Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Neoprávněná transakce: stornujte, reklamujte

Neoprávněná transakce: stornujte, reklamujte
Zasílání SMS zpráv s informací o provedené transakci lze chápat jako jistou formu zabezpečení internetového bankovnictví či platebních karet. Dostanou však klienti zpět peníze v případě, kdy díky informaci v SMS zprávě zjistí, že se jim někdo vloupal na konto?

O zajištění bezpečnosti internetového bankovnictví jsme již psali v článku Internetbanking: vylučuje bezpečnost pohodlí? Zmiňovali jsme se v něm také o možnosti využívat nezávislého kanálu, tedy zasílání informace o zůstatku nebo uskutečnění transakcí prostřednictvím SMS zpráv.
V názorech někteří naši čtenáři upozorňovali na skutečnost, že zasílání těchto SMS zpráv bezpečnost nezajistí, protože neoprávněnou transakci nelze stornovat. Jiní tvrdili opak. Jak to tedy opravdu je?

Buďte mobilní

Většina majitelů mobilních telefonů a zároveň platební karty či aplikace internetového bankovnictví si mohou u některých bank sjednat službu zasílání SMS zpráv o určitých změnách na kontě. Některé poskytují pouze informace o zůstatku, u jiných i o každé zadané transakci.
Některé z finančních institucí pro tuto možnost vyžadují sjednání speciální služby pro mobilní telefony, u jiných si ji mohou klienti aktivovat v aplikaci internetového bankovnictví.

Které banky a za kolik službu zasílání SMS nabízejí?
Služba Poplatek za zaslání jedné SMS (Kč)
Česká spořitelna
(profil, názory)
ano, lze aktivovat ve službě Servis 24, i přes zákaznickou linku 0
Citibank
(profil, názory)
banka nenabízí -
ČSOB
(profil, názory)
ano, služba ČSOB Info 24 2 Kč
eBanka
(profil, názory)
ano, služba Informuj mě! 3,90 program Základ, 2,90 program Plus
GE Capital Bank
(profil, názory)
ano, služba Internet Banka 2,50
HVB Bank
(profil, názory)
banka nenabízí -
Komerční banka
(profil, názory)
ano, lze aktivovat v internetovém bankovnictví zdarma informace o zůstatku, 2 Kč ostatní
Raiffeisenbank
(profil, názory)
ano, služba Infoservis, SMS servis 3 Kč
Volksbank CZ
(profil, názory)
banka nenabízí -
Živnostenská banka
(profil, názory)
ano 1,90
Zdroj dat: Banky

Z SMS zprávy se klienti dozví několik informací. U všech už to dnes může být údaj o aktuálním zůstatku na běžném účtu. Pro zajištění bezpečnosti internetového bankovnictví nebo operací s platebními kartami jsou především důležité informace o každé provedené transakci. Díky nim se klienti ihned dozví o neoprávněně provedené transakci, ať už provedené přes internetové bankovnictví nebo platební kartou.

Jaké informace jsou v SMS zprávě?
Česká spořitelna informace o zůstatku a o každé transakci
ČSOB informace o zůstatku a operacích
eBanka informace o transakcích (příchozí a odchozí platby, SIPO)
GE Capital Bank

informace o zůstatku, o nepovoleném debetním zůstatku a transakcích (příchozí a odchozí platby), informace o každém přihlášení do Internet Banky

Komerční banka informace o zůstatku a každé transakci
Raiffeisenbank Infoservis - informace o stavu a pohybech na účtu, SMS servis k platební kartě - informace o zůstatku a každé autorizované i neautorizované karetní operaci
Živnostenská banka informace při změně zůstatku, tedy při zaúčtování operace
Zdroj dat: Banky

Sjednat si službu mohou klienti na pobočce či call centru. Nejjednodušší je však aktivovat si ji v internetovém bankovnictví. Tam si mohou uživatelé zvolit, zda chtějí posílat informace pouze o určité výši zůstatku nebo i o každé transakci, u některých bank lze i detailně specifikovat typ operací.

Zrušení také není složité. Pouze u Živnostenské banky se uživatelé musí vydat na pobočku banky. V ostatních případech stačí zavolat na zákaznickou linku nebo zrušení provést v aplikaci internetbankingu. A tady začíná kámen úrazu zajištění bezpečnosti. U některých bank, jako například u ČSOB či Komerční banky, lze totiž službu zrušit bez zadávání hesel. Potenciální útočník tak nejprve v internetovém bankovnictví zasílání zpráv zruší a pak začne konto rabovat. Na druhé straně třeba u eBanky musí klienti i rušení služby potvrzovat certifikačním kódem.
Zástupci bank ve většině případů zasílání SMS zpráv nepovažují za prvek zajišťující ochranu internetbankingu. Je tomu tak jen u eBanky (zrušení musí být potvrzeno certifikačním kódem), Živnostenské banky (službu lze zatím zrušit pouze na pobočce) a GE Capital, u které klienti mohou obdržet zprávu při každém přihlášení do Internet Banky. Ostatní banky službu považují spíše za bezpečnostní prvek pro platební karty, protože jejich majitelům je zaslána SMS při každé platební operaci.

Jak zrušit zasílání SMS zpráv v internetbankingu
Česká spořitelna zrušení zasílání SMS zpráv o transakcích je podmíněno zadáním čísla smlouvy, údaj o zůstatku lze zrušit bez zadávání hesel či potvrzování certifikačním kódem
ČSOB lze zrušit bez dodatečného potvrzování certifikačním kódem či zadávání hesel
eBanka rušení zasílání SMS zpráv musí klienti potvrdit certifikačním kódem
GE Capital Bank lze zrušit bez dodatečného potvrzování certifikačním kódem či zadávání hesel; výhodou je skutečnost, že klienti dostávají SMS zprávu při každém přihlášení do aplikace internetového bankovnictví
Komerční banka zasílání SMS zpráv nelze zrušit bez zadání digitálního podpisu
Raiffeisenbank lze zrušit bez dodatečného potvrzování certifikačním kódem či zadávání hesel
Živnostenská banka zasílání SMS zpráv lze zatím zrušit pouze na pobočce
Zdroj dat: Banky

Akce musí být rychlá

Ve chvíli, kdy se klienti z SMS zprávy dozví o neoprávněné transakci, musí zareagovat rychle. Podle zástupců bank totiž lze takovou operaci, zadanou přes internet, stornovat. "V případě, že transakce nebyla ještě provedena, je možné zadaný platební příkaz změnit či zrušit, v naší bance za poplatek 100 Kč," říká Pavel Hejzlar z tiskového oddělení ČSOB. "Pokud ovšem již došlo k zaúčtování transakce a platba odešla například do jiné banky, není ji možné vystornovat na žádost klienta," dodává.
Postižení klienti musí reagovat rychle, protože zaúčtování operace s okamžitou splatností může proběhnout téměř okamžitě. Záleží na tom, kdy je transakce zadána. Transakce totiž z banky 2 až 3krát denně (u každé finanční instituce se to liší) odchází na takzvaný "clearing" České národní banky. Zákazník se tak může trefit zrovna do doby, kdy transakce odcházejí, pak již po několika minutách není možné transakci stornovat, nebo naopak do chvíle po odeslání transakcí, díky čemuž lze operaci stornovat i po dobu jedné až dvou hodin. Proto je dobré zjisit si, kdy přesně odcházejí z klientova bankovního ústavu transakce do clearingového centra.

I v případě, kdy již nelze operaci stornovat, mají zákazníci určitou možnost získat své peníze zpět. Musí se obrátit na peněžní instituci a danou transakci reklamovat. Každý případ se pak hodnotí individuálně. O reklamaci ovšem rozhoduje banka. Otázkou tedy je, jakou šanci mají její klienti banky při reklamaci uspět.
Zástupci bank proto potenciálním postiženým doporučují obrátit se na banku, například na zákaznické call centrum, jakmile se o neoprávněné transakci dozví.

Aktivovali jste si již zasílání informací o účtu prostřednictvím SMS služby? Co si o této možnosti myslíte? Máte nějaké zkušenosti se stornováním či reklamacemi neoprávněných transakcí?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+5
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 5. 2004 18:11

Platby přes přímé kanály (GSM, internet) doporučuji zadávat se zpožděnou splatností. Tím máte prostor ke stornu. Chyba se může vloudit, třeba se spletete o jednu nulu...).

Reagovat

 

+42
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (xm 20. 05. 2004 15:19)

Další příspěvky v diskuzi (10 komentářů)

26. 5. 2004 | 18:11

Platby přes přímé kanály (GSM, internet) doporučuji zadávat se zpožděnou splatností. Tím máte prostor ke stornu. Chyba se může vloudit, třeba se spletete o jednu nulu...). více

21. 5. 2004 | 11:24 | Jan Kolda von Žampach

Proto nemohu stále rozumět tomu, proč se autorka článku zabývá u bankovních operací náměty sice zajímavými, ale z bezpečnostního hlediska, jako je SMS, prakticky nevýznamnými. Připadá mi to jako jen mlácení prázdné slámy,...více

21. 5. 2004 | 11:22 | Jan Kolda von Žampach

Jako nejvíce lákavé a tedy potenciálně nejrizikovější stále vidím možnost případného zneužití identifikace klienta přes jeho podpis. V případě papírových médií je určitou i psychologickou zábranou tohoto zneužití předání...více

21. 5. 2004 | 11:19 | Jan Kolda von Žampach

Ano, myslím tím "motivace" České spořitelny a vlastní způsob uspěchaného zavedení tzv. sběrných boxů v úřadovnách spořitelny, kdy tento, tehdy dle mne velmi chabě zabezpečený "kanál", byl ze dne na den otevřen všem majitelům...více

21. 5. 2004 | 11:17 | Jan Kolda von Žampach

Těžiště stále zůstává v prevenci, tedy na zodpovědnosti klienta riziku předcházet a především leží, z takových převažujících 4/5, přímo na bedrech peněžních ústavů : jaké mají, jaké nové vytváří a případně které, jako už...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Oligopson, Kartel, Plán zaměstnaneckého držení akcií, miroslav kalousek, pavel kohout, euro, podnikání, petr mach, konspirační teorie, 117/1995 Sb., floatingové hypotéky, elektrotechnika, Oprah Winfrey, řešení, vytápění, spořicí účet hit, CCB, Tomáš Ervín Dobrovský

6U35512, 1T63031, 2SU1819, 3AI5835, 3AI5835

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK