Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Neperte se s bankou, obraťte se na arbitra

Neperte se s bankou, obraťte se na arbitra
S pochybením bank při platebním styku nebo žádostí o náhradu škody způsobenou porušením povinností příslušnou institucí jste se už určitě setkali. Možná ale nevíte, že takové problémy vám pomůže vyřešit nezávislý odborník – finanční arbitr.

Zpožděné peněžní transakce, nepřevedení částek na správný účet nebo odmítnutí náhrady zcizení peněz z účtu. Takové nepříjemnosti klienty bank potkávají a často končí u soudu. A to pro klienty znamená nemalé výlohy a spoustu ztraceného času. Přitom existuje rychlejší a hlavně bezplatné řešení, o kterém ale bohužel lidé zatím příliš nevědí.

Zákazníci, kteří neuspěli s reklamací u peněžní instituce, se totiž mohou od ledna letošního roku obracet na ochránce zájmu klientů bank Otakara Schlossbergera, kterého do funkce zvolila Poslanecká sněmovna. "Zatím jsme evidovali asi padesát stížností. Řešili jsme spory, kdy klient žádá banku o navrácení transakcí, které neprovedl," uvádí arbitr. "Klienti jsou v těchto případech obvykle v právu a banka by tedy měla zaplatit danou částku, ale i ušlé úroky. Kauzy však nejsou ještě ve fázi právního rozhodnutí, protože čekáme na to, zda bankovní instituce nepodají námitky. Na to mají ze zákona patnáct dní, to znamená do konce příštího týdne."

Když se řekne finanční arbitr

Pojem ombudsman je dnes už obecně známý. O arbitrovi lze říci, že je ombudsmanem v oblasti financí. Je to nezávislý odborník, který řeší rozpory mezi bankovními institucemi a jejich klienty. Podle Otakara Schlossbergera má existence finančního ombudsmana i preventivní funkci, banky jsou totiž při řešení chyb vůči klientům vstřícnější. Snaží se vyvarovat toho, aby se jméno instituce objevilo ve zprávě, kterou arbitr předkládá Poslanecké sněmovně.

Vyzpovídejte finančního arbitra

Pokud by vás zajímalo cokoli o činnosti finančního arbitra Otakara Schlossbergera nebo se vám v bance stalo něco nepříjemného, na co byste se ho rádi zeptali, učiňte tak! Ode dneška můžete arbitrovi naším prostřednictvím zasílat otázky.

S čím je možné obrátit se na finančního ombudsmana, upravuje zákon. "Mohu vyřizovat pouze spory, které se týkají tuzemského platebního styku. A to transakce, které nejsou vyšší než padesát tisíc eur, to je asi jeden a půl miliónu korun," konstatuje Schlossberger. "Řešit mohu navíc jen případy, které vznikaly od ledna 2003," dodává. Po vstupu do Evropské unie přibude i pravomoc řešit spory spojené s operacemi týkající se evropské patnáctky a Evropského hospodářského prostoru vzniklé po květnu příštího roku.

Finanční arbitři dnes působí v zemích Evropské unie běžně. Mají však větší pravomoci než Otakar Schlossberger, zabývají se totiž stížnostmi na celkovou kvalitu bankovních služeb. Arbitr tak může zasáhnout i v případě, kdy banka odmítla otevřít účet nebo účtovala člověku, který přišel o zaměstnání, příliš velký sankční poplatek. Českému finančnímu ombudsmanovi zákon povoluje zasahovat pouze do pří týkajících se platebního styku. "Často si lidé stěžují na věci, které nejsou v mé kompetenci. Cenovou politiku bank, neposkytnutí úvěru či problémy s cennými papíry řešit nemohu," říká finanční arbitr. Větší rozsah činností může dát arbitrovi pouze novela zákona, kterou připravuje Česká národní banka. Podle tohoto návrhu by arbitr mohl zasahovat i do sporů inkasního placení a oprav chybného účtování. Návrh novely by měla centrální banka předložit v září.

Na řešení případů není arbitr sám, pomáhá mu tým pěti spolupracovníků: arbitrův zástupce, dva odborníci a dva pracovníci, kteří se starají o administrativu. Úřad dále spolupracuje s řadou externistů, soudními znalci a platebními experty.

Jak požádat o pomoc

Kontakt

JUDr. Otakar Schlossberger
Washingtonova 25
110 00, Praha 1
tel: 221 674 660
fax: 221 674 666
email: arbitr@finarbitr.cz
www.finarbitr.cz

O pomoc finančního arbitra může požádat každý klient banky, který se dostal s institucí do konfliktu. Je však nutné nejprve podat reklamaci u příslušného peněžního ústavu. Na arbitra se zákazník může obrátit ve chvíli, kdy byla jeho reklamace zamítnuta. Klient podá takzvaný návrh na zahájení řízení, ve kterém musí informovat o zamítnuté reklamaci. Arbitr pak vyzve banku, aby se k dané stížnosti vyjádřila. Na to má ústav třicet dní, které si může po zažádání prodloužit o dalších třicet dní. Po prozkoumání případu vydá finanční ombudsman nález a obě strany pak mají patnáct dní na podání námitek. "Řešení sporu trvá asi šedesát pět až sedmdesát dní, nejzazší hranici jsme stanovili na devadesát dní," odhaduje Otakar Schlossberger. Kancelář arbitra je možné kontaktovat osobně, písemně, telefonicky, emailem. Informace klienti najdou na internetových stránkách.

Arbitr může banku pokutovat

Důležité je, že banky by měly s arbitrem spolupracovat. Už kvůli sobě. Arbitr totiž může v případě nepostačující spolupráce udělit ústavu pokutu, která může dosáhnout až 1 milionu korun. "Banky mají oznamovací povinnost. Pokutu můžu udělit dokonce opakovaně," reaguje Schlossberger. "Sankce už jsme několikrát uvalili, banky se vymlouvaly, že odpovědět pouze opomněly. A kdyby se institucím mé rozhodnutí nelíbilo, mohou se samozřejmě obrátit na správní soud."

Víte o existenci úřadu finančního arbitra? Využili jste už jeho služeb? Myslíte si, že by se měly pravomoce finančního ombudsmana rozšířit? Připojte svůj názor či zkušenost!

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+8
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 9. 2003 19:08, ZakomPlexovaný dyslektik

:o)

Reagovat

 

+19
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Šípeček 12. 09. 2003 18:29)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

31. 8. 2003 19:10, TGP

eBanka má poměrně velké problémy získávat nové klienty, neplní byznys plán a nový management si neví příliš rady. Dokonce nutí zaměstnance, aby nutili své příbuzné stát se klienty eBanky a ty zaměstnance, kteří těmto tlakům odolávají, veřejně vyhlašují za škůdce. Takový nátlak byl naposled tak za komunismu při hlasování na stranických schůzích...

Reagovat

 

-10
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (philabob 29. 08. 2003 12:17)

Další příspěvky v diskuzi (10 komentářů)

1. 11. 2011 | 7:34 | pat

Normální student si vystačí s kartou od mBank, nebo FIO, případně používá obě a přijde ho to ještě levněji "o) více

13. 9. 2003 | 14:50 | Pavel

České banky (všechny) bohužel nemohu označit za nic jiného než vyděrače, zvláště po zavedení nových a nových nehorázných poplatků za cokoliv. Studentská konta jsou jen trapnou dočasnou úlevou některých poplatků. Mám obyčejný...více

12. 9. 2003 | 19:08 | ZakomPlexovaný dyslektik

:o) více

12. 9. 2003 | 18:29 | Šípeček

Smudliku, hod se do klidu. Mam takovy pocit, ze v tobe drime zakomlexovany dislektik. více

12. 9. 2003 | 18:29 | Šípeček

Smudliku, hod se do klidu. Mam takovy pocit, ze v tobe drime zakomlexovany dislektik. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

    Obchodní rejstřík

    Osoby v obchodním rejstříku

    Části obce

    Městské části

    Obce

    Okresy

    Témata

    Cena při zpětném prodeji, Depreciace, Optimální portfolio, miroslav kalousek, zaměstnavatel, invalidita, daňový bonus, zdravotně postižení, cestovní pas, žena v práci, udice, tapiserie, fred bergsten, nájemné místně obvyklé, OHLC, 15/1998 Sb., Všeobecná zdravotní pojišťovna, rodičovská

    1E36002, 9A61396, 4Z26697, 4AR2414, 3M64875

    Přihlášení

    Jméno

    Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

    Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

    ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
    Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
    Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

    Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK