Škody při autonehodách nafukují náhrady za újmu na zdraví

Věra Tůmová | rubrika: Co se děje | 30. 4. 2009 | 5 komentářů
Škody při autonehodách nafukují náhrady za újmu na zdraví
Povinné ručení řidiči vnímají jako drahou povinnost. Někteří se proto nepojišťují. Pokud způsobí nehodu, zaplatí to přes ČKP nejprve poctiví řidiči a následně i viníci sami. Nejdráže je přijdou škody na zdraví s rentou za ušlý výdělek, protože se platí i desítky let.

Připravit rodinný rozpočet o deset milionů může trvat jen okamžik. Jak vyplývá ze statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) za loňský rok, stačí, aby se mladík trochu přiopil a rozhodl se v autě vytáhnout před kamarády. Taková nehoda se stala loni na Liberecku, kde 22letý řidič bez řidičského průkazu usedl za volant nepojištěného auta a na noční vyjížďku vzal i tři osmnáctileté přátele. Na silnici 3. třídy auto havarovalo. Všichni se zranili. Nejhůře, s krvácením do mozku, dopadl podle údajů ČKP ten, který seděl vpředu na sedadle spolujezdce. Doživotně se prý nejspíše bude potýkat s poruchou motoriky a nebude už patrně nikdy schopen sám psát. Celkovou škodu při této nehodě zatím odhadují experti právě na deset milionů korun.

Statistiky škod vyplácených z garančního fondu

Majetkové škody tvoří sice z celkového počtu nepojištěných škod 88 procent, finanční nároky z nich ale tvoří méně než polovinu (42 %). Zatímco škody na zdraví se týkají „jen“ 12 procent nepojištěných nehod, jejich finanční objem činí 58 procent. „Průměrné nepojištěné škody na zdraví vycházejí v řádu statisíců korun a jejich meziroční nárůst je trvale výraznější než u majetkových škod,“ zdůrazňuje výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec. Jen vloni způsobili motoristé vozidly bez povinného ručení 4895 škodních událostí s celkovou výší škod 469,7 mil. korun. Celkové závazky garančního fondu ČKP za všechny dosud vzniklé nepojištěné škody dosahují v tuto chvíli podle Hradce přes 3,1 miliardy korun. 

Zdroj: ČKP

ČKP nehody s podobným scénářem řadí do kategorie takzvaných diskonehod, protože se nejčastěji stávají mladým lidem o víkendových nocích na menších silnících pod vlivem alkoholu a mívají velice tragické následky.

Největší část škod tvoří náhrady za trvalé následky na zdraví a zhoršení společenského uplatnění. Vyplývá to i ze statistik o nehodách, které způsobí řidiči v nepojištěných vozech. Množství nehod, které způsobí řidiči s auty bez povinného ručení je podle ČKP každoročně zhruba stejné. Za posledních pět let se pohybovalo vždy kolem pěti tisíc nehod ročně. Narůstá však suma, kterou každým rokem za tyto nehody nepojištěnců vyplácí garanční fond ČKP. Do něj přispívají prostřednictvím svého povinného ručení poctiví majitelé aut, kteří pojištění platí. Z garančního fondu se vyplácejí škody obětem nehod s nepojištěnými či nezjištěnými vozidly. Pokud je viník nehody znám, vymáhá na něm ČKP úhradu vyplaceného odškodnění.

Kdo si troufne jezdit po Česku s nepojištěným autem a způsobí nehodu, může pořádně zadlužit nejen sebe, ale i celou rodinu. Stát se to může snadno například lidem, kteří si koupí ojetý vůz v autobazaru a odjedou z něj dřív, než začne platit povinné ručení. Ze zákona totiž nesmí bez pojistky vyjet na veřejnou komunikaci ani na okamžik. Navzdory tomu, že pojištění nabízí dnes online či přes telefon většina tuzemských pojišťoven, moment, kdy pojistka začne platit, je rozdílný. Někde to je hned při sjednání, jinde platí až od půlnoci či za několik dní. Tuto skutečnost si často neuvědomují ani samotní majitelé autobazarů, ani jejich zákazníci.

Příklad nákladů u nehody nepojištěného vozu

22letý řidič Škody Favorit vlivem nepřiměřené rychlosti vjel do protisměru, kde u pravého okraje komunikace čelně narazil do cyklistky a poté havaroval do příkopu. Při nehodě došlo k těžkému zranění stejně staré cyklistky.

  • Škůdce způsobil škodu ve výši cca 5,5 milionu Kč
  • Vzhledem k závažnosti zranění mladé cyklistky a jeho trvalým následkům lze očekávat výplatu rent v řádech desítek let.
Celkový závazekZ toho již vyplacenoZbývá k úhradě (technické rezervy)
škoda na autě0
ostatní věcná škoda0
VĚCNÁ ŠKODA CELKEM000
Bolestné286 200286 2000
Ztížení společenského uplatnění996 000396 000600 000
Náklady na léčení 516 182366 182150 000
Ztráta na výdělku3 349 001215 0013 134 000
Výpomoc a náklady péče248 014123 014125 000
Ostatní nároky škody na zdraví87 723 36 72351 000
ŠKODA NA ZDRAVÍ CELKEM5 483 1201 423 1204 060 000
Zdroj: ČKP

Na jakou částku řidiče s nepojištěným autem přijde nehoda, záleží na charakteru způsobené škody. Pokud dojde při nehodě ke zranění, celková výplata nároků obětí nehody se může postupně vyšplhat do milionů korun. Jednou z příčin, proč se tak děje, je podle ČKP fakt, že u škod při automobilových nehodách je vyšší inflace než u jiných druhů zboží a služeb.

Anketa

Považujete „hon“ na neplatiče povinného ručení za oprávněný?

„Inflace škod v povinném ručení výrazně převyšuje standardní index spotřebitelských cen. U škod na majetku se celková inflace v důsledku nárůstu cen náhradních dílů a ceny práce pohybuje okolo šesti procent, u škod na zdraví to je 14 procent ročně,“ upozorňuje Petra Zlatohlávková, ekonomická ředitelka a zástupkyně ředitele ČKP. Částky u škod na zdraví nejvíce podle ní zvyšují valorizace ztrát na výdělku, nárůst nákladů na výpomoci v domácnosti (růst sazby za pečovatelskou službu o 18 %), stále vyšší soudní odškodnění za bolestné a ztížení společenského uplatnění.

Srovnání škodní inflace POV a spotřebitelských cen

 

Znáte někoho ve svém okolí, kdo měl nehodu s nepojištěným autem ať už jako řidič či třeba chodec? Podělte se o zkušenosti s ostatními čtenáři.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Od ledna čeká motoristy bez povinného ručení více sankcí

10. 12. 2008 | Věra Tůmová | 7 komentářů

Od ledna čeká motoristy bez povinného ručení více sankcí

Každé deváté vozidlo registrované v ČR nemá podle České kanceláře pojistitelů povinné ručení. Po 1. lednu 2009 to budou mít jejich majitelé a provozovatelé těžší. Postihy za provozování... celý článek

Jak se odhalují pojistné podvody

8. 12. 2008 | Věra Tůmová | 27 komentářů

Jak se odhalují pojistné podvody

Koho láká „vydělávání peněz“ pojistnými podvody, měl by možná začít přemýšlet o jiné „profesi“. Pojišťovny už leckterý podvod dokáží odhalit díky systému indikátorů. Do budoucna by... celý článek

Jak se vyhnout pokutě za nevyplnění záznamu o dopravní nehodě

14. 11. 2008 | Věra Tůmová | 37 komentářů

Jak se vyhnout pokutě za nevyplnění záznamu o dopravní nehodě

Banální srážka aut je dnes na českých silnicích častým jevem. U nehod bez zranění a škody do 50 tisíc, respektive 100 tisíc korun od 1. ledna 2009, není třeba volat policii. Bude ale... celý článek

Cyklisté a chodci se musí o odškodnění z nehod sami přihlásit

5. 11. 2008 | Věra Tůmová | 19 komentářů

Cyklisté a chodci se musí o odškodnění z nehod sami přihlásit

Chodci a cyklisté, kteří se stanou oběťmi dopravních nehod, mají nárok na odškodnění z povinného ručení řidiče, který nehodu zavinil. Jenže o náhradu škody se musí sami pojišťovně přihlásit.... celý článek

Desatero, jak zvládnout dopravní nehodu

15. 10. 2008 | Eva Sovová | 5 komentářů

Desatero, jak zvládnout dopravní nehodu

Statistika dopravních nehod je na českých silnicích děsivá, o život přišlo již přes 700 lidí a více než 21 tisíc osob bylo zraněno. Škody jdou do miliard korun. Přinášíme deset rad,... celý článek

Partners Financial Services