Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Změna banky? Zážitek na celý život!

| rubrika: Jak na to | 17. 3. 2011 | 36 komentářů
Změna banky? Zážitek na celý život!
Změna banky, u které mají lidé své účty, by díky Kodexu mobility neměla být velký problém. Ve skutečnosti však dochází ze strany finančních institucí k nátlaku, který má k dodržování jakýchkoliv pravidel velmi daleko.

Pokud nejste spokojeni se službami své banky (a nespokojený se svou bankou je prý každý čtvrtý Čech) a rozhodnete se, že si účet zřídíte jinde, neměl by to být žádný výrazný problém. Alespoň teoreticky. Od roku 2009 totiž funguje tzv. Kodex mobility (Kodex: Mobilita klientů – postup při změně banky), který vychází z principů odsouhlasených poskytovateli platebních služeb v Evropské unii na základě výzvy Evropské komise. Většina podstatných bankovních institucí v ČR se tímto dokumentem zavázala, že svým klientům usnadní přechod mezi bankami. „Kodex mobility zavazuje signatářské banky k maximální součinnosti při přechodu klienta ke konkurenční instituci. Banky jsou povinny aktivně komunikovat s peněžním ústavem, který si klient nově pro správu svých prostředků vybral. S tím souvisí i pomoc v podobě převodu stávajících trvalých příkazů nebo při informování zákazníkových protistran o změně čísla účtu,“ vysvětluje právník společnosti Partners Ivo Jeník. Všechny banky, které na Kodex mobility přstoupily, najdete v dokumentu České bankovní asociace.

Pod pojmem Změna banky rozumíme ve smyslu Kodexu: Mobilita klientů – postup při změně banky následující

• Součinnost původní banky i nové banky v procesu změny banky

• Otevření běžného účtu v nové bance

• Převedení všech trvalých příkazů k úhradě a souhlasů s inkasem z původní banky do nové banky

• Možnost požádat o převedení všech trvalých příkazů k úhradě a souhlasů s inkasem včetně zrušení běžného účtu v původní bance prostřednictvím nové banky

• Možnost požádat o součinnost při zpřístupnění informací o novém bankovním spojení klienta příslušným třetím stranám.

Horší než telefonní operátor

Zažili jste však někdy proces přestupu k jiné bance na vlastní kůži? Někdy totiž může jít o martyrium, které se zdárně vyrovná tomu, když se snažíte popáté v jednom týdnu vysvětlit svému telefonnímu operátorovi, že už nechcete nadále využívat jeho služby, že již máte smlouvu podepsanou jinde a že vás sebelepší akční nabídka s „neopakovatelnými“ podmínkami zkrátka nepřesvědčí. Některé příběhy z bankovních poboček mohou nabývat až tragikomických rozměrů. Společným jmenovatelem následujících dvou je Česká spořitelna. Právě ta zcela ovládla diskusní fórum stížností, které jsme speciálně k tomuto článku vytvořili na Facebooku našeho sesterského webu Finmag.cz, a drtivě zvítězila také v anketě mezi poradci společnosti Partners.

Pokud jste se s něčím podobným setkali i vy (bez rozdílu pohlaví, rasy a samozřejmě banky), určitě nám o tom napište v diskusi! Bankovní mobilitě se budeme věnovat i v dalších týdnech, takže na vaše stížnosti rozhodně dojde. Právě pracujeme také na získání interního předpisu ČS, který radí, co dělat, pokud se klient rozhodne banku opustit, takže se máme na co těšit!

Umíte holandsky?

Paní Alena, o jejíž zážitcích jsme dozvěděli od finančního poradce, se jednoho dne rozhodla, že si zařídí běžný účet u jiné banky, na který si rovněž chtěla převést všechny trvalé příkazy. Když se tuto změnu rozhodla osobně ohlásit na pobočce České spořitelny, netušila, co ji bude čekat. Zaměstnankyně nejprve vše mile odsouhlasila a pak znenadání vypálila zcela odzbrojující otázku: „Umíte holandsky?“ Následoval nechápavý výraz zákaznice doprovázený odmítavým zakroucením hlavy. „Přestupujete přece k holandské bance a v případě, že zkrachuje, se vám tak klidně může stát, že banka vyplatí peníze jen svým holandským klientům.

Anketa

Měnili jste někdy banku?

Paní Alena oponovala tím, že jsou vklady u této banky pojištěny, což bude na obnosy, které na svém účtu obvykle má, určitě stačit. „To nikdy nemůžete vědět! Pokud by ale banka skutečně zkrachovala, tak budete muset zajet osobně do Holandska a tam se s vámi jinak než holandsky bavit nebudou. Víte co? Raději zkuste naši akční slevu a zvýhodněné podmínky pro vedení účtu. Navíc umíme česky,“ pokračovala v přesvědčovací masáži zaměstnankyně banky. Rychle vytáhla kalkulačku, nejrůznější lejstra a grafy a brzy byl na světě ukázkový akční balíček plný kombinací nejrůznějších vkladů, termínů a částek, kterému překvapená paní Alena přirozeně nerozuměla. Teprve po další důrazné prosbě zákaznice, jež stále dokola tvrdila, že se zkrátka rozhodla a nic jí nepřesvědčí, již zaměstnankyně banky s nelibostí pomohla vyplnit potřebné formuláře. Podle Kodexu mobility přitom mělo stačit deset minut a dvoustránková žádost.

Měsíc bez účtu

Lépe na tom nebyl ani pan Jiří, s nímž jsme se seznámili na Facebooku. Ten pro odchod od České spořitelny rozhodl letos v lednu. „V obchodních podmínkách mají uvedeno, že jde účet zrušit k určitému datu. Další týden mi tam měly ještě přijít peníze, tak jsem ho nechtěl rušit okamžitě. Na pobočce mi ale sdělili, že mi účet deaktivují buď hned, nebo vůbec!“ Místo toho banka Jiřímu nabídla, že mu zruší služby, které u účtu má, protože tak alespoň ušetří alespoň něco.

Stáhněte si

Ke stažení

Při změně banky se vám bude hodit několik formulářů. Po jejich vyplnění pak banka celou řadu obtěžujících úkonů udělá za vás. Je to:

  • Oznámení o změně účtu pro inkasující společnosti
  • Oznámení o změně účtu pro zasílání plateb na nový účet
  • Žádost o změnu banky

Spolu s vlastním Kodexem mobility jsme pro vás všechny tyto dokumenty připravili ke stažení na jediném místě na serveru Peníze.cz.

Po týdnu, kdy již očekávané peníze dorazily na konto, se Jiří opět vydal do pobočky, kde chtěl proklamované okamžité zrušení účtu potvrdit. Z okamžitého jednorázového „zavíráme“ se však ve skutečnosti vyklubala výpovědní lhůta 30 dní. „Byl jsem dost v šoku,“ vypráví pan Jiří, „okamžité zrušení mi přišlo divné už při poslední návštěvě, ale nakonec jsem jim uvěřil,“ dodává. To byl ale jen začátek. „Paní mi totiž s úsměvem sdělila, že když jsem si při poslední návštěvě zrušil veškeré služby, nebudu moci s účtem celý měsíc disponovat. To mi paní na pobočce minule jaksi zapomněla dodat,“ rozčiluje se i s odstupem několika měsíců nespokojený zákazník.

Během následujících dvou týdnů pak absolvoval Jiří několik telefonátů, kdy ho slečna se sympatickým hlasem přesvědčovala, že služby jeho bývalé banky jsou v české kotlině jedinečné a že mu ještě mohou zřídit účet na rok zdarma, aby si mohl celou věc důkladně rozmyslet.

Klient s díky odmítl. Pro jistou se ale slečny ještě zeptal, zda trvalé příkazy, které měl u svého nyní zablokovaného účtu, určitě neodejdou. Odpověď byla jasná – nic takového se prý nemůže stát. „Něco mi ale nedalo, tak jsem se vydal opět do banky tuto informaci ověřit. Paní na pobočce se na mě podívala a s úsměvem mi sdělila, že trvalé příkazy jsou stále platné a pokud je chci zrušit, tak to bude 55 korun za kus. Jelikož jsem jich měl šest, tak jsem vysolil přes tři stovky a šel jsem domů,“ vzpomíná s kyselým úsměvem na rtech Jiří.

Jak klientům pomůže Kodex mobility?

Dva uvedené příběhy jasně ukazují, že změna banky vůbec není tak bezproblémová, jak by se na základě Kodexu mobility mohlo zdát. Každý klient, který se k podobnému kroku rozhodne, by si proto měl nejprve pročíst průvodní dokument Kodexu mobility. Jen tak bude jasně vědět, na co má vlastně právo a co si jeho stávající banka může doopravdy dovolit.

Je známo, že slabší povahy mají občas tendenci přesvědčování podlehnout, a tak se nelze divit, že k němu banky přistupují. Díky Kodexu mobility se však klient může nátlaku mateřské banky snadno vyhnout. Paragraf 4.1.1 Kodexu totiž jasně říká, že žádost o převedení účtu je možné podat i v bance nové, která vše potřebné zajistí. Ve zrušení účtu však nesmí bránit dohoda klienta a původní banky (například smlouva, která zavazuje klienta zachovat běžný účet) ani soudní či jiné rozhodnutí, při kterém by zrušení běžného účtu znamenalo rozpor se zákonem.

Klient každé banky, která se ke Kodexu mobility připojila, má zároveň právo upozornit na to, že banka postupuje v rozporu s tímto dokumentem. V případě, že by vaše námitky byly ignorovány, neváhejte se obrátit na kancelář České bankovní asociace, které na uplatňování zásad kodexu dohlíží. Pokud si tedy nechcete masochisticky užít dohadování se zaměstnanci na pobočkách až do samotného konce.

K tématu čtete též dnešní komentář Dagmar Prajzlerové .

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+15
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 3. 2011 9:45, Karel Janů

Co to blábolíte? Poplatek za vedení účtu k hypotéce je 150 Kč! A k tomu ještě poplatek za běžný účet...

Reagovat

 

+4
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Radim 19. 03. 2011 21:03)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 3. 2011 21:03, Radim

Jak ti Ty prachy půjčili tak si z toho měl tady dobrý pocit že ? Úžasné, jak si všichni myslí, že spořka má být nějaký sociální ústav. Mimo to k hypotékám jsou účty prakticky zadarmo, tak jestli tě tížilo platit za účet cca 50 kč tak jsi ubožák

Reagovat

 

-5
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (MoB 17. 03. 2011 21:44)

Další příspěvky v diskuzi (36 komentářů)

4. 1. 2014 | 9:26 | Markéta

Dobrý den, i já jsem se spolu s mou matkou rozhodla opustit Českou spořitelnu. Přibližně od prvního ročníku na střední škole jsem měla zřízené studentské konto. PO absolvování VŠ jsem se rozhodla, že si zařídím absolventské...více

9. 10. 2012 | 17:28 | Michal

Po děsivé zkušenosti, kterou jsem více rozepsal zde: http://easyinvest.cz/obcane-veri-cnb/ jsem také změnil banku. A to z ČS na FIO. více

6. 9. 2011 | 17:24 | Vilda Matiáš

no jo to naštve, třeba studenské konto nestojí nic, žádné poplatky, akorát mizerný úrok 0.01%. více

11. 7. 2011 | 17:02 | Michal (Spokojeny byvaly klient CSOB)

Celkem 11 let jsem byl klientem CSOB a platil za vedeni uctu, prichozi i odchozi platby, SIPO, trvalaky, vybery kartou z vlastnich bankomatu,.. Nejvice me nadzvedavaly poplatky za prichozi platby, ktere jsem nijak nemohl...více

13. 4. 2011 | 17:00 | Mario

Taky jsem příspěvek nepochopil... Já platím u ČSOB 150Kč za vedení hypotéky plus 120Kč za vedení účtu, kam mi chodí jen výplata. Se vším ostatním jsem přešel k FIO bance, která je bez podmínek bez poplatku a je mi fajn......více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Kooperace, Termín vypořádání, Devizový tuzemec, vodafone, petr brousil, odstoupení od smlouvy, mobilní operátoři, aleš poklop, institucionální, mimořádná splátka, hranice důchodového věku, pohotovostní režim, BERNARD, inkasní společnost, vinařský fond, firemní auto, daňový odpočet, hektar půdy

1A10000, 3AE3250, 7T95499, 7C10793, 7T95495

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK