Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Úspěšná banka bez poboček

Úspěšná banka bez poboček
Možná si vzpomenete na začátky eBanky (tehdy Expandia banky), kdy jejím cílem bylo mít pouze čtyři pobočky a s klienty komunikovat hlavně přímými kanály. Jak asi víte, tato vize byla opuštěna, eBanka má 144 obchodních míst a je z ní v podstatě klasická banka s "vychytanějším" přímým bankovnictvím. V Polsku se ale takovou vizi uskutečnit podařilo. Jmenuje se mBank, nemá vůbec žádné pobočky a kupodivu má úspěch.

Na polském bankovním trhu se mBank objevila v roce 2000. Narozdíl od české Expandia banky (profil, názory), která v podstatě začínala na zelené louce, vznikla mBank jako specializovaný brand BRE Bank (více o ní najdete v boxu). Nejde tedy o banku se samostatnou licencí, ale pouze obchodní jméno. Na podobné principu u nás funguje například Poštovní spořitelna (profil, názory). Její zákazníci jsou klienty ČSOB (profil, názory), ale služby, které mohou získat jsou odlišné od těch, které nabízí ČSOB klientům své vlastní obchodní sítě. Cílem IPB, když síť Poštovní spořitelny rozvíjela, bylo pravděpodobně odlišení masových klientů od těch "méně" masových, které obsluhovala přímo mateřská banka.
Podobná motivace stojí i za brandem mBank. BRE Bank se zaměřuje hlavně na podnikovou klientelu a privátní bankovnictví, a aby tyto klienty nezdržovali masoví klienti na pobočkách, vytvořila si několik vlastních brandů. Již zmiňovaná mBank má například ještě sestru multiBank, která se zaměřuje na bohatší klienty a samotná mBank má ještě subbrand izzy zaměřený na mládež.

Jeden z prvních billboardů propagující účet v mBank (je to už dávno, úrokové sazby dnes v Polsku tak vysoké nejsou). Ukazuje i jeden z rozdílů oproti počátkům Expandia banky. Zatímco mBank stavěla na své výhodnosti, Expandia propagovala hlavně pohodlí a moderní technologie, s těmi úroky a cenami už to tak slavné nebylo. (Překlad textu - "měl jsem běžný účet s 7,99 %, teď mám eKonto a 15,5 %".)

Nižší ceny, vyšší úroky

Hlavní myšlenkou nově vznikající banky bylo nejen poskytnout pohodlné, ale především výhodné služby. Velká část prvních reklamních kampaní byla tehdy zaměřena na výhodné úročení (viz obrázek). V současnosti jsou úrokové sazby v Polsku sice vyšší než u nás, ale v podstatě velmi nízké a tak tento faktor už nehraje takovou roli. Mnohem větší dnes hraje jednoduchá poplatková struktura. Základní transakce jsou zdarma – vedení účtu, převody, platby a výběry peněz kartou z bankomatů sítě EURONET (v celém Polsku jich je o něco méně než 400), vklad na účet bezhotovostně či na přepážkách banky PKO. Platební karta VISA Electron je podle typu účtu buďto také zadarmo nebo za 36 zlotých (252 Kč) ročně a lze k ní získat pojištění proti zneužití (podle typu účtu buďto zdarma nebo za 2,5 zlotých – 17,5 Kč měsíčně), za výpisy platíte pouze tehdy, když si je objednáte... Kromě běžných účtů můžete v mBank získat kontokorent, spotřebitelský úvěr, hypotéku, pojištění či podílové fondy.

Kdo je BRE Bank

BRE Bank (Bank Rozwoju Eksportu) založil v polovině osmdesátých let polský stát jako banku pro podporu exportu, později se ale stala běžnou komerční bankou (dnes čtvrtou největší veřejně obchodovanou bankou na trhu). Její akcie jsou dnes obchodovány i na varšavské burze. Jejím majoritním vlastníkem je německá Commerzbank. Kromě své bankovní činnosti ještě vlastní řadu dalších firem podnikajících ve finančnictví, mimo jiné  největší českou faktoringovou společnost Transfinance. Bilanční suma banky byla ke konci prvního letošního pololetí 25,6 miliardy zlotých (179 miliard Kč), svou velikostí tak přibližně odpovídá české pobočce HVB (profil, názory).

O tom, že "laciný" přístup může být úspěšný, svědčí počty klientů, které se mBank podařilo získat. Těch bylo ke konci prvního pololetí 525 tisíc (Polsko má 38,7 milionů obyvatel) a ke konci roku jich banka očekává 620 tisíc. K pololetí měli klienti v mBank uloženo 2,24 miliardy zlotých (15,7 miliardy korun). To představuje téměř pětinu všech klientských vkladů vedených v celé BRE Bank.

Skutečností, která při posuzování úspěchu banky hraje pro většinu z nás významnou roli je její hospodářských výsledek. Bohužel vzhledem k informační politice mBank nejsou její výsledky zveřejňovány samostatně, ale pouze za celý BRE Bank. Posoudit tak můžeme pouze úspěšnost strategie celé banky. V minulém roce vykázala ztrátu 379 milionů zlotých (2,65 miliardy Kč), letošní první pololetí už ale bylo ziskové. Banka vydělala 54 milionů zlotých (378 milionů Kč).

Pobočky zatím ne

Banka zatím stále trvá na své původní myšlence, že bude s klienty komunikovat pouze přes internet, IVR ("plechovou hubu"), poštou či přes operátora. Jediným "ústupkem" je v současnosti budování samoobslužných center, kde bude k dispozici bankomat nejen na výběry, ale i ukládání peněz, přístup do internetového bankovnictví a přímá linka k operátorům. Možnost fyzického kontaktu si dosud banka nakupovala buďto od konkurence (možnost vkládání peněz na účet v pokladnách konkurenční PKO) či zvýhodnění v bankomatové síti EURONETu. Rozšiřování těchto možností o samoobslužná centra svědčí o tom, že banka chce být klientům blíže, ale současně to "nechce přehnat". A proč taky, když je stávající koncept úspěšný. 

Myslíte, že k úspěchu mBank přispěla skutečnost, že jde v podstatě jen o specializovaný brand kamenné banky? Domníváte se, že by podobný koncept mohl uspět i u nás? Která z velkých českých bank by byla něčeho takového schopna? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-79
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 10. 2003 15:04, Krofál

To, že má eBanka málo úvěrů, mě nepřesvědčí o tom, že není riziková, když NĚKOLIK LET PO SOBĚ VYKAZUJE ZTRÁTU!

Reagovat

 

+43
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 17. 10. 2003 11:22)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

9. 10. 2003 9:48, TGP

A přesně proto do eBanky nikdy nedám peníze, protože nevím, kdy se rozhodne skončit (či kdy bude muset zavřít, protože PPF přestane bavit...).

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (TGP 09. 10. 2003 09:40)

Další příspěvky v diskuzi (25 komentářů)

30. 12. 2003 | 15:21 | počkej

huuuuu...už se bojíme.... více

17. 10. 2003 | 15:06 | Rostbíf

To, že má eBanka málo úvěrů není nic, čím by se mohla chlubit - svědčí to o její neúspěšné obchodní politice... více

17. 10. 2003 | 15:04 | Krofál

To, že má eBanka málo úvěrů, mě nepřesvědčí o tom, že není riziková, když NĚKOLIK LET PO SOBĚ VYKAZUJE ZTRÁTU! více

17. 10. 2003 | 11:22

Vážení,tady se opomíjí jedna věc a to,že všechny banky,které zkrachovaly či jim stát pomohl, se dostaly do problémům kvůli nespláceným úvěrům. eBanka,jak je Vám jistě známo, skoro vůbec neúvěruje, má asi jen deset procent...více

16. 10. 2003 | 9:21 | jurcek

To není fáma, ale fakt. eBanka se pohybuje neustále v oblastech červených čísel a nebýt dotací ze strany ČP, která ji potřebuje k obšťastňování svých klientů elektronickými (a tudíž ne zcela praktickými) kreditními kartami,...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Politický cyklus, Obchodní bilance, PX 50, monte dei paschi di siena, zdravotně postižení, matteo renzi, podnikání, unicredit, vlastní práce, teletrade, elektronické volby, převod peněz, příspěvek na životbytí, iMakers, world elite, škrty v platech, odklad splátek, informační bezpečnost

007JB0ND, 9S16171, 1SD9141, 1SH9758, 4T48586

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK