Výsledková sezóna je období, kdy společnosti zveřejňují své výkony za poslední čtvrtletí, změny uvnitř společnosti a výhled na další období. Týká se všech firem, jejichž akcie se veřejně obchodují na burze. Má pevně daný jízdní řád, který se ovšem každé čtvrtletí obměňuje. Sezóna začíná vždy týden až dva po konci čtvrtletí a detaily firemních hospodaření zaplavují informační kanály po několik následujících týdnů. Výkony velkých společností fungují jako katalyzátor trhu a odsouvají tak pravidelné měsíční fundamenty do pozadí. Zveřejnění hospodaření společností se projevuje primárně na akciovém trhu,nicméně dopady jsou často zřetelné i na jiných trzích finančních aktiv.
Zpravidla první reportují výrobní společnosti a banky, následované energetickými společnostmi a sezónu uzavírají maloobchody. Největší vliv na tržní sentiment však mají úspěchy či neúspěchy bankovního sektoru, který je zvláště v posledním roce pod drobnohledem. Evropské firmy zveřejňují své výkony později a jejich vliv je na globální obchodování zpravidla nižší. Výsledky jsou totiž díky časovému zpoždění za USA lépe predikovatelné. Statisticky je nejrušnější zveřejnění výsledků za třetí kvartál v říjnu, protože září se z historických statistik jeví jako medvědí trh a nervozita tak panuje ještě před samotnou sezónou. To má pak vliv na celý sektor i tržní sentiment.
Obchodní strategie
Obchodování v průběhu výsledkové sezóny je složitější než v jiných částech roku, protože vznikají nové interakce mezi zveřejněnými výkony firem a pravidelnými fundamenty. Trhy jsou zpravidla volatilnější a jednotlivé akcie může potkat i výkyv v řádu několika desítek procent. Indexy volatility chicagské burzy VIX má sklon přidat i jednotky bodů. K obchodování je tak nutno přistupovat zvláště obezřetně. Případ společnosti Alcoa, která v právě probíhající výsledkové sezóně ztratila skokově více než 11 procent, mluví sám za sebe.
Zveřejnění výsledků může obchodník využít ve svůj prospěch, ovšem je důležité mít takovou strategii, která minimalizuje ztráty a až v druhé řadě nechává prostor ziskům. Jakýkoliv vstup či výstup z pozice by měl učinit s ohledem na kalendář sezóny. Vysoká volatilita se projevuje zvláště při překvapivých reportech o firemním hospodaření. Sázka na jednotlivé akciepřed zveřejněním reportu může být výnosnou strategií, ovšem pouze pokud má obchodník o firmě a celém sektoru důkladné informace. Tato strategie je také nejnebezpečnější ze všech, zvláště pak když se jedná o první zveřejněná data firmy z určitého sektoru. Bezpečněji, ovšem s nižším potenciálem zisku se s pomocí derivátů obchodují jednotlivé sektory, nebo celkový tržní sentiment. (Sledujte kurzy akcií a komodit na trhy.penize.cz)
Nejvhodnější se k obchodování výsledkové sezóny zdají být některé opční strategie (např. Straddle, Strangle), kdy správnou kombinací několika call a put opcí lze dosáhnout výdělku při pohybu oběma směry. Tyto strategie tak spekulují na zvýšenou volatilitu podkladového aktiva. Obchodník vydělá vždy, když jsou výsledky firmy překvapivé a její akcie se prudce pohnou nahoru nebo dolů.
Volatilita znamená risk
Přestože se obchodování výsledků firem může zdát dobrou příležitostí k velkým ziskům, opak může být pravdou. Spousta obchodníků si v tomto období dává pauzu a čeká na klidné období. Obchodování výsledků firem patří mezi agresivní strategie, do které by se začátečníci neměli pouštět. Nic to ovšem nemění na faktu, že potenciál zisku je vysoký a záleží na každém obchodníkovi, jestli podstoupí zvýšené riziko.
Autor je analytik společnosti X-Trade Brokers.
Sdílejte článek, než ho smažem