Očima expertů: Jak zefektivnit český daňový systém?

Očima expertů: Jak zefektivnit český daňový systém?
Daně v České republice jsou vysoké, a především – nepřehledné. Jak upravit daňový systém, aby byl spokojený stát i daňový poplatník? Zeptali jsme se ekonomů Jana Procházky, Pavla Sobíška, Jiřího Skuhrovce a dalších osobností ze světa financí.

Snad každý ministr financí od vzniku České republiky se při nástupu do funkce holedbal, jak zefektivní daňový systém. A žádnému z nich se to nepovedlo. Daně jsou tu stále nepřehledné. Každý rok tak všem, kteří se musí pustit do boje s obávaným růžovým formulářem, přibývá ve kštici pár šedivých vlasů. A nejde samozřejmě jen o daně pro „fyzické osoby“, jak úřad nazývá lidí, ale i o daně firemní. Analytická společnost PriceWaterhouseCoopers zkusila vyčíslit, kolik času zabere účetním v různých evropských státech, než zvládnou všechno, aby bylo daňovým povinnostem učiněno zadost. Výsledek? Radostný! Nejsme poslední, za námi je v Evropské unii ještě Bulharsko! A co na to stát? Miroslav Kalousek se sice snaží poškrtat nějaké výjimky a systém zjednodušit, hlavní výsledek jeho daňových reforem však nejsou daně podstatně jednodušší, ale – vyšší!

Změny div ne na denním pořádku

V posledních dvou letech si to daňový mág Kalousek pořádně rozházel jak u drobných podnikatelů, tak i větších firem. Snaží se totiž zdanit úplně všechno, co ho po ránu u snídaně napadne. Zachraňovat zvyšováním daní státní deficit je sice nejjednodušší cesta, z dlouhodobého hlediska to ale nikam nevede. Kalouskův drobnohled by se měl přesunout spíš k výdajům spojeným s chodem státní správy. Tam by se totiž jistě pár miliard k dobru našlo. Jen by se muselo chtít. 

Největším problémem českého daňového systému ale není ani výše daní, a dokonce ani jejich složitost ne. Nejhorší je, že se pořád mění. Nejenom že každá nová vláda přichází s nějakou „geniální“ daňovou reformou, která v daňovém systému přehází, co může, ale skutečný efekt nepřinese, nyní se už dělají úpravy každý rok. 

Co si o této problematice myslí odborníci, které oslovil server Peníze.cz? Jak by náš daňový systém zefektivňovali a zpřehledňovali oni?

JAN PROCHÁZKA

ekonom, hlavní analytik Cyrrus

Jan PROCHÁZKA
+7
Líbí
Nelíbí

Já bych snad asi nejvíce vyzdvihnul téma permanentní změny, to je asi největší bolístka našeho daňového systému. O jednoduchost se pokoušeli všichni reformátoři, ale zatím to pořád jaksi není ono. Mám obavu, že se „proreformujeme“ někam, kam vůbec nechceme. Nejlepší by bylo nastavit takový systém, na kterém by byla všeobecná shoda – politická i ekonomická a v němž by se mohly měnit pouze sazby, dle politické libovůle. Střeva systému, orgány výběru, odčitatelné položky apod. by zůstaly aspoň 10 let neměnné.

PAVEL SOBÍŠEK

ekonom, hlavní ekonom UniCredit Bank

Pavel Sobíšek
+15
Líbí
Nelíbí

Složitost daňového systému a prostor ke zjednodušení se týká daní z příjmu, kde vidím dva základní problémy. Jednak jde o složitost kategorií – daňová sleva, daňový bonus, částka odčitatelná od základu daně, zvláštní sazba daně – pokud chceme komukoliv v čemkoliv ulevit, měla by stačit jediná kategorie namísto uvedených čtyř. A jednak jde o množství výjimek, které by se mělo zásadně redukovat. Ke složitosti přispívá i existence superhrubé mzdy. Složitost daní ale není jediným problémem našeho daňového systému, nemenším problémem jsou jeho neustálé změny, které destabilizují podnikatelské prostředí. Pro rok 2014, po dokončení všech dnes avizovaných reforem, bych jako nejzáslužnější viděl závazek budoucí vlády, že po několik let nebude do daňového systému zasahovat.

TOMÁŠ PROUZA

ekonom

Tomáš Prouza
+15
Líbí
Nelíbí

Podpora pomocí slev na dani je efektivní, protože odměňuje ty, kteří společnosti něco vracejí – pracují, úspěšně podnikají, vytvářejí pracovní místa a podobně. Jen by těch výjimek měl být omezený počet a měla by existovat jasná a veřejná analýza toho, kolik která výjimka státu přináší. A ztrátové výjimky bez milosti škrtat.

PETR MACH

ekonom

Petr Mach
+59
Líbí
Nelíbí

Několik daní, na kterých stát vybírá jen o málo víc, než kolik stojí byrokracie s výběrem spojená, by se mělo zcela zrušit. Týká se to nejen daně z plynu, uhlí a elektřiny, daně z převodu nemovitostí a daně silniční, ale také daně dědické a darovací. Úředníky, kteří mají tyto daně na starosti, by pak stát měl propustit a ušetřit tak peníze daňových poplatníků. Pokud jde o DPH, ta by měla být jednotná. Místo dvou sazeb 14 a 20 procent by měla být jedna sazba ve výši 14 nebo 15 procent. Skončily by pak takové nesmysly, jako že vám účtují na hamburger jinou DPH, když ho sníte v restauraci a jinou, když si ho berete s sebou.

ALEŠ TŮMA

ekonom, analytik společnosti Partners

Aleš Tůma – ekonom, analytik společnosti Partners
+23
Líbí
Nelíbí

Jednoduchost není vše. Můžeme mít jednoduché daně a vyrovnaný rozpočet, když nám stát jednoduše sebere sto procent příjmu. Takže zjednodušit a hlavně snížit! Levičáci by to označili za zaslepenou „ultraneoliberalistickou“ ideologii, ale na motivačním efektu nižších daní se ekonomové vcelku shodnou. Naše „pravicová“ vláda namísto toho v době krize daně zvyšuje. Samozřejmě, ministr financí jde ve snaze vyrovnat rozpočet tou nejsnazší cestou. Dobře ví, že je jednodušší zdražit potraviny a znepříjemnit život drobným podnikatelům než vytáhnout proti různým zájmovým skupinám přisátým na státní rozpočet, nebo dokonce (ó hrůzo) začít rušit zbytečné úřady. Budiž nám útěchou, že za nápad prodanit se k prosperitě se nesmazatelně zapíšeme do dějin.

JIŘÍ SKUHROVEC

ekonom, analytik EEIP

Jiří Skuhrovec
+20
Líbí
Nelíbí

Na daňový systém nejsem nijaký zvláštní odborník, ale pokud si dobře pamatuji, tak zefektivnit a zpřehlednit ho sliboval téměř každý ministr financí. Zjevně je to takřka nemožné nebo alespoň politicky neprůchodné. Za takové situace bych považoval za rozumné alespoň systém každé tři roky neměnit – možná to firmám a podnikatelům ulehčí víc než pravidelné „zjednodušování“. Jediné, co bych změnil hned, je propast mezi odvody živnostníka a zaměstnance – švarcsystém u nás bují jen proto, že daně a další odvody neskutečně znevýhodňují zaměstnance. Kdyby byl systém v tomto víc fér, nemusí nám bytnět státní správa o lovce falešných živnostníků – kteří hrají, jak nejlépe umí, podle pravidel, která stát nesmyslně nastavil.

LUKÁŠ KOVANDA

ekonom a publicista

+18
Líbí
Nelíbí

Daňový systém je prostě potřeba zjednodušit, odstranit maximální počet výjimek. To pochopitelně všichni vědí. Obávám se však, že vláda na tom kdovíjaký zájem nemá. Dokonce bych řekl, že může mít zájem spíš na nečitelnosti a nepřehlednosti systému. Jeden příklad za všechny. Vzhledem k tomu, že sociální a zdravotní pojištění je vlastně také jen daní, proč nevytvořit jednotnou daň, která by zahrnovala jak stávající daň z příjmu, tak právě pojištění? Systém by se jistě zpřehlednil, ale lidé by lépe viděli, kolik si stát z jejich platu opravdu strhává. Nejen, že by tím však mnozí z nich byli silně rozladěni, což se může projevit třeba u volební urny, ale vzrostly by taktéž jejich pohnutky k obcházení daně, takže celkový daňový výběr by mohl být – i přes zpřehlednění systému – nakonec nižší. Vláda prostě do jisté míry potřebuje a vítá daňový systém, jenž je nepřehledný!

PATRIK NACHER

provozovatel serveru www.bankovnipoplatky.com

Patrik Nacher
+28
Líbí
Nelíbí

Anketa

Od koho dneska podle vás odpověď nejvíc sedí?

Na úplném začátku je třeba konečně (a to platí pro politiky a úředníky, kteří jsou placení z daní) vnímat daňového poplatníka jako toho, koho je třeba mít v úctě, koho je třeba si doslova hýčkat, a nikoli jako objekt, který je třeba pořádně vyždímat nebo se na něj preventivně dívat jako na daňového delikventa. A pak už to půjde skoro samo – cílem totiž logicky bude přizpůsobit prostředí, kde zaměstnavatelé budou mít co nejmenší byrokratické překážky, aby dělali, co mají: zaměstnávali, vydělávali a platili daně, kde lidé, kteří jsou zaměstnanci nebo se živí sami (OSVČ) budou mít pokud možno nízké daně, které nebudou demotivující, a co nejjednodušší, a především předvídatelný daňový systém.

Obecně bych zdanil spíš spotřebu, kterou si můžeme jako spotřebitelé regulovat a jejíž zdanění lze hůř obejít, a naopak snížil a výrazně zjednodušil přímé daně. Každopádně by ale měl zeštíhlit stát a jeho přerozdělování. Na cestě od plátce daně k příjemci se totiž v naší zemi ztrácí spousta peněz, takže pak dochází k tomu, že tu máme daňové i jiné reformy jako na běžícím pásu.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+6
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 4. 2012 19:14, kuo

Myslím, že zefektivnit nelze, protože na vině je český neoliberalismus. Vlády prolezlé korupcí, kamarádšoftstvím a protekcí, místo toho, aby se pokusily pomoct nezaměstnaným a sociálně slabým zahajují restriktivní politiku. Sráží platy ve veřejném sektoru a ruší všechny sociální výdaje. Vlády snižují dávky v nezaměstnanosti, mateřskou a invalidní důchody. Zároveň zvyšují DPH. Všechno pod heslem „Ať platí chudí - úspěšným nelze brát jejich poctivě vydělané peníze". Naše vláda rozhodně nezůstává pozadu. Na západě se lidé bouří v ulicích, naši ovčané jsou v klidu.

Reagovat

 

+2
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

7. 4. 2012 | 19:14 | kuo

Myslím, že zefektivnit nelze, protože na vině je český neoliberalismus. Vlády prolezlé korupcí, kamarádšoftstvím a protekcí, místo toho, aby se pokusily pomoct nezaměstnaným a sociálně slabým zahajují restriktivní politiku....více

7. 4. 2012 | 18:19 | pepa

Jejich rovnovážný stav mohu jen uvítat. Nicméně ještě efektivnější by bylo svázat odvody nikoliv na daň z příjmů, jak to platí dnes, ale vázat je procentuálně na některou ze sazeb DPH. Samozřejmě i vzájemné korekce jsou...více

6. 4. 2012 | 13:48 | Nox

Osobne bych radeji videl rovnovahu dani z prijmu a DPH. To prvni totiz v realu vede k zatajovani prijmu, to druhe zase k nakupu co nejvice veci na firmu, danovym rajum, atd. Jinak jsem zasadne pro to jasne rici, ze dan z...více

6. 4. 2012 | 12:47 | eďa

Také vás zdravím. No, máte pravdu, že jsem prorokoval březen pro pád vlády. Nicméně sám vidíte, že už padnout měla, že se drží při životě v poslední křeči a že její dny jsou sečteny, o čemž snad ani vy nepochybujete, když...více

6. 4. 2012 | 12:07 | Bouček Antonín

Pane Eďo, jsem tu s prvním výsledkem Vaší prognózy z 4.1.2012 (mrkněte se zde: http://www.penize.cz/diskuze/227596-skola-financni-gramotnosti-utahovani-opasku ). Prorokoval jste, že v březnu padne Nečasova vláda (což se zatím...více

Čtenáři také navštívili

25. 3. 2012 |  | 3 komentáře

Daňové přiznání jinak: Petr Frisch představuje Daňový automat

Daňový automat je společný internetový projekt poradenské společnosti Mazars a ekonoma Pavla Kohouta z Partners Financial Services. Jde o internetový poradenský systém nejen pro OSVČ ale pro každého, kdo...

5. 1. 2012 |  | 34 komentářů

Rána pod pás z ministerstva financí: sjednocení DPH na 19 %! A už od poloviny roku

Od navýšení snížené sazby daně z přidané hodnoty uběhlo jen několik dní a už se otevřeně mluví o tom, že pro letošek nebude konečné! Voliče je totiž uprostřed volebního období třeba sedřít z kůže – možná...

21. 7. 2011 |  | 23 komentářů

Další veletoče! Znamená zkratka DPH daň pro hlupáky?

Ministerstva dramaticky lomí rukama, jak za rok nevyjdou s penězi. Snaha ministra financí Miroslava Kalouska o zvýšení rozpočtových příjmů sjednocením DPH na 19 % ztroskotala na nesouhlasu Věcí veřejných....

10. 5. 2011 |  | 6 komentářů

Zvýšení DPH a penzijní reforma: mnoho povyku pro nic

Když vláda oznamovala zvýšení daně z přidané hodnoty, ospravedlňovala ho důchodovou reformou. Navýšení DPH prý mělo financovat výpadek příjmů průběžného důchodového systému. Celkově měla nová sazba přinést...

25. 2. 2011 |  | 42 komentářů

Michal Kašpárek: Jak jsem potkal vaši zdaněnou matku

Pravicové strany osolí daně tak moc, že Česko úrovní některých z nich předežene socialistické severské země. A mnoha voličům donedávna opakujícím mantry Vlastimila Tlustého se to líbí. Vysvětlení najdeme...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

daň z přidané hodnoty, Třetí pilíř, miroslav kalousek, podílové fondy, stavební spoření, Měnové riziko, ženy v politice, podvodné praktiky, Obama, Foodwatch, míra úspor, eurooptimismus, Raiffesenbank, antivirový software, dočasná pracovní neschopnost

7A54309, 1U67055, 4U99066, 7A40731, 5B78804, 3L20098, 3B85341, 3P71101, 3M59864, 3A78801, 3Z65318, 3P71102, 2H57665, 3M59865, 3P71103
Usetri panel

Poradíme zdarma s výběrem finančních produktů

Najdeme vám nejvýhodnější finanční produkty. Zdarma!

Usetri tlačítko

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2014 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.