Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Proč burzy nerostou? Čeká USA recese?

Proč burzy nerostou? Čeká USA recese?
Ekonomika USA podle makroekonomických údajů roste, burzovní indexy ale tomuto vývoji neodpovídají – stagnují či klesají. Jak to, že tyto "barometry" ekonomického vývoje nekorespondují s údaji o růstu HDP? A co čeká USA?

Americká ekonomika je údajně ve velmi dobrém zdraví, rychle roste a nezaměstnanost je dlouhodobě na nízké úrovni. Tak čeho bychom se měli obávat? Znepokojení snad přináší jen vývoj burzovních indexů. Hlavní index New Yorské burzy (NYSE) , Dow Jones Industrial Average (profil, názory), za poslední rok nepřidal ani procento a nachází se nyní níže než na počátku roku 2004. Podobná je situace i na technologickém trhu Nasdaq, kde je hlavní index Nasdaq Composite (profil, názory) rovněž pod úrovní počátku roku 2004.

Jak je možné, že vývoj burzovních indexů nekoresponduje s údaji o růstu HDP? Za vývojem na NYSE a Nasdaqu stojí opatrní investoři, kteří nemají přehnaná očekávání jako v druhé polovině 90.let. Otázkou je, proč, když je ekonomika v tak dobrém zdraví? Výsledky firem nebyly v poslední roce vůbec špatné. Velkými tahouny ziskovosti byly investiční banky a velké makléřské firmy. Firmy se obecně těší dobrému finančnímu zdraví. Jenže výhledy na další období, které společnosti na Nasdaqu a NYSE ukázali na další období už tak příznivé nebyly. Ukazuje to na fakt, že se firmy bojí dalšího vývoje a nechtějí zklamat akcionáře.

Je možné, že očekávají recesi?

Měnová zásoba v USA narostla v posledních 3 letech o závratných 50 % a Greenspan musel začít něco dělat. Tento nárůst se promítl i do vývoje HDP, který změny měnové zásoby se zpožděním kopíruje. Obava z dalšího nárůstu úrokových sazeb je reálná, zvlášť vzhledem k proklamované cílové úrovni kolem 3,5 - 4 %. A zvláště firmy na Nasdaqu budou vůči tomuto vývoji dosti zranitelné. To naznačuje i vývoj oborových indexů. Společnosti, které produkují kapitálové statky, či jsou ve struktuře produkce dosti vzdálené konečné spotřebě vykazují větší pokles než hlavní indexy NYSE - S&P 500 (profil, názory) a Dow Jones Industrial Average . Zatímco poslední tři měsíce hlavní indexy NYSE buď stagnují nebo mírně klesají, index biotechnologických akcií klesl o 14%, index počítačových akcií klesl o 10% stejně jako Nasdaq Composite. Naproti tomu Dow Jones klesl o necelých 5% a S&P 500 o 3%.

Ani očekávání analytiků na další období nejsou nijak optimistická. V USA nyní začíná období, kdy firmy oznamují své hospodářské výsledky za 1.čtvrtletí. A každý nad očekávání dobrý výsledek bude překvapením. Nelze ani očekávat, že by dobré výsledky v nějakém širším měřítku burzy zvedly, protože investoři jsou nyní naladěni poměrně pesimisticky. Celý tento obrázek koresponduje s tím, že vrchol ziskovosti byl zaznamenán v roce 2004. I tento fakt potvrzuje domněnku, že recese v USA přijde zhruba ve druhé polovině tohoto roku. Firmy to vědí, vidí problémy nadcházejících čtvrtletí a i když to explicitně najevo nedávají, investoři to už nyní intuitivně tuší. Recese v USA pomalu přichází.

 Napsáno pro stránky Liberálního institutu.

Nastane v USA recese? Souhlasíte s autorem? Jak se vývoj v USA odrazí do globální ekonomiky?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-2
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 5. 2005 15:53, Honzajs

Je dost možné, že akciové indexy v USA budou za 10 let na podobné úrovni jako dnes (viz vývoj 1966-1982). Očištěno o inflaci, trhy dosáhly hodnot z roku 1966 teprve po 30 letech v roce 1995.

P/E je totiž na historickýcj maximech a býčí trh nikdy v minulosti nezačínal na těchto hodnotách P/E. Dobrý článek je zde:

http://www.investorsinsight.com/otb_va_print.aspx?EditionID=118

Velmi dobré statisiky jsou zde: http://www.crestmontresearch.com/content/market.htm Ty tabulky opravdu stojí za prostudování.


Souhlasím, že kdo chce vydělat v příštích letech, bude muset používat jak spekulace na růst, tak i pokles. Lze očekávat "vlnění" indexů.

A kdo bude chtít nakupovat akcie, bude muset velmi pečlivě vybírat - osobně se mi jako vhodné jeví obrana, biotech, nano, materiály a drahé kovy.

A kdo bude chtít opravdu hodně vydělat, bude se muset orientovat na small či dokonce micro cap.

Reagovat

 

+43
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 13. 05. 2005 13:19)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 5. 2005 15:11, Karel

V kvetnu se akcie v USA vetsinou nekupujou , ale prodavaji.
Stoupajici uroky nemaji nic spolecneho s rustem akcii , protoze kdyz rostou uroky , roste i hospodarstvi a porostou i akcie.
Ted se v USA jenom ceka , az nejaky guru doda lidem odvahu koupit akcie.
Kdyby Buffett nebo Kerkorian koupil za par miliard dolaru jakoukoliv akcii z Dow Jonesu , asi by rostla podobne , jako nedavno to GM +18% za jediny den.
Ja necekam na pokyn nejakeho guru , ale kupuju kazde 2 mesice fajnove akcie s P/BV kolem 2,5 a prumernym rocnim G +10% a P/E 10 az 15 a ROE nad 15%

Reagovat

 

-5
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 13. 05. 2005 13:19)

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

14. 5. 2005 | 15:15 | Honzajs

Doporučuji velmi pozorně prostudovat tabulku, které říká, jak se vyvíjel trh při různých počátečních hodnotách P/E. Podle toho, totiž trh nepůjde alespoň 10 let nikam.
Vydělat bude možno na vlnách, na stock pickingu...
více

14. 5. 2005 | 11:57 | Jirka

Podle statistik, na které odkazuje dole Honzajs, to vypadá, že trhy jsou v déledobém horizontu naopak v závěsu za ekonomikou. Jedna z tabulek tam přímo říká, že akciový trh a ekonomika nejdou ruku v ruce. To je myslím důkaz...více

14. 5. 2005 | 11:06 | Jirka

Díky za tip na ty statistiky! Jsou skutečně zajímavé. A hlavně mě potěšilo, že jsem tam našel myšlenky, které jsem zatím považoval za vlastní. Když to vidí stejně i ti zkušenější, tak se snad na trhu neztratím. :-) více

13. 5. 2005 | 16:27 | trader

Akcie mají tu vlastnost svou cenou předjímat vývoj ekonomické situace za určité období (nejméně 6 měsíců). Investoři to mají těžké, ale koneckonců mohou vždy doufat , že za 5-20 let na tom vydělají ten svůj roční úrok. Takový...více

13. 5. 2005 | 15:53 | Honzajs

Je dost možné, že akciové indexy v USA budou za 10 let na podobné úrovni jako dnes (viz vývoj 1966-1982). Očištěno o inflaci, trhy dosáhly hodnot z roku 1966 teprve po 30 letech v roce 1995.
P/E je totiž na historickýcj...
více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Marxismus, Kardinální užitek, Prospekt emitenta, martin stára, brno, architektura, mobilní operátoři, operátoři, jízdenka, česká asociace franchisingu, daňový základ, Asie, Ross, Carbon Central Network, rolníci, ceny ropy, nehody, cestovní ruch

8S38915, 2K17417, 8B58110, 6P16221, 3T91467

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK