Zpoždění zažil v Česku snad každý, kdo jel někdy vlakem. Od 3. prosince měli mít Češi při zpoždění vlaku na tuzemské železnici stejný nárok na odškodnění, jako při cestování na železnicích v jiných zemí Evropské unie. Při zpoždění o jednu až dvě hodiny by dostali zpět čtvrtinu až polovinu jízdného. Vypadá to však, že nové evropské nařízení začne při cestování na tuzemské železnici platit až za pět let.
Ministerstvo dopravy zdůvodňuje odklad nových evropských pravidel na odškodnění cestujících při zpoždění českých vlaků tím, že by České dráhy doplácely na rozsáhlou stavební činnost na železnici, která je hlavní příčinou zpožďování. Pokud odklad zákonodárci schválí, dráhy budou cestující při zpoždění vlaku dalších pět let odškodňovat podle stávajících pravidel. „Podle vyhlášky ministerstva dopravy, který platí pro všechny dopravce, mají nyní cestující určité nároky až při zpoždění šedesát a více minut. České dráhy si stanovily přísnější pravidla než stanovuje stát a cestujícím vznikají určité nároky při jakémkoliv zpoždění, třeba jen pětiminutovém,“ upozorňuje Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.
Při zpoždění vlaků dávají České dráhy všem cestujícím možnost uplatnit svá práva podle vzniklých situací. Jestliže cestující čeká na vlak, který už má zpoždění, může se rozhodnout, že po železnici nebude cestovat, protože je pro něj v dané situaci třeba výhodnější zvolit raději autobus nebo cestu odložit. „Na přepážce proto může při opoždění vlaku vrátit jízdenku a dostane zpět peníze,“ přibližuje Šťáhlavský.
Pokud se vlak zpozdí během jízdy, má cestující podle Šťáhlavského dvě možnosti. Může se jednak rozhodnout, že ze zpožděného vlaku vystoupí, cestu po železnici raději ukončí a zajistí si dojezd do plánovaného místa sám. „V takovém případě mu ve stanici, v níž ukončí jízdu, musí na přepážce vrátit peníze za neprojetý úsek cesty,“ říká Šťáhlavský.
Druhou možností je z opožděného vlaku rovněž vystoupit, požádat na přepážce o vystavení jízdenky zpět a vrátit se do nástupní stanice. „Pokud se cestující rozhodne vrátit, přepravíme ho zpět do nástupní stanice zdarma a vrátíme mu plnou cenu jízdenky,“ upozorňuje mluvčí Českých drah. Jak dodává, obdobným způsobem mohou cestující postupovat v případě, že vinou opoždění již nemohou stihnout plánovaný přípoj.
„Může nastat i situace, kdy kvůli zpožděním vlaku již cestující nestihne poslední noční přípoj, pokračovat v jízdě lze až ráno, ale platnost jeho jízdenky v té době skončí. V takovém případě má právo požádat v přestupní stanici v pokladně o prodloužení platnosti jízdenky nebo prodloužení řešit s výpravčím,“ poznamenává Šťáhlavský.
U vlaků SuperCity mají cestující právo při opoždění i na další nadstandardní odškodnění. V případě, že se SuperCity zpozdí o 60 a více minut, má zákazník právo na vrácení ceny, kterou si zaplatil za rezervaci místa v tomto vlaku. Cena této místenky je dvojí, 100 korun pro držitele zákaznické karty a 200 korun pro ostatní cestující. Na vrácení ceny za místenku mají cestující právo i tehdy, jestliže budou nuceni z vlaku přesednout na náhradní autobusovou dopravu nebo budou muset sedět v nestandardním kupé například s osmi místy.
„V minulosti jsme vraceli cenu příplatku u vlaku EC (Euro City) a IC (Inter City), a to v případě zpoždění 60 a více minut nebo při řazení nestandardního vozu do soupravy, například vagóny s osmimístnými kupé. Tyto vlaky jsou ale dnes bez příplatku a cestující si za vyšší rychlost a komfort nepřiplácejí, platí tam stejné ceny jako v rychlících,“ vysvětluje Šťáhlavský.
Jednotná evropská pravidla pro odškodnění cestujících při zpoždění vlaků začnou od 3. prosince 2009 platit alespoň u jízd s mezinárodní jízdenkou. „Pokud bude mít někdo jízdenku Berlín-Praha, Vídeň-Ostrava, tak samozřejmě v případě zpoždění bude postupováno podle nových pravidel. Zpoždění vlaku musí ale přesáhnout 60 nebo 120 minut a nižší částky než 4 eura se nebudou vyplácet,“ přibližuje Šťáhlavský. Do 3. prosince mohou cestující při cestách s mezinárodní jízdenkou uplatňovat při zpoždění odškodné podle tak zvané Charty cestujících. „Při zpoždění vlaku o 60 respektive 120 minut má cestující právo získat nyní odškodné ve výši 25 procent z ceny jízdenky. Mezinárodní jízdenka musí ale stát alespoň 50 euro.
Podle Šťáhlavského jsou vlaky Českých drah zpožděny kvůli závadám na voze nebo lokomotivě, tedy z odpovědnosti Českých drah, jen asi v deseti procentech případů. „Zhruba 40 procent případů zpoždění jde na vrub infrastruktury, která se modernizuje nebo opravuje. Asi čtvrtina zpoždění je kvůli nehodám, vlivům počasí nebo zásahům policie. Zbytek připadá na čekání na přípoje. Zpoždění nad 60 minut je přibližně u 0,1 až 0,2 procenta všech spojů, měsíčně přitom vypravíme přes 225 tisíc spojů, “ uzavírá Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.
Jaké máte zkušenosti s cestováním vlakem a případným uplatněním odškodného při zpoždění? Podělte se o názor.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 9. 2009 7:25, jmhad
Pravidla existují ale problém návratek jízdného zůstává.Vezměme situaci,že přijede rychlík zpoždět o 70 minut a stovka cestujících bude chtít zpět návratek jízdného,popř.potvrzení o zpoždění k následném žádosti.Ten první cestující to vyřeší brzy,ten stý si třeba další hodinku počká.A bude mu to stát za to?To se vyplatí jen školní mládeži,která bude mít důvod k omluvení ze školy.Stejně tak si nedovedu představit jak cestující v noci hledá výpravčího ve stanici,která je řízena dálkově a kde nikdo odpovědný není.Ze strany ČD to bude chtít ještě další opatření v organizaci práce.
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.