Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Bez internetu ani ránu - průvodce online bankovnictvím

| 1. 1. 2003
Zatímco v minulých letech se banky rozhodovaly, zda vůbec nabídnout internetový přístup k běžnému účtu, dnes je pro ně existenční nutností. Boj o klienta vyhraje ten, kdo správně skloubí dostatek funkcí, bezpečnost a komfort použití.

Na poli přímé komunikace s bankou zaujalo na konci devadesátých let vedoucí postavení telefonní bankovnictví, které je sice stále nejvyužívanějším přímým kanálem, ovšem se značně omezenými možnostmi. K němu se před dvěma lety díky vysoké penetraci mobilních telefonů připojil GSM banking, který přinesl mobilitu v pravém slova smyslu. Loni doplnil sestavu fenomén moderní doby - internet - s možností plnohodnotného ovládání účtu. Právě poslední jmenovaný má ambice stát se v budoucnu lídrem přímé komunikace. Svědčí o tom i dynamika růstu počtu klientů, který se oproti loňsku ztrojnásobil a dosáhl čtvrt milionu.

"Klienti využívající GSM banking pomalu přecházejí na internet banking z důvodu vyššího komfortu a přehlednosti," popisuje současný trend Jan Sládeček z Union banky. To ovšem neznamená, že mobilnímu přístupu odzvonilo. "Internet banking má oproti GSM přístupu jednu nevýhodu - nemáte jej pořád při sobě," říká Tomáš Pardubický z IBM Business Consulting Services (bývalá konzultační větev PricewaterhouseCoopers). "Budoucnost je tedy v kombinaci - internetový přístup umožní plnou funkčnost a provádění složitějších operací, mobilní telefon nabídne možnost běžných plateb prakticky kdekoli," shrnuje Pardubický.

Rychlé rozšiřování internetového bankovnictví je pro banky důležité hned v několika rovinách. Především představuje, stejně jako jiné přímé kanály, prostor pro snížení transakčních nákladů na operace s klientem. Druhým důvodem je splnění přání klientů, kteří dnes volají po plnohodnotném a pohodlném řízení svých peněz bez nutnosti navštěvovat banku. Zatím poměrně opomíjeným benefitem je také možnost cíleného oslovení klientů novými nabídkami banky.

Bezpečnost kontra komfort

Klíčovým faktorem úspěchu internetového bankovnictví je vhodná kombinace bezpečnosti a komfortu. "Obecně platí, že čím vyšší je úroveň zabezpečení, tím uživatelsky méně příjemná je služba pro klienta," vysvětluje David Lorenc z GE Capital Bank. Při vstupu do aplikace internetového bankovnictví se musí klient identifikovat a autorizovat svůj přístup. Banky u nás zvolily vesměs sofistikovaná technická řešení. Velmi oblíbené se staly autorizační kalkulačky, které po zadání PINu vygenerují přístupový kód. Další variantou je využití digitálních certifikátů a šifrovacích klíčů, které má klient uloženy v počítači, na disketě či čipové kartě. Třetí cestou se vydaly eBanka s Union bankou, které nabízejí zasílání přístupového kódu na mobilní telefon.
Všechny zmíněné systémy mají jedno společné - komplikují užívání nutností nainstalovat některé části do počítače nebo s sebou stále nosit autentizační kalkulátor či mobilní telefon. Nabízí se tedy otázka, zda by nebylo lepší orientovat se na komfort klienta a používat jako zabezpečení pouze heslo. "Pro masovější používání internet bankingu to považujeme dokonce za nutné," souhlasí Aleš Mamica z České spořitelny. "Pro kontrolu zůstatků na účtu a platby v řádu tisícikorun je autorizace pomocí jména a hesla dostatečná," potvrzuje Lorenc. Obě banky nabízí jak sofistikované zabezpečení, tak i jednodušší verzi pro limitované transakce. Obdobné řešení najdeme i u řady bank v zahraničí.

Internetové bankovnictví bude nadále nabývat na důležitosti, nestane se však jediným způsobem kontaktu s bankou. "Uplné otevření běžného účtu bez osobního kontaktu s naším pracovníkem dnes není ještě možné," vysvětluje Bohuš Hubina ze Citibank. Stejná situace je také u ostatních bank. "I když to technologie během několika let umožní, někteří klienti budou stále preferovat tradiční návštěvu banky," připomíná úskalí výhradně virtuální komunikace Hubina.

Dalším důvodem je snaha nabídnout všem klientům osobní přístup a poradenství, které bude hrát stále větší roli. "Na poli internetu se začnou rozvíjet různé formy poradenských služeb, za jejichž počátek lze považovat například hypoteční kalkulačky," říká Pardubický a dodává, že banka, která dokáže integrovat různé poradenské kanály, bude ve výhodě. Internet banking tak časem nebude jen zadávání příkazů a sledování historie účtu, ale změní se v komplexní finanční portál.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+3
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

RPSN, Přímé obchody, Účetní hodnota, zaměstnanec, vladimír vaňo, nta, daňový bonus, daně, Forfaiting, akty, dagmar kocmánková, p.a., Exxon Mobil, Adam Smith, Henry Ford, zaměstnanecký fond, termínový charakter, Jarmila Lehnerová

4S26370, 4SUCCESS, 2SZ7074, 3SI8345, 4AK8181

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK