Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Drahé tři týdny

Drahé tři týdny
Ztratit platební kartu je nepříjemné. A že ještě horší je o tom nějakou dobu nevědět, se přesvědčil jeden z našich čtenářů. O záchranu alespoň části šestimístné sumy, která mu stihla za tři týdny zmizet z účtu, se marně snaží již více než rok.

Celá záležitost začala v červenci předloňského roku nevinnou služební cestou do Prahy. Pan Dvořák (jméno bylo změněno) měl na jejím začátku v peněžence několik platebních karet. Po návratu mu jedna chyběla, ale o tom se dozvěděl až s měsíčním zpožděním. Přišel výpis z účtu a na něm chybělo necelých dvě stě tisíc korun utracených právě prostřednictvím platební karty. Tu okamžitě zablokoval a na všechny transakce podal reklamaci. To vše se stalo v červenci předminulého roku. Než banka celou záležitost vyřídila, uběhlo půl roku a výsledkem byla jediná uznaná reklamace.

Podvodník měl PIN

Největším problémem a záhadou je fakt, že část transakcí proběhla v bankomatech, tedy se zadáním PINu. Možností, jak může pachatel podobného podvodu získat PIN, je několik. Mohl být napsaný na papíře u karty (podle pana Dvořáka nebyl). S takovými případy se bankách setkávají denně. Dokonce se jednou jeden vysoký bankovní úředník do jehož kompetence karty v rámci banky spadaly, přiznal, že když jede na cesty, tak si všechny PINy napíše na kus papíru, protože potřebuje mít s sebou osm karet (služebních, soukromých, na benzín...). A přiznejme si všichni, nikdo z nás není dokonalý, tudíž ani nelze čekat, že si většina z nás osm PINů neomylně zapamatuje. Další cestou k PINu může být osoba s nějakým vztahem k poškozenému, ať už příbuzenském či jiném, například pracovním. Jak tomu bylo v případě pana Dvořáka se však nikdy nedozvíme, ačkoliv k některým výběrům z bankomatu mohl být pořízen záznam kamerou, z neznámého důvodu je Komerční banka (profil, názory)(vydavatel inkriminované karty) nesehnala, ačkoliv o ně klient žádal. Měla o ně zájem i policie, v jejím odůvodnění odložení trestního stíhání je však mimo jiné napsáno, že banka fotodokumentaci z bankomatů nedodala. Banka pouze v listopadu (asi čtyři měsíce po ztrátě karty a provedení podvodných transakcí) oznámila klientovi, že je na získání záznamů již pozdě.

O vyjádření k tomu, jak dlouho musí být uchovávány záznamy z bankomatů jsme požádali představitele asociace MasterCard International. Z agentury Ogilvy PR, která u nás tuto platební asociaci u nás mediálně zastupuje, jsme dostali následující vyjádření: "S ohledem na nejdelší možnou reklamační lhůtu, která je 180 dní, jsou banky povinny uchovávat veškeré záznamy o provedených transakcích po tuto dobu. Vyplývá to jak z legislativních předpisů, tak z příslušných směrnic platebních systémů." Pokud je toto tvrzení přesné, pak Komerční banka tvrdila, že záznamy nejsou k dispozici ještě v době, kdy k dispozici být měly, to znamená, že buďto samotná KB nebo některá jiná banka nedodržela předpisy asociace a v podstatě zabránila identifikaci pachatele.

Podivné transakce nikdo nesleduje

Další záhadou pro pana Dvořáka byla skutečnost, že transakce prováděné s kartou byly občas hodně "zajímavé". Například osm výběrů z bankomatu po pěti tisíci korunách těsně po sobě, účtenka na velmi kulatou částku v restauraci (je však možné, že do ní je započítáno i spropitné, i přesto, že na toto má účtenka samostatnou kolonku)... Předtím, než se karta ztratila, s ní pan Dvořák platil pouze v hotelech a vybíral peníze v zahraničí. A to s velmi nízkou frekvencí. Karta také byla vydána k firemnímu účtu a přitom s ní po ztrátě byly placeny drobnosti v turistických obchodech. S kartou se tak děly transakce, které vybočovaly z předchozího dlouhodobého chování klienta. Systém, který by podobné odchylky sledoval a upozorňoval na ně, však většina bank nemá. Je totiž drahý a například řada zahraničních bank zastává názor, že vyjde levněji škodu klientovi uhradit, než dát peníze za sledovací systém. U nás však klientovi banka nic nenahradí a systém si taky nekoupí. Podle neoficiálních zdrojů by jednou z výjimek měla být Česká spořitelna (profil, názory), která chování karet sleduje a nestandardní transakce se snaží okamžitě prověřovat. Podobně se chovají i jiné banky, přímou zkušenost má i pan Dvořák, který má svůj osobní účet v ČSOB (profil, názory). Když s kartou k tomuto účtu zaplatil drahý zájezd, byl během několika hodin kontaktován bankou, zda-li tuto transakci uskutečnil. S trochou lítosti k tomu dodává, že pokud by podobně postupovala Komerční banka, pak by celý případ nemusel takto dopadnout.

Podpis je jiný! Podpis je stejný! Kdo ví?

Závěr plynoucí z tohoto případu je jediný - pořídit si co nejméně platebních karet, vždy mít pod kontrolou PIN a pravidelně sledovat, jestli máte karty u sebe. Pokud některé postrádáte, tak je zablokujte. A pokud náhodou máte představu, že podvodné transakce, uskutečněné ještě před blokací karty, jen na základě rozdílného podpisu vyreklamujete, pak na to ve světle případu pana Dvořáka můžete zapomenout. Banka tvrdí, že si podpisy podobné jsou, pan Dvořák (a autor článku s ním souhlasí) zase říká opak. Nicméně banka je tím jediným, kdo může vrácení peněz v podstatné míře ovlivnit, a tak její názor bohužel zatím vítězí. Jediná úspěšně vyreklamovaná transakce byl nákup za necelých třicet tisíc korun, kde však obchodník pravděpodobně nedodržel všechny své povinnosti (asi nešlo o problém s podpisem, z dokumentů k celému problému důvod vrácení peněz nevyplývá) a bez diskuse částku vrátil.

O vyjádření k celé záležitosti jsme požádali i Komerční banku. Markéta Dvořáčková z tiskového oddělení nám však sdělila, že případy jednotlivých klientů zásadně nekomentují.

Jak nedopadnout stejně

Předtím než v bance požádáte o další kartu, tak zvažte, jestli ji skutečně potřebujete. S přibývajícími kartami v peněžence se totiž vystavujete stejnému riziku jako pan Dvořák (v jeho případě šlo o firemní kartu, což je něco, co asi neovlivníte) – kartu ztratíte a ani o tom nevíte. Když dostanete v bance kartu, ofoťte si její zadní stranu (již podepsanou) a fotokopii dobře uschovejte. V případě reklamace totiž musíte být schopen prokázat, jak podpis na kartě vypadá, což v situaci, kdy ji nemáte, není možné. Některé banky na to myslí a pořizují kopie při vydávání karty klientovi. Pokud ale kartu dostanete poštou, je tento krok na vás. Bez kopie zadní strany karty nemusíte o reklamaci ani uvažovat, podpis na zpochybňované stvrzence od obchodníka totiž není s čím srovnat a je otázkou, zda-li může banka v reklamačním řízení brát v úvahu způsob, jakým se podepisujete běžně, neboť obchodník může vždy tvrdit, že podpis souhlasil s vzorem na kartě a pokud ten není k dispozici, je to tvrzení proti tvrzení.

PIN si zapamatujte a bezpečnostní obálku s ním zničte. Pokud jich máte hodně, tak si najděte takový způsob evidence, který není snadno rozpoznatelný, a uložte se jej třeba mezi telefonní čísla, určitě by tam ale neměl být explicitně napsaný! Rozhodně jej neříkejte ani nikomu blízkému. A pokud se vám přece jen stane něco takového jako panu Dvořákovi, pak urychleně podejte reklamaci. V případě, že se mezi pochybnými transakce objevují výběry z bankomatu žádejte záznamy z kamery. A hlavně se obrňte trpělivostí, dohadování s bankou totiž může trvat hodně dlouho a výsledkem může být pouze pocit vzteku, že za to, že banka nemá pořádný systém sledování transakcí zaplatíte vy (i když je k tomu třeba i vaší chyby).

Byli jste někdy nuceni reklamovat nějaké kartové transakce? Jak se k vám v bance chovali? Také jim to trvalo tak dlouho? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.


HSBC Zajištěné fondy
  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+13
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 1. 2003 17:10

Spíš drahá neopatrnost, at se na me nikdo nezlobi, banka preci nemuze rucit nekomu za jeho nevsimavost, karta je v tomot pripade stejne jako cokoliv jineho. Proste si ji musim hlidat. okud ne, musim pocita s nasledky. Proboha !!!

Reagovat

 

+12
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

6. 2. 2003 | 19:29 | Ja.Drop

Je to opravdu velmi neprijemne, to verim. Faktem je, ze zabezpeceni karet je zatim nedokonale a prodejci je ve vetsine pripadech jedno jak se podepisete. Nevim jakou kdo mate zkusenost, ale ja ve velkych hypermarketech tu...více

6. 2. 2003 | 19:20 | Ja.drop

Trefa:-)) více

31. 1. 2003 | 9:49 | Honza

Pan předzdívaný Dvořák je zřejmě magor, když dokáže ztratit kartu s tak velkým limitem výběrů a transakcí, která navíc nepatří jemu a všimne si toho až po několika týdnech!!! Jinak souhlas s pochybným postupem některých bank,...více

30. 1. 2003 | 18:10 | vejda

Někdo vám krade a přesouvá písmenka, měl byste si dát větší pozor :-). více

30. 1. 2003 | 17:10

Spíš drahá neopatrnost, at se na me nikdo nezlobi, banka preci nemuze rucit nekomu za jeho nevsimavost, karta je v tomot pripade stejne jako cokoliv jineho. Proste si ji musim hlidat. okud ne, musim pocita s nasledky. Proboha...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Bankrot, Administrativní cena, Připojištění, jan sedláček, doplňkové penzijní spoření, aleš poklop, operátoři, příspěvek zaměstnavatele, hlavička zákona, vw, Hang Seng Bank, boj proti korupci, gold eagle, vývoj v ČR, Ústí nad Labem, výpočet, vchodové dveře, fér konsolidace

5AA2608, 2SK0238, 2L74312, 1C37501, 1AS0431

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK