Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Co by měla vláda udělat, než zavede povodňovou daň

| rubrika: Sloupek | 19. 8. 2010 | 1 komentář
Co by měla vláda udělat, než zavede povodňovou daň
Vláda navrhuje vytvářet rezervu na příští povodňové škody snížením slevy na dani z příjmu fyzických osob. Než to ale udělá, měla by si vyjasnit, jak velkou rezervu potřebuje, a zda je daň z příjmu opravdu správný nástroj pro její naplnění.

Českou republiku letos postihly již tři povodně. Poslední předminulý víkend smetla sever Čech a zanechala vysoké škody. Dosavadní odhady škod na Liberecku mluví zhruba o 5 miliardách korun, přičemž zhruba polovina škod vznikla na veřejném majetku. O pěti miliardách se mluvilo také v souvislosti s květnovými záplavami na Moravě a ve Slezsku, kde lze očekávat podobný podíl škod na veřejném majetku. Jak tyto škody pokrýt?

Ve státním rozpočtu je podle ustanovení zákona č. 128/2000 Sb. vytvářena vládní rozpočtová rezerva v minimální výši 0,3 procenta z celkových rozpočtovaných výdajů. Letošní rozpočet počítá s výdaji 1 185 miliard korun a vládní rozpočtová rezerva činí 3,654 miliardy korun. Na pokrytí všech škod by tedy letošní rezerva stačit nemusela.

Patrně proto se objevil návrh na změnu daně z příjmu fyzických osob snižující základní slevu na dani o 100 korun měsíčně. Dosud byly přímé daně pro vládní koalici tabu, povodně tuto hráz prolomily. Nicméně řešení by mělo být raději systémové a dlouhodobé místo narychlo vymyšlené stokorunové daně povodňové solidarity.

Na prvním místě by měla být otázka, zda je vládní rozpočtová rezerva dostatečná, a pokud nikoli, o kolik by se měla zvýšit. Druhým krokem by mělo být nalezení způsobu financování této rezervy. Bude se škrtat někde jinde v rozpočtu nebo zvyšovat daně, případně které? A to vše by mělo být zasazeno do celkového rámce hospodářské politiky.

Konkrétně by navrhované stokorunové snížení slevy na dani mělo zvýšit celkové inkaso daně z příjmu fyzických osob zhruba o 4,7 miliardy korun (podle našeho vlastního modelu daňového systému), z toho do státního rozpočtu by mělo směřovat asi 3,1 miliardy korun. Pokud by vše směřovalo do vládní rozpočtové rezervy, zvýšilo by jí to na 6,7 miliardy korun, tj. 0,5-0,6 procenta celkových rozpočtových výdajů.

Tlak na snižování výdajů bude enormní i bez zvýšení vládní rozpočtové rezervy. Nezbytný rozsah rozpočtové konsolidace nabádá k úvaze, zda by zátěž alespoň částečně neměly nést také jiné daně . Například majetkové , spotřební daně či sblížení sazeb DPH nabízí prostor ke zvýšení rozpočtových příjmů. Pokud bychom chtěli zvýšit příjmy veřejného sektoru o 5 až 10 miliard korun, můžeme například zvýšit sníženou DPH o 1 procentní bod (výnos: 7,5 mld. Kč) nebo daň z příjmu právnických osob o 1 procentní bod (výnos: 7 mld. Kč). Pokud bychom chtěli použít daň z příjmu fyzických osob, lze použít navrhované snížení slevy na dani o 100 korun, ekvivalentním krokem z pohledu daňového inkasa je zvýšení sazby daně o 0,3 procentního bodu.

Rozdíl v obou řešeních prostřednictvím daně z příjmu fyzických osob je ovšem ve změně progrese daňového systému. Je něco jiného, když zaplatí o sto korun na daních více člověk s měsíčním příjmem 15 tisíc nebo 150 tisíc korun. Předtím, než se sáhne na tuto daň, měla by mít vláda jasno ve dvou otázkách: kolik chce z této daně získat a jaká progrese odpovídá její představě o „společenské spravedlnosti“ s přihlédnutím k distorzím, které daňový systém v ekonomice vytváří.

Autor je hlavní ekonom společnosti Patria. Další články autora si přečtete na serveru patria.cz.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-4
Ano
Ne

Diskuze

19. 8. 2010 | 7:31 | jarkan

co by měla vláda udělat ??? no přece vysídlit všechny a všechno ze záplavových zón.Už biblický NOE si postavil dál od břehu... více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Holding, Vklad s výpovědní lhůtou, Devizový kurz, asistenční služby, investice, podílové fondy, časová cena, dluhopisy, korea, Úvěrový registr, kolektivní smlouva, zdravotní rizika, klarna, deštné pralesy, camper, příspěvek na životbytí, předvídavost, odstup

5A30432, 5A30422, 5A30410, 5A30400, 9B31896

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK