Pořekadla velí: v září vyberte úspory a kupujte akcie

Petr Čermák | rubrika: Jak na to | 27. 8. 2008 | 2 komentáře
Pořekadla velí: v září vyberte úspory a kupujte akcie
Statisticky jsou srpen a září v drtivé většině zemí špatné období pro akcie. Po nich ale následuje říjen, kdy stará pranostika tvrdí, že je dobré začít nakupovat. A moderní statistika dodává, že trhy od října do dubna v průměru slušně rostou.

„Prodej v květnu a jdi pryč“ je poměrně dobře známe přísloví všech, kdo obchodují na burze. Jenže už se méně ví, že to je jen polovina zaříkadla. Existují dva konce, které ale říkají přibližně totéž. První zní „ale opět nakupuj na St. Leger’s Day“. Druhý říká „ale nezapomeň se vrátit v září“. St. Leger’s Day odpovídá dni, kdy se konaly každé září dostihy v Doncasteru v Anglii. Toto přísloví je zvláštní tím, že je staré a nevzniklo na základě studia burzovních statistik.

Podle čeho se dá také řídit na burze

Bostonský sněhový indikátor

Kdo by se řídil tímto ukazatelem, za dobrý rok by považoval ten, před kterým byly v Bostonu Vánoce na sněhu. Jako příklad se uvádí Vánoce 1995, na které byl v Bostonu sníh a další rok index S&P 500 vyrostl o více jak 20 procent.

Super Bowl indikátor

Indikátor je založený na přesvědčení, že pokud Super Bowl (liga amerického fotbalu, vznikla ze soutěží AFL a NFL) vyhraje tým ze staré AFL, trhy půjdou dolů. Pokud to bude tým z původní NFL, další rok se trhům bude dařit. Odhad byl zatím správný v 85 procentech.

Rtěnkový indikátor

Teorie tohoto ukazatele říká, že se spotřebitel v dobách nejistoty uchyluje k levnějším požitkům. Proto prodej rtěnek stoupá dobách ekonomické nejistoty a v recesích. Tato teze byla vyslovena Leonardem Lauderem, který si všiml závislosti prodeje jeho rtěnek na ekonomické situaci. Například po 11. září se prodej rtěnek zdvojnásobil.

V průběhu podzimu se často mluví o Halloween efektu,“ říká Karel Potměšil z Cyrrus na tržní rčení, které je americkou verzí starého anglického přísloví. „Halloween efekt je vysvětlován očekáváním investorů, že období listopad-duben je „růstovějším“ než období květen-říjen, proto je vhodné na konci října nakoupit akcie, které se na počátku května prodají,“ doplňuje Potměšil. Právě tento trend zkoumali analytik Sven Bouman a profesor na rotterdamské univerzitě Ben Jacobsen.

Při zkoumání, které uskutečnili počátkem tohoto desetiletí, došli k závěru, že růstový potenciál akcií je vyšší od konce října do konce dubna než v druhé polovině roku. Platí to podle nich ve 36 zemích ze 37 zkoumaných. V souboru jsou země vyspělé i rozvojové. Jediná země, která nevykazuje jeden půlrok silnější než druhý, je Nový Zéland. Některé země tento jev nevykazovaly statisticky příliš jasně. Trend byl nejsilnější v Evropě, kde se průměrný akciový růst pohyboval přes léto okolo dvou procent a v zimě přesahoval osm procent. Objevil se i v Severní Americea v mnohých asijských zemích. „Je také přítomný v latinskoamerických zemích, i když rozdíly v průměrných výnosech jsou mezi periodami menší,“ píší autoři studie.

„Když někdo kalendářní trendy ‚objeví‘ a zpopularizuje, tak je většinou pohřbí. Trh se přizpůsobí, začne spekulovat na jejich opakování, a tím je vyruší,“ píše Potměšil obecně o kalendářním obchodování. Nicméně právě „Halloween efekt“ zjevně pořád funguje. Ve Velké Británii je zdokumentován od roku 1694.

Průměrný procentuální výnos v období květen-říjen a listopad-duben
Zdroj: The American Economic Review

Průměrný procentuální výnos v období květen-říjen a listopad-duben.
Zdroj: The American Economic Review

Jediné vysvětlení, proč je efekt dlouhodobě platný, které autoři studie poskytli, je výskyt prázdninového období, kdy je aktivita investorů obecně menší. Tuto odpověď ale sami záhy zpochybnili. Kdyby to tak fungovalo využili by této zákonitosti investoři, kteří provádějí arbitráže, a efekt by přestal fungovat.

Letos platnost pořekadel omezuje vývoj ekonomiky. „Hypotéční a úvěrová krize nadále působí negativně a předpoklad je prozatím takový, že se bude situace rozšiřovat i na další odvětví,“ myslí si o nejbližším vývoji trhů Milan Vaníček, hlavní analytik Atlantik FT. Situace v USA a případné další odpisy bank budou v dohledné době dle názoru analytiků rozhodně důležitější než kalendářní události. Například koncem minulého roku se psalo a spekulovalo, zda nastane růstový lednový efekt. První velká rána finanční krize a obrovský propad trhů pak udělal z ledna 2008 velkou černou díru na peníze.

A pokud by trhy následovaly statistiku, tak srpen a září jsou období, kde se daří akciovým indexům obvykle nejhůře a v průběhu října by pak také žádný růst přijít neměl, spíše naopak. Investoři se prý podvědomě obávají opakování velkých poklesů z roku 1929 (po kterém přišla Velká deprese) a z roku 1987. Podle kalendáře bychom se mohli těšit hlavně na Santa Claus Rally, růst mezi Vánocemi a Novým rokem. Server Investopedia uvádí, že vysvětlení vánočního boomu jsou různá – daně, spokojenost, vánoční příplatky a skutečnost, že pesimisté mají obvykle dovolenou.

Věříte investičním pořekadlům? Znáte nějaká jiná? Podělte se o názor.

 

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Jak vybrat akcie nesoucí dobré dividendy

21. 8. 2008 | redakce Peníze.CZ | 8 komentářů

Jak vybrat akcie nesoucí dobré dividendy

Vysoký dividendový výnos může být u jedné firmy požehnáním pro peněženku investora, u jiné naopak může signalizovat, že se blíží finanční problémy. Výběr kvalitních akcií nesoucí dividendy... celý článek

CME ukazuje, že reklamní trh ještě není nasycený

15. 8. 2008 | Petr Čermák

CME ukazuje, že reklamní trh ještě není nasycený

Blížící se konec výsledkové sezóny ukazuje, že firmám na burze se nedaří špatně. Zatímco některým silná koruna škodí, jiným opticky vylepšuje výsledky.

Ekonomika USA roste, ale k recesi má stále blízko

6. 8. 2008 | Petr Čermák

Ekonomika USA roste, ale k recesi má stále blízko

I přes růst HDP nejsou Spojené státy z nejhoršího venku. V červenci krize ukázala na výsledcích firem svou sílu. Špatně je na tom i nezaměstnanost a inflace

Miliony let čekání na slávu

4. 8. 2008 | Petr Čermák | 6 komentářů

Miliony let čekání na slávu

Ropu zná lidstvo od pradávna, ale až moderní technika a lepší pochopení jejího využívání jí zajistily slávu. Jako v roce 1849 vypukla zlatá horečka, zažila Pensylvánie ropnou horečku... celý článek

Partners Financial Services