Není analytik jako analytik
24. 1. 2001 | Tomáš Janča | 2 komentáře
Analytikové soustavně selhávají při předpovídání budoucnosti, ať se nám to líbí nebo ne. Bylo by ovšem krátkozraké je za to odsuzovat.
Každá z knih (The New Market Wizards, John Wiley & Sons, 1992; Stock Market Wizards, Harper Infromation, 2000) čtenáři nabízí rozhovory s více než dvaceti investory a spekulanty, kteří v horizontu mnoha let vykazovali nadprůměrné výnosy a konzistentně poráželi trh.
Čtenář má možnost seznámit se s uživateli celé plejády investičních stylů, přístupů a strategií: od přímé spekulace na pohyby měn, krátkodobého obchodování s komoditami, využívání cenových "neefektivností" při oceňování opcí, přes makro investování až po selekci růstových akcií. Úspěšní spekulanti se samozřejmě nesvěřují s konkrétními parametry svých strategií či proprietárních modelů, zato ale nabízejí čtenáři obecnější avšak přesto cenné rady a životní zkušenosti týkající se kapitálových a komoditních trhů. Něž se o některých krátce zmíním, nabízím pro motivaci tuto tabulku:
Jméno | Období | Výkon |
William Eckhardt | 1978-1990 | průměrný roční výnos 60%, jediný ztrátový rok |
Monroe Trout | 1986-2001 | průměrný roční výnos 21,5%, ani jediný ztrátový rok |
Stanley Druckenmiller | 1980-1992 | průměrný roční výnos 37% |
Richard Dreihaus | 1980-1992 | průměrný roční výnos 30% |
Gill Blake | 1980-1992 | průměrný roční výnos 45%, nejhorší roční výnos 24% |
Victor Sperandeo | 1971-1990 |
průměrný roční výnos 72%, jediný ztrátový rok |
Stuart Walton | 1990-1998 | průměrný roční výnos 115%, nejhorší roční výnos 63% |
Buď si jistý, že máš konkurenční výhodu
Jedinou cestou k nadprůměrným výnosům a nízkému riziku je specifická konkurenční výhoda před trhem. Konkurenční výhodou může být znalost odvětví, objevení některých dosud neznámých či nepříliš známých vztahů mezi cenami na jednom trhu v různém časovém období v reakci na různé události, nebo vztahy mezi cenami různých aktiv, nízké transakční náklady apod.
Vlastní výzkum
Za vlastní výzkum vedoucí k vlastní tržní strategii neexistuje žádný substitut. Úspěšný spekulant musí vědět za jakých okolností nakoupit a za jakých okolností prodat, aby byl schopný odhadnout správný okamžik, musí detailně znát faktory, které ho vedly k nákupu či prodeji. Aby byl schopný držet pozici, i když dočasně na ní prodělává, nebo se zbavit pozice, i když dosud vypadá velmi slibně, musí mít důvěru ve svou tržní strategii. Pouhé přebírání populárních názorů ať z Wall Streetu nebo z akademického prostředí je cestou (přinejlepším) k průměrnosti.
Konzistence a objektivita
Pokud faktory, které investor či spekulant identifikoval vlastním výzkumem, hovoří ve prospěch prodeje, musí prodat. Může se samozřejmě stát, že nezná všechny podstatné faktory a že cena daného aktiva poroste, tuto skutečnost však může zjistit pouze zpětně. Držet pozici bez znalosti konkrétních faktorů, které by hovořily ve prospěch dané pozice, znamená držet ji na základě emocí. Držet ztrátovou pozici pouze na základě naděje "snad se to zítra obrátí" je návodem ke spolehlivé destrukci kapitálu.
Stoprocentní nasazení
Úspěšní spekulanti sledují trh téměř každou hodinu svého bdělého stavu, téměř neznají dovolenou a volné chvíle tráví výzkumem u počítače. Tento druh nasazení si nezadá s tréninkem špičkových sportovců a spíše než zahálčivý život, který si většina lidí spojuje s představou profesionálního investora či spekulanta, připomíná vojenský dril a disciplínu. Takový druh nasazení vyžaduje motivaci, kterou nelze vysvětlit pouze penězi. Většina z těchto lidí jsou mnohanásobní milionáři a nepotřebují pracovat do konce života, proč tedy pokračují? Protože mají rádi obchodování, analyzování, výzkum a zkrátka všechno, co k tomu patří. Proč alespoň nezvolní tempo a nasazení? Protože to je jistá cesta k průměrnosti.
Mýty o trhu
Existují v zásadě dva mýty o trhu. Populární mýtus říká, že trhy jsou neefektivní, vytvářejí bubliny a že potenciální zisky čekají za každým rohem. Podle investorů z knih Jacka Schwagera to není pravda, neexistují žádná jednoduchá schémata a žádné lehké cesty. Trhy nejenže jsou velmi efektivní, ale v čase se díky spekulantům stávají ještě efektivnějšími. Hypotéza efektivních trhů, podle které je každá tržní cena správná a trh nelze překonat, přinejmenším ve své silné verzi také patří do říše pohádek. Jak je to možné? Monroe Trout to vysvětluje tím, že výzkum akademiků není dostatečný. Profesionální investoři a spekulanti podle něj testovali a testují mnohem více vztahů a hypotéz než akademický svět.
Co si myslíte o geniálních portfoliomanažerech překonávajících dlouhodobě trh? Četli jste některou ze zmiňovaných knížek? Podělte se s ostatními o své názory!
Jak jde řízení portfolia vám si můžete vyzkoušet v naší investiční hře. Zaregistrujte se a zkuste zhodnocovat miliony!
Dlouhodobý investiční produkt
Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
6. 6. 2002 12:47, Honza
Co třeba LTC Management
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.