Hodnota firmy se dá spočítat na základě různých faktorů, např. ze změny ceny akcie za prvních šest měsíců tohoto roku ve srovnání s S&P 500 nebo ze zisků z roku 2009 a prvního čtvrtletí 2010. Významné jsou i negativní události, jako například ropná skvrna v Mexickém zálivu.
Od prvního ledna ztratily značky 10 uvedených společností celkem více než 100 miliard USD ze své hodnoty.
1. BP
Hodnota značky 1. ledna 2010: 20 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 0 USD
Změna: -100 %
BP je jediná, která ztratila prakticky veškerou hodnotu za méně než rok. Srovnat se dá možná s AIG. Skoro všichni teď management BP proklínají a čerpací stanice této společnosti přišly o řadu zákazníků.
Náklady na boj se skvrnou okolo 20 miliard USD budou nejspíše jen zlomkem celkových ztrát firmy. Momentálně BP zvažuje prodej svých aktiv, aby získala další peníze.
I kdyby se BP vzpamatovala po finanční stránce, jméno firmy bude trpět dlouhá léta. Ironií osudu je to, že byla minulý rok ohodnocena firmou BrandZ jako nejlepší ropná společnost. Prosazovala totiž politiku ochrany životního prostředí.
2. Dell
Hodnota značky 1. ledna 2010: 16 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 9 miliard USD
Změna: -44 %
Situace ve společnosti Dell upadá od návratu zakladatele Michaela Della do pozice CEO v roce 2007. Hrubé příjmy za první pololetí 2008 byly 61 miliard USD, v roce 2010 už jen 53 miliard. Čistý zisk klesl za tu dobu o polovinu.
Pokles příjmů je však tím nejmenším problémem. Po ročním vyšetřování byl v roce 2007 odhalen účetní podvod s cílem nadhodnotit hospodářské výsledky. Ty se pak musely přepočítat.
Dalším skandálem Dellu byl odhalený vztah s Intelem, jímž si obě firmy měly udržet konkurenční výhodu na trhu s PC. Opět se přišlo na účetní podvody. Dell dohodu s Intelem přiznal a dostal pokutu 100 milionů USD.
Dell má na krku i další podezření. Má jít o 12 milionů počítačů obsahujících vadné součástky. Několik e-mailů dokazuje, že o tom zaměstnanci Dellu věděli. Nic ze zmíněných skutečností pověsti Dellu nepomůže.
3. Adobe
Hodnota značky 1. ledna 2010: 7 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 4 miliardy USD
Změna: -43 %
Apple zhoršil vyhlídky řady firem z tohoto seznamu, nejvíce však utrpěla společnost Adobe. Flashplayer byl v posledních letech dominantním multimediálním softwarem na trhu s PC a s rozvojem mobilního internetu bylo potřeba jej dostat i do nich mobilů. Apple to však znemožnil tím, že zablokoval instalaci Flashe do iPhonů, iPodů i iPadů.
Ředitel společnosti Apple Steve Jobs má jasno: "Flash byl vymyšlen v éře PC pro PC a myši. Éra mobilů je o zařízeních low power, dotekových displejích a otevřených webech. Ve všech těchto oblastech Flashplayer neuspěl."
Akcie Adobe během pěti dnů po tomto Jobsově dubnovém prohlášení klesly z 35 na 32,50 USD. Apple nabízí přes 200 tisíc aplikací a Adobe na oplátku zabraňuje umístění softwaru Creative Suite do svých zařízení. Google Android naopak instalovat Flash umožňuje.
Adobe nedávno zaznamenala silné tržby, znepokojení však přetrvává.
4. Sony
Hodnota značky 1. ledna 2010: 12 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 7 miliard USD
Změna: -42 %
V 90. letech zažila spotřební elektronika svůj vrchol. V březnu 2010 však zaznamenala společnost Sony významné ztráty a příjmy třetím rokem v řadě v důsledku poklesu prodejů televizí a digitálních fotoaparátů klesly.
Navíc silná konkurence firem Microsoft a Nintedo oslabila vedoucí postavení Sony v oblasti videoher a herních konzol.
5. Goldman Sachs
Hodnota značky 1. ledna 2010: 16 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 10 miliard USD
Změna: -38 %
Goldman Sachs jako možná jediná z uvedených firem v posledních týdnech část své hodnoty získala. Pokuta pouhých 550 milionů USD by mohla poněkud napravit pošramocenou pověst banky. Problémy Goldman Sachs však ještě nekončí – musí zaplatit veškeré soudní výlohy všech zúčastněných.
Další výdaje se nejspíše objeví v souvislosti s finančními reformami, jež se chystají v USA a Evropě. Spekuluje se o přímé dani, která by pokryla náklady budoucích krachů finančních institucí. Investoři se dále bojí nižších provizí (zejména v oblasti proprietary tradingu) a regulace derivátů. Analytici odhadují, že by se zisky Goldman Sachs mohly snížit o 1,5 miliardy. Za druhé čtvrtletí se zatím zvýšily příjmy z investic a tradingu o 40 % meziročně.
6. Research In Motion
Hodnota značky 1. ledna 2010: 25 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 16 miliard USD
Změna: -36 %
BlackBerry od RIM mělo mezi roky 2002 a 2009 výsadní postavení na trhu se smartphony. Potom však kvůli iPhonu začalo ztrácet. Další konkurenti (Google, LG, Motorola, Samsung) tomu také napomohly. Z nedávných výzkumů je patrné, že zatímco 52 % lidí by si koupilo iPhone a 19 % Android, pouze 6 % by dalo přednost BlackBerry.
RIM se snažila proniknout i na spotřební trh, výrobky se však příliš neuchytily. Příjmy sice rostou, v posledním čtvrtletí o 24 % meziročně na 4,24 miliardy USD, analytici si však touto společností nejsou jisti.
7. Nokia
Hodnota značky 1. ledna 2010: 40 miliard USD
Hodnota značky 30. června 2010: 27 miliard USD
Změna: -33 %
Ačkoliv Nokia stále zůstává největším výrobcem mobilních telefonů, high-end smartphony se příliš neuchytily. Akcie se od dob, kdy začal Apple prodávat iPhone, propadly o 67 % a říká se, že představenstvo Nokie hledá nového ředitele.
Příjmy Nokie za druhé čtvrtletí byly o 8,2 miliardy USD nižší než původní odhady. Nokia pokles vysvětluje nižší než očekávanou průměrnou cenou za prodaný mobil. Letos akcie Nokie spadly o 32 % a dostaly se na 12leté minimum.
Proč je v seznamu i Google a Toyota? Přečtěte si ve zbytku článku na serveru investicniweb.cz
Sdílejte článek, než ho smažem