Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Deset značek, jejichž hodnota jde ke dnu

Deset značek, jejichž hodnota jde ke dnu
Letošní rok je pro velké firmy složitý. Kromě v současnosti typických nízkých tržeb utrpěla jejich pověst především masivním rušením výrobků, vyšetřování americké komise pro cenné papíry nebo ropným skvrnám. S pověstí firem spadly i ceny jejich akcií.

Hodnota firmy se dá spočítat na základě různých faktorů, např. ze změny ceny akcie za prvních šest měsíců tohoto roku ve srovnání s S&P 500 nebo ze zisků z roku 2009 a prvního čtvrtletí 2010. Významné jsou i negativní události, jako například ropná skvrna v Mexickém zálivu.

Od prvního ledna ztratily značky 10 uvedených společností celkem více než 100 miliard USD ze své hodnoty.

1. BP

Hodnota značky 1. ledna 2010: 20 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 0 USD

Změna: -100 %

BP

BP je jediná, která ztratila prakticky veškerou hodnotu za méně než rok. Srovnat se dá možná s AIG. Skoro všichni teď management BP proklínají a čerpací stanice této společnosti přišly o řadu zákazníků.

Náklady na boj se skvrnou okolo 20 miliard USD budou nejspíše jen zlomkem celkových ztrát firmy. Momentálně BP zvažuje prodej svých aktiv, aby získala další peníze.

I kdyby se BP vzpamatovala po finanční stránce, jméno firmy bude trpět dlouhá léta. Ironií osudu je to, že byla minulý rok ohodnocena firmou BrandZ jako nejlepší ropná společnost. Prosazovala totiž politiku ochrany životního prostředí.

2. Dell

Dell

Hodnota značky 1. ledna 2010: 16 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 9 miliard USD

Změna: -44 %

Situace ve společnosti Dell upadá od návratu zakladatele Michaela Della do pozice CEO v roce 2007. Hrubé příjmy za první pololetí 2008 byly 61 miliard USD, v roce 2010 už jen 53 miliard. Čistý zisk klesl za tu dobu o polovinu.

Pokles příjmů je však tím nejmenším problémem. Po ročním vyšetřování byl v roce 2007 odhalen účetní podvod s cílem nadhodnotit hospodářské výsledky. Ty se pak musely přepočítat.

Dalším skandálem Dellu byl odhalený vztah s Intelem, jímž si obě firmy měly udržet konkurenční výhodu na trhu s PC. Opět se přišlo na účetní podvody. Dell dohodu s Intelem přiznal a dostal pokutu 100 milionů USD.

Dell má na krku i další podezření. Má jít o 12 milionů počítačů obsahujících vadné součástky. Několik e-mailů dokazuje, že o tom zaměstnanci Dellu věděli. Nic ze zmíněných skutečností pověsti Dellu nepomůže.

3. Adobe

Hodnota značky 1. ledna 2010: 7 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 4 miliardy USD

Změna: -43 %

Apple zhoršil vyhlídky řady firem z tohoto seznamu, nejvíce však utrpěla společnost Adobe. Flashplayer byl v posledních letech dominantním multimediálním softwarem na trhu s PC a s rozvojem mobilního internetu bylo potřeba jej dostat i do nich mobilů. Apple to však znemožnil tím, že zablokoval instalaci Flashe do iPhonů, iPodů i iPadů.

Ředitel společnosti Apple Steve Jobs má jasno: "Flash byl vymyšlen v éře PC pro PC a myši. Éra mobilů je o zařízeních low power, dotekových displejích a otevřených webech. Ve všech těchto oblastech Flashplayer neuspěl."

Akcie Adobe během pěti dnů po tomto Jobsově dubnovém prohlášení klesly z 35 na 32,50 USD. Apple nabízí přes 200 tisíc aplikací a Adobe na oplátku zabraňuje umístění softwaru Creative Suite do svých zařízení. Google Android naopak instalovat Flash umožňuje.

Adobe nedávno zaznamenala silné tržby, znepokojení však přetrvává.

4. Sony

Sony

Hodnota značky 1. ledna 2010: 12 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 7 miliard USD

Změna: -42 %

V 90. letech zažila spotřební elektronika svůj vrchol. V březnu 2010 však zaznamenala společnost Sony významné ztráty a příjmy třetím rokem v řadě v důsledku poklesu prodejů televizí a digitálních fotoaparátů klesly.

Navíc silná konkurence firem Microsoft a Nintedo oslabila vedoucí postavení Sony v oblasti videoher a herních konzol.

5. Goldman Sachs

Goldman Sachs

Hodnota značky 1. ledna 2010: 16 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 10 miliard USD

Změna: -38 %

Goldman Sachs jako možná jediná z uvedených firem v posledních týdnech část své hodnoty získala. Pokuta pouhých 550 milionů USD by mohla poněkud napravit pošramocenou pověst banky. Problémy Goldman Sachs však ještě nekončí – musí zaplatit veškeré soudní výlohy všech zúčastněných.

Další výdaje se nejspíše objeví v souvislosti s finančními reformami, jež se chystají v USA a Evropě. Spekuluje se o přímé dani, která by pokryla náklady budoucích krachů finančních institucí. Investoři se dále bojí nižších provizí (zejména v oblasti proprietary tradingu) a regulace derivátů. Analytici odhadují, že by se zisky Goldman Sachs mohly snížit o 1,5 miliardy. Za druhé čtvrtletí se zatím zvýšily příjmy z investic a tradingu o 40 % meziročně.

6. Research In Motion

Research in Motion

Hodnota značky 1. ledna 2010: 25 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 16 miliard USD

Změna: -36 %

BlackBerry od RIM mělo mezi roky 2002 a 2009 výsadní postavení na trhu se smartphony. Potom však kvůli iPhonu začalo ztrácet. Další konkurenti (Google, LG, Motorola, Samsung) tomu také napomohly. Z nedávných výzkumů je patrné, že zatímco 52 % lidí by si koupilo iPhone a 19 % Android, pouze 6 % by dalo přednost BlackBerry.

RIM se snažila proniknout i na spotřební trh, výrobky se však příliš neuchytily. Příjmy sice rostou, v posledním čtvrtletí o 24 % meziročně na 4,24 miliardy USD, analytici si však touto společností nejsou jisti.

7. Nokia

Nokia

Hodnota značky 1. ledna 2010: 40 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 27 miliard USD

Změna: -33 %

Ačkoliv Nokia stále zůstává největším výrobcem mobilních telefonů, high-end smartphony se příliš neuchytily. Akcie se od dob, kdy začal Apple prodávat iPhone, propadly o 67 % a říká se, že představenstvo Nokie hledá nového ředitele.

Příjmy Nokie za druhé čtvrtletí byly o 8,2 miliardy USD nižší než původní odhady. Nokia pokles vysvětluje nižší než očekávanou průměrnou cenou za prodaný mobil. Letos akcie Nokie spadly o 32 % a dostaly se na 12leté minimum.

Proč je v seznamu i Google a Toyota? Přečtěte si ve zbytku článku na serveru investicniweb.cz

 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+3
Ano
Ne

Diskuze

4. 8. 2010 | 14:16 | Bouček Antonín

Toto je poznámka určená autorům článku: Měl bych zájem o koupi značky BP. Na koho se mám obrátit, abych si jí za korunu koupil? V případě zájmu jsem ochoten si i připlatit - mohu platit 1 dolar, euro nebo 1 libru. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Důchodové pojištění, Devizový cizozemec, Nabídka, daňové úniky, start-up, daně, česká spořitelna, lime, jana poncarová, vlastní autorita, Rychlá půjčka, KFP, výpis z rejstříku trestů, operační systém, český byznys, neplacené volno, rozestavěná stavba, Gellová

1U11498, 3Z46629, 1SK7688, 5U42100, 5H06987

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK