Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Chceš změnit banku? Tak zaplať!

Chceš změnit banku? Tak zaplať!
"Tak to teda ne, jde o jasné omezení svobody spotřebitele," ohrazuje se Sdružení obrany spotřebitelů. "Nikoli, je to legitimní poplatek," reagují banky. Kdo má pravdu? Kolik a proč máme platit za zrušení účtu?

O postupném navyšování bankovních poplatků, často důmyslně skrytém v jedné ceně produktového balíčku, kde je vždy něco s přívlastkem "zadarmo", není pochyb. Klienti si to čím dál tím více uvědomují a počítají, zda by nebylo lepší změnit svého správce peněz. Jenže přesun od jednoho k druhému je vedle komplikací s novým číslem účtu, platební kartou či rušením a novým zakládáním trvalých příkazů spojen také s poplatkem. Ne o deset, ani sto, ale o několik set korun budete "lehčí". Spotřebitelům se to nelíbí, a tak se objevil první náznak odporu.

"Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) se domnívá, že poplatek za ukončení smlouvy o vedení účtu omezuje právo spotřebitele na výběr banky, a ohrožuje tak konkurenci mezi jednotlivými bankami," říká mluvčí SOS Ivana Picková v tiskové zprávě z počátku srpna. "Řada spotřebitelů raději setrvá u původní banky, aby nemusela platit poplatek při přechodu k jiné, a to i když mu nová banka nabízí výhodnější podmínky. Placení tohoto poplatku může být tedy pro spotřebitele omezující," pokračuje zpráva SOS. Je tomu skutečně tak? Podívejme se nejdříve, o čem je řeč.

Zrušení účtu není za hubičku

Poplatkovou smršť spojenou se změnou účtu můžeme rozdělit na dvě vlny. Tou první je cena zrušení trvalých příkazů a svolení k inkasu, kam se řadí i hojně využívané SIPO. Připravte se na třicet až šedesát korun za každý, využijete-li k tomu přímé kanály (internet, telefon, mobil), můžete ušetřit. Jedinou bankou, která cenu za odvolání trvalých příkazů zahrnula do základního poplatku za zrušení účtu, již není jako v minulosti Komerční banka, ale Česká spořitelna.

Po předkrmu přichází hlavní chod – poplatek za zrušení účtu. Zatímco se před rokem a půl na českém trhu našla banka, která za zrušení účtu nic nechtěla, dnes je tento poplatek standardem. Jak je vidět z tabulky, se stokorunou si vystačíte pouze v Živnostenské bance, naopak do HVB Bank jděte rovnou se čtyřmi stovkami. Komu by se to zdálo moc, může zavzpomínat na počátek roku, kdy zrušení sporožira (profil, názory) s telefonním bankovnictvím přišlo na 450 Kč, či na loňských 700 Kč u GE Capital Bank v případě účtu se všemi přímými kanály.

 

Poplatky bank v České republice při rušení běžného účtu
Banka
Poplatek za zrušení účtu
Poplatek za zrušení trvalé příkazu
papírově na pobočce
elektronickými kanály
Citibank
(profil, názory)

150

49

40

Česká spořitelna
(profil, názory)

300

zdarma 1

zdarma 1

ČSOB
(profil, názory)

200

30

zdarma

eBanka
(profil, názory)

200

50

30

GE Capital Bank
(profil, názory)

200

30

30

HVB Bank
(profil, názory)

400

50

zdarma

Komerční banka
(profil, názory)

250

30 / 60 2

30 / 60 2

Raiffeisenbank
(profil, názory)

300 / 400 3

30

zdarma

Volksbank CZ
(profil, názory)

250

30

30

Živnostenská banka
(profil, názory)

100

30

15

Vysvětlivky: 
1 zrušení trvalých příkazů k úhradě a povolených inkas je v případě rušení účtu zdarma 
2 30 korun za trvalý příkaz k úhradě, 60 korun za svolení k inkasu
3 300 korun u produktových balíčků Kompletkonto, 400 v případě běžného účtu se zavedeným přímým bankovnictvím
všechny údaje jsou v korunách, zdroj: banky

Proč platit?

Založení účtu je zdarma, banka se totiž na nového klienta těší a chce jej mile přivítat. Přimhouří oko i nad náklady, které si zřízení konta vyžádá. Při rušení účtu ale již v tak dobrém rozmaru není, odcházející klient už pro ní budoucí výnosy nepředstavuje, a tak za něj všechno platit nechce. "Konkrétně se jedná o čas bankéřů (zhruba jedna hodina), kteří se rušením účtu zabývají," vysvětluje Pavel Makovský z eBanky. Klientovu složku se záznamy je třeba podle bankovní legislativy archivovat, což také stojí peníze. "Poplatek za zrušení účtu představuje v tomto ohledu jen zlomek všech těchto nákladů," shodují se všichni zástupci bank.  

Zpoplatnění zrušení účtu - česká specialita?

Převeďte si účet na jinou pobočku

Ve většině bank jsou účty klientů vedeny na konkrétní pobočce. S výjimkou Komerční banky můžete sice zadávat příkazy i na jiných pobočkách banky, složitější operace, jako je změna smlouvy či podpisových vzorů, je však nutné provádět na "vaší pobočce". Pokud se ale například přestěhujete do jiného města, budete chtít tuto "domácí pobočku" změnit.

Banky tuto možnost nabízejí, dokonce zdarma a se zachováním stávajícího čísla účtu. Výjimkou je Česká spořitelna, která má vlastní systém čísel účtů vázaných na konkrétní pobočku. Není tedy divu, že u této banky musíte konto zrušit, odevzdat platební karty a založit si nové. Poplatku za zrušení účtu se bohužel nevyhnete.

Podle SOS ano, z jejich analýzy totiž vyplývá, že vyžadování poplatku za zrušení účtu v zahraničí je spíše výjimkou. V našich luzích a hájích se však stalo zažitým pravidlem. Dělají to všichni a klienti platí, tak proč to rušit, že? Velmi snadná odpověď, ovšem tak jednoduché to zase není. Banky sice primárně vycházejí z podmínek a zvyklostí domácího bankovního trhu a i do budoucna pro ně budou určující. "Ovšem srovnání s ostatními státy může být v tomto ohledu zavádějící," myslí si Romana Kubálková z Raiffeisenbank. "Také mezi zeměmi Evropské unie panují značné rozdíly v poplatcích a zvyklostech, např. v řadě zemí je výrazně jinak zpoplatňována konzultační činnost, poskytovaná naopak bankami na našem domácím trhu v běžných případech zdarma. Odlišují se i úrokové marže a jiné faktory ovlivňující v konečném důsledku právě ceny bankovních služeb," doplňuje Kubálková.

Rozhodnout o oprávněnosti poplatku zrušení účtu není vůbec jednoduché. Banky i přes jeho několikasetkorunovou výši musejí odchod klienta dotovat. Obdobně jako jiné služby, například výběry z bankomatů, které banku stojí od třiceti do padesáti korun a účtovaný poplatek je mezi pěti a 30 Kč. Nelze ovšem zapřít fakt, že výší poplatku banky drží své klienty částečně "na uzdě". A to je trnem v oku obránců spotřebitelů. Ti se domnívají, že poplatek za ukončení smlouvy o vedení účtu omezuje klienty v jejich základním právu na výběr. Oslovili proto jednotlivé banky a po analýze jejich odpovědí zváží další postup. Zda jím bude série otevřených dopisů jako v případě kauzy ukončení platnosti telefonních karet či podání jiné formy stížnosti, se uvidí. Ať tak nebo tak, zrušení poplatků na dohled rozhodně není.

Více informací o běžných účtech a současnou nabídku bank včetně cenového srovnání najdete v sekci Běžné účty.

Pro mladé a studující mají banky speciální nabídku, my zase speciální sekci.

Myslíte si, že by banky měly po klientech požadovat peníze při jejich odchodu? Máte vlastní zkušenosti s rušením účtu? Anebo s jeho převodem na jinou pobočku? Těšíme se na váš příspěvek do diskuse!

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

0
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 9. 2003 9:19, Eric

Dostal jste mě, nemám co dodat... Snad jen, že nejlepší je fakticky slamník, poněvadž nemá vámi výše uvedené náklady (mimojiné, ovšem...). Fredy, Fredy....

Reagovat

 

+39
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (fmarek 02. 09. 2003 11:59)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 9. 2003 9:44, TGP

Pokud ovšem některá banka situaci nevyužije a neslíbí klientům, že u nich bude zrušení zdarma a ať si tedy její služby vyzkouší. Nic jednoduššího přece nelze vymyslet...

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (dudde 02. 09. 2003 09:30)

Další příspěvky v diskuzi (24 komentářů)

15. 9. 2003 | 14:12

12.9.2003, pobočka České spořitelny Varnsdorf: zrušení sporožirového účtu: 300,- Kč, zrušení doplňkové služby Výhodný program: 300,-Kč. Celkem 600 Kč za 15 min péče. Zvláště bych chtěl upozornit na různé výhodné doplňkové...více

8. 9. 2003 | 10:05 | neo

ve studii opravdu neni zohlednen dalsi "demograficky" ukazatel, ktery dnes kolem sebe vidime..tzn. kvalita budouci 1-2generaci.. kazdemu je jasne jen pohledem na dnesni ulici jasne, kdo se tady nejvice "rozmnozuje".. takze...více

4. 9. 2003 | 10:59 | BarboraJ

Jiste je, ze do takove banky se nikdy zpatky nevratim. více

4. 9. 2003 | 10:57 | BarboraJ

U České spořitelny jsem toužila o převedení mého účtu z jedné pobočky do jiné, obě téměř v centru Českých Budějovic. Informace ČS byla taková, že v první pobočce musím zrušit trvalé příkazy (za poplatek) a zrušit účet (za...více

4. 9. 2003 | 5:34 | fmarek

Tok Vašich myšlenek šel správným směrem, i slamník má své náklady...... Nebudu to rozebírat, ale mám jiný postřeh. V minulosti se často používal výraz "držgrešle". Byl to člověk, který spořil peníze, ale nechtěl je za nic...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Dobrovolná nezaměstnanost, Obchodní společnost, Barter, spotřebitel, elektronická evidence tržeb, sleva, fayn, brno, církevní restituce, obchodní angličtina, cestovní ruch, japonské REITS, fixní sazba, standardní zdravotní péče, ekonomické stavby, X-COMputers, Gerta Mazalová, výdělek

3M07390, 3J12592, 1AB0416, 1SL7087, 2SU7534

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK