Má mít finanční úřad právo namátkové kontroly?

Má mít finanční úřad právo namátkové kontroly?
Ústavní soud nedávno zamítl namátkové kontroly podnikatelů, které prováděly finanční úřady. Jedná se prý o přílišný zásah do práv člověka. Ministr financí se ale nehodlá těchto kontrol vzdát. Jsou rozhodnutí ústavního soudu a reakce ministra správné? Napište, co si o tom myslíte, a přečtěte si mínění ostatních.

Dle výnosu soudců Ústavního soudu musí mít úředníci nejdřív podezření a až pak mohou u podnikatelů provést kontrolu účetních dokladů. Ministr financí Miroslav Kalousek se v rozhovoru pro Hospodářské noviny vyjádřil k takovéto praxi velice odmítavě a celý nález Ústavního soudu považuje spolu s právními experty za nesmyslný.

Namátkové kontroly budou nicméně podle něj probíhat i nadále. Ministrovi Kalouskovi by se prý líbilo, pokud by se před Ústavní soud dostal další případ, v němž by bylo rozhodnutí opačné. Prozatím ale platí neústavnost tohoto zásahu. Soudci kontrolu z finančního úřadu přirovnávali k vyšetřování zločinu a policejnímu vyšetřování. Kontroloři při namátkových kontrolách mají totiž mnoho pravomocí, ale pro kontrolu se rozhodují bez důkazů. To je zhruba stejné, jako kdyby byl někdo vyšetřovaný, aniž by cokoli provedl.

Je namátková kontrola zásahem do ústavou zaručených základních práv a svobod člověka? Souhlasíte s výnosem Ústavního soudu nebo postojem ministra Miroslava Kalouska? Nebojíte se vyšších daňových úniků při zrušení namátkových kontrol?

NAPIŠTE, CO SI O TOM MYSLÍTE, A PŘEČTĚTE SI MÍNĚNÍ OSTATNÍCH

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 16 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

24. 9. 2011 18:36 | miloš

Tak o podnikatelích si myslím to,že prostě já se mám dobře a nezajímá mně co ten muj zamněstnanec dostane za výplatu,hlavně,že dělá a já se mám dobře až za 16 let poctivé práce ho vyhodí,ale pan podnikatel se má pořád dobře,a pan podnikatel pronajímá prostory ale ten co si to najme dostane papír na nájem 8000.-ale musí zaplatit 18000.-to je zpravedlnost?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 4. 2009 18:53 | Pepa

Měl jsem 4 zaměstnance, vyráběli jsme a šlo to dobře, jen jsem se nelíbil sousedům, hygiena, hasiči, bezperáci, živnostenskej a nakonec finančák, to na mě poslali, celkově jsem zaplatil, 438 000,- Tak jsem vyhodil zaměstnance ukončil činnost, přetáhl výrobu jinam, kdyby mi vyměřil fú. doplatky penále a úroky tak do 50 000,- tak bych vše narovnal z chyb se poučil a nezvýšil nezaměstnanost a dnes platil dál, jak se má, ale tenhle systém je likvidační hlavně když vaši sousedi mají příbuzné na úřadech, ano úředníci vládnou a mi si je dost dobře platíme. Dnes bych na daních zaplatil víc. Chci dělat oficiálně a poctivě ale nebudu živit úředníky kteří se kochají, když někoho likvidujou, oni mohou z moci úřední všechno, vám neuvěřej, pro ně jsme všichni zloději. Kontroly být musí, to chápu, ale zapomněli kontrolovat ty co jsou na Bahamách že?
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 2. 2009 19:28 | Dan

Celé mně to připomíná starý známý Kocourkov. A nejvíce asi platí dvě česká přísloví - potrefená husa kejhá nejvíce, zloděj křičí chyťte zloděje.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2009 17:45 | Euro

Souhlasím s stanoviskem MF ČR, kdy je nutno provádět kontroly státního orgánu ve věci daní a poplatků, neboť kdy není kontrola, tak je anarchie. Namátkové kontroly bych prováděl, když při řádné kontrole byly zjištěny závady v placení daní nebo prováděno účetnictví v rozporu se zákonem o firem a podnikatelů.
Ono již dnes to probíhá tak, že patřičný pověřený kontrolor úřadu navštíví zdvořile kontrolovanou firmu, kdy se usadí v pohodlí u jeho majitele s několika otázkama, kdy mu je majitelem odpovězeno, že vše provádí správně a kontrolor si vše zapíše dle jeho slov a po odchodu v kanceláři sepíše záznam o kontrole a oba jsou spokojeni.
Takto by si toto asi představoval Ústavní soud, aby u demokracie nebyl podnikatel jinak obtěžován úřady a bez kontroly vymýšlel své metody jak stát okrást, stěžoval si lobingem, že platí mnoho, vysmívat se za deřmi jak s těmi blbými úředníky vydupal. Svoboda podnikání je hezká slovní říčka, ale daně se platit musí dle zákona dle účetních standartů a když je úřad vyrozumněn, že konají u pana majitele-zloděje firmy finanční nekalosti, tak by mělo do firmy okamžitě přijet kontrolní komando, které zkontroluje úplně všechno a podrobně a po nějaké době provede následnou důkladnou kontrolu, aby se nekalostem zamezilo. A byl by klid, kdy by toto byl systém v celé ČR.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2009 16:00

Souhlasím s výnosem Ústavního soudu .Nebojím se vyšších daňových úniků při zrušení namátkových kontrol.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2009 13:25 | Řeřicha

Asi to jde.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 1. 2009 13:01 | Dotaz

Pokud má Ústavní soud nějaké výnosy, účtuje proti tomu nějaké náklady a vykazuje zisky? Nebo tam nějací účetníci účtují pouze ztráty a nálezy?

P.S.: Proč nemůže jméno při zadávání komentáře začínat na velké písmeno s diakritickým znaménkem? Jsou snad na tomto webu nositelé příjmení jako Řeřicha či Úlehla diskriminováni?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2009 12:15 | Radek

Plne souhlasi s p.Josefem. I kdyz je vynos ustavniho soudu pri nejmensim podivny, jak je mozne ze muze clen vlady rict, ze se nebude ridit vyrokem soudu? Je to nadclovek stojici nad pravem? Tim padem muze toto rict kazdy odsouzeny..nebudu se ridit vyrokem soudu.., zda se mi to skutecne neuveritelne! ..ale jsme v Cesku, ze?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 1. 2009 11:02 | Marcela Randová

Namátková kontrola rozhodně není zásahem do práv každého z nás, ale tyto kontroly by měly být zahrnuty přímo a jasně formulovány v daňovém zákonu. Po rozhodnutí ústavního soudu dojde k daňovým únikům ve velkém a proto s výnosem Ústavního soudu nesouhlasím, žádný rozumný člověk by tohle nedovolil a nepovolil. Některá rozhodnutí Ústavního soudu hraničí se zdravým rozumem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2009 10:34 | Jan Kupka

Myslím si, že bez namátkových kontrol to nejde. Ale ve hře víc důležitých faktorů. Stále jsou tu silně nevyvážená
práva a povinnosti státu a občana. Dále příšerné, nepřehledné a přeplácané daňové zákony. K tomu se
přidává bezostyšné zacházení s vybranými daněmi, které také staví stát proti proti občanovi a silně demotivuje.
Všechno souvisí se vším a chování daňového poplatníka se v průměru přímo odvozuje od chování státu.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2009 10:11 | Josef

Pan Kalousek se svým vyjádřením k výnosu ÚS řadí na stejnou úroveň jako hejtmani, kteří obcházejí zákon o vybírání poplatků ve zdravotnictví. Je to hanba. K výnosu ÚS mohu mít jakékoliv námitky, ale u člena vlády je na pováženou, že veřejně deklaruje, že se jím nebude řídit.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2009 9:44 | Marian

Tak si myslím, že p. Kalousek by měl být hodně zticha. Zatím nijak uspokojivě nevysvětlil několik kauz ze svého působení na MO a také uspokojivě nedoložil původ peněz na byt.
Problém je víc v šikaně než v námatkovosti kontrol, kdy málo placení zapšklí úředníci kompenzují svoje životní neúspěchy šikanou těch, kteří jim přispívají na mzdu. A také v tom, že se nám z daní vrací minimum ke spokojenosti - pomalé soudy a vůbec vymáhání práva, neschopná policie a celý represivní aparát, buzreující úřednictvo, tápající školství a neuspokojivé zdravotnictví a na straně druhé - najdražší dálnice na světě, dotace na soukromé golfové kluby a pod. Kdo by pak rád platil daně? Asi nikdo.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2009 8:42 | Tomáš

Velice by mě zajímalo, co má autor článku na mysli tím "výnosem" Ústavního soudu. ÚS žádné "výnosy" nevydává. Kdyžtak nálezy.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2009 8:04

A jak někdo zjistí, jestli platíš daně tak, jak máš ? Plně souhlasím s prvním příspěvkem - mělo by se zamezit zneužívání kontrol a hlavně sjednotit názor jednotlivých finannčních úřadů na stejnou věc. Další příkld - kontrola revizorem v tramvaji - podezřívá snad všechny lidi, že jedou na černo ?
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 1. 2009 7:43 | Pavel

No, když to domyslíme do konce, tak by také policisté měli měřit rychlost jen když mají podložené podezření na její překročení (a to podezření samozřejmě mohou získat jen měřením, které bez podezření nelze udělat), a vlastně vůbec nemůžou dělat kontrolní akce typu "Kryštof". Podobně by neoprávněným zásahem do soukromí byly i preventivní prohlídky u lékaře, když lékaž nemá podezření na konkrétní chorobu, atd.

Problém není ve velkých pravomocech orgánů státní správy, ale v neschopnosti zabránit zneužívání těchto pravomocí k šikaně občanů.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit všech 16 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Recept na důstojný důchod? Porovnali jsme první a třetí pilíř

24. 3. 2024 | Jiří Šafařík | 5 komentářů

Recept na důstojný důchod? Porovnali jsme první a třetí pilíř

Prodejci finančních produktů se často snaží co nejvíce snížit význam státních důchodů a naopak silně přeceňují význam soukromého spoření či investování na stáří. Důležitou roli však... celý článek

Lepší bonusy od zdravotních pojišťoven? Na změnu zbývá pár dnů

20. 3. 2024 | Gabriel Pleska | 1 komentář

Lepší bonusy od zdravotních pojišťoven? Na změnu zbývá pár dnů

Do konce března můžete požádat o změnu zdravotní pojišťovny. Prošli jsme seznamy benefitů a bonusů. Podívejte se, na co zdravotní pojišťovny letos lákají klienty.

Nejčastější chyby v daňovém přiznání. Neděláte je taky?

19. 3. 2024 | Petr Kučera

Nejčastější chyby v daňovém přiznání. Neděláte je taky?

Jaké chyby v přiznání k dani z příjmů fyzických osob jsou nejčastější? Připravili jsme přehled podle zkušeností pracovníků finančních úřadů a ohlasů čtenářů.

Pozor na falešný přeplatek, varuje finanční správa

14. 3. 2024 | redakce Peníze.CZ | 3 komentáře

Pozor na falešný přeplatek, varuje finanční správa

Finanční správa upozorňuje na podvodné telefonáty, takzvaný vishing, které se v těchto dnech ve velkém šíří po celé České republice. 

Kolik zaplatíte na dani z nemovitostí? Na žádost o e-mail zbývají dva dny

14. 3. 2024 | Kateřina Hovorková | 1 komentář

Kolik zaplatíte na dani z nemovitostí? Na žádost o e-mail zbývají dva dny

Už jen do 15. března můžete požádat o zaslání platebních údajů e-mailem místo složenky. Na samotné zaplacení daně z nemovitých věcí je pak čas do konce května.

Partners Financial Services