Lubor Žalman, generální ředitel Raiffeisenbank, odpovídá na vaše dotazy

redakce Peníze.CZ | rubrika: Rozhovor | 26. 6. 2009 | 12 komentářů
Lubor Žalman, generální ředitel Raiffeisenbank, odpovídá na vaše dotazy
Celý minulý týden jste se mohli zeptat generálního ředitele Raiffeisenbank Lubora Žalmana v podstatě na cokoli. Vaše dotazy se většinou týkaly služeb Raiffeisenbanky. Nicméně Lubor Žalman se vypořádal i s takovými dotazy jako, proč má mince dvě strany.

Radek
Dobrý den, už nějaký pátek jsem Vaším klientem, a zatím to bylo v pohodě, ale teď po Novém roce je to hrůza. Ty poplatky, co mám na e-kontu jako podnikatel jsou hrůza. 50 Kč za internet a dalších 50 Kč za vedení účtu. To nemluvím o poplatcích za transakce!! Hodláte tedy aspoň zavést nějaké balíčky, kde by byly aspoň nějaké příkazy a výběry zdarma? Protože asi jinak budu nucen odejít jinam, jen tak pro nic za nic platit 100 kč měsíčně se mi nijak nezamlouvá. Děkuji

Lubor Žalman
Podobně jako u fyzických osob, i u podnikatelů se snažíme zvýhodňovat ty klienty, kteří s námi mají hlubší vztah – tzn. používají náš účet jako hlavní, mají u nás investice nebo úvěry. Pokud splníte některou z těchto věrnostních podmínek (jsou to měsíční příchozí platby na účet v objemu alespoň 100 tisíc korun nebo příchozí platby v objemu 50 tisíc korun a k tomu depozita a investice v bance v objemu 200 tisíc korun – to nám u podnikatelských účtů nepřijde jako přehnané požadavky), poplatky za celou řadu služeb (nejen Vámi zmíněný internet či vedení účtu, ale např. i karty nebo spořicí účty) platit nebudete. Nově nabízíme i Podnikatelské eKonto Premium, kde můžete získat i určitý počet transakcí měsíčně zdarma, na další se pak vztahují nižší poplatky. Detaily o věrnostních podmínkách máme na našem webu nebo Vám je řeknou na infolince. Mimochodem, nedávno jsme spustili speciální infolinku pouze pro podnikatele.

Jana K.
Dobrý den, nyní dle reklamy je akce předčasné splacení úvěru zdarma, ale ne pro každý. Proč se to např. v jistém časovém období netýká všech spotřebitelských úvěrů? Sama jsem dříve u eBanky byla zvyklá na možnost doplatit úvěr bez sankce kdykoliv v průběhu splácení (proto je to flexibilní spotřebák a ne např. hypotéka). Nyní postoj RB - chceš si doplatit úvěr, jo, ale zaplať nám za to sankci ještě 4 % navrch! Nelichotivé. Jste opravdu banka inspirovaná klienty?

Lubor Žalman
Právě, že se snažíme být! Pokud bychom Vám nabídli předčasné splacení zdarma, odrazilo by se to ve vyšší úrokové sazbě. Zatímco předčasné splacení se tak dotkne jen některých klientů, úrokovou sazbu bychom v případě zrušení tohoto poplatku museli zvýšit všem. A protože jsme banka inspirovaná klienty, a klientů se ptáme, co je pro ně podstatné, víme, že předčasné splacení zdarma mezi hlavní požadavky na spotřebitelské úvěry nepatří.

Jiří Ondera
Dobrý den, připadá mi velice nefér, když mi za vklad hotovosti na můj vlastní účet naúčtujete 10 Kč. Bude se s tímto poplatkem něco dělat?

Lubor Žalman
Pro banku není nic nákladnějšího než manipulace s hotovostí. Na rozdíl od jiných poplatků, které jsme již zrušili nebo tak hodláme učinit od 1. 7., tento poplatek rušit nehodláme. Se zpracováním hotovosti má banka celou řadu nezanedbatelných nákladů (musí budovat pobočky, nabrat a vyškolit zaměstnance, pobočky vybavit, zajistit jejich bezpečnost, zajistit svoz a bezpečnost vybíraných peněz apod.). Pokud bychom takový poplatek neúčtovali, dopláceli by na to klienti, kteří používají pouze bezhotovostní platby.

Kdyby pobočky nemusely manipulovat s hotovostí, náklady na jejich výstavbu a provoz by byly zlomkem toho, co nás stojí ve skutečnosti. V důsledku toho nemohou být hotovostní operace zadarmo.

Jan Pavelka
Není mi jasné, proč jste zvolili pro vaši velmi rozsáhlou mediální reklamní kampaň ženu s tak hrozně nepříjemným hlasem. Těch reklamních vstupů je až obtížně moc a ještě s tímto přednesem je to značně odpudivá reklama, takže spíše trochu kontraproduktivní. Někdy jistá decentnost a kultivovanost sluší a u seriózní banky by to mělo platit dvojnásob. Navíc takováto kampaň je velice drahá, takže dáváte najevo, jak zbytečně utrácíte, a to není pro investory a podnikatele dobrá vizitka.

Lubor Žalman
Ještě nikdy jsme neměli úspěšnější reklamu než je tato:

  1. Většině klientů se líbí, to si pravidelně testujeme.
  2. Registrujeme rekordní nárůst počtu klientů.
  3. Výdaje na reklamu se vrátily za necelý rok – to je dobrá investice, ne?

Morávková
Dobrý den, nevím, čím jsem jako klient "inspirovala" banku, ve skleněných palácích nebo výškových budovách opravdu nebydlím... Možná je na provoz těchto poboček opravdu zapotřebí úročit povolený debet 19,9 %. Nebo platit za vložení peněz na svůj vlastní účet, platit za převody v rámci banky apod. Zdá se mi to přinejmenším "nemravné".

Lubor Žalman
Pravidelně se klientů ptáme, které poplatky jim vadí a které ne. Ty nejvíce kritizované pravidelně rušíme (v minulosti mj. poplatek za příchozí platbu, aktuálně od 1. 7. např. poplatek za blokaci karty nebo za nadměrný vklad hotovosti). Samozřejmě ale nemůžeme zrušit všechny poplatky, vždy musíme najít vhodný mix mezi spokojeností klientů a úhradou nákladů na provoz. Mimochodem, přestěhování do „skleněného paláce“ pro nás znamená snížení nájmu o cca 30 %.

klient
Dobrý den, 1) Můžete mi prosím sdělit, proč RB změnila požadavek na výši měsíčních příchozích plateb u účtu Základ-Zdarma ? Od července je místo původních 15 000,- Kč požadováno 20 000,- Kč, i když jste v minulosti říkal, že původní účty eBanky zůstanou zachovány. V tomto případě o tom nemůže být řeč, neboť změnou podmínek pro kreditní obrat účtu se původní účet eBanky de facto dostal na podmínky pro eKonto Expres - připadá mi to, že RB se snaží klienty tímto donutit k přechodu na eKonto. Připadá Vám takovýto přístup banky férový a hodný banky, která se chce propagovat jako "banka inspirovaná klienty" ? Z mého pohledu se spíše jedná o postup, který na klienty příliš moc nehledí - tj. ve stylu buď přejděte na eKonto, nebo si plaťte vysoké poplatky za vedení účtu, přímé bankovnictví,... 2) "Neusnula RB na vavřínech" ve vývoji produktů a přímého bankovnictví ? Poté, co převzalo špičkové přímé bankovnictví se příliš moc změn neudálo, a to především v poslední době. RB si tak nechala vzít náskok v rozsahu a kvalitě služeb přímého bankovnictví, které ji "spadlo do klína" převzetím eBanky. Velká bankovní trojka (ČS, ČSOB s PS, KB) se v oblasti přímého bankovnictví dostala minimálně na úroveň přímého bankovnictví RB a v některých případech mají tyto banky své přímé bankovnictví i na vyšší úrovni. Můžete mi tedy sdělit, jaké změny RB chystá v přímém bankovnictví a jakém časovém horizontu by mohli klienti tyto služby využívat ? 3) U RB mi také chybí řada služeb - např. Image karta, možnost změnu PINu u všech karet (v současné době tato možnost neexistuje u žádné karty), informační SMS u kreditních karet,... Pokud jsem se na infolince dotázal na tyto SMSky, tak mi bylo odpovězeno, že RB tuto službu zatím neplánuje uvést, neboť klienti RB požadují zlepšení jiných služeb. Pak se musím ptát - jsem tedy pro RB nepotřebným klientem, u něhož RB usoudila, že na jeho požadavky nemá cenu brát zřetel? Já se nerad někam vnucuji. Mám tedy zůstávat u banky, která o mě zřejmě příliš nestojí ? 4) RB také nabízí velmi nízkou úroveň služeb v oblasti Cash Backu. Kdy se plánuje zlepšení této služby? V současné době se jedná u RB prakticky o nepoužitelnou službu - je přístupná jen u velmi malého okruhu obchodníků (dle odpovědi z infolinky RB se jedná pouze o obchodníky s terminálem od ČS) a navíc u kreditní karty je účtován, ve srovnání s jinými bankami, ojedinělý poplatek za využití Cash Backu (10,- Kč) a navíc se na tuto operaci nevztahuje bezúročné období. To si má klient napřed zjišťovat, od jaké banky má daný obchodník terminál. Nejdříve jsem si myslel, že to je od RB nějaký vtip, ale bohužel není. 5) Na základě výše uvedeného si myslím, že služby RB jsou v současné době na nízké úrovni a značně pokulhávají na ostatními bankami. Domnívám se, že je nejvyšší čas s tím začít něco dělat. Byl jsem již spokojeným klientem eBanky. Ale když v současné době vidím s jakou frekvencí a rozsahem nových služeb pro své klienty přicházejí např. Poštovní spořitelna, KB či GE Money Bank, tak mě vždy napadne otázky, kdepak je se svými novinkami RB? Pak si nelze než odpovědět, že prostě začala zaostávat. 6) Navíc zdražení služeb v oblasti úvěrů u RB je naprosto neuvěřitelné. I když já osobně nepotřebuji využívat úvěry, tak se mi takový přístup banky jeví jako nehorázný - zvýšení sazby debetu cca o 5 % (prakticky 20 % sazbu u debetu mají jiné banky u kreditních karet), hodně vysoká úroková sazba u kreditní karty (téměř 23 %), zavedení 1% poplatku za poskytnutí úvěru a 4% za předčasné splacení úvěru (tato sazba byla již dříve, a pouze v akcích je od poplatku osvobozeno). Když se na tento malý přehled podíváte, nepřipadá Vám, že to RB docela dost přehnala v tom zdražování? V současné době mohu říci, že vzhledem k výše uvedenému jsem docela zklamán úrovní a kvalitou služeb RB a též i její drahotou. Po letech, kdy jsem byl klientem eBanky a nyní RB začínám uvažovat o zrušení účtu a všech navazujících služeb, neboť mohu říci, že RB nepřináší nic navíc oproti ostatním bankám.

Lubor Žalman
Díky za Vaše dotazy.

1) Ano, samozřejmě se snažíme motivovat naše klienty k přechodu na eKonto, které je „vlajkovou lodí“ našeho retailového bankovnictví a které pravidelně získává nejvyšší produktová ocenění. Navíc i do budoucna chceme nové výhody rozvíjet právě na tomto účtu. Nevím, jaký účet nyní využíváte, ale přechod na eKonto ze starých programů je možný bez změny čísla účtu a u některých typů účtů i přes internet, je to tedy otázka maximálně několika minut.

2) Internetové bankovnictví jednoznačně dále rozvíjíme. Z novinek posledních měsíců můžu jmenovat např. možnost získání kreditních karet přes internet, zavedení jednodušší platby cla a daní (není nutné vyhledávat čísla účtů, to uděláme za Vás), možnost investičních produktů přes internet či rozšíření možností eKomunikátoru. I tyto novinky přispěly k tomu, že naše internetové bankovnictví bylo v úterý opět vyhlášeno jako nejlepší v ČR v anketě Zlatá koruna.

3) Nabízíme to, po čem je poptávka. Jako příklad mi dovolte uvést změny , které chystáme v našem ceníku od 1. července. Mimo jiné navýšíme bonus placený klientům eKonta na 20 Kč a rušíme poplatky za nadměrný vklad či blokaci platební karty. Tyto poplatky rušíme právě pro to, že tyto poplatky naši klienti dlouhodobě kritizují. Proto jsme se je rozhodli zrušit. V případě image karty či možnosti změny PINu máte pravdu, změny skutečně nechystáme. A vysvětlení je opět stejné, i zde jsme se řídili požadavky klientů a ukázalo se, že většina klientů tyto služby nepovažuje za podstatné a proto je neplánujeme. Jinými slovy , klienti dávají přednost finančním výhodám před image své karty. Proto jsme zavedli věrnostní program Exklusive, který klientům přináší zvýhodněné nákupy. SMS ke kreditní kartě nabízet chceme, je to jedna z novinek chystaných na letošní druhé pololetí. A abych vám odpověděl na závěr otázky: jste pro nás stejně důležitým klientem jako kdokoliv jiný, nicméně po každé produktové inovaci musí být dostatečná poptávka, jinak nemá obchodně smysl.

4) V České republice je jen několik málo bank, které cashback nabízejí a my patříme mezi ně. Možnost vybrat si hotovost při nákupu u obchodníka je doprovázena velmi přísnými pravidly ze strany karetní asociace. Cílem těchto pravidel bylo, aby všechny banky mohly nabízet kvalitativně zhruba stejnou službu za jednotných pravidel – v tomto směru tedy žádné rozdíly mezi bankami nejsou. Co se týče poplatků - u debetních karet je cashback (na rozdíl od některých konkurentů) zdarma. Vzhledem k tomu, že nemáme vlastní terminály u žádných velkých obchodních řetězců, budeme vždy „závislí“ na tom, jak se tyto řetězce domluví se svoji bankou. Některá omezení, kde mohou vybrat hotovost pouze klienti banky provozující terminál, považujeme za nesystémové, dlouhodobě neperspektivní a především nepohodlné pro klienta. Cashback je relativně nová služba, potřebuje čas, aby byla dostatečně rozšířená.

5) Prakticky každý měsíc představujeme několik produktových novinek (jen z posledních týdnů mohu jmenovat např. zelené úvěry, účelovou variabilní hypotéku, spořicí účet Efektkonto, jednodušší platbu daní u eKonta, celou řadu investičních produktů, nové pojišťovací služby), řadu z nich (namátkou variabilní hypotéka, jednoduchá platba daní, dvacetikoruna na eKontu) na českém trhu nikdo jiný nenabízí.

6) Speciálně dík za otázku na zdražování úvěrů. Faktem prostě je, že doba se změnila a levné úvěry jsou pryč. Zvykněme si na to, že doba před krizí byla výjimečná a nyní se spíše vracíme do normálu, kdy bankovní půjčky nejsou úplně pro každého. Navíc s tím, jak poroste nezaměstnanost, poroste i objem nesplácených úvěrů a banky na to musejí adekvátně reagovat zvyšováním úrokových marží. Pokud by tak neučinily, kopaly by si svůj vlastní hrob a dopadly by jako banky v USA. Zdražování úvěrů je nevyhnutelným jevem doprovázejícím ekonomickou krizi a úvěry nezlevní, dokud se celosvětově neobnoví dostatek dlouhodobých zdrojů. To nebude ani letos ani příští rok, situace se začne uklidňovat nejdříve za dva až tři roky.

Martin Moravec
Dobrý den. Jsem vaším klientem od doby, kdy jste koupili eBanku. Musím vás pochválit za to, že z eBanky větší část toho dobrého zůstala a nedošlo k její produktové likvidaci, které se všichni klienti obávali. Naopak na ní RB staví celý svůj stávající marketing. Mnoho vašich kroků v tomto směru bylo i přes počáteční obavy o slonovi v porcelánu přínosných. Kromě této pochvaly však musím RB vytknout především její stávající úvěrovou politiku. Vadí mi zejména zavádění poplatků, které tu dříve nebyly. Jedná se především o poplatek za poskytnutí úvěru a sankce za jeho předčasné splacení. Obojí bylo nedávno zavedeno v nezanedbatelné výši. Nemyslíte, že je to krok zpátky, kterým zbytečně provokujete klienty zvyklé na jinou úroveň těchto služeb? Argument o pokrytí vyššího rizika neobstojí, jelikož toto riziko máte již pokryto navýšením úrokové míry na hrozivou úroveň 20%. Dále bych se zeptal, zda mi můžete potvrdit či vyvrátit mou domněnku o změně automatického hodnotícího systému předschválených produktů pro eKonto? Při nezměněném užívání eKonta mi nedávno nabídka těchto produktů zcela zmizela, nedlouho poté přitom přišla klasickou poštou obdobná nabídka, jaká bývala na eKontě, dokonce s ještě velkorysejším rámcem. Čím je to způsobeno? Používá banka dva různé systémy vyhodnocení bonity klienta, které dávají zcela odlišné výsledky?

Lubor Žalman
Poplatek za předčasné splacení odráží riziko ztrát banky dané poklesem sazeb. Nejde jen o samotné předčasné splacení úvěru, jde také o to, že banka dostane zpět peníze, které má koupené na delší dobu a tyto peníze musí opětovně na trhu umístit. Obecně se dá říci, že banky, které tento poplatek nemají, mají tento náklad zohledněn v úrokové sazbě, která je pak logicky vyšší. Naším záměrem je, aby za tuto službu (neboli předčasné splacení) platili pouze klienti, kteří jej využijí, nikoli všichni.

Stejné je to s poplatkem za zpracování úvěru, také odráží náklad banky na zprocesování úvěru. Tento poplatek není nový, bývalá eBanka jej dříve také účtovala a my se k němu teď jen vracíme.

Banka používá více systémů na hodnocení bonity, tyto systémy jsme neměnili, to však není nejpodstatnější. To, zda se zobrazuje nabídka v internetovém bankovnictví či nikoli, je vázáno na probíhající kampaně. V některých kampaních využíváme internetové bankovnictví, jindy zasíláme klientům dopisy nebo telefonujeme – v aktuální kampani Vás oslovujeme přímo dopisem.

Michal Bock
Dobrý den pane Žalmane, chtěl bych Vám jen poděkovat, že máte tak nadstandardní služby. S vaším internetovým bankovnictvím jsem moc spokojený a s vaší cenovou politikou taky. Doufám,že budete stále takovou bankou .

Lubor Žalman
Díky, to potěší. Budeme se snažit…Mimochodem, ověřoval jsem si v databázi klientů, jestli jste opravdu naším klientem, takže pozdrav do Mostu a okolí!

Ales Polcar
Když převedu koruny na eura, tak mi dáte větší úročení v eurech než v koruně. Tak proč bych si měl u vás zakládat účet v korunách, když v eurech je to pro mě výhodnější?

Lubor Žalman
Je to jen na Vás, jestli se rozhodnete pro účet v eurech nebo korunách, rádi pro Vás uděláme obojí. Nevím ale přesně, o jakém produktu mluvíte. Když se dívám na termínované vklady, tak tam je korunové úročení výrazně vyšší než eurové. Pokud mluvíte o běžném účtu, tak ten rozhodně nemá sloužit ke zhodnocování úspor, ale k zajištění každodenních finančních potřeb klienta – pokud žijete v České republice, tak je pro vás korunový účet jednoznačně praktičtější. My navíc nabízíme eKonto, jediný multiměnový účet na trhu, kde můžete mít pod jedním číslem účtu až devět měn.

jiří
Pane řediteli, čím to je, že vaše banka nabízí jeden z nejvyšších úroků na Termínovaných vkladech na našem trhu?

Lubor Žalman
Protože dokážeme tyto peníze bezrizikově použít a ještě na tom něco málo vydělat. Chceme proto nabízet zajímavou sazbu především na termínovaných vkladech, samozřejmě čím delší vklad, tím lépe.

Radim Vaněček
Jsem Vaším dlouholetým klientem (resp. eBanka). Internetové bankovnictví je špičkové a jsem plně spokojen. Mám však výtku k Vašemu přístupu ke klientům v případě poskytování úvěrů, který považuji za vypočítavý a neuctivý k Vašim klientům, a to i s vědomím bankovní obezřetnosti při současné celosvětové hospodářské krizi. Počátkem letošního roku jsem potřeboval úvěr k pořízení bytu bez zástavy. Na Vašich internetových stránkách jsem vyplnil formulář a požadovaná suma mi byla úspěšně odsouhlasena i s navýšením. Bohužel, po osobní návštěvě na pobočce mi bylo sděleno, že mám nárok pouze na cca čtvrtinovou hodnotu internetové částky. Připadal jsem si podveden a nechápu význam internetových nabídek úvěrů, které považuji za klamavé. Potřebnou částku jsem získal u jiné banky. Část této částky jsem pak uložil na spořícím účtu Vaší banky a najednou začínají chodit nabídky na zvýšení kontokorentu, možnost spotřebitelského úvěru apod. Nezbývá mi, než se usmívat nad Vaší aktivitou a naivitou Vašich nabídek.

Lubor Žalman
Před podpisem smlouvy vždy porovnáváme údaje z internetové žádosti se skutečností. Pokud máte pocit, že jsme ve Vašem případě pochybili, kontaktujte prosím, mého kolegu Petra Rögnera (petr.roegner@rb.cz), který má na starosti kvalitu služeb poskytovaných klientům.

Hlas veřejný
Dobrý den Hlasování (na Peníze.cz – pozn. red.) o tom jak je hezká pobočka v citi tower není moc objektivní, mám za to, že hlasují nejvíce zaměstnanci RB. V porovnání s tím jak vypadá pobočka GE Bank, CITI Bank nebo České spořitelny je hodnocení pobočky RB ovlivněné kvalitou šíření informací Intranetem. Pobočka mi přijde úzká, tmavá, a moc jednobarevná. Děkuji

Lubor Žalman
To je zajímavá diskuze: jak by měla vypadat pobočka, abyste do ní rád chodil? Pokud máte nějaké konkrétní návrhy, napište je našemu tiskovému mluvčímu na tomas.kofron@rb.cz. Budu se těšit!

Rafter
Dobrý den. Nejprve bych chtěl poděkovat za vyřešení většiny připomínek z loňska a dál už jen k tomu, co mi jako klientovi ještě chybí ke spokojenosti.

Karty - podrobný přehled transakci kreditních karet ještě před sestavením el. výpisu. V současném přehledu je v podstatě jen datum a částka. Např. Paypal vyžaduje pro autorizaci identifikační kód, který v přehledu vidět není. Stejně tak je problém něco reklamovat, když nevím, o co se jedna. Online změna limitu na kartách se pomalu začíná stávat standardem, plánujete něco podobného? Zamykání karty je super, ale občas by se hodilo i okamžité zvýšení limitu. - Internetová karta. Neuvazujete v době stále častějšího zneužívání platebních karet o větší podpoře virtuálnich karet? Dobré by bylo vedeni karty při určitém obratu zdarma, vice možnosti v nastaveni limitu (viz. karty mBank) nebo vůbec ideálně tyto karty svázat se z§statkem speciálního poduktu.

Internetové bankovnictví - možnost dobíjeni kreditu mobilních operátorů - Placeni "faktur" některých instituci. Je to sice blbost, ale lidem se to prostě líbí a chtějí to. Zřejmě pro nižší možnost špatného zadání na připraveném formuláři.

Výpisy omezit na co nejnižší možnou míru papírové výpisy pokud o ně nestojím. Třeba výpisu z podílových fondů mi chodí docela dost a zcela zbytečně.

Lubor Žalman
Díky za pozitivní reakci. S dobíjením kreditu mobilů ani elektronickými fakturami zatím nepočítáme. Letos jsme zavedli něco jiného – předpřipravené příkazy pro jednoduchou platbu daní a cel, předpřipravené máme např. i čísla účtů pro inkasa mobilních operátorů.

Co se týče karet, vezmu Vaše připomínky bod po bodu. Výpis transakcí z kreditky – připravujeme přehled transakcí navázaný na eKonto. Pokud tedy máte eKonto a naší kreditní kartu, provedenou transakci uvidíte okamžitě po zaúčtování na kartový účet, budeme zasílat i SMS o provedené transakci - službu bychom měli začít poskytovat ve druhé polovině roku.

Kartu při určitém obratu zdarma již nabízíme. Pokud kartou Visa Classic utratíte měsíčně alespoň 3000 Kč, máte ji zdarma. Stejně tak nabízíme i internetovou kartu – virtuální kartu MasterCard, která je určena jen pro platby přes internet. Změna limitu ke kartám – tuto službu nabízíme u karet vydaných k eKontu, lze zařídit přes internet.

Budeme jedině rádi, když u výpisu z účtu budete využívat jen elektronické výpisy. U podílových fondů je situace trochu složitější - klienti chtějí mít (zvlášť v současné době) přehled o svých investicích, proto jim stavový výpis o hodnotě jejich portfolia posíláme dvakrát ročně. Navíc máme zákonnou povinnost posílat tzv. změnové výpisy, které potvrzují nákup či prodej cenných papírů. Tyto výpisy zatím elektronickou formou neumíme.

Z celé řady internetových diskuzí vidím, že skutečně máte o naši banku zájem (pokud se neobjevuje více Rafterů) a díky za celou řadu námětů. Pokud by se Vám chtělo, pošlete mail našemu tiskovému mluvčímu (tomas.kofron@rb.cz), podíváme se, co bychom pro Vás mohli udělat.

Martin
Bylo by slušné při změnách sazebníku nepředhodit klientům celý nový sazebník ve stylu "najdi si svých pět změn", ale prostě upozornit na konkrétní změny, něco jako changelog by bylo úplně nejlepší. Protože asi každý si umí představit lepší zábavu, než porovnávat položku po položce dva PDF soubory.

Lubor Žalman
Díky za tip, snažili jsme se podstatné změny komunikovat prostřednictvím našeho webu i sdělovacích prostředků, ale zkusíme se příště podívat na to, zda se nedá vymyslet něco ještě ‚návodnějšího‘ a současně detailnějšího. Od 1. 7. se mění totiž nejen poplatky, ale i textace a pokud budete chtít zaslat seznam všech změn, tak to zase bude několik desítek stránek a změny, které se Vás dotknou, v nich budete muset stejně vyhledávat. Proto nám přišlo přehlednější, když dáme k dispozici celý ceník a klient si v něm najde jen těch několik položek, které jej zajímají.

Buddha
Proč každá mince má dvě strany?

Lubor Žalman
Všechno v životě má dvě strany.

Veronika
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jaké uzavřít nejvýhodnější spoření pro nejmenší i s úrazovou pojistkou (od 6 měs.) Děkuji vám.

Lubor Žalman
My nabízíme spořicí účet Včelička. Účet je určen pro děti od narození do 15 let, za založení ani vedení účtu neplatíte žádné poplatky, k účtu lze zřídit úrazové pojištění a pojistný program Patron. Zajímavá může být pravidelná investice do podílových fondů – přesný typ fondu bychom Vám doporučili po vyplnění investičního dotazníku, ve kterém bychom zjistili, co od investice očekáváte a jak jste ochotná riskovat.

Miroslav Hurt
Proč vše banka nekonsoliduje i milionové úvěry? Jedna se o klienty, kteří nemohou ničím ručit. Nešlo by vytvořit i nějaký produkt pro tyto klienty? Jsou tito klienti pro banku tak nebezpečni?

Lubor Žalman
Považujeme to za příliš riskantní. Pokud bychom poskytovali milionové úvěry (a je jedno, jestli na konsolidaci nebo na běžný provoz) bez žádného ručení, dopadli bychom jako banky v USA. A to by si naši klienti jistě nepřáli (vy jistě také ne, pokud jste jedním z nich) Nezajištěné úvěry opravdu poskytovat nebudeme, musíme se chovat zodpovědně ke svým klientům i akcionářům.

Mireček
Všiml jsem si, že na Pankráci na budově ECM je logo Vaší banky. Je to důkaz, že se Vám a RBčku zvedá sebevědomí?

Lubor Žalman
Sebevědomí a pokoru se snažíme mít v rovnováze. Z loga na budově naší centrály mám ale velkou radost, protože jsme rok vyjednávali, než logo americký architekt budovy povolil.

Oldřich Ročák
Dobrý den, proč banka v případě,že mění původní smlouvu s klientem v tom , že poplatek nebude účtovat v případě, kdy klient nevloží 20 000,- Kč původně bylo 15 000,- Kč. Protože se jednalo o dost podstatnou změnu, nebyl jsem na toto upozorněn, a proto to považuji za velmi neseriozní jednání. A samozřejmě nebudu už dlouho Vaším klientem.

Lubor Žalman
Mrzelo by mě, pokud by toto byl důvod Vašeho odchodu. Na veškeré změny ceníku upozorňujeme vždy více jak měsíc dopředu. Konkrétně o změně limitů pro věrnostní podmínky na výběhových programech jsme informovali na konci dubna, zasílali jsme klientům zprávu do jejich internetového bankovnictví.

Jiří Slanina
Využívám příležitosti položit vám následující otázku - zda by vaše afilace neměla zájem dofinancovat investiční celek v Hanoji v objemu cca 20 mil. EUR.

Lubor Žalman
Česká Raiffeisenbank určitě ne, ale můžeme tento projekt předat kolegům ve Vídni. Pokud svůj zájem myslíte vážně, napište detailnější email mé asistence na marketa.sodomkova@rb.cz.

Antonín Prchlík
Dobrý den, budu refinancovat hypotéku v hodnotě 3,3 mil. Kč. Jakou dobu fixace byste mi doporučil, když nehodlám předčasně splácet (na to mít nebudu), nevím, jestli si udržím práci a je mi 52 let?

Lubor Žalman
Rozhodně si nemyslím, že by v příštích dvou letech měly úrokové sazby hypoték klesnout. Banky budou v úrokových sazbách odrážet zvýšené riziko nesplácených úvěrů a poklesu cen nemovitostí, sazby hypoték tak v nejbližších letech zůstanou kolem současných úrovní nebo půjdou mírně nahoru. Nemyslím si, že by současná krize odezněla dříve než za 2 až 3 roky. Samozřejmě neznám detailně Váš konkrétní případ, nevím, kolik let Vám ještě zbývá k ukončení hypotéky, ale myslím si, že zafixovat sazbu na delší čas může být dobrý nápad. Čeká-li nás v budoucnu vysoká inflace, je nízká sazba výhrou v loterii. V případě deflace samozřejmě naopak, ale trvalou deflaci neočekávám.

Radek P.
Dobrý den. Mám zcela jednoduchou otázku, na kterou jsem však nikde nenašel konkrétní odpověď. Chtěl bych spořit pro mého měsíčního syna od současné doby po dobu 18 let. Odpovědi na internetu jsou nejednoznačné - po dobu šesti let se prý vyplatí investovat do stavebního spoření, ale v horizontu 18 let se vyplatí investovat do fondů. A zde narážím na problém - do jakých fondů? Je možné napsat případ konkrétní investice částky 750,-Kč do stavebního spoření na dobu 18 let a srovnat s výnosy konkrétního fondu za stejnou dobu? Jaké je vlastně reálné zhodnocení úspor při úložce 750,-Kč měsíčně na stavebním spoření v horizontu 18 let? 4 % nebo 5 % - opravdu to neumím spočítat. Musel bych tedy najít nějaký konkrétní fond, který nabízí dejme tomu 5,5 % či více? Vůbec nevím, zda tato otázka někam dojde, ale pokud ano, předem děkuji za odpověď. Jako obyčejný člověk neznalý finančního trhu umím svému synovi založit pouze stavební spoření a tím mé (a věřím, že i mnoha jiných obyčejných lidí) znalosti končí. Přeci jenom bych mu chtěl zařídit o malinko lepší život a ušetřit ho tak problémům okamžitě od počátku jeho dospělosti.

Lubor Žalman
Fondy mohou přinést zajímavé zhodnocení, ale nikdy dopředu nevíte, kolik to bude, a můžete i prodělat. Stavební spoření je určitě nejlepší do částky 18.000 korun ročně díky státní podpoře. To žádný fond nepřebije. Chcete-li synovi spořit víc než 18 tisíc každý rok, pak jsou fondy vhodné. Doporučuji rozložit mezi bezpečnější (nižší výnos) a rizikovější (potenciálně vyšší výnos). Ceny akcií a akciových fondů jsou teď hodně nízko. Ne že by nemohly jít v příštích letech ještě níž, ale jestli na úspory pro syna opravdu nechcete 18 let sahat, pak je vysoká naděje, že akciové fondy mohou za tak dlouhou dobu dost vydělat.

Nedovolím si Vám ale doporučit konkrétní produkt, aniž bych detailněji znal Vaše příjmy, výdaje či ochotu riskovat. Nabízíme několik desítek různých fondů, nejlepší mou radou asi bude, abyste zašel na některou z našich poboček, kde můžete vyplnit nezávislý investiční dotazník, na základě kterého Vám budeme schopni poradit takový fond, který by vyhovoval Vašim potřebám a možnostem.

Radka
Dobrý den, ráda bych se zeptala, uvažuji o investování se Sporoinvestem České spořitelny, proto by mě zajímalo, kolik peněz můžu vydělat, při pravidelné investici a to 5 000 Kč měsíčně, děkuji a jsem s pozdravem.

Lubor Žalman
To by Vám asi měli říct spíše v České spořitelně. Budoucí výnos Vám ale žádný seriózní obchodník nezaručí. Pravidelná investice je fajn, ale vždy investujte jen tolik, kolik si můžete dovolit obětovat…

Uživatel
Dobrý den, syn ukončil školu, nastoupil do zaměstnání, chtěl by spořit na bydlení. Stavební spoření už má. Jaký produkt nebo spoření mu doporučujete, aby byl co nejvíce úročen a bezpečný.

Lubor Žalman
Pokud hledáte zajištěnou investici, můžu Vám nabídnout prémiové vklady nebo dluhopisy – u těchto produktů máte vždy zajištěný určitý minimální výnos, navíc můžete získat určitou prémii – maximální výnos se tak může pohybovat zhruba mezi 3-5 procenty ročně. Platí ale to, co jsem napsal výše – vždy záleží na konkrétním klientovi, na tom, jak je ochotný riskovat a za jak dlouho chce ušetřené peníze použít. Čím vyšší ochota riskovat, tím větší je potenciální výnos. Zkuste si na některé z našich poboček nechat zdarma zpracovat nezávislý investiční dotazník a určitě nějaký vhodný produkt najdeme.

Olga Nováková
Dobrý den, shodou okolností jsem se dnes, nakonec úspěšně snažila přidat další peníze k revolvingovému termín. účtu u Vaší banky,tedy před měsícem jsem se netrefila do správného období, takže mi peníze měsíc dělaly společnost v zásuvce stolu...Můžete mi vysvětlit, jaký má smysl mít tak dokonale nepřehledné podmínky pro ukládání peněz, a manipulaci s účtem? Tu je možné s účtem nakládat 4 pracovní dny před otočkou, tu 5 dní včetně dne otočky.... nejde to zjednodušit a zpřehlednit?Nevyznaly se v tom ani vaše úřednice....Po dnešku vážně uvažuju o změně banky, tohle jsem nezažila. Podmínky připomínaly dort, co upekla kočička s pejskem.....

Lubor Žalman
Máte pravdu, podmínky u revolvingů jsou skutečně složité. Pokud Vám to nevyhovuje, obraťte se na svého bankéře nebo pobočku ať Vám doporučí jiný produkt.

Jana Konečná
Dobrý den, Raiffeisenbank nabízí Rychlou půjčku s výhodou mimořádných splátek bez sankcí. Klient měsíčně splácí nižší částku a mimořádnou splátkou chce snížit výši úroků. Je to pro klienta výhodné? Dočetla jsem se,že banka může naúčtovat takzvaný ušlý zisk,tedy ušlé úroky třeba až do původní splatnosti úvěru.

Lubor Žalman
Pravidelně v rámci akcí nabízíme předčasné splacení úvěru zdarma. Když si pospíšíte, tak jednu takovou akci ještě stihnete, úvěry poskytnuté do konce června jsou bez tohoto poplatku. Mimo tyto akce standardně účtujeme poplatek ve výši 4 % z výše mimořádné splátky. Jak už jsem odpovídal výše, chráníme se proti ztrátám a pokud bychom takový poplatek neúčtovali, odrazilo by se to ve vyšší úrokové sazbě pro všechny klienty.

Díky všem za dotazy, jsem rád, když se dozvím přímo od klientů, co vás zajímá a co je pro vás důležité a co ještě máme zlepšit. Těší mne, že se vás (alespoň podle zadaných dotazů) zatím nijak nedotýká současná krize a mohli jsme se bavit o věcech z každodenního provozu banky, jako jsou produkty a poplatky. Přeji hodně štěstí a těším se na příští setkání u podobného chatu nebo osobně. Koneckonců krize je jen změna a každá změna přináší pro každého z nás nové příležitosti, i když to tak ze začátku nemusí vypadat.

Díky za spolupráci i serveru penize.cz. Pokud na jakoukoli z mých odpovědí chcete reagovat, pošlete mail našemu mluvčímu na tomas.kofron@rb.cz, určitě vám odpovím!

Co si myslíte o Raiffeisenbank a jejím generálním řediteli Luboru Žalmanovi? Podělte se o názor.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 6. 2009 11:25, cml11

Ještě maličkost k diskusi ohledně úvěrů. Když už nám jsou poplatky za sjednání a předčasné splacení úvěru předkládány jako to, po čem klienti toužili s poukazem na údajně příznivější úrokovou míru z toho pramenící, chtěl bych navrhnout jednu úpravu. Nechte rozhodnout každého jednotlivého klienta při sjednávání úvěru zda preferuje jednu či druhou cestu a podle toho předložte nabídku. Pokud tvrdíte, že úvěr bez těchto poplatků by měl navýšenou úrokovou míru, není nic snazšího než ji nabídnout jako volbu. Stačí do kalkulátoru dodělat dvě tlačítka "bez poplatku za sjednání" a "předčasné splácení zdarma". Jak prosté drahý Watsone...

+3
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 6. 2009 11:17, Mgr. Milan Herink

Pane generální,

jsem Váš klient, již řadu let a nechápu, proč zvýhodňujete pouze klienty, kteří využívají elektronické bankovnictví (ekonto), ne také ty ostatní!?

Jelikož, nemám v tento druh bankovnictví důvěru, a to v době "šikovných hekrů", tak nejsem zvýhodněn, má to logiku!? Dále, mi není jasné, proč platím poplatky bance za odchozí platby (zadané platebním příkazem)!?

Zvažte proto, jako GŘ, zda nemáte ještě prostor, pro zvýhodňování služeb pro klienty (vč. snížení poplatků za vedení účtu)!?

Zdravím a přeji pěkný den.

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Bankou roku se stala Raiffeisenbank

27. 11. 2008 | redakce Peníze.CZ

Bankou roku se stala Raiffeisenbank

Cenu Banka roku dostala letos Raiffeisenbank. Mezi banky, kterým lidé nejvíce důvěřují se však nedostala. Podle průzkumu agentury STEM/MARK Češi nejvíce věří velké trojce, České spořitelně,... celý článek

Raiffeisenbank: Chceme finanční produkt krásný jako iPhone

18. 11. 2008 | Věra Tůmová, Jan Stuchlík | 13 komentářů

Raiffeisenbank: Chceme finanční produkt krásný jako iPhone

Česká Raiffeisenbank se po fúzi s eBankou odpíchla a vykazuje letos 43procentní zisk. Mimo jiné prý za to vděčí klientům, kteří ji inspirují k novým produktům jako je eKonto. Ideální... celý článek

Partners Financial Services