Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Co můžete zažít s infolinkou České spořitelny

Co můžete zažít s infolinkou České spořitelny
Přečtěte si příběh jak ze špatného snu, který končí ztrátou 6 000 Kč a přiznáním České spořitelny, že ve svých službách pochybila. Sen se změnil v realitu a plánovaná investice příliš nevyšla. Neudělejte stejnou chybu.

Už jste si někdy položili otázku kdy dorazí peníze na účet příjemce, když je pošlete tehdy a tehdy? Byla pro vás závazná odpověď takřka zásadní? Hlavně neudělat stejnou chybu, která se podařila panu Mirkovi. Zavolal na informační linku banky a ptal se, kdy budou zpracovány jeho příkazy. Možná šlo o nedorozumění. Možná se vyjádřil nepřesně, možná se na informační lince ani neptali, jak příkaz provede. Výsledkem však byla ztráta, a to je v případě nakládání s penězi vždy nepříjemnost.

Mirkův příběh

Zajímají vás podílové fondy?

Rozsáhlou sekci věnovanou této problematice najdete zde.

V březnu tohoto roku Mirek provedl první investici do podílového fondu Eurotrend (profil, názory), který spravuje Investiční společnost České spořitelny (profil, názory). Příslušný příkaz prováděl přímo na přepážce pobočky České spořitelny (profil, názory) na Praze 2. Protože se počet podílových listů, které podílník nakoupí, přepočítá podle kurzu stanoveného dle výše majetku fondu ke dni, kdy byly peníze převedeny na účet Eurotrendu, kontaktoval ještě před provedením celé transakce informační linku banky. Tam Mirkovi sdělili, že pokud podá příkaz v pátek, budou peněžní prostředky převedeny v pondělí nebo v úterý.

Jaké bylo ale jeho překvapení, když zjistil, že peníze byly převedeny na účet fondu již v neděli, a počet nakoupených podílových listů se tak přepočítával podle pátečního data. Což ve svém důsledku znamenalo, že Mirkovi připadlo o cca 1,8 % podílových listů méně než kolik by získal, kdyby byly peníze připsány na účet Eurotrendu v pondělí. Ztrátu tak lze vyčíslit na 5 700 Kč.
Když pan Mirek potom v pátek 3. září přikupoval další podílové listy pomocí sběrného boxu, počítal po zkušenostech s tím, že dojde k převodu na účet Eurotrendu v neděli, protože se jedná o převod v rámci banky. Tentokrát ale ještě v pondělí byly peníze na jeho běžném účtu a, jak se ukázalo později, až v tento den byly převedeny...!

Znovu telefonát na informační linku a tam? Jelikož byl příkaz k převodu vhozen do sběrného boxu po dvanácté hodině, došlo k převodu až následující den, tj. v pondělí, a na účet fondu byly peněžní prostředky převedeny v úterý. A, jak jinak, v úterý byl kurz pro převod podílových listů opět výrazně vyšší než ten, který měl být vyhlášen pro pátek. Ztráta způsobená tím, že převod byl proveden opožděně, tentokráte činila cca 0,6 % z dodatečné investice, tj. cca 300 Kč.

Ve "Spořce" zúčtovali správně

Je třeba jasně říci, že veškeré transakce proběhly v souladu jak se zákonem, tak i s předpisy České spořitelny (ČS) o zúčtování transakcí. To ostatně uznává i pan Mirek, když si s ČS vyměnil několik e-mailů a zdokonalil tak své znalosti o pravidlech jeho banky. Obecně platí, že převod uvnitř banky je zúčtován následující den, do jiné banky o den až dva déle. Konkrétní časy však ovlivňuje i přijetí příkazu, neboli zda je podán elektronicky či jiným přímým kanálem, na přepážce banky nebo prostřednictvím sběrného boxu. Celá problematika je nejméně na jeden samostatný článek a my se jí budeme již brzy věnovat.

Ale...

Orientace v pravidlech banky pro zúčtování příkazů je důležitá, ale zároveň není až tak triviální. Proto se dá předpokládat, že klient, který tápe a chce mít jasno, najde pomocnou ruku v bance, například na infolince. Uvedená praktická zkušenost však ukazuje, že není ideální na infolinku spoléhat, zejména pak v transakcích citlivých na změny trhu ze dne na den.
Pravidla jsou sice jasná, nicméně je jich hodně a prokousat se několika stránkami k požadovaným informacím vyžaduje trpělivost. Nemáte-li jí, zeptáte se na infolince.

Důkazy?

Obdržel pan Mirek skutečně na infolince nesprávné informace? Nejlepším důkazem je sdělení samotné ČS:

Vážený pane,
přijměte, prosím, mou omluvu za nejednoznačné informace, které jste obdržel od operátorů informační linky ČS. Těmto pracovníkům bude znovu zdůrazněna nutnost perfektní znalosti lhůt zúčtování bezhotovostního platebního styku. Při zpracování plateb nicméně Česká spořitelna splnila svou zákonnou povinnost, pokud jde o lhůty zpracování.
odbor Kvalita služeb - tým ombudsmana

Neboli: vše proběhlo podle předpisů, pouze je někdo na infolince špatně interpretoval. Šest tisíc pryč, přijměte omluvu za nejednoznačné informace. Dočkáme se někdy toho, že banka prohlásí: "Prověřili jsme audiozáznam, pochybili jsme nepřesnou informací, omlouváme se, škodu uhradíme, abyste se příště na nás opět s důvěrou v naše služby obrátil"...?
Podle vyjádření tiskové mluvčí ČS Kláry Gajdůškové měl pan Mirek celou záležitost reklamovat. "Pokud má klient dojem, že dostal chybnou informaci a na jejím základě utrpěl újmu, může pochopitelně podat reklamaci. Všechny hovory v Klientském centru se nahrávají a archivují. Není tedy problém zjistit skutečný stav věcí," upřesňuje mluvčí a dodává: "Vznikla-li klientovi na základě chybné informace jednoznačně a prokazatelně škoda, Česká spořitelna mu ji bude kompenzovat."

Neopakovat chyby druhých

Rada na závěr: Spoléhat se na sdělení infolinky by mělo být bezpečné. Pokud máte pocit, že se vše nedělo podle instrukcí, nechte telefonát prověřit a případně žádejte v bance úhradu vzniklé škody. V našem příběhu sice pan Mirek pátral po vysvětlení, které dostal, ale udělal chybu, že výslovně nepožadoval úhradu škody. Pravděpodobně by uspěl.
Pan Mirek na ČS nezanevřel a říká: "Rád bych, aby se další drobní investoři vydávali na strastiplnou cestu začátečníků s větším množstvím informací než já. V ČS by ale měli lépe naučit své zaměstnance pravidlům banky."
V ČS si také musejí rozmyslet, zda mají zájem o nárůst počtu spokojených klientů i za cenu toho, že jim bude muset nabídnout příznivější (nebo nadstandardní) možnosti platebního styku alespoň v rámci "domácí" banky. To je ale věc podnikatelského záměru. Nespokojení mají samozřejmě možnost prověřit kvalitu služeb u konkurence. "V dnešním světě počítačů by měl být operativní převod peněz v rámci banky otázkou maximálně hodin, nikoliv dnů," uzavírá pan Mirek.

Jaké máte zkušenosti s termínem převodů peněz. Už jste kvůli "vlastní" chybě neznalosti přepisů poslali peníze v nesprávný čas? Využíváte služeb infolinek svých bank a jste s nimi spokojeni?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

0
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 11. 2004 11:03, jvand

Máte pravdu, že výpočet kurzu je mechanická záležitost.
Pokud Vás zpožděním výplaty o den či víc ošidili na penězích, nedejte se.

Reagovat

 

+21
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jirka 19. 11. 2004 09:19)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

11. 11. 2004 11:03, Kateřina

Není sporu, že ČS neposkytla služby na úrovni. Nechápu ale, že člověk, který investuje do podílových fondů, neví ani tak základní věc, jako že má na příkazu uvést den provedení transakce. Ve druhém případě, kdy spořitelna převedla peníze později, by mu to nepomohlo, ovšem v tom prvním by bylo vše OK. Pokud by uvedl pondělní datum, nemohla by spořitelna peníze převést v neděli. Jak prosté, milý Watsone.

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (46 komentářů)

24. 11. 2004 | 10:02 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)

Když už se neví v České spořitelně kudy kam, tak se do světa a mezi ctěné obecenstvo pouští tyto, ve skutečnosti nic neříkající, bublinky náznaků z bublifuku. Viďte, Toníku, a jak jsou pěkně ve světle barevné. Prsk, a kde...více

23. 11. 2004 | 21:17 | Toník

Článek je to čtivý a novinářsky zajímavý. Kdykoliv existuje možnost dloubnout do banky tak se prostě dloubne. Ono to bylo ve skutečnosti trochu jinak. více

21. 11. 2004 | 17:43 | jvand

Nákup a prodej mají dost odlišné pravidlo:
1) ODKUP: U zpětného prodeje rozhoduje určitě den, ne hodina. Sice mohou odložit výplatu i o několik dní, ale kurz je dán majetkem fondu ke dni objednávky.
2) NÁKUP: Pokud...
více

20. 11. 2004 | 9:30 | Jirka

Ještě pro upřesnění: V případech, které jsem uváděl v příspěvku níže, se nestalo, že by byl kurz spočítán později. Denně si kurzy zapisuji a mám je na každý pracovní den za dobu, po kterou investuji. V uvedených případech...více

19. 11. 2004 | 18:08 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)

Dobrý podvečer! Hm, hm, hm, říká Vám něco zásada mít svý jablíčka raději ve vícero košících? A co takové limity pojištění vkladů? Že také můžete být klientem banky, a tzv. běžný účet tam prostě (zatím) nemít? Že já jsem...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Korporace, Míra inflace, Pasivum, daně, bankovnictví, elektronická evidence tržeb, psd2, petr dvořák, peněžní loterie, úrokový rozdíl, panelová sídliště, rodinné hospodaření, finanční poradci, pojistka, jiří schneller, Google Talk, lhůta pro vrácení zboží, MeteoUniqa

9T99999, 9S71088, 9S71088, 5S32466, 1U22017

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK