Téměř každý měsíc přicházejí banky s kreditkamis „převratnými výhodami“. Jenže výměnou za „výhody“ musí zákazník dost utrácet. Bez toho totiž z výhodné nabídky nemá nic. Je přitom jedno, zda čerpá speciální body, za něž si může následně vybrat odměnu, nebo zda platí u obchodních partnerů banky a má tak slevu. Protože jde o finanční úvěrový produkt, jeho podstatou je kolotoč utrácení, který banka podporuje. Takový je i zbrusu nový kousek z dílny Citibanknebo například vloni představená Chytrá karta České spořitelny či bene+ od GE Money Bank.
Nejnovější kreditní karta Citibank se prodává pod názvem „Citi výhodný nákup“ a banka uvádí, že klient s ní při placení může ušetřit až desítky procent z útraty, což má být na českém trhu ojedinělé. To je ale pravda jen do určité míry. Pokud chce někdo maximalizovat slevu, musí nakoupit jednak v partnerské síti vybraných obchodníků a navíc za vybrané zboží. Největší slevy ovšem získá jen krátce po založení kartového účtu.
Hlavní výhody kreditní novinky od Citibankstojí podle zástupců banky především na tom, že klient může platit kdekoli, nejen v partnerské síti. Slevy se týkají vybraných kategorií zboží, které program podporuje. Těch je relativně hodně a zahrnují téměř všechno běžné spotřební zboží a služby vyjma telekomunikačních, dovolených, vstupenek na kulturní akce a pohonných hmot. Banka zvýhodněné oblasti (viz box) vybrala na základě lednového výzkumu mezi osmi sty respondenty ve věku 18 až 70 let. Agentura IPSOS Tambor se jich ptala, jak, za co a ve kterých oblastech chtějí nyní šetřit. „ Ačkoli finanční krize na většinu Čechů nemá zatím žádný dopad, jsou pod psychickým tlakem a mění své chování,“ říká k výzkumu Tomáš Motl za Citi Bank a dále dodává: „Až třetina oslovených v této době kupříkladu pociťuje dopady krize a vnímá, že se zdražuje, ačkoli tomu tak třeba ve skutečnosi není. Přes 60 procent pak chce snížit své výdaje a odložit větší útratu.“
Kdo s novou kartouod Citi zaplatí za zboží ze sedmi zvýhodněných kategorií, získá slevu až deset procent z celkové ceny. Je jedno, kde nakupuje. Zvolené kategorie zboží, na které lze získat z nové karty slevu, mají pokrývat zhruba polovinu běžných útrat průměrné české rodiny,“ tvrdí ředitel segmentu kreditních karet Citibank Marek Dostál. Celkem tak může klient při placení novou kartou dosáhnout podle Dostála až na 35 procent slevy, pokud sečte slevy u vybraných obchodníků a zaplatí u nich za vybrané zboží. To ovšem platí pouze pro první tři měsíce od získání karty, později se sleva za zboží snižuje na dvě procenta. Limit celkové slevy je také omezený. Klient může získat maximálně tisícikorunovou slevu měsíčně.
Za první tři měsíce banka klientům nebude podle něj účtovat ani měsíční padesátikorunový poplatek, pokud s kartou alespoň jednou za měsíc zaplatí. Za zbývající část roku klient bance dá 450 korun za vedení karty. Pro ostatní parametry jako bezúročné období, úroková sazba, doplňková pojištění či opakované vydávání karet při ztrátě, platí stejná pravidla jako u jiných kreditních karet Citibank. Kartu může získat každý prověřený plátce nad 21 let s čistým měsíčním příjmem zhruba 12 tisíc korun.
Slevy za placení kartou u obchodníkůi mimo partnerskou síť jako má novinka od Citi Bank nabízí ale i další zmiňované banky. Česká spořitelnakupříkladu nabízí v rámci Chytré karty doplatek za rozdíl ceny zboží, pokud klient zjistí, že nakoupil někde dráže (vyjma internetových obchodů a slevových akcí). Nabízí pak i okamžité slevy přímo u obchodníků v programu Sphere, což však zase taková výhoda není, protože kartu Sphere je možné běžně získat bez toho, aby si musel člověk zřizovat jakoukoli kreditní kartu. Poplatky za správu či zrušení této karty do 12 měsíců mohou ale vyjít i na stovky korun ročně. Nejméně na 199 korun za vydání základní karty ročně, 300 korun za zrušení karty do 12 měsíců od založení a minimálně 19 korun za správu kartového účtu měsíčně. V rámci 19 korun za vedení může klient zvolit jednu službu, například možnost čerpat slevy v programu Sphere, při více službách platí 49 a více korun měsíčně. Pokud si klient zvolí službu „karta zdarma“ a dosáhne požadovaného ročního obratu 36 tisíc korun, respektive 60 tisíc korun u dražší karty, vydání Chytré karty získá bez poplatku. Za přídavné služby a pojištění ovšem zaplatí vždy, když si je ke kartě nadefinuje.
Další karta, která klientovi „platí“ za to, že s ní platí u jakéhokoliv obchodníka je bene+ od GE Money. Její slevy se však nejčastěji pohybují ve výši jednoho procenta z útraty, protože více lze získat zase jen u obchodních partnerů banky. První roční poplatek této karty je zdarma, později pak její vedení stojí 499 korun. Síť partnerských obchodů je jak u České spořitelny, tak i u GE Money ale mnohonásobně větší než u Citibank, která má momentálně na seznamu jen dvacet míst. Motivaci k utrácení u vybraných obchodníků představují rovněž co-brandové kreditní karty, u kterých klient získá pro změnu benefity u smluvního partnera programu (míle, slevy na pohonné hmoty či telekomunikační služby).
Využíváte některou z kreditních karet vydaných v tuzemsku? Jaké máte s ní zkušenosti a které služby u ní považujete za výhodné? Podělte se o zkušenosti s ostatními čtenáři.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 4. 2009 11:52, benzin
Kredtiky nejsou spatne. Jenom pozor pri jejich uzivani. Mnoho veci vam nemusi docvaknout okamzite. Ted naposled sem treba z ni na jeden den vybral penize (nemel sem prevedene penize ze sporiciho uctu) a zaplatil sem za vyber 350 Kc (jo u Citi).
Takze pozor. Pokud bude chtit svoje penize urocit a kreditku pouzivat jako penezenku, kdyz prijdete nekde kde nepujde platit kartou, tak mejte na pameti ze potrebujete mit dostupnou hotovost k okamzitemu vyberu.
No a jeste bezurocne obdobi na to taky bacha. Pokud nesplatite celou pujcenou castku (ktera vam prijde na vypisu) prijdete o bezurocne obdobi a urok se vam vypocte od dne kdy melo zacit az do doby dokud nesplatite celou pujcenou castku.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
6. 4. 2009 15:09, Pavel Vlcek
Kreditní limit určuje banka individuálně a klient je s jeho výší seznámen – má ho uveden na každém výpisu a výši dostupného kreditního rámce si může ověřit na zákaznické lince CitiPhone. Tam je také možné nechat si kreditní limit navýšit, samozřejmě pokud pro to klient splňuje podmínky.
Jistě, transakce nad limit by bylo možné zablokovat, ale když se na to podíváte z druhé strany, tak by se například klient, kterému došly v zahraničí peníze (a má třeba téměř prázdnou nádrž u auta) a kterému byla transakce zamítnuta, dostal do velmi svízelné situaci. Ale znovu opakuji, jedná se o porušení smluvních podmínek, proto je zde uplatňována pokuta. Představte si, že byste svému dobrému známému dovolil, aby si z vaší peněženky půjčil kolik potřebuje až do výše třeba 500 Kč a následně byste zjistil, že Vám chybí 700 Kč. Vy jste mu přitom povolil vzít si 500 Kč. Nejde tedy o to, že se jedná o překročení o pár korun, ale o porušení dohody nebo v případě smlouvy mezi klientem a bankou smluvních podmínek. Kdo je neporušuje, může mít kreditku od Citibank zcela zdarma a navíc díky ní čerpat slevy v řádu až desítek procent.
A poplatek za platbu v zahraničí? Jsou dvě cesty – buď může být částka zhruba odpovídající tomuto zahrnuta do výše kurzu nebo může být jasně uvedena v sazebníku. Citibank zvolila druhou – transparentní – možnost.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.