Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Alenka v říši poplatků

Alenka v říši poplatků
Ceny bankovních operací klienti naleznou v sazebnících. Ty jsou běžně dostupné například na webových stránkách či pobočkách bank. Otázkou ale je, jestli sazebníky hledanou informaci poskytnou, příliš přehledné totiž nejsou.

Kdo hledá, ten možná najde, by si mohli říkat zvídaví klienti bank, kteří se rozhodnout hledat některé poplatky v sazebnících. Snaží se bankovní instituce zákazníky "oblafnout" nebo si pro ně připravily "zábavnou hru se slovy"?

Každá bankapro některé operace svůj vlastní název. U jedné tak platí klienti za účetní položku za platební příkaz podaný na přepážce, u druhé za účetní položku písemnou předanou na přepážce (debet) a u třetí za účetní položku předanou na papírovém nosiči (ruční typování vstupních dat). Přitom se jedná o tutéž operaci. U jednoho bankovního ústavu zase platí za účetní položky na aktivní nebo pasivní straně transakce, jednoduše řečeno za to, zda transakce jde z nebo na účet majitele konta.

V případě další banky se klient může ztratit v názvech dostupných platebních karet. Co si má představit pod pojmy tuzemská unikarta nebo mezinárodní InterCard, DynamicCard či Fischer Card Plus? Jde o karty elektronické nebo embosované? Steně jsou na tom podobně znějící operace uvedené v jednom sazebníku banky, jinak zpoplatněné: rozdíl mezi operacemi nazvanými výběr a výplata z účtu uniká.

Nicneříkající názvy

Nejasnosti v názvosloví nejsou pouze v sazebnících ale podle porotců Bankovní korunovace roku všude na webu. Oldřich Kračmer z Aliatelu si například není jistý, jestli budou potenciální klienti jedné z bank hledat možnosti zhodnocení úspor pod pojmem investice. Také se mu nelíbí archaický výraz sazebník, který by nahradil poplatky nebo něčím vstřícnějším.

Názvy některých operací nemusí být klientům jasné. Co například znamená "smluvní pokuta za porušení smlouvy"?. Domluví se snad klient předem na bankou určené částce? Na klientské telefonní lince dané banky jsme se dozvěděli, že jde o "pokutu" za neplacení splátek za mobilní telefon. Klienti si totiž mohou při zřízení mobilního bankovnictví u jednoho z účtů přes banku koupit telefon na splátky. Koho by to ovšem napadlo?
Zúčtování účetní položky vzniklé z hladkých plateb se nemusí zdát záludné. Jak má ale zákazník vědět, co to jsou hladké platby! Ztratit se v pojmech je jednoduché a na to možná banky sází. Zákazníci to vzdají a po cenách dál nepátrají.

Klienty, které by i nadále poplatky zajímaly, mohou zavolat na zelenou linku banky. Může se jim ale stát, že se o některých cenách stejně nedoví. Sami pracovníci call center totiž v sazebnících tápají. Samozřejmě to platí pouze individuálně, záleží na tom, na koho volající zrovna narazí. A také, pro zvídavce je těžké zeptat se na poplatek, o kterém ani neví, a tak některé ceny zůstanou klientům bank i nadále skryty...

Pokud mají zákazníci běžný účet, kreditní kartu, úvěr nebo jiný produkt pouze u jedné banky, mají šanci naučit se v sazebníku hledat. Pokud si však jednotlivé produkty pořídili u více finančních ústavů, lehce se v odlišné bankovní hantýrce ztratí.

Neměla by se například Česká bankovní asociace snažit, aby se termíny v zájmu klientů sjednotily? Jenže členy asociace jsou právě finanční instituce a podle slov jejich zástupců žádná podobná snaha neexistuje. Nedokáží si prý totiž představit, jak by se na něčem podobném domlouvali.

Hledali jste poplatky v sazebnících bank? Našli jste onu informaci? Vyznáte se v pojmech sazebníků?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-154
Ano
Ne

Diskuze

5. 5. 2004 | 9:50

Komerční banka nepotřebuje klienty.
Jsem klienten(zatím) Komerční banky a používám produkt s názvem EC/MC Unikarta. Kartu jsem si pořídil od 04/2003 za cenu 300Kč za rok s platností do 04/2005. Od 1.5.2004 ale Komerční...
více

26. 4. 2004 | 18:58 | ivo

Je zde ještě jedna záludnost. Banky používají různé balíčky a vyznat se v ceníku co je a co není součástí balíčku je taky horor. více

21. 4. 2004 | 11:54 | MoB

To bude ale právě to připsání na účet, ne? Jinak souhlasím, bankovní sazebníky jsou úžasné čtení na dlouhé letní noci. (Ale ne pouze bankovní - např. mobilní operátoři občas také perlí.) více

21. 4. 2004 | 11:16 | TGP

A nezapomeňte na to, že zaplatíte ještě potřetí - za účetní položku. více

21. 4. 2004 | 8:53 | Pavel

Ještě bych upozotnil na další záludnost. Operace, které se jeví klientovi jako atomické, jsou někdy bankou zpoplatněny několíka poplatky, protože je banka považuje za několik operací. Příklad - vložení hotových peněz na účet...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Pevná úroková sazba (fixní), Akcíz, Underperformance, výsluhy, dohoda o provedení práce, finanční správa, invalidita, andrej babiš, evropské volby, totalitní systém, lékařská posudková služba, Wood’s CEE Long Short Equity, jistota, celiakie, ztráty, hledání práce, absolvování, Agentura pro sociální začleňování

5E33362, 5AB8475, 2SZ4144, 5E33364, 5E33363

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK