Za co platí průměrní Češi bankovní poplatky

redakce Peníze.CZ | rubrika: Analýza | 13. 5. 2008 | 1 komentář
Za co platí průměrní Češi bankovní poplatky
Průměrní klienti českých bank jsou rok od roku aktivnější. Na účtu uskuteční více transakcí, navíc až tři čtvrtiny z nich zadají pomocí přímého bankovnictví. Ať už je to přes telefon či internet. To jsme zjistili při přípravě rozsáhlého průzkumu nákladů na vedení účtu.

Češi využívají služeb bank čím dál víc. Vyplývá to z průzkumu, který mezi bankami udělaly servery www.bankovnipoplatky.com a www.penize.cz, a z jeho srovnání s podobnou anketou z roku 2006. Dnešním bankovním klientům přichází na účet více plateb. Klienti podávají více příkazů k úhradě i trvalých příkazů. Mnohem více rovněž platí platebními kartami a mnohem aktivněji využívají služeb elektronického bankovnictví.

Pasivní bankovní klient roku 2008

  • Vedení účtu
  • Výpisy měsíčně poštou: 1x
  • Příchozí platby: 1x
  • Vklad v hotovosti: 0x
  • Odchozí platby
    - Trvalý příkaz: 0x
    - Příkaz k úhradě: 1x (zadán elektronicky)
  • Výběry na přepážce: 0x
  • Výběr z bankomatu: 1x (z bankomatu vlastní banky)
  • Platby u obchodníka: 1x
  • Platební karta: 1x (elektronická)
  • Přímé bankovnictví: 1x
  • Služba SIPO platba: 0x

Počet příchozích plateb se v průměru zvýšil ze tří na čtyři. U příkazů k úhradě činí nárůst ze tří na pět plateb měsíčně. V obchodech Češi dnes zaplatí v průměru šestkrát za měsíc, zatímco před dvěma roky to bylo jen dvakrát. Při komunikaci s bankami dnes jednoznačně vede přímé bankovnictví, ať už jde o internetbanking nebo telefonní bankovnictví. V průměru klienti zadávají tři čtvrtiny všech platebním příkazů přes přímé bankovnictví. Jen čtvrtina se podává přes kamenné pobočky bank.

Profil průměrného bankovního klienta sestavily servery v rámci rozsáhlejšího výzkumu, v němž chtějí zmapovat, kolik stojí takového klienta vedení účtu u českých bank. Hodlají tím přispět do diskuse o výši bankovních poplatků, které jsou v České republice nejvyšší ze všech okolních zemí. Ke snižování zatím přistoupily jen některé banky, patrně i proto, že klienti poplatky ochotně platí, aniž by se zamýšleli nad levnějšími alternativami.

Právě průzkum serverů www.bankovnipoplatky.com a www.penize.cz má klientům pomoci se v rozsáhlé a často poměrně nepřehledné nabídce bank zorientovat. A to navzdory faktu, že klienti využívají různé služby a každý z nich klade důraz na jinou část bankovního servisu. Nástrojem pro srovnání bude právě profil „typického či lépe řečeno průměrného bankovního klienta“, který vychází z chování převážné části uživatelů bankovních produktů. A kdo je typickým klientem bank v České republice? Jaké služby spojené s běžným účtem využívá? Uvedené údaje vyplývají z informací poskytnutých největšími bankami, působícími v České republice. Nejedná se samozřejmě o prostý průměr (pak by čísla nevycházela zaokrouhleně na celá čísla).

Za co platí průměrný bankovní klient

TransakcePrůměrný klient 2008Průměrný klient 2006
Vedení účtuAnoAno
Výpisy měsíčně poštou11
Příchozí platby43
Vklad v hotovosti11
Trvalý příkaz k úhradě4 (3x zadán elektronicky, 1x na pobočce)2 (1x zadán elektronicky, 1x na pobočce)
Příkaz k úhradě5 (4x zadán elektronicky, 1x na pobočce)3 (2x zadán elektronicky, 1x na pobočce)
Výběr hotovosti na přepážce01
Výběr z bankomatu3 (2x z bankomatu vlastní banky, 1x z cizí)3 (2x z bankomatu vlastní banky, 1x z cizí)
Platby u obchodníka62
Platební karta1 (elektronická)1 (elektronická)
Přímé bankovnictvíAnoAno
Služba SIPO1nezjišťováno

Součástí letošního průzkumu bude nově i pasivní bankovní klient, tedy takový, který má účet v podstatě jen k tomu, aby mu na něj mohl zaměstnavatel posílat výplatu. Rovněž profil takového klienta byl sestaven na základě údajů českých bank. Potvrdil se předpoklad, že pasivní klient v podstatě bankovní služby nevyužívá, a je tudíž pravděpodobné, že v rámci různých balíčků či paušálů platí za více služeb, než ve skutečnosti spotřebovává.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Oblíbená témata

anketa, bankovnictví, banky, poplatek, účet

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Které bankovní poplatky zaráží i mluvčí bank

21. 1. 2008 | Věra Tůmová | 8 komentářů

Které bankovní poplatky zaráží i mluvčí bank

Bankovní poplatky rozčilují už řadu let mnoho klientů bankovních institucí. Některé poplatky ale nechápou ani zástupci bank, jak zjistil portál bankovnipoplatky.com. Mezi ně patří třeba... celý článek

Hlasování o nejabsurdnější bankovní poplatek začíná

3. 12. 2007 | Věra Tůmová | 8 komentářů

Hlasování o nejabsurdnější bankovní poplatek začíná

Dny předvánočního shonu si mohou lidé zpestřit hlasováním o nejabsurdnější bankovní poplatek. Soutěž, která je rok od roku populárnější, bude mít díky nováčkovi tuzemského trhu, polské... celý článek

Proč platí Češi nejvyšší bankovní poplatky

22. 10. 2007 | Patrik Nacher | 2 komentáře

Proč platí Češi nejvyšší bankovní poplatky

Podle průzkumu Slovenské bankovní asociace platí Češi za bankovní poplatky nejvíce ve střední Evropě. Asociace ovšem zjistila pouze to, co už všichni dávno ví. Bankovní poplatky v Česku... celý článek

Nekonečný boj s bankovními poplatky pokračuje

19. 10. 2007 | Věra Tůmová | 2 komentáře

Nekonečný boj s bankovními poplatky pokračuje

Tisíce lidí v Česku mohou už třetí rok upozornit na bankovní poplatky, které jim připadají podivné, prostřednictvím ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek. Banky si však z výsledků... celý článek

Bankovní poplatky tvoří třetinu zisku bank

23. 1. 2007 | Patrik Nacher | 4 komentáře

Bankovní poplatky tvoří třetinu zisku bank

Z hlediska celkového zisku tuzemských bank mají bankovní poplatky významné postavení. Od roku 2004 sice jejich podíl mírně klesá, ovšem stále tvoří až 1/3 a jsou v celkovém "portfoliu"... celý článek

Partners Financial Services