Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

eBanka: poslední rozhovor s odcházejícím šéfem

eBanka: poslední rozhovor s odcházejícím šéfem
Roman Mentlík dnešním dnem ve funkci šéfa eBanky, a vůbec ve skupině České pojišťovny a PPF, skončil. Na jeho místo generálního ředitele a šéfa představenstva nastupuje od září Radek Lašák, který do ledna působil jako náměstek v Komerční bance.

V únoru 2001 přestoupil Roman Mentlík z manažerské pozice druhé úrovně v České spořitelně na nejvyšší šéfovské místo v eBance. O rozhovor s ním jsme se pokoušeli od dubna, kdy eBanka zvýšila ceny za své služby. Dlouho se nám nedařilo žádný termín získat. Až na konci srpna, týden před jeho odvoláním. Při rozhovoru v minulém týdnu rozhodně nepůsobil jako člověk, který je na odchodu. Akce "výměna generálů" byla i pro zasvěcené překvapením. Dokládá to také fakt, že tisková mluvčí banky odjela koncem minulého týdne na dovolenou a komunikaci změn zajišťoval ve spolupráci s agenturou jen její asistent.

Právě nezvládnutá komunikace jarního zdražení a tím i poškození důvěryhodnosti a dobrého jména eBanky byly jedním z důvodů, který nakonec akcionáře přiměl k předčasnému ukončení Mentlíkovy manažerské smlouvy v eBance. Dalšími důvody podle našich informací byl malý tlak na budování standardní banky bez přívlastků, celková bezkoncepčnost a špatná komunikace s podřízenými a ve skupině.

O tom, že Radek Lašák a jeho lidé přišli do skupiny České pojišťovny proto, aby řídili eBanku, nikdo nepochyboval. Obecně ale trh očekával postupné přebírání funkce, přijetí Lašákova byznysmodelu a neprodloužení manažerské smlouvy Romanu Mentlíkovi na počátku příštího roku. Těžko říci, zda rychlost změny lze připsat na vrub razance skupiny PPF, nebo na neochotu Mentlíka být ještě několik měsíců ředitelem bez faktických pravomocí.

Počátkem roku jste se začali orientovat na úvěrování malých a středních podniků. S jakými výsledky?
Musím konstatovat, že došlo ke zpoždění projektu. Vyřízení úvěru, které jsme chtěli dělat v řádu týdnů, zatím trvá měsíce. Ukázalo se, že malí podnikatelé stále příliš neumějí přenést svůj záměr do ekonomické roviny. Aktiva, pasiva a rozvaha, to většině projektů moc neříká. Musíme klientům pomáhat jejich záměry dotáhnout do této ekonomické roviny. Portfolio začalo nabíhat prakticky až začátkem léta.

eBanka vždy měla vysokou kapitálovou přiměřenost, nevyužívala tedy dost efektivně spravovaný majetek. Jak je to nyní? (ČNB vyžaduje kapitálovou přiměřenost osm procent, většina bank se pohybuje těsně nad touto hranicí, poznámka redakce.)
Na počátku roku se naše kapitálová přiměřenost pohybovala někde okolo 33 až 35 procent. V rámci přijatého obchodního modelu by se kapitálová přiměřenost měla cílově pohybovat kolem 12 procent. Na přelomu třetího a čtvrtého čtvrtletí bychom se měli dostat na dvacet procent.

Stále se prezentujete jako banka postavená na transakčním modelu, tedy mající většinu příjmů z převádění peněz. Není mi známa žádná banka na světě, která by na tomto fungovala, všechny žijí primárně z úroků - ze sběru vkladů a půjčování peněz. Dokonce i britský Egg, který používáte jako svůj vzor.
To co říkáte, byl model banky platný před rokem, když jsem do banky nastoupil, plynulo 80 procent jejích výnosů z transakcí a jen 20 procent z depozit. Jinak ale trvám na tom, že žít z transakcí je výhodnější a bezpečnější než z půjčování peněz – na transakce se nikdy nemusí vytvářet opravná položka. Chceme řízeným procesem vybalancovat příjmy a dosáhnout poměru 60 : 40 ve prospěch transakcí. Co vím, tak velké bankovní domy v tuzemsku naopak chtějí dosáhnout poměru 40 : 60, tedy proti současnému stavu příjmy z transakcí výrazně zvýšit.

A znáte nějaký případ banky s dominantním transakčním modelem?
Český trh je specifický a nelze se zahraničím srovnávat. Každá banka v ČR musí být univerzální, sama sbírat peníze i se starat o jejich následné zhodnocování. V zahraničí většinou jsou retailově orientované banky zaměřené na sběr vkladů, o zhodnocování peněz se ale starat nemusí. Na mezibankovním trhu pro tuto činnost nacházejí specializované partnery. Z hlavy mne opravdu příklad zahraniční banky se 60 procenty neúrokových příjmů nenapadá.

Pokud nikde neexistuje, proč na transakční model ve svém byznysplánu tolik spoléháte?
Uvědomte si, že máme synergické efekty v rámci skupiny. Ve skupině České pojišťovny existuje interní platební styk v řádu miliard korun, který bychom rádi obsluhovali. Netvrdím, že ze 100 procent, spokojený bych byl s 50 – 60 procenty. V samostatné bance bez zázemí skupiny by při dnešní mezibankovní konkurenci bylo dosažení nadpolovičního příjmu z transakcí opravdu problematické.

Vaši klienti dávali na finančních serverech včetně našeho na jaře hlasitě najevo nesouhlas se zvýšením poplatků. Co nové ceny bance kromě naštvání klientů přinesly?
Když čtyři roky ponechám stále ceny, tak to všichni považují za samozřejmé. Když někdo naopak upravuje sazebník každé dva měsíce, tak si na to lidé zvyknou. Statistická čísla již máme vyhodnocená a jsem přesvědčen, že ukazují opravdový trend. Samozřejmě jsme měli X negativních ohlasů. Pro mne je ale důležité, že to X v rámci skupiny představuje jen malé procento. Podívám – li se na aktivitu klientů, je patrné, že někdo váhal a čekal, co to bude znamenat. U klientů ze středního a vyššího segmentu, na který je banka nastavená, ale cenová korekce vedla skutečně ke zvýšení aktivity. V řadě případů došlo ke zvýšení používání účtu. Lidé, kteří účet u nás měli jen jako záložní, většinou účet uzavřeli nebo o tom uvažují.

Zavedete postupně klesající sazby pro velmi aktivní klienty?
Je to druhá část záměru, která by měla v budoucnu následovat.

Proč již nezveřejňujete počet klientů majících u vás osobní nebo podnikatelský účet? Celkový počet klientů zahrnující klienty Home Creditu je málo vypovídající.
Naším cílem je každoročně zdvojnásobovat počet klientů. Cílem je, aby se "core" klienti s osobními nebo podnikatelskými účty podíleli na celkovém počtu klientů zhruba 50 procenty.

V současnosti udáváte celkově 260 tisíc klientů. Počet "core" klientů jste naposledy zveřejnili v na přelomu roku – 65 tisíc. Máte opravdu nyní otevřeno 130 tisíc běžných účtů? Daří se vám záměr naplňovat?
Záměr byl doposud, byť s odchylkami, naplňován, vytyčeného cíle jsme zatím nedosáhli. Neumím zatím posoudit, jak dynamiku otevírání nových účtů ovlivní povodně. Právě oblast jižních a západních Čech jsme před časem vyhodnotili jako oblast s vysokým potenciálem pro náš rozvoj.

Kde jste silní?
Z Prahy je třicet procent klientů, druhým nejvýznamnějším regionem je pro nás severní Morava.

Jak moc považujete síť řádově dvaceti pěti klientských center a stejného počtu bankomatů za hotovou?
Kmenovou síť banky považuji za vybudovanou. Nevylučuji ale synergie v rámci skupiny, tedy, že se v nějaké formě objevíme řádově na desítkách míst České pojišťovny. Zda to bude samoobslužná zóna nebo jiná forma, neumím zatím říct.

Vyhodnocujeme bankomatové chování klientů a musím říci, že se změnilo. Více, než jsme očekávali, se zvýšily výběry z našich bankomatů. V současnosti zvažujeme, jak s touto informací naložit, pravděpodobně budeme v budoucnu více zastoupeni na pobočkách České pojišťovny.

Nastoupil jste do banky v únoru 2001. Na jak dlouho máte kontrakt a do jakého stavu jste slíbil akcionářům banku během funkčního období uvést?
Není tajemstvím, že jsme se dohodli na dvouleté smlouvě. Mým úkolem bylo banku stabilizovat, integrovat ji do skupiny a přivést k zisku.

Na kolik jsou úkoly splněny?
Neodškrtávám si, že to je splněno a toto ještě ne. Řada věcí, jako obrácení k zisku nebo vystoupení ze stabilizačního programu, se podařilo dříve, jiné jdou naopak pomaleji.

Jaké cíle si vytyčíte pro další dvouleté období? Jak vidíte banku a trh na kterém působí za dva až tři roky?
Pokud má být banka úspěšná, a já věřím, že k tomu má všechny předpoklady, musí mít komplexní a standardní produktovou nabídku. V hlavách klientů se musí zafixovat jako standardní banka, musí zmizet nádech exklusivity, který tu stále je.

Banka musí růst spolu s potřebami klientů. Rád bych dosáhl stavu, kdy banka bude uvádět produkty zhruba rok předtím, než je klienti skutečně začnou potřebovat. Věřím, že na základě znalosti klienta mu budeme schopni individuálně, na míru mu šít produkty a dávat nabídky. My jako banka budeme mít o klientovi za léta všechna důležitá data a on nám nebude muset již nic dokladovat.

Nelitujete odchodu z České spořitelny?
Neohlížím se dozadu. Nepřemýšlím co by bylo, kdybych zůstal. Práce tady mě baví, přijmout nabídku vést eBanku bylo věcí osobního rozvoje, šancí zkusit něco jiného. Snad jen, když jsem někdy hodně unavený zalituji, že na rozdíl od některých kolegů bankéřů nemohu říci: "nyní několik let nebudu pracovat, mám vyděláno". Ale to jsou myšlenky, které mě napadají opravdu jen velmi zřídka.

Tisková zpráva z ledna 2001 oznamující jmenování Romana Mentlíka do funkce.
Tisková zpráva ze srpna 2002 oznamující jmenování Radomíra Lašáka do funkce.
Dopis Radomíra Lašáka zaměstnacům Komerční banky.

Myslíte, že nový šéf je trefou do černého? Co si myslíte o výměně Mentlíka za Lašáka?  Kde se objeví v budoucnu Mentlík? Jaká výzva ze státní správy ho mohla oslovit?  Podělte se s ostatními o své názory!

Rozhovor nebyl Romanem Mentlíkem autorizován.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+3
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

5. 9. 2002 10:51, philabob

Divné je, že výše uvedený příspěvěk se týkal zcela jiného článku před mnoha dny. Jak to tady vlastně funguje???
viz názory k článku: http://www.penize.cz/info/zpravy/nazory.asp?IDP=1&NewsID=1181

Reagovat

 

+29
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (teimlm 30. 08. 2002 11:47)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 9. 2002 11:58, teimlm

přesněji řečeno "odpovídající"!

Reagovat

 

-24
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (teimlm 02. 09. 2002 14:16)

Další příspěvky v diskuzi (42 komentářů)

12. 9. 2002 | 12:40 | smutnak

A neni to snad pravda???!!!! více

12. 9. 2002 | 12:37 | smutnak

eBanka, Česká pojišťovna, ale hlavně Kellnerovo PPF i s jeho celou bandou kolem. více

10. 9. 2002 | 0:40 | Karel Novotný

Ve Spořitelně, Komerční, GECB ani jiné úžasné velkobance nedělám, ale s kritiky se shoduji. Naopak nesouhlasím s Vámi. Dneska už e-banking na solidní úrovni nabízí více bank. Samozřejmě, že v tak čisté podobě jako eBanka...více

9. 9. 2002 | 18:32 | J. Pittner

Mam ucet v EB uz pres 3 roky a jsem v zasade spokojen. Ale napr. pred prechodem pod CP bylo pojisteni ke karte od AIG vyrazne lepsi nez je ted od CP. Dale se mi nelibi vyrazne zdrazeni poplatku, (bankomaty, poducty...více

5. 9. 2002 | 11:38 | SkrivanekT

Vážený pane Bosáku, názory se samozřejmě objevují jen pod článkem či produktem, ke kterému je píšete. Pokud nacházíte svůj názor jinde, pravděpodobně jej někdo ze čtenářů považoval za zajímavý a pod článek jej nakopíroval....více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Odkupní cena, Mimořádná splátka, Otevřená fáze SPAD, výluky, nezaopatřené dítě, sociální pojištění, pěstounská péče, dovolená, poškození, Vadim Horiszny, developer, rapid, bank of japan, KID, složené úrokování, investor to state dispute settlement, PRE, Poskytovatelé úvěrů

8B66473, 1B46541, 1B46541, 1B46543, 2SL4214

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK