Vybíráme nejlepší kreditní kartu
28. 4. 2003 | Dušan Hradil
Druhý díl našeho povídání o českém trhu kreditních karet nás zavede přímo do bank. Podíváme se na jejich nabídku a zhodnotíme kritéria, podle kterých vybírat.
Zpožděné peněžní transakce, nepřevedení částek na správný účet nebo odmítnutí náhrady zcizení peněz z účtu. Takové nepříjemnosti klienty bank potkávají a často končí u soudu. A to pro klienty znamená nemalé výlohy a spoustu ztraceného času. Přitom existuje rychlejší a hlavně bezplatné řešení, o kterém ale bohužel lidé zatím příliš nevědí.
Zákazníci, kteří neuspěli s reklamací u peněžní instituce, se totiž mohou od ledna letošního roku obracet na ochránce zájmu klientů bank Otakara Schlossbergera, kterého do funkce zvolila Poslanecká sněmovna. "Zatím jsme evidovali asi padesát stížností. Řešili jsme spory, kdy klient žádá banku o navrácení transakcí, které neprovedl," uvádí arbitr. "Klienti jsou v těchto případech obvykle v právu a banka by tedy měla zaplatit danou částku, ale i ušlé úroky. Kauzy však nejsou ještě ve fázi právního rozhodnutí, protože čekáme na to, zda bankovní instituce nepodají námitky. Na to mají ze zákona patnáct dní, to znamená do konce příštího týdne."
Když se řekne finanční arbitr
Pojem ombudsman je dnes už obecně známý. O arbitrovi lze říci, že je ombudsmanem v oblasti financí. Je to nezávislý odborník, který řeší rozpory mezi bankovními institucemi a jejich klienty. Podle Otakara Schlossbergera má existence finančního ombudsmana i preventivní funkci, banky jsou totiž při řešení chyb vůči klientům vstřícnější. Snaží se vyvarovat toho, aby se jméno instituce objevilo ve zprávě, kterou arbitr předkládá Poslanecké sněmovně.
Vyzpovídejte finančního arbitra |
Pokud by vás zajímalo cokoli o činnosti finančního arbitra Otakara Schlossbergera nebo se vám v bance stalo něco nepříjemného, na co byste se ho rádi zeptali, učiňte tak! Ode dneška můžete arbitrovi naším prostřednictvím zasílat otázky. |
Finanční arbitři dnes působí v zemích Evropské unie běžně. Mají však větší pravomoci než Otakar Schlossberger, zabývají se totiž stížnostmi na celkovou kvalitu bankovních služeb. Arbitr tak může zasáhnout i v případě, kdy banka odmítla otevřít účet nebo účtovala člověku, který přišel o zaměstnání, příliš velký sankční poplatek. Českému finančnímu ombudsmanovi zákon povoluje zasahovat pouze do pří týkajících se platebního styku. "Často si lidé stěžují na věci, které nejsou v mé kompetenci. Cenovou politiku bank, neposkytnutí úvěru či problémy s cennými papíry řešit nemohu," říká finanční arbitr. Větší rozsah činností může dát arbitrovi pouze novela zákona, kterou připravuje Česká národní banka. Podle tohoto návrhu by arbitr mohl zasahovat i do sporů inkasního placení a oprav chybného účtování. Návrh novely by měla centrální banka předložit v září.
Na řešení případů není arbitr sám, pomáhá mu tým pěti spolupracovníků: arbitrův zástupce, dva odborníci a dva pracovníci, kteří se starají o administrativu. Úřad dále spolupracuje s řadou externistů, soudními znalci a platebními experty.
Jak požádat o pomoc
Kontakt |
JUDr. Otakar Schlossberger |
O pomoc finančního arbitra může požádat každý klient banky, který se dostal s institucí do konfliktu. Je však nutné nejprve podat reklamaci u příslušného peněžního ústavu. Na arbitra se zákazník může obrátit ve chvíli, kdy byla jeho reklamace zamítnuta. Klient podá takzvaný návrh na zahájení řízení, ve kterém musí informovat o zamítnuté reklamaci. Arbitr pak vyzve banku, aby se k dané stížnosti vyjádřila. Na to má ústav třicet dní, které si může po zažádání prodloužit o dalších třicet dní. Po prozkoumání případu vydá finanční ombudsman nález a obě strany pak mají patnáct dní na podání námitek. "Řešení sporu trvá asi šedesát pět až sedmdesát dní, nejzazší hranici jsme stanovili na devadesát dní," odhaduje Otakar Schlossberger. Kancelář arbitra je možné kontaktovat osobně, písemně, telefonicky, emailem. Informace klienti najdou na internetových stránkách.
Arbitr může banku pokutovat
Důležité je, že banky by měly s arbitrem spolupracovat. Už kvůli sobě. Arbitr totiž může v případě nepostačující spolupráce udělit ústavu pokutu, která může dosáhnout až 1 milionu korun. "Banky mají oznamovací povinnost. Pokutu můžu udělit dokonce opakovaně," reaguje Schlossberger. "Sankce už jsme několikrát uvalili, banky se vymlouvaly, že odpovědět pouze opomněly. A kdyby se institucím mé rozhodnutí nelíbilo, mohou se samozřejmě obrátit na správní soud."
Víte o existenci úřadu finančního arbitra? Využili jste už jeho služeb? Myslíte si, že by se měly pravomoce finančního ombudsmana rozšířit? Připojte svůj názor či zkušenost!
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
12. 9. 2003 19:08, ZakomPlexovaný dyslektik
:o)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
31. 8. 2003 19:10, TGP
eBanka má poměrně velké problémy získávat nové klienty, neplní byznys plán a nový management si neví příliš rady. Dokonce nutí zaměstnance, aby nutili své příbuzné stát se klienty eBanky a ty zaměstnance, kteří těmto tlakům odolávají, veřejně vyhlašují za škůdce. Takový nátlak byl naposled tak za komunismu při hlasování na stranických schůzích...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.