Když se Tomšíkovi stěhovali do >nového bytu, využili pomoci přátel. Byli mladí a tak bylo při stěhování věcí na malém nezakrytém náklaďáčku, který se ten den otočil snad desetkrát, veselo. Pak se ale spustil vytrvalý déšť a špatně zakryté starožitné skříně i další nábytek bylo možné vyhodit. Nebo si je nechat draze zrestaurovat. I při stěhování svépomocí je zkrátka třeba důkladně promyslet, co se může přihodit a nenechávat vše na poslední chvíli.
Stěhování předchází řada úkonů, počínaje změnou trvalého bydliště, které zachycuje článek Stěhujete se, podívejte se, na co byste neměli zapomenout. Vlastnímu stěhování by pak měla předcházet probírka nábytku, šatstva a také knihovny. Můžete se tak zbavit řady zbytečností, které byste jednou stejně vyhodili, a jejichž přesun do nového domova by vám tak třeba stěhování zbytečně prodražil.
Ke stěhování můžete využít přátelskou výpomoc, když ale někdo něco rozbije, nebo ztratí, těžko můžete žádat, aby to nahradil. U stěhovací firmy je to jiné. Ta by vám měla způsobenou škodu nahradit ze své pojistky. Některé nabízejí stěhování „na klíč“- kromě stěhování vám vše odborně zabalí a demontují nábytek, nebo ho i znovu sestaví dohromady. Pokud však chcete ušetřit za každou hodinu, kterou pracovníci stěhovací firmy s vámi stráví, zabalte si drobnosti, porcelán, knihy a další věci sami. Čas i peníze při stěhování ušetříte i vlastní demontáží nábytku. Při hledání vhodné stěhovací firmy je možné dát na reference přátel a známých. Kdo tuto možnost nemá, může vyjít z nabídky na internetu.
Pokud hledá spolehlivou a slušnou firmu, měl by vyjít hlavně ze tří kritérií. Prvním jsou informace a reference, které o sobě stěhovací firmy publikují na webu. Důležité především je, aby byla firma pojištěna proti škodám při stěhování. Solidní firma vám navíc před stěhováním nabídne bezplatnou návštěvu pracovníka na místě, který rozsah stěhované domácnosti či kanceláře důkladně posoudí a připraví podrobnou cenovou kalkulaci.
Na webech stěhovacích firem byste měli najít vždy také alespoň orientační nabídku ceny za stěhování. Nejčastěji se v ní uvádí hodinová sazba na pracovníka a případně i cena za ujeté kilometry dle typu najatého stěhovacího vozidla. Firma HrubyMOVING účtuje například podle Romana Duška z dispečinku u standardní tříčlenné posádky auta 1200 korun za hodinu (250 korun na jednoho pracovníka plus 450 korun za auto), a to i o víkendu. Stejnou hodinovou taxu má firma i na balení stěhovaných věcí. Již se ale nevztahuje na těžké předměty nad 100 kilogramů, například piano či trezor. Jde navíc jen o orientační cenu, upozorňuje Dušek. I když se pokusíte přesně popsat, co a kam chcete odstěhovat, Dušek a další zástupci velkých stěhovacích firem vždy raději doporučují bezplatnou návštěvu technika, který cenu a podrobnosti stěhování více upřesní.
Stěhovací firma Tavočer má na svých webových stránkách i kalkulačku, kde si můžete zkusit cenu za stěhování pročítat. I tato kalkulace je ovšem jen orientační. Řádově se ceny v této firmě pohybují kolem 1100 korun za hodinu pro stěhování třemi pracovníky vozem IVECO EuroCargo s rozměry 36 m3 nebo 43 m3. Pokud jsou třeba stěhováci čtyři, vyjde vás hodinová sazba u Tavočeru zhruba na 1300 korun.
Jen pro ilustraci přestěhování šesti skříní, čtyř postelí, počítače, ledničky s mrazákem, dvou TV, knih, obrazů, nádobí, šatstva, tří stolů s osmi židlemi, čtyř koberců a deseti menších skříněk vyjde bez balení a montáže nábytku v rámci města vyšlo podle orientačního odhadu Tavočeru na cenu zhruba 6240 korun včetně DPH.
Při práci v jednom městě si tedy stěhováci obvykle účtují peníze za uskutečněnou práci a za hodiny, po které bylo využito auto. Jde tak hlavně o čas, který zabere stěhování. Roli hraje i patro, do kterého se nábytek stěhuje a zda má dům výtah. Za nadměrné věci se platí příplatek. Proto je třeba věnovat při prostudování smlouvy zvýšenou pozornost právě zvláštním poplatkům a příplatkům.
U meziměstského stěhování v rámci Česka vychází cena za stěhování také z počtu stěhováků a jejich hodinové sazby, dále hodinového pronájmu auta plus ceny za ujeté kilometry a navíc i ze sazby za kilometry. Na stěhování většího počtu věcí je lépe využít více pracovníků stěhovací firmy. Oč více firmě zaplatíte celkově za hodinu, o to kratší dobu by mělo stěhování trvat. Dvou stěhovákům tak může přemisťování vašich věcí trvat i celý den, zatímco čtyři jej mohou hravě zvládnout do půl dne.
Některé stěhovací firmy nabízejí i last-minute, stěhování se slevou v předem danou dobu. Firma vám například nabídne, že pokud využijete nabídku stěhování na konkrétní, jimi určený termín (třeba za den či dva), získáte slevu. Tuto možnost ale těžko může využít každý. V období, kdy je o stěhování větší zájem, je stěhováky třeba objednávat alespoň s dvoutýdenním předstihem. Platí to hlavně v létě, o víkendech (někde si za víkendové stěhování připlatíte, řada firem nabízí ale stěhování za stejnou cenu jako ve všední den), nebo koncem měsíce, kdy se lidé stěhují více.
Před stěhováním si nezapomeňte včas zablokovat také místo k zaparkování stěhovacího vozu. To musíte učinit jak před domem, z něhož se stěhujete, tak i v místě nového bydliště, aby to měli stěhováci co nejblíže vchodu do domu.
A než začne vaše stěhovací akce „kulový blesk“, nezapomeňte si dát stranou nejdůležitější věci. Mělo by být mezi nimi například jídlo ke svačině a pití, lepenka a popisovače, klíče, provázky, nůžky, šroubováky, kladívko, posuvný metr, kombinačky, ale třeba i oblečení na druhý den, hygienické potřeby a léky minimálně na dva až tři dny. Určitě to oceníte v případě, že stěhujete větší množství věcí, nebo když se při stěhování nějaká krabice zatoulá či někde zapomene. První minuty v novém domově pak hned nestrávíte dlouhým hledáním základních potřeb v mnoha krabicích.
Pozornost je samozřejmě třeba věnovat zabalení křehkých věcí, cenností, elektroniky a atypickým předmětům, případně květinám. Kvůli větším předmětům či masivnímu nábytku by si měl stěhující před stěhováním změřit dveře ve starém i novém bytě. Zároveň tak včas zjistí, zda nebude třeba něco demontovat. Na předměty jako piano je třeba stěhovací firmu upozornit.
Podle webu www.stěhování.net je na byt o ploše 100 metrů čtverečních vedle nábytku obvykle třeba 50 beden (krabic, třeba od banánů). Každou by měla unést jedna osoba a dno krabice by mělo být pro jistotu zalepeno. Krabice byste si měli kvůli orientaci v množství věcí také popsat. Stěhováci vám tak budou moci dát například krabice s oblečením rovnou do šatny, či věci do kuchyně ke kuchyňské lince. Pro jistotu se doporučuje, abyste měli v zásobě o 15 procent více krabic, než si myslíte, že budete potřebovat.
Také jste se stěhovali? Jaké s tím máte zkušenosti? Napište nám o tom!
Sdílejte článek, než ho smažem