Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Proč trvá cesta peněz z účtu na účet až tři dny

Proč trvá cesta peněz z účtu na účet až tři dny
Když se řekne příkaz k úhradě, leckomu se může vybavit snadná bankovní operace. V době rychlých počítačů a internetu by přece neměla trvat déle než několik vteřin. Jenže nějakou dobu zaberou kontroly a především čekání ve frontách. Přesto jsou převody v Česku rychlejší než v některých zemích Evropské unie.

Placení účtu za telefon se může změnit v závod s časem. Třeba když datum splatnosti na faktuře na 1 348 korun nastane už za tři dny. Pak začne telefonní operátor urgovat nezaplacené služby. Dojde ale platba na účet operátora včas, i když klient dá do banky příkaz ještě dnes? Podle zákona o platebním styku by se to mělo stihnout. Pro převod peněz mezi bankami stanoví lhůtu tři dny, v rámci banky je to jeden den. Tyto lhůty ovšem platí, pokud příkaz stihne dotyčný podat včas tak, aby banka mohla platbu zpracovat ještě v den podání příkazu.

Potvrzením platby v internetovém bankovnictví či odevzdáním papírového příkazu k úhradě se spouští pomyslné stopky. V bance začíná série kontrol.

Lhůty pro platební styk v ČR a v zahraničí

Řada zemí Evropské unie má podle Jitky Lukášové z České bankovní asociace mnohem delší lhůty pro zpracování plateb než Česko. „Tuzemské lhůty platné pro vnitrostátní platební styk jsou přísnější, než stanovuje dosud platná směrnice EU a dobře snesou srovnání i s požadavky nové směrnice EU. Ta bude platit od listopadu 2009, do kdy musí členské země převést směrnici do národního práva. Podle této nové směrnice si plátce a jeho banka mohou dohodnout lhůty, které nepřekročí tři dny pro mezibankovní transakce (resp. čtyři dny pokud byl platební příkaz podán na papíře) a jeden den pro převody uvnitř banky. Což Česko splňuje už nyní. Od 1. ledna 2012 se lhůty pro převody peněz zpřísňují a transakce by měly být ještě kratší,“ vysvětluje Lukášová.

Pokud má telefonní operátor účet u jiné banky než klient, je kontrol podstatně více, než když převod peněz probíhá jen v rámci jedné banky. V bance se příkaz prověří, zda obsahuje všechny podstatné náležitosti, například správná čísla účtů nebo autorizaci, jako třeba podpisový vzor či elektronický podpis. Když je příkaz na papírovém formuláři, převedou ho úředníci banky do elektronické podoby. Potom nastává chvíle napětí. Banka ověřuje, jestli má klient na účtu alespoň 1 348 korun, které na zaplacení účtu potřebuje.

Když je vše v pořádku, počítač z příkazu vytvoří soubor pro mezibankovní zúčtování a zkontroluje, zda má správný formát a všechny parametry, které požaduje zúčtovací systém. Pak se příkaz zařadí do „fronty“. Musí čekat, až se nashromáždí dostatek jiných příkazů. Ty automatický systém zabalí do takzvané dávky a připraví je k mezibankovnímu zúčtování.

Dávka příkazů ovšem může z banky odejít teprve v okamžiku, kdy je na účtu banky „připravena“ i odpovídající suma peněz. Třeba tady se může zatím hladká cesta platby za telefon na nějakou dobu zadrhnout.

Čas, kdy soubor z banky odchází, záleží na konkrétní bance. Například mBank posílá clearingový datový soubor v 7 hodin ráno. Česká spořitelna zase podle typu účtu a místa podání příkazu posílá platby několikrát denně. UniCredit Bankodesílá soubor jednou denně ve večerních hodinách.

Dávka příkazů putuje do mezibankovního zúčtovacího systému CERTIS (Czech Express Real Time Interbank Gross Settlement), neboli do clearingového centra v České centrální bance. Tam má každá banka působící v tuzemsku vlastní účet. ČNB se snaží banky motivovat systémem zvyšujících se poplatků v jednom dni k tomu, aby data posílaly, co nejdříve. Chce tím zabránit, aby se v závěru dne nenakumulovalo v zúčtovacím centru příliš plateb najednou.

V clearingovém centru se příchozí dávka rozbalí a jednotlivé příkazy počítač znovu zkontroluje, zda splňují stanovené požadavky. Systém rovněž ověří, že na účtu odesílací banky je dostatek peněz pro provedení platby.

Pokud banka v daném okamžiku odpovídající množství peněz nemá, systém platbu za telefon nechá čekat v takzvané „zadržené frontě“. Dokud banka na ni peníze nezajistí. Pak systém v ČNB peníze převede na účet banky telefonního operátora. Kdy se tak stane, záleží i na tom, v jakou hodinu zúčtovací centrum původně dávku dostalo.

Systém CERTIS pošle příkaz na platbu za telefon bance telefonní společnosti opět v dávce spolu s jinými příkazy. Tato banka jej převezme a ve vlastním systému pro platební styk provedou počítače další potřebné kontroly. Například ověří, zda číslo účtu telefonního operátora opravdu existuje či zda účet nebyl zrušen a jestli se jedná o transakci v domácí měně. Když je vše v pořádku, příkaz je takzvaně zahrnut do zpracování a provede se zúčtování. Pak se 1 348 korun objeví na účtu telefonního operátora.

Pokud tedy klient měl na svém účtu dostatek peněz a podal příkaz včas podle vnitřního harmonogramu banky, může pokyn k platbě odejít ještě týž den a v ideálním případě projde hned i zúčtovacím centrem CERTIS. Telefonní operátor jeho 1 348 korun ale uvidí na účtu nejspíš až následující den. Tuzemské banky musí transakci dokončit nejpozději za dva dny od podání příkazu. O den déle to může trvat jedině v případě, že příkaz je podaný přes sběrný box.

Jestliže má klient účet vedený ve stejné bance jako telefonní operátor, může jeho platba dorazit ještě týž den nebo někde i takřka okamžitě. Protože platba neprochází clearingovým centrem ČNB. Zpracovává ji jen vlastní systém pro platební styk dané banky. Podle Zuzany Čepelkové z Komerční banky to je pak otázka v řádu několika vteřin.

Kdyby chtěl dotyčný platit účet telefonního operátora do ciziny, transakce by zabrala více dnů. Zahraniční platby mohou trvat i podle zákona déle. Jak uvádí Jitka Lukášová z České bankovní asociace: „Důvodem je, že zahraniční platby jsou založeny na korespondenčním bankovnictví, které funguje jinak než vnitrostátní platby (výjimkou jsou zde jen platby v EU v euru, pro ty zúčtovací systém existuje, jde o STEP2).“

Stalo se vám někdy, že by se příkaz k úhradě zapsal na účet za více než tři dny? U jakého typy transakce se vám to stalo a co jste s tím dělali?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+82
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 3. 2008 19:32, Jan

S platbami kartou mam opacne zkusenosti. Platba probehne, ale z uctu je odepsana treba az za 5 dni.

Reagovat

 

+78
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavel Bláha 02. 03. 2008 18:28)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 1. 2015 4:10, ASDASDA

Prd rychlejší! Keď prevediem na Slovensku účet-účet vrámci jednej banky, trvá to do 5min, keď prevediem banka-banka, tak to trvá do nasledujúceho dňa. V Česku ste stroskotali v dobe kamennej, to už rýchlejšie je poslať Českou poštou, čo som posielal balík z Prahy v pondelok večer a hneď ráno už bol v Hodoníne.

Reagovat

 

-12
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (30 komentářů)

9. 9. 2016 | 18:35 | Svatopluk Sroubek

Mam stejne podezreni na protipravni jednani banky. Zamestnavatel odesle mzdu ve ctvrtek, ale nekdy jsou penize zauctovany v patek odpoledne a nekdy az v pondeli. To, ze ten prevod tak dlouho trva, je jen vymluva a jeden velky...více

24. 3. 2016 | 16:13 | Zdenka

Mám Poštu Českou zajímá mě jak dlouho trvá než přijdou peníze na účet na Slovensko . více

17. 7. 2015 | 3:26 | ox_ebos

Jestli jsme my v době kamenné, tak kde jste vy? U velkého třesku? více

7. 5. 2015 | 17:02 | Silvie

Je to hrozné. V mém případě mám problém se mzdou. Chodí po výplatním termínu. V práci tvrdí, že vše odeslali včas a banka tvrdí, že v práci to odeslali pozdě. Věřím tomu, že banka mé peníze zadržuje na vnitřním účtu. více

13. 1. 2015 | 11:54 | AsDaAsDa

tak proc nezustanes na Slovensku, kdyz tam mate vsechno lepsi :-) více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Strukturální nezaměstnanost, Měnové futures, Extrapolace, česká spořitelna, banky, bankovnictví, daňové úniky, fintech, nezávislí, zcizitel, podpora při rekvalifikaci, BankKlient, přehlednost formuláře, bavlna, URL adresa, účelové vázání, advokát, odborné stanoviko

3A30100, 1SP7998, 9A90000, 7U67866, 7U18766

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK