank tzv. shopy (jak zní oficiální pojmenování pro rozšíření pobočkové sítě). V obchodních domech Kaufland chce vybudovat malé pobočky se zhruba 5-7 zaměstnanci. Otevírací doba bude kopírovat otevírací dobu Kauflandu.
Tomu jsou přizpůsobeny i bankovní produkty, které budou zaměstnanci Volksbanky v nově otevíraných pobočkách nabízet. Jde o běžný účet, spotřební úvěry, stavební spoření, penzijní připojištění, úrazové a cestovní pojištění. Hodinová mzda pro každého pracovníka Volksbank shopu je stanovena na 65 Kč. Zajímavá je výše jednotlivých provizí, které jsou pro lepší názornost uvedeny v tabulce.
Přehled provizí pro bankovní produkty Volksbank CZ |
Běžný účet |
300 |
Spotřební úvěr |
150 Kč |
Stavební spoření |
75 Kč |
Penzijní připojištění |
150 Kč |
Úrazové pojištění |
50 Kč |
Cestovní pojištění |
25 Kč |
Zdroj: e-mail Edity Dvořákové (HR Management), který byl odesílán na vytipované Vyšší odborné školy v ČR |
Jak je vidět z tabulky, jsou provize poměrně nízké. Pokud odhlédneme od provize za běžný účet, který "odpovídá" i ostatním bankám, jsou už provize, a to zejména za spotřebitelský úvěr, stavební spoření a penzijní připojištění pouhým "všimným". Například provize ze stavebního spoření se odvíjí v závislosti na cílové částce (většina stavebních spořitelen začíná na úrovni 0,5 % a končí kolem 1 %).
Aliance bankomatů
Dalším trendem je uzavírání aliancí při provozování sítě bankomatů. Udržovat rozsáhlou síť bankomatů je finančně i technicky náročné, a tak většina menších bank využívá bankomaty větších bankovních domů. Malá banka tak budí zdání, že má hustou síť bankomatů.
Přehled
poplatků za výběr z bankomatů vybraných tuzemských bank
Banka |
Vlastní ATM |
Cizí ATM |
Česká spořitelna |
6 Kč |
25 Kč + 0,5 % |
ČSOB |
5 Kč |
25 Kč |
GE Money Bank |
2 Kč |
35 Kč |
HVB Bank |
9 Kč |
9 Kč |
Komerční banka |
6 Kč |
39 Kč |
BAWAG Bank CZ |
6,50 Kč |
6,50 Kč |
eBanka |
6 Kč |
29 Kč |
Volksbank CZ |
2,50 Kč |
25 Kč |
Živnobanka |
5 Kč |
40 Kč |
Rozšiřování sítě bankomatů provádějí zejména velké banky. Ty menší uzavírají s většími hráči trhu smlouvy o využívání jejich bankomatů. Mezi ČSOB a Volksbank je dohoda, že menší banka bude využívat sítě 550 bankomatů ČSOB za jednotný paušál 5 Kč. Výběry klientů Volksbank z jiných bankomatů, než vlastních (2,50 Kč) nebo ČSOB (5 Kč), jsou zpoplatněny ve výši 25 Kč. Dolní hranice výběru z cizích bankomatů 25 Kč je pro většinu bank v tuzemsku spodní hranice, pod kterou se většina tuzemských bank nesnaží dostat. Obdobnou alianci má i Raiffeisenbank a eBanka.
Co důležitého nás čeká v roce 2007? |
Odpovědi naleznete v našem novém speciálu Peníze 2007: co nás čeká a kolik to bude stát. V sérii článků vás seznámíme se všemi významnými změnami, které nás letos čekají a pomůžeme vám je co nejlépe využít.
Rok 2007 je časem převratných změn hlavně v sociální síti, kde došlo např. k významné úpravě při konstrukci životního minima. Věnovat se budeme ale také daním, cenám energií či deregulaci. V neposlední řadě vám poradíme jak v novém roce investovat. |
Co si o českém bankovním průmyslu myslíte vy? Kam směřuje? Co od své banky očekáváte?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
6. 4. 2007 22:54, Alan
.............cash.........sorr y..:-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
5. 4. 2007 16:02, ivan
Raifka už oficiálně oznámila všem zaměstnancům, že systém eBanky zhruba do dvou let vypne. Ačkoliv je to proti všemu zdravému rozumu...:-(( Její systém byl to hlavní, co eBanka měla. Sliby o tom, že nový systém spojené banky bude stejně dobrý, jsou jen taktické uklidňování současných zákazníků. Všichni, co to znaji zevniř, vědí, že na stupidním archaickém Midasu mnoho současných funkcí prostě udělat nelze, ať už se obestaví čímkoliv. Promarněné peníze, promarněný čas... Hlavně když ale bude Vídeň spokojená... Fenomén eBanky je prostě do dvou let zcela pryč. Bohužel. Pánové Žalman, Helekal a Kolouch jsou jeho hrobaři.
V diskuzi je celkem (22 komentářů) příspěvků.