Připravit rodinný rozpočet o deset milionů může trvat jen okamžik. Jak vyplývá ze statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) za loňský rok, stačí, aby se mladík trochu přiopil a rozhodl se v autě vytáhnout před kamarády. Taková nehoda se stala loni na Liberecku, kde 22letý řidič bez řidičského průkazu usedl za volant nepojištěného auta a na noční vyjížďku vzal i tři osmnáctileté přátele. Na silnici 3. třídy auto havarovalo. Všichni se zranili. Nejhůře, s krvácením do mozku, dopadl podle údajů ČKP ten, který seděl vpředu na sedadle spolujezdce. Doživotně se prý nejspíše bude potýkat s poruchou motoriky a nebude už patrně nikdy schopen sám psát. Celkovou škodu při této nehodě zatím odhadují experti právě na deset milionů korun.
ČKP nehody s podobným scénářem řadí do kategorie takzvaných diskonehod, protože se nejčastěji stávají mladým lidem o víkendových nocích na menších silnících pod vlivem alkoholu a mívají velice tragické následky.
Největší část škod tvoří náhrady za trvalé následky na zdraví a zhoršení společenského uplatnění. Vyplývá to i ze statistik o nehodách, které způsobí řidiči v nepojištěných vozech. Množství nehod, které způsobí řidiči s auty bez povinného ručení je podle ČKP každoročně zhruba stejné. Za posledních pět let se pohybovalo vždy kolem pěti tisíc nehod ročně. Narůstá však suma, kterou každým rokem za tyto nehody nepojištěnců vyplácí garanční fond ČKP. Do něj přispívají prostřednictvím svého povinného ručení poctiví majitelé aut, kteří pojištění platí. Z garančního fondu se vyplácejí škody obětem nehod s nepojištěnými či nezjištěnými vozidly. Pokud je viník nehody znám, vymáhá na něm ČKP úhradu vyplaceného odškodnění.
Kdo si troufne jezdit po Česku s nepojištěným autem a způsobí nehodu, může pořádně zadlužit nejen sebe, ale i celou rodinu. Stát se to může snadno například lidem, kteří si koupí ojetý vůz v autobazaru a odjedou z něj dřív, než začne platit povinné ručení. Ze zákona totiž nesmí bez pojistky vyjet na veřejnou komunikaci ani na okamžik. Navzdory tomu, že pojištění nabízí dnes online či přes telefon většina tuzemských pojišťoven, moment, kdy pojistka začne platit, je rozdílný. Někde to je hned při sjednání, jinde platí až od půlnoci či za několik dní. Tuto skutečnost si často neuvědomují ani samotní majitelé autobazarů, ani jejich zákazníci.
Na jakou částku řidiče s nepojištěným autem přijde nehoda, záleží na charakteru způsobené škody. Pokud dojde při nehodě ke zranění, celková výplata nároků obětí nehody se může postupně vyšplhat do milionů korun. Jednou z příčin, proč se tak děje, je podle ČKP fakt, že u škod při automobilových nehodách je vyšší inflace než u jiných druhů zboží a služeb.
„Inflace škod v povinném ručení výrazně převyšuje standardní index spotřebitelských cen. U škod na majetku se celková inflace v důsledku nárůstu cen náhradních dílů a ceny práce pohybuje okolo šesti procent, u škod na zdraví to je 14 procent ročně,“ upozorňuje Petra Zlatohlávková, ekonomická ředitelka a zástupkyně ředitele ČKP. Částky u škod na zdraví nejvíce podle ní zvyšují valorizace ztrát na výdělku, nárůst nákladů na výpomoci v domácnosti (růst sazby za pečovatelskou službu o 18 %), stále vyšší soudní odškodnění za bolestné a ztížení společenského uplatnění.
Srovnání škodní inflace POV a spotřebitelských cen
Znáte někoho ve svém okolí, kdo měl nehodu s nepojištěným autem ať už jako řidič či třeba chodec? Podělte se o zkušenosti s ostatními čtenáři.
Sdílejte článek, než ho smažem