Alenka v říši poplatků

Alenka v říši poplatků
Ceny bankovních operací klienti naleznou v sazebnících. Ty jsou běžně dostupné například na webových stránkách či pobočkách bank. Otázkou ale je, jestli sazebníky hledanou informaci poskytnou, příliš přehledné totiž nejsou.

Kdo hledá, ten možná najde, by si mohli říkat zvídaví klienti bank, kteří se rozhodnout hledat některé poplatky v sazebnících. Snaží se bankovní instituce zákazníky "oblafnout" nebo si pro ně připravily "zábavnou hru se slovy"?

Každá bankapro některé operace svůj vlastní název. U jedné tak platí klienti za účetní položku za platební příkaz podaný na přepážce, u druhé za účetní položku písemnou předanou na přepážce (debet) a u třetí za účetní položku předanou na papírovém nosiči (ruční typování vstupních dat). Přitom se jedná o tutéž operaci. U jednoho bankovního ústavu zase platí za účetní položky na aktivní nebo pasivní straně transakce, jednoduše řečeno za to, zda transakce jde z nebo na účet majitele konta.

V případě další banky se klient může ztratit v názvech dostupných platebních karet. Co si má představit pod pojmy tuzemská unikarta nebo mezinárodní InterCard, DynamicCard či Fischer Card Plus? Jde o karty elektronické nebo embosované? Steně jsou na tom podobně znějící operace uvedené v jednom sazebníku banky, jinak zpoplatněné: rozdíl mezi operacemi nazvanými výběr a výplata z účtu uniká.

Nicneříkající názvy

Nejasnosti v názvosloví nejsou pouze v sazebnících ale podle porotců Bankovní korunovace roku všude na webu. Oldřich Kračmer z Aliatelu si například není jistý, jestli budou potenciální klienti jedné z bank hledat možnosti zhodnocení úspor pod pojmem investice. Také se mu nelíbí archaický výraz sazebník, který by nahradil poplatky nebo něčím vstřícnějším.

Názvy některých operací nemusí být klientům jasné. Co například znamená "smluvní pokuta za porušení smlouvy"?. Domluví se snad klient předem na bankou určené částce? Na klientské telefonní lince dané banky jsme se dozvěděli, že jde o "pokutu" za neplacení splátek za mobilní telefon. Klienti si totiž mohou při zřízení mobilního bankovnictví u jednoho z účtů přes banku koupit telefon na splátky. Koho by to ovšem napadlo?
Zúčtování účetní položky vzniklé z hladkých plateb se nemusí zdát záludné. Jak má ale zákazník vědět, co to jsou hladké platby! Ztratit se v pojmech je jednoduché a na to možná banky sází. Zákazníci to vzdají a po cenách dál nepátrají.

Klienty, které by i nadále poplatky zajímaly, mohou zavolat na zelenou linku banky. Může se jim ale stát, že se o některých cenách stejně nedoví. Sami pracovníci call center totiž v sazebnících tápají. Samozřejmě to platí pouze individuálně, záleží na tom, na koho volající zrovna narazí. A také, pro zvídavce je těžké zeptat se na poplatek, o kterém ani neví, a tak některé ceny zůstanou klientům bank i nadále skryty...

Pokud mají zákazníci běžný účet, kreditní kartu, úvěr nebo jiný produkt pouze u jedné banky, mají šanci naučit se v sazebníku hledat. Pokud si však jednotlivé produkty pořídili u více finančních ústavů, lehce se v odlišné bankovní hantýrce ztratí.

Neměla by se například Česká bankovní asociace snažit, aby se termíny v zájmu klientů sjednotily? Jenže členy asociace jsou právě finanční instituce a podle slov jejich zástupců žádná podobná snaha neexistuje. Nedokáží si prý totiž představit, jak by se na něčem podobném domlouvali.

Hledali jste poplatky v sazebnících bank? Našli jste onu informaci? Vyznáte se v pojmech sazebníků?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-154
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Procházka poplatkovým sadem

18. 3. 2004 | Kristýna Havligerová

Procházka poplatkovým sadem

Rozhodli jste se svěřit peníze bance? Připravte se na to, že za její služby vydáte nemalé částky. Za co všechno zaplatí klienti, kteří si u finanční instituce otevřou běžný účet a existuje... celý článek

Sazebníky bank: zpřehlednění či maskování?

16. 3. 2004 | Kristýna Havligerová

Sazebníky bank: zpřehlednění či maskování?

Chcete si porovnat poplatky za služby a produkty bank na jejich internetových stránkách? Překvapení na vás čeká v případě dvou peněžních institucí, které na webu zveřejňují pouze část... celý článek

Poplatky jsou oprávněné, říká Trávníček

3. 3. 2004 | Jiří Šedivý

Poplatky jsou oprávněné, říká Trávníček

Minulý týden jste se mohli na cokoli zeptat ředitele marketingu Českomoravské stavební spořitelny Rostislava Trávníčka. Dnes si můžete přečíst, jak s porcí vašich otázek naložil.

Poplatková horská dráha

3. 2. 2004 | Kristýna Havligerová

Poplatková horská dráha

Od zdražování, které před časem ohlásila Živnostenská banka, byl na trhu poměrně klid, pomineme-li rušení poplatku za zavření účtu u některých institucí. Včera však oznámila změnu poplatků... celý článek

Partners Financial Services