Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Počet příznivců přímého bankovnictví roste

Počet příznivců přímého bankovnictví roste
"Lidé jsou zvyklí chodit si pro peníze do banky, mít hotovost v ruce, ovládání účtu přes internet příliš nedůvěřují." Takové tvrzení už dávno není pravda. Potvrzuje to téměř dvojnásobný meziroční nárůst klientů, kteří se svým účtem manipulují převážně prostřednictvím elektronického bankovnictví.

Přímé bankovnictví v letošním roce hraje důležitou roli při provádění platebních transakcí. Ve většině bankovních institucí tvoří příkazy zadané na internetu či po telefonu většinu objemu peněžních transakcí. Například v  GE Capital Bank je realizováno 75 % všech plateb prostřednictvím přímých komunikačních kanálů, v Komerční bance 70 %, Raiffeisenbank 69 %, ve Volksbank CZ 59 % a v ČSOB 55 %.

Nárůst počtu klientů pociťují především velké banky jako je například Česká spořitelna nebo ČSOB, na rozdíl třeba od eBanky (profil, názory), která staví na internetovém bankovnictví obchodní strategii již od začátku. Meziroční nárůst počtu zákazníků této služby tak například v České spořitelně dosáhl 128 %, z 259 000 klientů stoupl počet uživatelů služby na 593 000. Volksbank CZ dosáhla dokonce meziročního růstu 350 %, ČSOB 159 % a Raiffeisenbank 122 %.

Některé z funkcí internetového bankovnictví
zjištění zůstatku
zadání jednorázových platebních příkazů
zadání, změna a rušení trvalých příkazů
zadání, změna a rušení příkazů či souhlasů s inkasem

zjištění historie transakcí

sledování poskytnutých úvěrových produktů
založení termínovaných vkladů
zjištění informací o úrokových sazbách a kurzech měn 
zahraniční platby
dobíjení předplacených telefonních karet
Poznámka: Funkce internetového bankovnictví se u každé banky liší

V České spořitelně užívá některý z produktů přímého bankovnictví asi 700 000 klientů (zahrnuty jsou i GSM Banking a Homebanking), službu tedy využívá asi čtvrtina majitelů sporožirových účtů. V Raiffeisenbank je to 20 000 zákazníků, což představuje přibližně 25 % všech běžných účtů.

Elektronické transakce bankám přínášejí úsporu nákladů. Podle Pavla Hejzlara z tiskového oddělení ČSOB prý platí v tuzemsku stejně jako za hranicemi, že například zpracovnání platebního příkazu na pobočce stojí banky ekvivalent jednoho dolaru, příkaz přes telefonní centrum půl dolaru a příkaz zadaný elektronicky jen jednu desetinu dolaru. Neboli zpracování platebního příkazu zadaného klientem elektronicky stojí 0,01 nákladů na zpracování příkazu zadaného klientem na pobočce.

Na druhou stranu však zástupci bank uvádějí, že údržba internetového bankovnictví je nákladná záležitost a že úspory z narůstajícího počtu uživatelů přímého bankovnictví zatím nelze kvantifikovat. "Pro banku i klienta je především významný fakt, že se uvolnil prostor na pobočkách pro komplexnější poradenský servis," uvádí tisková mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková.

Proč oblíbenost přímého bankovnictví roste?

Důvodů, proč se počet uživatelů přímého bankovnictví zvyšuje, je několik. Zástupci bank se shodují, že jde především o výhodu přístupu ke kontu odkudkoliv a kdykoliv – tedy 24 hodin denně, 365 dní v roce. Neopomenutelná je také široká nabídka operací, které lze realizovat.

Důvody proč klienti chtějí přímé bankovnictví
Zdroj: Výzkum NFO AISA pro GE Capital Bank

Příčinu oblíbenosti internetového a telefonického ovládání účtu lze najít i jinde. Je totiž způsobena agresivní poplatkovou politikou finančních institucí, které si účtují vysoké částky za peněžní operace na přepážkách. On-line služby jsou naopak cenově zvýhodněné. Zástupci peněžních domů dodávají, že lidé už přišli na to, že virtuální prostředí je stejně bezpečné jako obsluha na pobočce.

Na kolik ročně přijdou transakce zadané u pokladny a transakce provedené přes internet?
transakce/položka (Kč)
Česká spořitelna
(profil, názory)
ČSOB
(profil, názory)
GE Capital Bank
(profil, názory)
HVB Bank
(profil, názory)
Komerční banka
(profil, názory)

Raiffeisenbank
(profil, názory)

Platební transakce provedené na přepážce banky

758 564 468

420

504

380

Platební transakce přes internet

256

238

234

155

278

150

Vysvětlivky: V ročních nákladech je zahrnuto 12 plateb SIPO do jiné banky, 12 plateb trvalých příkazů do jiné banky, 10 jednorázových příkazů k úhradě do jiné banky a 2 změny trvalého příkazu.

 

Důležitá je ale i vhodná kombinace bezpečnosti a uživatelského komfortu. Obecně platí, že čím vyšší je úroveň zabezpečení, tím je služba uživatelsky méně příjemná pro klienta.

O tom jaké je internetové bankovnictví tuzemských bank si přečtěte v článcích Spořitelní internetbanking v novém kabátěMojekomerčníbanka, Jedenáctý se představuje, Webkonto: archaický rychlík, Dobrá kvalita za nejnižší cenu, HVB: univerzální a internacionální, Omezený GÉnius, ČSOB: jako z jiné planety, Citibank: Bez klíčů a bez krabiček a o tom, která z bank je nej zase v Kdo má nejlepší internetbanking.

Při vstupu do aplikace internetového bankovnictví se musí klient identifikovat a autorizovat svůj přístup. Možností je několik. Lze využít takzvaných autorizačních kalkulaček, které po zadání PINu vygenerují přístupový kód, jinou variantou jsou digitální certifikáty a šifrovací klíče, jež má klient uložené v počítači, na disketě či čipové kartě. Lze využít i zasílání přístupového kódu na mobilní telefon. Všechny systémy komplikují užívání nutností nainstalovat některé části do počítače nebo s sebou nosit autentizanční kalkulátor či mobilní telefon. Některé banky tak zvolily příjemnější variantu a pro kontrolu zůstatků na účtu a řádově nižší platby požadují pouze autorizaci pomocí jména a hesla. Pro klienty je samozřejmě důležitá i rychlost služby, kterou banky průběžně vylepšují.

Banky během roku přišly s několika novinkami, jde ale spíš o doplnění některých aplikací, které jejich internetové bankovnictví dosud nenabízelo. Jde třeba o poskytování informací o úvěrovém rámci, možnost rušit tuzemské platby nebo dobíjení SIM karet mobilních telefonů. Citibank (profil, názory) zase jako první uvedla minulý měsíc internetové bankovnictví pro klienty, kteří mají pouze kreditní kartu, ale nikoli běžný účet.

Zástupci bank potvrzují, že služby internetového bankovnictví budou i nadále rozšiřovat. A to jak o aplikace, které už narozdíl od nich nabízí jejich konkurence, ale i o aplikace, které ještě v tuzemsku nikdo neposkytuje. Ty však banky, vzhledem ke konkurenčnímu prostředí, nechtějí specifikovat.

Využíváte služby přímého bankovnictví a proč? Jste s touto službou spokojeni?  Myslíte si, že by se měl růst oblíbenosti přímého bankovnictví odrazit v cenové politice bank?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+8
Ano
Ne

Diskuze

15. 12. 2003 | 16:12 | Radek

Chybí mi ve vašich článcích trochu víc názory lidí z branže, zkušenosti klientů, prostě nějaký lidský pohled, nějaká šťáva. Zvykli jste si papouškovat,co my vaši čtenáři stejně víme. Neměli byste se pokusit udělat krok dál...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Statické metody hodnocení investic, Závazky podniku, Kvitance, daně, telefónica, vodafone, start-up, lime, spendee, 549/1991 Sb., družstevní bydlení, digitální měna, náhradní karty, průměrný výdělek, jan ruml, václav kočka, spořicí účet s výpovědní lhůtou, ESPA-ČS fondy

MK7R7777, 4P75572, 2K17417, 3K57573, 4Z04053

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK