Klame Buřinka svou reklamou?

Klame Buřinka svou reklamou?
Konkurenční prostředí mezi stavebními spořitelnami se přiostřuje. Liška podala žalobu na reklamní kampaň Buřinky, protože 2,99 % není 2,99 %. Bude české finanční prostředí zase o něco etičtější?

Česká spořitelna, jejíž součástí je i dceřiná stavební spořitelna, SSČS (profil, názory, koupit), zahájila letošní útok na klientelu masovou "jarní" kampaní. Z reklamy vyplývá, že nová kolekce překlenovacích úvěrů (a hypoték, těm se věnovat nebudeme), je úročena pouhými 2,99 %. Že se tato nabídka vztahuje pouze na první tři měsíce od prvního čerpání překlenovacího úvěru SSČS a poté je klientům účtována standardní úroková sazba, však televizní spot "takticky" nezmiňuje. Tolik první podstatný fakt.

Reklamní kampaň se nelíbí největšímu hráči na trhu stavebního spoření, Českomoravské stavební spořitelně (profil, názory, koupit). Ta podala 24. února 2005 žalobu, jejímž prostřednictvím se domáhá, aby se konkurent na trhu financování bydlení zdržel jednání, které je dle jejího názoru klamavou reklamou. "Reklamní sdělení vede spotřebitele - zájemce o úvěr - k přesvědčení, že nabízené úvěrové produkty jsou úročeny po celou dobu trvání úvěru úrokovou sazbou 2,99 % p.a. a že jde o nejvýhodnější úvěrové produkty pro financování bydlení na tuzemském trhu," uvádí k tomu Rostislav Trávníček, marketingový ředitel ČMSS.

Spořitelna zlevnila

Podle názoru ČMSS kampaní "Nová jarní kolekce hypoték a překlenovacích úvěrů s úrokem jen 2,99 %" naplnily Česká spořitelna, a.s., a její dceřiná společnost Stavební spořitelna České spořitelny, a.s., znaky skutkové podstaty klamavé reklamy podle § 45 Obchodního zákoníku.

Diskutovaná úroková sazba 2,99 % platí pouze pro první tři měsíce. Přitom pro "cenu" nabízeného překlenovacího úvěru je mnohem důležitější úroková sazba, která platí po zbytek úvěru, tedy několik, řádově až 20, let.
Standardní úroková sazba překlenovacích úvěrů Stavební spořitelny České spořitelny se v období do 28. února 2005 pohybovala v rozpětí 5,25 až 7,75 % p.a. V období od 1. března 2005, kdy SSČS upravila úrokové sazby překlenovacích úvěrů, tj. až po podání žaloby, se standardní úrokové sazby pohybují v rozpětí od 3,75 do 6,95 % p.a.

Sleva na sazbě je prakticky bezvýznamná

ČMSS splnila (pro nás spíše překvapivě, protože většinou mediální komunikaci spíše podceňuje) úlohu lídra trhu, když se ohrazuje proti kampani, která skutečně může klamat spotřebitele. Uvidíme, jak se k problému postaví česká justice, nebo zájmová sdružení pro etiku v reklamě.
Reklamní kampaň ČS je mírně řečeno nešťastná a tvrzení, že si můžete půjčit již za 2,99 je možná pravdivé, ale maximálně po tři měsíce. Avšak bydlení a jeho financování je záležitostí dlouhodobou a má nebo by mělo mít hodně společného s pojmem "stabilní". Daná reklama je pouze "dobrým" lákadlem k tomu, jak přivést klienta na pobočku a tam ho začít přesvědčovat.
Z hlediska úročení jde navíc o krok, který snižuje efektivní úrokovou míru celého úvěru zcela nevýznamně, ani ne o jednu desetinu. Za předpokladu, že překlenovací úvěr potrvá déle než 3,5 roku a jeho úročení bude 4,75 %, to bude dokonce méně, než zmíněná jedna desetina. Takže úroková sazba ve výši "jen 2,99 %" úvěr prakticky nezvýhodní vůbec.

Důvody?

Pro podání žaloby měla ČMSS jistě pádné důvody. Za obligátní "o peníze jde až v první řadě" se schová nejen boj o klienty, které je potřeba přitáhnout právě na svoji nabídku, ale nelze se ubránit ještě jedné spekulaci. Od té doby, co padlo dosud nepravomocné rozhodnutí ÚOHS ve věci kartelového spolčení stavebních spořitelen, začaly se všechny stavební spořitelny k sobě chovat také o něco více "konkurenčně".
Možná si chytrá Liška řekla, že když ukáže, jak s konkurencí nespolupracuje, ale jde jí naopak po krku, bude to vypadat působivěji v době, kdy se jedná o kartelovém rozhodnutí ve druhém stupni. Je stejně tak zajímavé, že od prvního rozhodnutí udělaly spořitelny řadu klientsky orientovaných kroků (např. někde zrušily diskriminující poplatky za správu úrokového zvýhodnění, přiznaly chyby a vrátily klientům neoprávněně vybrané poplatky, údajně i přiznaly Ministerstvu financí, že jejich dosavadní obchodní politika nebyla vždy úplně korektní), ale vždy striktně popírají, že by cokoliv dělaly z obavy před až stamilionovými pokutami.

Problém má však i obecnější rozměr

Je smutné, že (nejen) banky a další finanční instituce ve svých reklamách jednoduše lžou. Přitom výsledek by měl být právě opačný, měly by nám umožnit rychle a jednoduše zjistit, co přesně nabídka obsahuje. Lživá reklama má navíc ještě jedno nebezpečí. Pokud jí klient naletí nebo se dostatečně neinformuje, hrozí mu finanční ztráta. Že onen drobný text nečetl, nebo mu při podpisu smlouvy zapomněli říci to či ono...?
V obdobných situacích je však nanejvýš vhodné používat vlastní hlavu a pokusit se získat informace o produktu i z jiných zdrojů. V každém případě je reklamní kampaň, která podstatná fakta neuvádí, špatná a nezbývá než doufat, že viníka stihne spravedlivý trest třeba v podobě poklesu klientské důvěry.

Co o této kauze soudíte vy? Měla by být taková reklama regulována nějakou autoritou, nebo pouze zdravým rozumem každého spotřebitele?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 3. 2005 22:28, Rex

A co Česká pojišťovna?Kdy už někdo přistřihne tyto zvrhlosti?Je to až nechutné(jsi holt ve špatném vlaku)!!!!!!!!!!!!!!!

+38
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 3. 2005 18:15, Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)

:-))))))))))))))))))

Zobrazit celé vlákno

-8
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

Zjistěte tržní cenu nemovitosti i výši nájmu

Odborným garantem této služby je Quantum reality - realitní kancelář Praha

A tohle už jste četli?

Novinky ze stavebních spořitelen

3. 3. 2005 | Jiří Šedivý

Novinky ze stavebních spořitelen

Nový rok sice hlásí výrazné nárůsty počtu smluv oproti loňsku, ale spořitelny se stále více soustředí na úvěrové aktivity. Nabízíme přehled toho, s čím vytáhly do boje do konce února... celý článek

Jak přespořit cílovou částku na radu spořitelny

25. 2. 2005 | Lucie Aschenbrennerová

Jak přespořit cílovou částku na radu spořitelny

Chcete vědět kolik peněz máte vložit na účet ve stavební spořitelně? Hledáte informaci na klientské lince? Náš čtenář a klient Hypo stavební spořitelny přespořil cílovou částku a nikdo... celý článek

Jak průhledné jsou sliby stavebních spořitelen?

11. 2. 2005 | Jiří Šedivý

Jak průhledné jsou sliby stavebních spořitelen?

Očekávaná novela stavebního spoření by měla pomoci narovnat postavení klientů vůči stavebním spořitelnám, jde o zejména o zpřehlednění poplatkové politiky. Mnozí klienti by letos s... celý článek

Navýšit cílovou částku kvůli spoření? Nesmysl!

8. 2. 2005 | Jiří Šedivý | 2 komentáře

Navýšit cílovou částku kvůli spoření? Nesmysl!

Změnit starší smlouvu o stavebním spoření znamená také přistoupit na méně výhodné úročení. Je lepší cílovou částku navýšit, nebo uzavřít novou smlouvu? Pokusili jsme se spočítat, která... celý článek

Navýšení cílové částky vás může přijít draho

19. 1. 2005 | Petr Šafránek | 1 komentář

Navýšení cílové částky vás může přijít draho

"Staré" smlouvy o stavebním spoření jsou velmi výhodné pro klienty, ne již ale tolik pro stát a spořitelny. Stát změnil zákon, co udělají spořitelny? Vysoké úročení starých smluv se... celý článek

Partners Financial Services