Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Bankovní sazebníky, které vás "vyděsí k smrti"

Bankovní sazebníky, které vás "vyděsí k smrti"
Vyznat se v sazebnících některých bank je pro běžného klienta téměř nemožné. Odstrašujícím příkladem je Poštovní spořitelna. Těžkosti potkají i klienty České spořitelny. Prohledávání jejich sazebníku připomíná detektivní práci.

České banky se dělí na dvě skupiny. Na ty s poměrně přehlednými a uživatelsky přívětivými sazebníky a na ty, nad jejichž sazebníky klienti úpí. Dobrou zprávou je, že většina českých bank už patří do první skupiny. Mezi mučitele klientů se letos zařadily Poštovní spořitelna a Česká spořitelna , která orientaci klientům komplikuje různými kombinacemi produktů, jež lze zařadit do balíčku Osobního účtu. I to je závěr z průzkumu, v němž se servery peníze.cz a bankovnipoplatky.com snažily najít nejlevnější běžné účty pro průměrné klienty. (Podívejte se na výsledky průzkumu v článku Nejlevnější účty: i letos konkurenci válcuje mBank a menší banky )

V zásadě existují dva druhy pojetí ztvárnění sazebníku – jedna přehledná srovnávací tabulka, kde klient najde všechny druhy účtů i služeb – např. ČSOB , KB a GE Money Bank . Klient v nich má víceméně hned jasno, co všechno patří do balíčku a co už nikoliv, a kolik ta která služba stojí v rámci účtu i mimo balíčkový účet.

Druhou alternativou je prezentace jednotlivých služeb či účtů zvlášť – např. UniCredit , Poštovní spořitelna , Volksbank . UniCredit má pod každým balíčkovým účtem přehledně vyjmenované, jaké služby klient za zaplacený paušál může zvolit. Učitou mezivariantou je „hybridní“ sazebník – např. Raiffeisenbank či Česká spořitelna .

Pro klienta je samozřejmě ideální, když je sazebník v jednom dokumentu (třeba v pdf formátu) a nemusí skákat z jednoho dokumentu či odkazu na druhý. Takový sazebník najdeme například u KB, GE Money či Raiffeisenbank. V jiných bankách lze narazit na rozdělení dokumentu na samostatné sazebníky pro účty, platební styk a další služby.

Do skupiny bank se spíše přehlednějšími sazebníky patří KB, GE Money Bank, ČSOB, Volksbank, LBBW , Citibank , mBank a Fio . U posledních dvou jmenovaných institucí usnadňuje orientaci skutečnost, že většinu položek nezpoplatňují, takže se náklady klienta dají rychle spočítat.

Obecně se poplatky obtížněji počítají v sazebníku České spořitelny. Pokud se ovšem člověk spolehne na internetový konfigurátor, je věc jednoduchá. Problémem je, že takto sestavený účet bude dražší než obtížně sestavený účet podle sazebníku. Z konfigurátoru totiž není jasné, kolik by jednotlivé položky stály samostatně, kdyby je klient nezahrnul do balíčku Osobního účtu. Samotné dělení služeb je poměrně složité, služby (Standard, Plus, Speciál) se dále dělí na jednotlivé kategorie s počtem produktů a vše navíc komplikují výběrové sady. Jednotlivé produkty jsou tak těžko uchopitelné a nedají se od sebe oddělit.

Sazebník Poštovní spořitelny je zase graficky neuspořádaný, a tudíž málo přehledný, kapitoly jsou od sebe odděleny číslováním, ale na první pohled není zřejmé, kde kapitola končí a kde začíná. Navíc není úplně jasné, co všechno patří pod jednotlivé druhy účtů.

Kamenem úrazu bývají nejasné formulace nebo složité pojmenování některých položek. Například u družstevní záložny Fio není zřejmé, zda klient platí za používání karty v obchodech. V sazebníku lze najít položku „Platba za zboží a služby v SR / v ČR a v zahraničí mimo SR“ za 0,2 Euro. Z této formulace by vyplývalo, že se za platbu zboží v ČR platí. Nicméně podle ujištění mluvčí Fio, Venduly Žaloudíkové, tomu tak není. Jde pouze o nepřesně formulovanou větu, neboť položka se týká jen slovenských karet (organizační složky Fio v SR), které jsou nově vydávány na požádání i k českým účtům vedeným v eurech.

Anketa

Vyznáte se v bankovních sazebnících?

Některé banky pracují s dodatečnými podmínkami – např. Citibank, GE Money či Raiffeisenbank. U posledně jmenované jde o podmínku určité aktivity klienta (výše příchozích plateb, hypoteční úvěr apod.). Sazebník je pak rozčleněn dle věrnostních výhod na Základ, Extra a Prémium. Citibank a GE Money Bank zase pracují s podmínkou minimálního průměrného zůstatku. Zatímco ale u Citibank se jedná o součet všech vkladů klienta, u GE Money Bank jde pouze o zůstatek na běžném účtu (Genius Active).

Obecným problémem sazebníků, který přispívá k nepřehlednosti, je také fakt, že často obsahují aktuálně nabízené účty a účty, které již banka nenabízí, aniž by byly nějak výrazněji graficky od sebe odlišeny (např. GE Money Bank) či by byly ve zcela jiné kapitole.

K přehlednosti sazebníků zajisté nepřispívá velké množství hvězdiček, výjimek, upřesňujících informací pod čarou či doprovodných „vysvětlujících“ textů. Stálo by také za to, označovat změny sazebníku oproti minulému stavu, jako to udělala aktuálně mBank (k 1.9.).

Vyznat se v sazebnících bank zkrátka není snadné. Pro běžné klienty je v praxi velmi komplikované, pokud ne přímo nemožné porovnávat nabídky jednotlivých bank. Řešením by bylo sjednocení terminologie a možná i snížení počtu balíčkových účtů, se kterými se v posledních letech roztrhl pytel.

Zlepšily podle vás banky informovaní klientů o bankovních poplatcích? Podělte se o názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+11
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 9. 2009 9:14, Jaryn

Nejhorší je Unicredit.Neochota cokoli vysvětlit a tajemné změny sazebníku.Z výběru z terminovaného vkladu v den obratu se platí 1% z vybírané částky.

Reagovat

 

+3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (15 komentářů)

5. 10. 2009 | 14:29 | Zdeněk

Upřímně řečeno se mi ten nárůst všemožných balíčků vůbec nelíbí. Teď mám jasno kolik za co platím, jaká položka vyjde na kolik, kdy se mi co vyplatí atd. Jenže co je balíček? Paušál, který platíte a tím ztratíte přehled tak...více

11. 9. 2009 | 13:11 | Štěpánka

V sazebnících bývají uváděné i staré, již nenabízené produkty jednoduše z toho důvodu, že stále existuje kupina klientů, kteří je využívají. Když ukončíte výrobu auta, také okamžitě druhý den nestáhnete z trhu všechny náhradní...více

8. 9. 2009 | 13:06 | Petr

Houby, autor článku má pravdu, když si chci spočítat, kolik zaplatím za nějaký balíček a co v sobě obsahuje, tak mě logicky mate, když hned ve vedlejším sloupci je také nějaký balíček a teprve někde jinde pod hvězdičkou se...více

8. 9. 2009 | 11:44 | Bára

Já nevím, jak jinak lze chápat slovo "zdarma" :-)). Kdyby KB uvedla, že zdarma jsou pouze převody v rámci KB, pak je to něco jiného. více

7. 9. 2009 | 11:43 | Jirka

Mám osobní účet u České spořitelny, který je čím dál tím nepřehlednější a osobního poradce v ČS, který mně ani není schopen dle mého měsíčního výpisu z účtu optimálně nakonfigurovat příslušný "balíček", ani aktuálně informovat...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Účastník stavebního spoření, Stavební úvěr, Strategické certifikáty, účastnické fondy, vodafone, tarify, státní podpora, penzijní společnosti, odvolání, domácí ekonomika, ukazatel ZEW, páka, politická krize, nové služby, přeplatky, Jakub Strnad, fyzické vlastnictví, Mrtin Gardavský

3T66923, 1SY4323, 1SY4323, 5C93994, 1ST4336

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK