Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

... a pak věřte bankéřům!

...  a pak věřte bankéřům!
Včera jsme se věnovali rozporu mezi inzerovanou a výslednou úrokovou sazbou u úvěrů. Dnes si ukážeme, že není radno věřit první informaci. Poradce na pobočce by vám nepůjčil? Tisková mluvčí naopak ano. Budete platit za zamítnutou žádost? Jak na které pobočce. Přečtěte si o dalších rozporech.

Jednotný postup při prescoringu v rámci námi testovaných  bank vesměs neexistuje. Alespoň my jsme se s ním setkali jen zřídka. Z oficiálních míst se dozvíte, že stačí jednoduše zavolat na infolinku nebo zajít na pobočku a všechno se dozvíte. Tam však zjistíte, že celá věc je mnohem složitější. Navíc se informace od různých pracovníků jedné banky značně rozcházejí. Kde je pravda? Na tiskovém oddělení? Na pobočce? Na infolince? Má "normální" smrtelník tolik času a možností vše ověřovat? Podívejme se, co přesně jsme v jednotlivých bankách "zažili".

Včerejší článek Do banky pro úvěr? Jedině s detektivem najdete na tomto místě.

Špatná vizitka Raiffeisenbank

Raiffeisenbank je v podávání rozporuplných informací zřejmě jedničkou. Podle mluvčí Tomáše Kofroně lze provést prescoring po telefonu. To je sice pravda, ale bez sdělení rodného čísla se s námi na infolince odmítli bavit. Nezávisle na tom jsme se vydali na pobočku. Tam nám bez potvrzení o příjmech nechtěli nic říct a odkázali nás na infolinku. Jaktože po telefonu nevadí, že "bankéř" neuvidí potřebné doklady? Zřejmě banka používá dvojí metr na totéž. Pak už stačilo sdělit rodné číslo a telefonát se zdařil.
Podle mluvčí a webových stránek se vše potřebné dozvíte během 5 minut. Nám trvalo asi 20 minut, než "bankéř" zjistil, kde bydlíme, s kým, jak dlouho, proč, pevný telefon domů, do práce, mobil atd. Proč nás tedy zdržovali 4x delší dobu?

Výše úrokové sazby sdělená na infolince o 7% bodů převyšovala tu, jenž pro stejný modelový příklad uvedl Kofroň. "Sazby jsou pouze orientační, pro přesné stanovení banka zjišťuje i další údaje," vysvětluje mluvčí. Že bychom zapomněli uvést konfekční velikost kalhot a jméno syna? Bohužel to ale v Rafiffeisenbank nebylo všechno.

Vemte si s sebou k žádosti o úvěr:
  • 2 doklady totožnosti (občanský průkaz a například cestovní pas nebo řidičský průkaz),
  • potvrzení o příjmech na formuláři banky, ve které žádáte,
  • poslední aktuální doklad o některém z pravidelných výdajů domácnosti (například SIPO, Telecom).

Zajímáte se, jak banka naloží s vašimi osobními daty v případě, že se rozhodnete úvěr neuzavřít? "Data zůstanou v bance po dobu nezbytně nutnou," odpoví vám poradkyně na infolince. Co to znamená? "Po 45 dnech budou data minimalizována." Co znamená zase tohle? "Že data budou téměř vymazána." A tohle? "Data budou po 45 dnech minimalizována." Dál už jsme se neptali. Ale prý můžete požádat o úplné vymazání. Kofroň však uvádí, že data jsou v systému uchována po dobu 4 let, a to z důvodu ochrany práv banky. Můžete být však klidní. Má je k dispozici jen vymezený okruh pracovníků.

Do GE nejméně nadvakrát

Ani GE Money Bank v poskytování jednotných informací nezaostává. Nepřijali vás na první pobočce? Běžte na druhou. Z námi navštívených tří poboček jsme v jedné uspěli, a to bez jakýchkoli dokladů. Prescoring tady proběhl bez problémů, zjistili jsme, co jsme potřebovali. Výslednou úrokovou sazbu a RPSN podle slov "bankéře" už případný scoring neovlivní. Scoring bude zjišťovat, jestli nemáte dluh a jestli jste skutečně zaměstnáni.

RPSN? V KB přísně tajné

Do Komerční banky se také vyplatí zajít víckrát. Bez dokladů se nám byli ochotni věnovat až ve třetí pobočce. Na první se s námi úplně odmítli bavit. Na druhé se neznalost osobních údajů po chvíli přesvědčování snažili obejít. Bez rodného čísla nám byli schopni říct úrokovou sazbu a výši splátky. Zda nám půjčí nebo ne prý nejde bez osobních údajů zjistit. Na třetí by nám půjčili, aniž bychom jakkoli prokazovali. Použili totiž klienta už v systému zaevidovaného, který odpovídal naší situaci.

Jak banka naloží s vašimi osobními daty podle tiskových mluvčí:
  • Raiffeisenbank: Data jsou uchována v systému po dobu 4 let z důvodu ochrany práv banky. Data jsou však zpřístupněna jen přesně vymezenému okruhu pracovníků z oddělení řízení úvěrových rizik. Po čtyřleté lhůtě jsou data ze systému smazána.
  • GE Money Bank: Dojde ke stornování žádosti klienta v bankovním systému. To znamená, že dojde k vymazání všech dat o klientovi.
  • Komerční banka a Česká spořitelna: Banka postupuje v souladu se zákonem na ochranu osobních údajů. (citace ze zákona: "...likvidace osobních údajů se provede poté, co pomine účel, pro který byly osobní údaje zpracovány nebo na základě žádosti..." a dále "... zákon stanoví výjimky pro účely archivování, uplatňování práv v občanském soudním řízení, trestním a správním řízení...").
  • eBanka: Data zůstanou uchována pouze po dobu 6 měsíců a poté dochází k jejich výmazu.
  • ČSOB: Data budou skartována.
  • HVB: Data musí zůstat archivována po dobu 4 let z důvodu bankovního registru.
  • CitiBank: neodpověděli.

Pracovníci Komerční banky nám nejdříve sdělili, že nic podobného jako (_RPSN) nemají. Když jsme jim ovšem volali druhý den poté, co jsme údaje o RPSN našli v informačních materiálech banky se stejným dotazem, odpověď zněla následovně: prý nemají možnost rozdělit sazby na RPSN, museli by volat na centrálu. Ani v ostatních bankách to nebylo s RPSN nijak slavné, ale Komerční banku žádná nepředčila. Dočkali se ještě jednoho překvapení. Proč nám poradkyně tvrdila, že není nutné sjednat běžný účet, když bez něj vám nepůjčí? Nevíme.

ČS: zaplatíte i bez úvěru?

Žádáte-li o prescoring na částku 100 tisíc Kč v České spořitelně, může vás to stát 800 Kč (0,8 % z požadované částky). A to i v případě, že vaši žádost zamítnou. Alespoň tak nám to tvrdili na jedné pobočce. Na druhé nám provedli prescoring a peníze po nás nechtěli. Tiskové oddělení potvdilo, že platíte jen tehdy, je-li úvěr schválen. Neinformovanost by vás mohla stát 800 Kč.

Toto však nebyla jediná mylná informace. "Úvěr zamítnut," zněl verdikt na pobočce. (Překvapilo nás, že nám nenabídli možnost spoludlužníka, ani v případě ženatého žadatele.) Podle mluvčí by nám půjčili. Avšak ke zhodnocení klientů jako celku by potřebovali více údajů. Proto možná ten rozdíl.

Hodina v eBance trvá i týden

Podobně jsme dopadli i v eBance. Zde jsme o prescoring žádali prostřednictvím internetu. Bez ručitele by nám nepůjčili. Vyplnili jsme tedy údaje o ručiteli. Odpovědi jsme se ani po týdnu nedočkali, přitom by vám vyrozumění mělo přijít do hodiny. Taky by vám podle mluvčí měli půjčit, a to navíc bez ručitele. Kde se stala chyba? Odpovědi jsme se opět nedočkali.

Přišel jsem, viděl jsem, odešel jsem z ČSOB

Nemáte-li potvrzení o výši příjmů, je zbytečné chodit do ČSOB. Bez něj vám neřeknou, zda na úvěr dosáhnete nebo ne. A nepomůže vám ani zajít na jinou pobočku. Alespoň nám se to nepodařilo, vždy jsme dostali stejnou odpověď. Nastala tak vzácná shoda mezi mluvčím, pobočkou a infolinkou.

HVB Bank a v CitiBank, informace bez lustrace

Infolinka HVB Bank nás posílala na pobočky. Tam nám potřebné údaje i bez dokladů opravdu sdělili. Navíc se informace nerozcházely ani s vyjádřením mluvčí.

Stejně jako v HVB Bank, i zelené linky CitiBank nás odkazovaly na pobočky. A stejně tak i na pobočkách jsme zjistili, zda nám půjčí. Bez dokladů. Porovnání s tiskovým oddělením CitiBank není možné, protože se nám do uzávěrky nedostalo odpovědi.

Co z toho všeho tedy vyvodit? Obrázek o (ne)jednotném postupu některých bank jste si asi z našeho testu udělali. Myslíme si, že pokud by byl přístup "bankéřů" stejný jako u HVB Bank, CitiBank, bylo by vše jednodušší. Aniž byste o sobě museli říct téměř vše, dozvíte se, co potřebujete. Také chválíme ČSOB a HVB Bank za férový přístup ke klientům. Jejich inzerovaná sazba odpovídá té skutečně vyměřené. Tomuto jsme se věnovali v minulém článku. Přečíst si jej můžete na tomto místě.
Důvody, proč vyžadují osobní údaje už při prescoringu, bankéři mít mohou. Smutným faktem ovšem zůstává, že klientovi je nejsou ani na přímý dotaz schopni sdělit.

Na článku spolupracovali Martin Zika, Jiří Šedivý a Pavel Slavík.

Proč banky nejsou schopné postupovat jednotně? Proč nemůžete věřit první informaci, kterou od poradce dostanete? A kde si zjistit, kdo má skutečně pravdu?Setkali jste se někdy s podobným přístupem, jaký jsme zažili my? Napište do

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 9. 2005 7:52, MoB

Myslím, že těch nových informací je tu více - včera šlo o samotný rozpor mezi sliby a realitou, dnes do toho oficiálně zabředly banky a jejich vyjádření z infolinek a podobně. Samo, kopírovat by byl nesmysl, ale i v tomhle článku jsou zajímavé nové údaje.

Reagovat

 

+47
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (JaB 15. 09. 2005 22:06)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 9. 2005 18:52, MoB

Tedy já se nestačím divit. Očekával jsem smršť příspěvků a ono nic! To fakt nikomu nevadí, že banky (ve většině) otevřeně lžou? To jsme to tedy dopracovali...
Jinak osobní zkušenost tohoto typu nemám, půjčuji si jenom v nejnutnější míře, tj. skoro vůbec. Jedinou vyjímkou zde je hypotéka, tu jsem si povolil :-) přece jenom bydlet se musí. Když jsem ještě měl kreditku, splácel jsem v rámci bezúročného období. Banka ze mě asi neměla moc radost. Ale stát se mi to co se popisuje v článku, měl bych se co držet, abych jim nerozbil pultík.
Ono se říká že kdo lže ten krade... a u našich bank... přeberte si to sami.

Reagovat

 

-6
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (16 komentářů)

23. 11. 2005 | 22:59

Vazeni, banka chce osobní údaje jen proto, aby vás nejdriv prolustrovala v úvěrovém registru http://www.cbcb.cz, ze stejneho duvodu si take ponechava osobni udaje po dobu 4 let - jo jsme tam vsichni vcetne rodnych cisel,...více

22. 9. 2005 | 7:22 | Pavel

Nelikvidní aktiva nemusí znamenat, že trvá dlouho, než se převedou na hotovost, ale taky, že to je drahé (ale v případě nouze proveditelné). A teď k vašemu příkladu. Auto mi vyhořet nemůže, protože žádné nemám (a nikdy mi...více

20. 9. 2005 | 14:44 | senkd

Myslím, že by stálo za to tento rozbor poslat náměstkovi ministerstva financí p. Prouzovi. anky mu vytýkají nepřipravenost konkrétních "bolestí" a návrhů řešení na včerejším jednání. Toto je jedna z oblastí, kde je s klientem...více

19. 9. 2005 | 15:49 | jezevec

No nemusí to znamenat že je chudák, nemusí, nemusí. Ale například pokud vy rychle (během 2-3-4 týdnů) potřebujete sehnat 50 tisíc, třeba proto že vám shoří auto, nebo se rozbije pračka+myčka+televize+počítač najednou během...více

19. 9. 2005 | 7:24 | Pavel

Jezevče, mít nasušenou nějakou rezervu ještě neznamená mit ji likvidní. Jako zodpovědný člověk mám rezervu nasušenou, ale ne ve slamníku. Mám ji nasušenou v málo likvidních produktech (abych byl ušetřen pokušení ji použít...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Poměr důchodu ke mzdě, Úrokové riziko, Průměrný produkt výrobního faktoru, lukáš kovanda, zákon o elektronické evidenci tržeb, česká spořitelna, petr mach, start-up, mastercard world, certifikace, řidič z povolání, UniCredit Dow Jones, výdaje státu, Essox, příspěvek na provoz motorového vozidla, terminály, dopis investorům, feudalismus

3AK6239, 7A00010, 2SP0010, 6S52775, 6S75383

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK