Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Sbohem, eBanko!?

Sbohem, eBanko!?
Již čtyři roky existuje Expandia banka (nyní eBanka) a jen o málo kratší dobu jsem jejím spokojeným klientem. Po obdržení posledního výpisu z účtu jsem ale klient naštvaný, rozhodnutý odejít se svými penězi jinam.

Před čtvrt rokem jsem v článku "Po letech červených čísel černá nula" psal, že ziskovost eBanky (profil, názory) musí oproti výsledku roku 2001 stoupnout přibližně čtyřicetinásobně, aby byla Česká pojišťovna jako majitel spokojená. Čekal jsem zavádění nových zajímavých služeb s vysokou přidanou hodnotou, za které si banka nechá po právu zaplatit. Po obdržení výpisu z účtu za duben, první měsíc s "inovovanou" poplatkovou strukturou, se mi bohužel zdá, že zvýšení ziskovosti plně zaplatíme za současné služby my, stávající klienti.

Co se vlastně v sazebníku eBanky stalo? Těžko popisovat, protože je nyní tak komplikovaný, že je velmi obtížné se v něm vyznat. Faktem ale je, že při měsíčním zúčtování vyskočily poplatky mnohých služeb na dvou i vícenásobek.

Pryč od balíčků

Zřejmě z důvodu, aby byly poplatky pro klienty stravitelnější, rozkouskovala banka sazebník na mnoho na sobě závislých položek. Je to krok zpět od komplexních a srozumitelných balíčků běžných účtů s doprovodnými službami, ke kterým klient připlácel jen poplatky za transakce. Právě s balíčky (pamětníci vzpomenou na cenové programy Alfa, Beta a Gama), přišla Expandia banka v roce 1998 jako první. Ironií osudu je, že v době, kdy se "balíčkování" stalo standardem nabízeným snad všemi tuzemskými finančními domy, eBanka jej nahrazuje džunglí jednotlivých sazebníkových položek.

Sazebník - umění sčítat

A jaké skvosty na vás, kteří jste svůj účet v posledním měsíci podrobněji nestudovali, čekají? Místo 55 korun za základní balíček služeb přímého bankovnictví a vedení účtu až v pěti měnách platíte nyní 19 korun za vedení korunového účtu a jedenáct korun za každou další měnu. Za služby přímého bankovnictví platíte v nejnižším programu dalších 45 korun měsíčně. V programu Základ (profil, názory) tak nyní, při používání korunového a současně eurového účtu, platíte 75 korun.

Vedení účtu ale není položkou se zdaleka největším růstem ceny. Celkové náklady na účet rozhodně nejvíce ovlivňuje poplatek za příchozí a odchozí položky. Ten je nyní v obou případech stanoven na 6,10 koruny. Ani tato částka však není konečná, u každé transakce mimo eBanku je k ní třeba připočítat ještě dvě koruny za clearing ČNB. Pokud máte tak jako já smůlu, že vám na účet chodí peníze výhradně z jiných bank a mimo eBanku směřují i platby, necháte bance při osmi odchozích a dvou příchozích transakcích 81 korun měsíčně.

A další poplatky

Třiceti korunami je zpoplatněna každá změna frekvence zasílání výpisů, 23,90 koruny zaplatíte také za každé vygenerování výpisu a jeho zaslání klasickou poštou (vygenerování výpisu 3,90 Kč místo 2 Kč). Jednorázových 245 korun stojí přidělení kontokorentu (osobní úvěrová linka), jeho obhospodařování vás přijde na 30 korun měsíčně. Pokud nemáte nablízku žádný z jedenadvaceti bankomatů eBanky, zaplatíte za každý výběr z nejrozšířenějších sítí (Česká spořitelna, HVB, Euronet a ŽB) 29,90 Kč, u zbývajících bankomatových sítí (například Komerční banka, GE Capital a ČSOB) o pětikorunu méně. Nechat bance na všemožných poplatcích i více než 250 korun měsíčně už není žádný problém.

Alfa, Beta, Gama

Doposud jsem popisoval poplatky, kterými jsou zatíženi klienti, kteří si účet zřídili v posledním roce a půl – a těch je většina. Nás "mazáky" se starými programy Alfa, Beta a Gama, které banka uzavírala do září 2000, postihlo zdražení jednotlivých položek méně razantně než novější klienty. Zasílání výpisů, příchozí položky, vedení kontokorentu, všechny tyto služby máme výrazně levnější než novější klienti.

eBanka si na nás ale smlsla jiným způsobem – doposud poskytovala na staré programy slevu z vedení účtu 160 korun všem, kteří měli průměrný měsíční zůstatek účtu přes třicet tisíc korun. V praxi – mezi klienty často využívané – to znamenalo, že program Alfa vedla zcela zdarma, dražší vyšly na 60, respektive 120 korun měsíčně. Tuto výhodu banka odstranila v tichosti bez jediného slova omluvy. I tolikrát kritizovaná Česká spořitelna o každé změně sazebníku informuje s měsíčním předstihem své klienty dopisem generálního ředitele přibaleným k účtu. Opravdu eBanka nemohla udělat něco podobného, když už službu nemohla, byť třeba s vyšším nutným průměrným zůstatkem, zachovat?

Kde účet můj?

Nekritizuji eBanku za rozhodnutí zdražit. Prodávat své služby na konkurenčním trhu jistě může každý podnikatel za kolik chce. Nelíbí se mi však podcenění komunikace tohoto kroku stávajícím klientům a manipulativní sazebník, ze kterého potenciální nový klient dopředu nepozná, na kolik ho vlastně vedení účtu přijde.

Před čtyřmi, ale i před dvěma roky byla současná eBanka jediným poskytovatelem služeb přímého bankovnictví. V současnosti už naštěstí není. Podobně kvalitní produkt nabízejí za méně peněz také další – namátkou GE Capital (profil, názory), Komerční banka (profil, názory), Živnostenská banka (profil, názory), Raiffeisen (profil, názory) nebo ČSOB (profil, názory). Za podobné peníze pak lze přímé bankovnictví získat u podstatně renomovanějších globálních bankovních hráčů – Citibank (profil, názory) nebo HVB Bank (profil, názory). Stačí se jen rozhodnout, se kterou z těchto bank spojit svou budoucnost pro další léta.

Ještě jsem se nerozhodl, kterou banku si vybrat. A vy? Co si myslíte o nových sazebnících eBanky? Zůstanete jejími klienty? Nebo jste jimi nikdy nebyli? Máte tip, čí služby zvolit? Podělte se s ostatními o své názory!

Své názory můžete připsat také do naší nové rubriky Lampárna, určené jen pro vaše stížnosti!


  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+2
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 5. 2002 20:59

Děkuju za radu, příště dám radši na kamarádku stejně nemovitou jako já :-) U ČSOB už jsem a jsem docela ráda. Každopádně dík za radu s tou ŽB. L.A.

Reagovat

 

+9
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pája 16. 05. 2002 10:30)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

24. 5. 2002 21:08, lucie.anezka

Reaguji na posledni větu - jak jsem mohla vědět, že pro mě může být tak strašně nevýhodná eBanka, když si běžný člověk pod elektr. bankovnictvím představí to, že nemusí stát frontu s každou blbostí nebo novým příkazem nebo zjišťováním zůstatku? Já mám nonstrop připojení doma a de facto jsem taky pořád na internetu, ale nenapadlo by mě neustále kontrolovat účet, zda se tam něco neděje, o čem nevím. Třeba na něj dvakrtá třikrát za měsíc vlezu, je to pohodlné, že nemusím nikam chodit ani volat - proto nekritizüji el. bankovnictví, ale eBanku. Snesla bych i těch byvalych 55Kc mesícne za účet - za to pohodlí to skoro stojí, ale ne za ty nervy s tim nepořádkem, který eBanka má ve své databázi - viz moje problémy s rušením účtu, žádostmi o bonus a ISIC. Na jednoho člověka to bylo až trochu moc nevychytaných much, nemyslíte?

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jan Svatopluk Mareš / jan_mares@email.cz 20. 05. 2002 00:43)

Další příspěvky v diskuzi (116 komentářů)

26. 3. 2004 | 19:23

UVÍTAME JAKÉKOLIV INFORMACE RADY A POZNATKY. NA NA E-MAIL MAREK.ZACHOVAL@SEZNAM.CZ POKRAČOVÁNÍ VIZ.ANONYN. více

26. 3. 2004 | 19:17

HLEDÁME FIRMU ,SPOLEČNOST KTERÁ PŘEVEZME OD NAŠEHO KLIENTA 25.000.000,-CLERINGOVÝCH FINANCÍ.POPŘÍPADĚ UVÍTAME NÁVRCH REALIZACE A PODMÍNKY S TÍMTO SOUVISEJÍCÍ.DOSTI NALÉHAVĚ VÁS OSLOVUJEME JELIKOŽ ANI MI I NÁŠ KLIENT SE TÍMTO...více

18. 9. 2003 | 20:34

Jako prvni jsem vlozil 21 tisic na ucet. Potom jsem chtel zaridit staly prevod. Urednik nejdrive 20 minut neco delal na pocitaci - "nejde to, - ja nemam pristup na Vas ucet"-. Delsi diskuse o "filozofii e-banky" - ktera me...více

12. 6. 2002 | 23:17 | Radek

Se zuctovanim zustatku eBanka rozodne nepospicha. Dle Vseobecnych obchodnim podminek na to ma "Vyporadaci lhuta cini maximalne dva mesice ode dne zaniku Smlouvy. ..." (Cast E, bod 11) - jo maximalne je maximalne :( Me pomohly...více

6. 6. 2002 | 12:56 | Franta

Dovolil bych si pouze polemizovat s tim, ze ceny jsou vsude stejne. Nez tohle napisete, mela byste si udelat detailni porovnani. Mozna je tomu tak ve Vasem pripade, ale pro nekoho jineho (napr. pro mne) uz to platit nemusi....více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

RPSN, Nezaopatřené děti, Centrální banka, václav stárek, vladimír dlouhý, paušální daň, česká spořitelna, daně, zvýšení, sídlo podnikatele, ceny pohonných hmot, výsledky hospodaření, skupinové slevy, osobní data, občané agentury, zákon na ochranu osobních údajů, výstava peněz, potravinářství

6H03884, 6C61932, 9A72529, 5C58511, 6C61932

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK