Jak na pochybné výhry

Táňa Chadrabová | rubrika: Jak na to | 17. 7. 2008 | 44 komentářů
Jak na pochybné výhry
Pokušení obohacovat se na úkor jiných patří asi k univerzálním pudům. Všude ve světě lze potkat skořápkáře či ruličkáře, nabízející „výhodný“ kurs. Jestliže něco ale vypadá příliš dobře, dobré to zřejmě vůbec nebude. A to ani v případě renomovaného vydavatelství Reader ´s Digest Výběr.

Finta je to v podstatě jednoduchá. Stačí si vybrat z nabídky nakladatelství Reader ´s Digest Výběr zajímavou knihu a už se dostanete do pasti, jako Jirka z Plzně. Před čtyřmi lety si koupil od této firmy knihu a dodnes mu chodí jejich nabídky a klamavá reklama. Cílem je vylákat peníze na další objednávku knižních titulů, mimochodem značně předražených. Většinou jde o knihy, které jsou navíc dostupné i v jiných knihkupectvích a to za podstatně levnější částku, navíc bez poštovného a dobírky. Jirka proto podal podnět k šetření této firmy a jejich praktik na Finanční úřad v Plzni. Žádné odpovědi se ale dosud nedočkal.

Nechytněte se podvodníkům na návnadu

neodpovídejte na žádné dopisy o výhře

trvejte na vyřazení z databáze

• na poštovní schránku vylepte upozornění, že si nepřejete vhazovat reklamu.
(SOS tyto samolepky vydává zdarma)

můžete podat stížnost na místně příslušný živnostenský úřad

• jste-li si tedy 100 % jistí, že jste si publikace neobjednávali, ani nijak nenavázali kontakt se společnosti (např. uzavřením členství s následným odebíráním publikací), nemusíte skutečnost, že vám někdo poslal knihy řešit ani zásilku vracet

napište dopis přímo do Reader´s Digest Výběru, že si nepřejete zasílání jejich materiálů

V současné době Reader´s Digest Výběr láká důvěřivce na obrovské výhry, a to i lidi, kteří si nikdy u této firmy žádné knihy nekupovali. „Jméno s adresou pro první nabídku získáváme od společností, které je shromažďují pro potřeby marketingu. Naše databáze obsahuje pouze výše uvedené údaje (tj. jméno a adresu, v některých případech také e-mailovou adresu), nevlastníme žádné osobní ani jiné informace. E-mailové adresy a telefonní čísla ze vzájemných kontaktů evidujeme pro urychlení komunikace,“ tvrdí v dopisech zákazníkům i na webových stránkách finanční ředitelka Gabriela Schicková.

Podobně hovoří i Marie Kuntová z téže společnosti, když v reklamním dopise píše: „Při důkladné počítačové analýze jsme pečlivě prozkoumali databázi adres a následně vybrali necelých pět procent obyvatel České republiky, kteří získají status potenciálního výherce. Ten má šanci vyhrát mimořádnou cenu dvě stě tisíc, dále vstoupí do slosování cen v celkové hodnotě 5 175 000 korun.“ V dalších odstavcích však Kuntová upozorňuje, že podmínkou získání jednotlivých výher je zakoupení knihy Léčíme se s přírodou za 699 korun. Součástí zásilky je i přiložený klíč, kterým zákazník musí setřít tři políčka na kartě. Na klíči je číslo, které pak souhlasí s kódem pod setřeným obrázkem auta, jež má získat.

„Vůbec nechápu, jakým způsobem zjistili mou adresu. Rozhodně jsem této firmě žádné osobní údaje nedávala,“ napsala na Sdružení ochrany spotřebitele (SOS) žena z Palkovic, která nechtěla být jmenována. V této souvislosti se pak nabízí i otázka, zdali firma neporušila zákon o ochraně soukromých dat. Podle právničky Marie Bordovské z Frýdku-Místku je taková otázka i na místě: „Pochybuji, že společnost dostala povolení vytahovat osobní údaje občanů z centrální databáze. Myslím si, že chce jen vylákat z lidí peníze.“

Bordovská nyní i takový případ zrovna řeší. „Jedna paní z Frýdlantu nad Ostravicí na podobný dopis odpověděla a nyní musí zaplatit třicet tisíc korun za něco, co si ani neobjednala. Udělala ale chybu, že podepsala jakousi smlouvu. Proto občanům radím, aby podobné zásilky ignorovali,“ upozorňuje Marie Bordovská.

Anketa

Už jste někdy dostali poštou také dopis se slibovanou výhrou R.Digest Výběr?

Lákadlo vypadá opravdu zajímavě: Výběrová prémie 3 000 000 Kč, první cena ve výši 100 000 Kč, druhá cena ve výši 50 000 Kč, třetí cena ve výši 25 000 Kč. Dále Cena za rychlou odpověď v hodnotě 600 000 Kč a Mimořádná prémie v hodnotě nejméně 200 000 korun. Kdo by se nenachytal, když si firma navíc vybrala jako čestného předsedu Výherní komise mediálně známou osobnost?

„Nejásejte předčasně,“ konstatuje Ivana Picková, předsedkyně Sdružení na obranu spotřebitele, „když dostanete nabídku s podobnou zprávou, nic jste určitě nevyhráli.“ Údajně se jedná o zvláštní druh loterie, kdy každému ze zákazníků, kteří dostanou danou nabídku na odběr zboží, má být přiřazeno číslo. Po uplynutí lhůty na odpověď, samozřejmě co nejkratší, si pak firma zpravidla ověřuje, zda zákazník zaslal zpět některou z obálek (ANO nebo NE). „Pravděpodobnost, že byste vyhráli právě vy, je ovšem téměř nulová,“ upozorňuje Picková.

Jaké máte vy nebo vaše okolí zkušenosti s podobnými výherními dopisy? Podělte se o zkušenosti.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+137
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 44 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 7. 2008 22:37, Neznalek

Nechapu, nad cim se negramotna cast naroda rozciluje. Ja si kdysi ty letaky z obalky precetl od zacatku do konce a zcela jasne jsem pochopil, ktere z vyher je mozno vyhrat v te "loterii" vyhrat v losovani bez objednani a ktere jen za predpokladu, ze si objednam tu knizku. Nepredpokladam, ze by ta firma svuj obchodni model za ta leta zmenila. Pravdepodobnost vyhry jsem neresil, ostatne jsem tu nabidku komplet ignoroval. Co se adres tyce, tipuju, ze se s nimi zhusta kseftuje, podobne jako s emailovymi (jen si vzpomente, kde vsude jste vyplnili svou emailovou adresu v dobre vire, ze se nekam prihlasujete nebo ze vam budou poskytnuty nejake informace ci sluzby).
Fakt mne bavi, jak se nekteri rozciluji a rozhorcuji, a pritom by meli fackovat sami sebe za svou pitomost a neschopnost rozumet psanemu textu. Ostatne, takovi jsou pro firmy podobne te shora uvedene pozehnanim.

+38
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 7. 2008 14:35, marta

Ja poznám osobu v Nitre, ktorá naozaj tie 3 milióny vyhrala.
Bolo to asi šťastie, ale dovtedy som neverila....

-39
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (44 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Letenky za korunu končí. I když ne tak docela

25. 2. 2008 | Táňa Chadrabová | 1 komentář

Letenky za korunu končí. I když ne tak docela

Některé letecké společnosti přestávají mást zákazníky. Zavazují se, že budou inzerovat plnou cenu letenky včetně všech poplatků. Cestovní kanceláře všek zatím úplnou cenu zájezdů, včetně... celý článek

Triky při prodeji letenek hned tak neskončí

6. 2. 2008 | Táňa Chadrabová | 9 komentářů

Triky při prodeji letenek hned tak neskončí

Na reklamním plakátu letenka za korunu, ve skutečnosti díra v peněžence v řádu tisíců. Přesně to, lze označit za klamavou cenu. Podobné praktiky jsou přitom běžné jak u leteckých společností,... celý článek

Kdo vydělá na lednových slevách

15. 1. 2008 | Táňa Chadrabová | 9 komentářů

Kdo vydělá na lednových slevách

Slevy v řádu desítek procent, které lákají zákazníky do obchodů k lednovým výprodejům, bývají mnohdy nepravdivé. Prodejci zkoušejí i další triky, které zákon na ochranu spotřebitele... celý článek

Jak se nenechat napálit výrobci kosmetiky

27. 9. 2007 | Věra Tůmová

Jak se nenechat napálit výrobci kosmetiky

BIO výrobky začínají být v módě, přestože jsou dražší. Proto si na své produkty dává označení BIO čím dál víc firem. Pro spotřebitele ale není snadné zjistit, kdy je výrobek opravdu... celý článek

Co nesmí být ve férové reklamě

7. 9. 2007 | Táňa Chadrabová

Co nesmí být ve férové reklamě

Spotřebitelé by si měli od příštího roku vydechnout. Chystá se novela zákona o jejich ochraně, která zakáže některé druhy klamavé reklamy. Reklamní triky firem však nejspíš úplně nezmizí. celý článek

Partners Financial Services